Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.376.2024.1.MG

Brak możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących zadania pn. (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat(…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i dla celów transakcji objętych podatkiem VAT posługuje się nadanym numerem NIP. Powiat (…) z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. W konsekwencji to Powiat dokonuje rozliczeń podatku VAT od czynności opodatkowanych wykonywanych zarówno przez Powiat jak i jego jednostki organizacyjne, w tym przez (…).

Powiat(…) zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) w ramach konkursu pn. „(…)”.

Dofinansowanie dotyczy zadania pn.: (…).

Celem projektu jest polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej pracowni o charakterze (…) – (…). Pomieszczenie, w którym ma powstać pracownia, to pomieszczenie bez zaplecza dydaktycznego o powierzchni (…) m2. Ściany i sufit wymagają gruntownego remontu. Odnowienia wymaga podłoga, która jest nierówna. Sala nie posiada odpowiednich pomocy dydaktycznych. Znajdują się tutaj ławki, krzesła, biurko i fotel biurowy, które są zniszczone.

Powiat(…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie punktu dydaktycznego przeznaczonego do prowadzenia zajęć z zakresu fizyki i ekologii. Zakup konkretnych elementów wyposażenia ekopracowni o charakterze (…) - (…) ma na celu stworzenie odpowiedniej przestrzeni edukacyjnej, pozwalającej na wszechstronny rozwój młodzieży, pobudzenie zainteresowania fizyką, zjawiskami fizycznymi (oddziaływanie elektryczne, magnetyczne, grawitacyjne), zwiększenie świadomości ekologicznej oraz troski o środowisko naturalne. Zajęcia będą sprzyjały realizacji treści zgodnych z podstawą programową. W ramach utworzonej ekopracowni będą prowadzone również zajęcia dodatkowe np. koła ekologiczno-przyrodnicze, zajęcia przygotowujące do konkursów przyrodniczo - ekologicznych, warsztaty ekologiczne.

Głównym efektem jakościowo - ilościowym utworzenia ekopracowni o charakterze (…)-(…) ma być podniesienie jakości kształcenia, zwiększenie umiejętności i kompetencji uczniów oraz nauczycieli.

W ramach projektu zaplanowano zakup:

1) Elementów wyposażenia pracowni, m.in. szkolne ławki uczniowskie, krzesła, biurko nauczycielskie, krzesło nauczycielskie (fotel biurowy), szafy/gabloty ekspozycyjne, informacyjne, tablicę rozkładaną kredową (…) z zestawem startowym do tablic kredowych, trzyfunkcyjną, rozkładaną tablicę o właściwościach magnetycznych, żaluzje/rolety, skrzynie na plansze, stoły, stojaki na mapy/plansze,

2) Pomocy dydaktycznych służących do realizacji programu edukacyjnego:

- zestaw mechanika (…), zestaw (…), zestaw (…), zestaw (…), zestaw (…), elektromagnetyzm, zestaw (…), dynamometr/siłomierz - zestaw, wahadło (…), filmy kosmos, zestaw plansz dydaktycznych dla szkoły (…), (…) z napędem ręcznym, zestaw filmów edukacyjnych - czysta energia, kulę (…), przyrząd do demonstracji fal, przyrząd do rozszczepiania światła białego, robot (…), robot (…), demonstracyjny zestaw, mega (…) wiatrowa młody konstruktor,

3) Sprzętu audiowizualnego, komputerowego, nagłaśniającego, tablic multimedialnych:

- tablicę projekcyjną, projektor z uchwytem, głośniki, zestaw komputerowy z oprogramowaniem.

W ramach realizacji projektu planowane są następujące zajęcia:

- lekcje fizyki dla klas 1-4;

- warsztaty ekologiczne;

- zajęcia przygotowujące do szkolnego konkursu ekologicznego: „ (…)”;

- lekcje otwarte dla uczniów pt. „(…)”;

- ekologiczny projekt młodzieżowy.

Realizatorem umowy zawartej przez Powiat (…) z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) w ramach konkursu „(…)”, będzie (…) (…)- Jednostka Organizacyjna Powiatu nie posiadająca osobowości prawnej. Jednostka prowadzi oświatową działalność statutową w oparciu o przepisy Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U.2024 r. poz.750 t.j.), realizując zadania publiczne.

Faktury zakupowe w ramach realizacji ww. projektu zostaną wystawione na Powiat (…) jako nabywcę, a jako odbiorca wskazany zostanie (…) w (…).

Realizacja projektu zostanie sfinansowana ze środków własnych oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…).

Efekty realizacji projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadania, do którego szkoła została powołana tj. zadania z zakresu edukacji publicznej.

Termin rozpoczęcia realizacji zadania - (…) (…)2024 r.

Termin zakończenia realizacji zadania - (…) (…) 2025 r.

Pytanie

Czy Powiat (…) ma prawną możliwość odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących projektu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…), przystępując do konkursu pn. „(…)”, wykonując zadanie pn. (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem Powiat (…) nie posiada możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w ramach projektu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…), przystępując do konkursu pn. „(…)”: (…), ponieważ nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 z Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U.2024.361 t.j.), zgodnie z którym, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie.

Z powyższego wynika, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Efekty realizowanego zadania będą służyły do celów dydaktycznych. Powiat jest podatnikiem podatku VAT, lecz nie ma możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu. Nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powiat przy realizacji tego projektu nie będzie występował w roli podatnika VAT lecz tylko będzie wykonywał swoje zadania jako organ władzy publicznej.

W związku z powyższym cała wartość podatku VAT określonego na fakturach zakupu od dokonywanych nabyć, sfinansowanych zarówno z WFOŚ i GW w (…) jak i Budżetu Powiatu, a dotycząca projektu „(…)” nie będzie podlegała odliczeniu w pliku JPK_VAT Powiatu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego artykułu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy o VAT regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. (…).

Jak wskazano na wstępie, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – efekty realizacji projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadania, do którego szkoła została powołana tj. zadania z zakresu edukacji publicznej. Zatem realizując zadanie, nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, lecz jako organ władzy publicznej, wykonując zadania własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie powiatowym.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. (…).

Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, nie mają Państwo możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących zadania pn. (…).

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00