Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.242.2024.3.MR
Opodatkowanie czynności polegających na sprzedaży przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego za pośrednictwem Platformy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
- wskazania, czy czynności polegające na sprzedaży przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu użytkownikowi za pośrednictwem Platformy, będą stanowiły usługi elektroniczne (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
- wskazania, czy czynności polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu, będą stanowiły usługi elektroniczne (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
- obowiązku rozpoznania importu usług w odniesieniu do transakcji kupna przedmiotów wirtualnych za pośrednictwem Serwisu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);
- wskazania, czy Wnioskodawca będzie występować w roli podatnika podatku VAT w odniesieniu do transakcji sprzedaży przedmiotów wirtualnych za pośrednictwem Platform, w stosunku do kupujących (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);
- wskazania, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego w Polsce, w odniesieniu do transakcji przekazania przez Niego towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu (pytanie oznaczone we wniosku nr 5);
- obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej czynności wymiany za pośrednictwem Serwisu przedmiotów wirtualnych z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 6).
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 czerwca 2024 r. (wpływ 28 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…).
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Jest również zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (posiada aktywny numer VAT-UE). Jako sposób opodatkowania swoich przychodów Wnioskodawca wybrał zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych (dalej: uRyczałt).
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności Wnioskodawca sklasyfikował swoją działalność do: 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi, 63.12.Z Działalność portali internetowych.
Obecnie, w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem oprogramowania na zamówienie dla innych firm. Wnioskodawca chce jednak w przyszłości poszerzyć wykonywaną przez siebie działalność. Planuje podejmować się kupna, wymiany oraz sprzedaży produktów wirtualnych, (...).
W celu kupna/wymiany towarów wirtualnych Wnioskodawca wytworzy odpowiednie oprogramowanie (dalej: Serwis), którego będzie jedynym właścicielem.
Serwis, o którym mowa zostanie uruchomiony przez Wnioskodawcę „od zera”. Celem sprzedaży nabytych towarów wirtualnych będzie wykorzystywał Platformy sprzedażowe.
Kupno, wymiana oraz sprzedaż wirtualnych przedmiotów odbywać się będą wyłącznie za pomocą Internetu. W konsekwencji ww. proces bez udziału sieci elektronicznej będzie niemożliwy.
Podsumowując, Wnioskodawca wytworzy Serwis, który będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany wyłącznie do kupowania wirtualnych przedmiotów, albo do ich zamiany. Serwis nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do sprzedaży towarów wirtualnych. Sprzedaż będzie odbywać się przez Platformy sprzedażowe.
Poniżej, stan faktyczny opisano w odniesieniu do tych dwóch przypadków (Serwis – kupno/wymiana) oraz (Platformy sprzedażowe – sprzedaż).
Kupno i wymiana w serwisie wytworzonym przez Wnioskodawcę
Serwis będzie dostępny dla podmiotów z całego świata (podatników oraz podmiotów niebędących podatnikami), w tym mających siedzibę albo stałe miejsce mieszkania na terytorium Polski lub innych państw Unii Europejskiej.
W celu korzystania z funkcjonalności Serwisu zainteresowany będzie musiał założyć konto użytkownika poprzez zalogowanie się kontem platformy (...). Przy rejestracji Użytkownik będzie musiał wyrazić zgodę na regulamin i politykę prywatności. Podczas rejestracji Użytkownik będzie składał oświadczenie, czy prowadzi działalność gospodarczą (czy jest podatnikiem).
Proces kupna/wymiany wirtualnych przedmiotów będzie miał charakter zautomatyzowany. W konsekwencji, będzie wymagać jedynie minimalnego udziału człowieka. Transakcje te bez wykorzystania technologii informatycznej byłyby niemożliwe.
Użytkownik będzie mógł posiadać (założyć) w Serwisie tylko jedno konto. Konto to będzie połączone z kontem (...) danego Użytkownika.
W Serwisie Wnioskodawca nie przewiduje pobierania od Użytkowników danych osobowych, w tym również kraju pochodzenia. Najbardziej rzetelną metodą na poznanie owego kraju będzie sprawdzenie adresu IP, przez który będą wykonywane akcje w Serwisie. Metoda ta nie daje jednak pewności, co do ustalenia kraju użytkownika, albowiem dostępne są różne programy pozwalające na zmianę adresu IP. Na platformie (...) podczas rejestracji Użytkownik podaje swój kraj zamieszkania. Jak wspomniano wyżej, posiadanie konta na Platformie (...) będzie niezbędne do utworzenia konta w Serwisie Wnioskodawcy, które będzie tworzone poprzez zalogowanie się na konto (...).
Wnioskodawca w swoim Serwisie zakłada, że jeśli Użytkownik nie będzie musiał podać swojego kraju pochodzenia – będzie go można wydedukować po adresie IP. Jeżeli zaistnieje taka konieczność, można będzie również zapytać danego Użytkownika o wskazanie owego kraju. Niemniej jednak, Wnioskodawca nie przewiduje weryfikacji poprawności wskazanych przez Użytkowników danych.
Po zalogowaniu danemu Użytkownikowi wyświetli się lista posiadanych przez niego (...). (...).
Użytkownik dokonując sprzedaży, może wybrać swoje przedmioty oraz e-mail konta (...) lub numer konta bankowego, na który chce otrzymać płatność. W przyszłości Wnioskodawca rozważa również płatność za pośrednictwem karty debetowej oraz kryptowalut. Serwis z wykorzystaniem algorytmów tworzy ofertę przesłania przedmiotów Użytkownika na jedno z kont serwisu na stronie (...). Użytkownik będzie mógł potwierdzić transakcję na swoim koncie (...). Gdy transakcja dojdzie do skutku, serwis przesyła odpowiednią kwotę na adres użytkownika podany w formularzu. Jeżeli natomiast Użytkownik nie dokona potwierdzenia wskazanej transakcji – nie dojdzie ona do skutku.
W przypadku zakupu przedmiotu przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca dokonywać będzie płatności bezpośrednio ze swojego konta na konto Sprzedającego.
W serwisie będą możliwe również wymiany przedmiotów wirtualnych o zbliżonej wartości punktowej między Użytkownikiem a Wnioskodawcą. W przypadku wymiany przedmiotów o różnej wartości, wskutek której Użytkownik przekazuje towar o większej wartości, a otrzymuje od Wnioskodawcy towar o mniejszej wartości, dodatkowo (oprócz tego towaru) Użytkownik otrzyma od Wnioskodawcy punkty do wykorzystania w późniejszym czasie w Serwisie na inne wymiany. Użytkownik będzie mógł zlecić w Serwisie wymianę tych punktów na środki pieniężne – w takim przypadku Wnioskodawca zmniejszy (lub wyzeruje) saldo punktów w Serwisie, a środki pieniężne przeleje na konto bankowe Użytkownika.
Tak jak w przypadku ofert kupna, Serwis z wykorzystaniem algorytmów wytworzy ofertę wymiany przedmiotów, którą Użytkownik będzie mógł potwierdzić. W przypadku potwierdzenia, będzie dochodziło do wymiany.
Wartość przedmiotu będącego w posiadaniu Wnioskodawcy będzie przyjmować wartość punktową wyższą niż jego realna wartość – wartość jaką ten sam przedmiot będzie przyjmować będąc w posiadaniu innego podmiotu – przez co Serwis będzie dokonywał wymiany przedmiotów będących w posiadaniu Wnioskodawcy na takie o większej wartości realnej.
Wymiany na Serwisie są nakierowane przez Wnioskodawcę na wejście w posiadanie towarów wirtualnych o wyższej wartości realnej, w zamian za towary nabyte wcześniej przez Wnioskodawcę za niższą wartość.
Również przez zakup Wnioskodawca zmierza do wejścia w posiadanie towaru wirtualnego o wartości realnej wyższej niż wartość po jakiej dokonał nabycia.
Przy wykorzystaniu Serwisu, Wnioskodawca umożliwi Użytkownikowi sprzedaż przedmiotu wyłącznie Wnioskodawcy lub wymiany przedmiotu na inne przedmioty wirtualne – jedynie z Wnioskodawcą. Wyłącznie w taki sposób Wnioskodawca wejdzie w posiadanie towarów wirtualnych. Przedmioty nabyte oraz wymienione nie będą w jakikolwiek sposób przez Wnioskodawcę ulepszane.
Nabyte w ten sposób produkty wirtualne, Wnioskodawca będzie sprzedawał na Platformach.
Sprzedaż na Platformach
Sprzedaż wirtualnych przedmiotów przez Wnioskodawcę odbywać się będzie za pomocą Platform, dostępnych pod określonymi stronami internetowymi (Wnioskodawca nie jest właścicielem tych Platform). Platformy te zajmują się obrotem przedmiotami wirtualnymi (dalej: Platforma).
Platformy są prowadzone przez podmioty (spółki) nieposiadające siedziby na terytorium Polski, mogą zaś posiadać siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej bądź poza nią.
Wnioskodawca w celu sprzedaży swoich przedmiotów, będzie wykorzystywał platformy takie jak: „(…)” i „(…)”. Pierwsza z nich jest prowadzona przez spółkę (…) z siedzibą w (...). Druga z nich jest prowadzona przez (…), z siedzibą na (...).
Za pośrednictwem Platform, zarejestrowani na nich Użytkownicy mogą wystawiać wirtualne przedmioty na sprzedaż, bądź kupować je od innych Użytkowników. Wnioskodawca będzie jednym z zarejestrowanych użytkowników tych Platform, przy czym będzie na nich jedynie sprzedawał. W tym wypadku, kupującymi wirtualne przedmioty, które zostały wystawione na sprzedaż przez Wnioskodawcę, mogą być zarówno podatnicy, jak i nie podatnicy. Ponadto mogą być to zarówno osoby pochodzące z Polski, innych krajów Unii Europejskiej, czy też krajów nieznajdujących się w Unii Europejskiej.
W celu sprzedaży wirtualnych przedmiotów Wnioskodawca utworzy konto na Platformach. Proces utworzenia konta polega na zalogowaniu się na Platformie poprzez konto (...).
Logowanie na Platformie oznacza zaakceptowanie regulaminu oraz polityki prywatności znajdującej się na Platformach. Podczas rejestracji na Platformach Użytkownik nie podaje żadnych danych personalnych ani identyfikacyjnych, (...).
Pomiędzy Użytkownikami a Platformami nie są zawierane indywidualne umowy, na których warunki Użytkownik mógłby mieć wpływ. Użytkownik musi zaakceptować warunki z góry narzucone w regulaminie opracowanym przez Platformę lub zrezygnować z utworzenia tam konta.
W regulaminach Platform zawarta jest informacja, że umowy sprzedaży wirtualnych przedmiotów są zawierane pomiędzy sprzedającymi a kupującymi, zaś Platforma w całej transakcji pełni rolę pośrednika, za którą pobiera prowizję wskazaną w regulaminie. Prowizja pobierana jest od sprzedającego od ceny sprzedaży danego przedmiotu wirtualnego. Platformy jednak nie przekazują sprzedającemu żadnych faktur lub rachunków dotyczących wartości pobranych prowizji, nawet na jego indywidualną prośbę.
Na platformie Użytkownik widzi wszystkie swoje przedmioty, używane w grach (dzięki połączeniu z kontem (...)). Sprzedaż wirtualnych przedmiotów na Platformach odbywa się w ten sposób, że Użytkownik zamieszcza na koncie Platformy informację, że dany wirtualny przedmiot chciałby sprzedać za ustaloną przez siebie cenę. Następnie, po weryfikacji poprawności danych sprzedaży na Platformie pojawia się oferta sprzedaży danego przedmiotu. Od tego momentu dalszy proces sprzedaży przedmiotu obsługiwany jest przez Platformę na podstawie warunków narzuconych w regulaminie. Platforma ustala ogólne warunki transakcji oraz kontaktuje się z zainteresowanym nabywcą celem przeprowadzenia transakcji zakupu. Platforma zajmuje się wystawieniem przedmiotu na sprzedaż na Platformie, obsługą wysyłki (przekazuje towar do wykorzystania w grach na rzecz nabywcy) i obsługą płatności.
Platformy, z których będzie korzystał Wnioskodawca działają w taki sposób, że kontakt kupującego i sprzedającego jest niemożliwy. Wnioskodawca nie będzie miał wiedzy kto kupił przedmiot. Sprzedaż przedmiotów wirtualnych będzie wymagała minimalnego udziału człowieka. Ich przekazanie kupującemu i korzystanie z nich bez sieci informatycznej nie jest możliwe (...).
Na koncie Użytkownika (też Wnioskodawcy) na Platformie sprzedażowej, będzie widoczne aktualne saldo środków w EUR, USD lub PLN. Gdy towar wirtualny zostanie sprzedany środki pieniężne pomniejszone o wartość prowizji, pobieranej przez Platformę, będą widoczne na koncie Wnioskodawcy, zaś zakupiony przedmiot pojawi się na koncie (...) nabywcy.
Użytkownik sprzedający dostaje informację o cenie sprzedaży danego przedmiotu i jaka została od tej transakcji pobrana prowizja. Na koncie można wyświetlić historię sprzedanych towarów i uzyskaną wartość za każdy z nich. Na koncie nie ma natomiast informacji o nabywcach. Wnioskodawca nie będzie posiadał więc jakichkolwiek informacji na temat kupujących (tj. imię i nazwisko, kraj zamieszkania, adres, rezydencja podatkowa itp.). Nabywca również nie będzie miał wiedzy o tym, że dany towar wcześniej posiadał Wnioskodawca.
Środki zgromadzone na Platformie Wnioskodawca może, za opłatą, wypłacić na „zwykły” rachunek w banku. W tym celu wykorzystywane są odrębne platformy do płatności (np. (...)). Dopiero po wypłacie tych środków na konto w banku będą one do swobodnej dyspozycji Wnioskodawcy. W czasie, gdy są one jedynie zapisami na koncie Użytkownika na Platformie Wnioskodawca może, co najwyżej przeznaczyć je na zakup innych towarów wirtualnych na tej Platformie.
W przypadku problemów z transakcją, tj. np. przekazanie błędnego przedmiotu wirtualnego, brak pobrania/otrzymania płatności za dany przedmiot, czy innymi problemami technicznymi Użytkownik (kupujący albo sprzedający) kontaktuje się z Platformą w zakładce „pomoc techniczna” celem jego rozwiązania. Procesem ewentualnej reklamacji również zajmuje się Platforma. Nie ma kontaktu bezpośredniego między kupującym a sprzedającym towar wirtualny.
W regulaminach Platform zawarta jest informacja, iż sprzedający jest odpowiedzialny tylko za ustalenie ceny wirtualnego przedmiotu, zaś wszystkie inne warunki sprzedaży są ustalane przez Platformy.
Użytkownik zanim dokona jakiejkolwiek transakcji na Platformie musi zapoznać się oraz zaakceptować regulamin przedstawiający warunki świadczenia usług. Platforma ustala zatem ogólne warunki sprzedaży. Nabywcy zwracają się z propozycją kupna danego przedmiotu do Platformy, a nie do Wnioskodawcy.
Reasumując, towary wirtualne (...) pozyskiwane będą przez Wnioskodawcę wyłącznie poprzez ich zakup oraz wymianę za pośrednictwem wytworzonego przez Wnioskodawcę Serwisu.
Towary nabyte przez Wnioskodawcę w drodze kupna albo wymiany nie będą w żaden sposób zmieniane ani przekształcane. Towary te będą odsprzedane za pośrednictwem Platform sprzedażowych, w takiej samej postaci, w jakiej zostały zakupione. Wnioskodawca nie będzie zajmować się wytwarzaniem (zdobywaniem) tych przedmiotów (...).
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Według Wnioskodawcy, na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – czynności, które będą faktycznie wykonywane w ramach sprzedaży wirtualnych przedmiotów, o których mowa we wniosku są sklasyfikowane w grupowaniu 47.00.86.0 „sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”.
1. Od kiedy prowadzi Pan działalność gospodarczą (prosimy podać datę)?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności w dniu xx xx 2023 r., co potwierdza właściwy wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG).
2. Czy wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 zł?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Do dnia złożenia niniejszego pisma, Wnioskodawca nie dokonał żadnej sprzedaży na
rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników
ryczałtowych. Zatem wartość sprzedaży dokonanej na rzecz ww. osób w pierwszym
roku prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwoty 20 000,00 zł.
3. Czy Pana sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku lub w którymś z wcześniejszych lat kwotę 20 000 zł?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Wartość sprzedaży zrealizowana przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku (rozpoczęcie prowadzenia działalności xx xx 2023 r.) ani w bieżącym (2024 r.) kwoty 20 000,00 zł.
4. W jakiej wysokości będzie planowana przez Pana sprzedaż?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca szacuje, iż w 2024 r. przychód z wytwarzania oprogramowania będzie opiewać na kwotę ok. 2-2,5 miliona złotych (działalność wykonywana aktualnie, od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej), nie będąca przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Przychód ze sprzedaży przedmiotów wirtualnych zaś osiągnie wartość ok. 500 tys. złotych (działalność gospodarcza, o jaką Wnioskodawca chce poszerzyć aktualnie prowadzoną działalność).
5. Czy kiedykolwiek był Pan zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej lub przestał Pan spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania? Jeżeli tak, to prosimy opisać kiedy i z jakiego tytułu.
Odpowiedź Wnioskodawcy: Nie, Wnioskodawca nigdy nie był zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.
6. Czy dokonuje Pan sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2605)?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Nie, Wnioskodawca nie dokonywał nie będzie dokonywać sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
7. Czy będzie Pan otrzymywać w całości zapłatę za transakcję wymiany w Pana Serwisie przedmiotów wirtualnych (będących przedmiotem wniosku) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pana rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pan członkiem)?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Wymiana w Serwisie może być następująca:
a) Wnioskodawca zbywa przedmiot o większej wartości, za który otrzymuje towar o mniejszej wartości. Różnicę w wartościach otrzymuje na konto w banku w formie przelewu. Przykład: Wnioskodawca zbywa towar X o wartości 1000 zł, a otrzymuje towar Y o wartości 800 zł. Wówczas Wnioskodawca, oprócz towaru Y, otrzymuje przelew na konto na kwotę 200 zł.
b) Wnioskodawca zbywa przedmiot o mniejszej wartości, za który otrzymuje towar o większej wartości. Różnicę w wartościach Wnioskodawca będzie pokrywać poprzez przypisanie drugiej Stronie transakcji punktów na koncie Użytkownika Serwisu. Punkty te Użytkownik będzie mógł wymienić na środki pieniężne – wówczas Wnioskodawca wykona przelew na rachunek bankowy tego Użytkownika, albo będzie mógł wykorzystać te punkty w kolejnej transakcji wymiany przedmiotu wirtualnego z Wnioskodawcą za pośrednictwem Serwisu (gdy z różnicy wartości przedmiotów będzie wynikać konieczność dopłaty na rzecz Wnioskodawcy). Przy wymianie punktów na środki pieniężne może wystąpić prowizja pobierana przez operatora płatności, obciążająca Użytkownika Serwisu.
Tak więc, udzielając odpowiedzi na to pytanie należy wskazać, że gdy Wnioskodawca będzie zbywał przedmiot wirtualny w Serwisie w drodze wymiany na inny towar to ta część zapłaty, która odpowiada wartości nabywanego przez Wnioskodawcę towaru nie wpłynie na rachunek bankowy. Wynika to z faktu, że ta część zapłaty zostanie uregulowana poprzez przekazanie na rzecz Wnioskodawcy przedmiotu wirtualnego.
8. Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało, jakiego klienta oraz jakiej konkretnie transakcji (czynności) zapłata będzie dotyczyła?
Odpowiedź Wnioskodawcy: W przypadku transakcji wymiany w Serwisie (o których mowa wyżej w pkt 7), Wnioskodawca będzie miał dane pozwalające ustalić jakiej transakcji i jakiego Użytkownika dotyczy przelew środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy (przelew na wartość odpowiadającą różnicy w wartościach wymienianych przedmiotów).
W przypadku sprzedaży przedmiotów wirtualnych na Platformach, Wnioskodawca będzie otrzymywał zapłatę na rachunek bankowy od Platformy, pomniejszoną o prowizje należne Platformie. Z ewidencji i dowodów, które będzie posiadał Wnioskodawca, dokumentujących zapłatę nie będzie wynikała informacja o danych osób nabywających przedmioty wirtualne na Platformach (zarówno w stosunku do nabywców z siedzibą /stałym miejscem prowadzenia działalności/miejscem zamieszkania w Polsce, jak i poza terytorium Polski).
Wnioskodawca, jako Użytkownik sprzedający na Platformach będzie dostawał informację o cenie sprzedaży danego przedmiotu i jaka zostanie od tej transakcji pobrana prowizja. Na koncie Użytkownika można wyświetlić historię sprzedanych towarów i uzyskaną wartość za każdy z nich. Na koncie na Platformach nie ma natomiast informacji o nabywcach. Wnioskodawca nie będzie posiadał więc jakichkolwiek informacji na temat kupujących (tj. imię i nazwisko, kraj zamieszkania, adres, rezydencja podatkowa itp.). Nabywca również nie będzie miał wiedzy o tym, że dany towar wcześniej posiadał Wnioskodawca.
Jeżeli chodzi zatem o kwestię dokumentowania konkretnych transakcji przelewy otrzymywane przez Wnioskodawcę od Platformy będą sumą wielu transakcji sprzedaży zrealizowanych przez daną Platformę. Wnioskodawca będzie otrzymywać wiadomości e-mail lub inne medium, które będą zawierać datę, wartość danej transakcji, wartość prowizji oraz nazwę sprzedanego przedmiotu. Wnioskodawca nie będzie miał wiedzy, które transakcje będą składać się na wartość otrzymanego od Platformy przelewu. Z dokumentów nie będą wynikać takie dane.
9. Czy operatorzy (Platformy) realizujący płatności elektroniczne online będą udostępniać Panu raporty transakcji, które to umożliwiają powiązanie danej płatności z zamówieniem?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca nie będzie otrzymywał żadnych raportów od Platform realizujących płatności elektroniczne online, które to umożliwiłyby Wnioskodawcy powiązanie danej płatności z zamówieniem. Wnioskodawca sam nie będzie otrzymywać również płatności od Kupujących, lecz jedynie przelewy od Platform na łączną sumę kilku transakcji.
10.Czy dostawcy przedmiotów wirtualnych, które będzie Pan nabywał/wymieniał za pośrednictwem wytworzonego przez siebie Serwisu:
a)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju?
b)nie będą podatnikami oraz będą posiadali miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju?
c)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?
d)nie będą podatnikami oraz będą posiadali miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?
e)będą podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?
f)nie będą podatnikami oraz będą posiadali miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Dostawcami przedmiotów wirtualnych, które Wnioskodawca będzie nabywał/wymieniał za pośrednictwem wytworzonego przez siebie Serwisu będą osobami wymienionymi w pkt a-f, tj. dostawcy:
a)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju,
b)nie będą podatnikami oraz będą posiadali miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju,
c)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej,
d)nie będą podatnikami oraz będą posiadali miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej,
e)będą podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej,
f)nie będą podatnikami oraz będą posiadali miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.
11. Czy wskazane w opisie sprawy Platformy internetowe, za pośrednictwem których będzie Pan sprzedawał przedmioty wirtualne, będą działały w imieniu własnym lecz na Pana rzecz?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Wskazane w opisie sprawy Platformy wskazane przez Wnioskodawcę, za pośrednictwem których Wnioskodawca będzie sprzedawał przedmioty wirtualne, będą działały w imieniu własnym lecz na rzecz Wnioskodawcy.
12.Czy rachunki/dokumenty/faktury/paragony wystawiane/udostępniane przez Platformy ostatecznym klientom będą zawierały Pana dane jako dostawcy wirtualnych przedmiotów, o których mowa we wniosku?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Wystawiane/udostępniane przez Platformy ostatecznym klientom rachunki/dokumenty/faktury/paragony nie będą zawierały danych Wnioskodawcy jako dostawcy wirtualnych przedmiotów, o których mowa we wniosku.
13.Czy Kupujący wirtualne przedmioty za pośrednictwem Platform:
a)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju?
b)nie będą podatnikami oraz będą posiadać miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju?
c)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?
d)nie będą podatnikami oraz będą posiadać miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?
e)będą podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?
f)nie będą podatnikami oraz będą posiadać miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Kupującymi przedmioty wirtualne za pośrednictwem Platform będą każde osoby spośród wymienionych w a-f, tj. Kupujący:
a)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju,
b)nie będą podatnikami oraz będą posiadać miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju,
c)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej,
d)nie będą podatnikami oraz będą posiadać miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej,
e)będą podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej,
f)nie będą podatnikami oraz będą posiadać miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.
Wnioskodawca nie ma kontroli nad faktem, komu będą oferowane przedmioty na wskazanych we wniosku Platformach. Powyższe określają właściwe regulaminy danej Platformy. Według ich treści wirtualne przedmioty mogą być udostępniane zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcom (podatnikom). Ponadto, Regulaminy te nie zawężają kręgu kupujących do terytorium danego kraju. Kupujący może mieć zatem miejsce zamieszkania/siedziby działalności zarówno na terytorium Unii Europejskiej (w tym na terytorium RP) oraz poza terytorium Unii Europejskiej. Wnioskodawca nie ma wpływu na fakt, kto (z której z wymienionych kategorii Kupujących) będzie nabywać towary wirtualne przez niego sprzedawane.
Pytania
1. Czy czynności, o których mowa we wniosku, polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze sprzedaży z wykorzystaniem Platformy, będą stanowiły odpłatne usługi świadczone za pomocą komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361; dalej: uVAT)?
2. Czy czynności, o których mowa we wniosku, polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu, będą stanowiły odpłatne usługi świadczone za pomocą komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 26 uVAT?
3. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany rozpoznać import usług w odniesieniu do transakcji kupna przedmiotów wirtualnych za pośrednictwem Serwisu?
4. Czy Wnioskodawca będzie występować w roli podatnika podatku VAT w odniesieniu do transakcji sprzedaży przedmiotów wirtualnych za pośrednictwem Platform, w stosunku do Kupujących?
5. Czy Wnioskodawca będzie występować w roli podatnika podatku VAT, obowiązanego do rozliczenia podatku VAT należnego w Polsce, w odniesieniu do transakcji przekazania przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu?
6. Czy w przypadku wymiany przedmiotów wirtualnych z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej za pośrednictwem Serwisu Wnioskodawca podlega obowiązkowi ewidencjowania za pośrednictwem kasy rejestrującej?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Czynności, o których mowa we wniosku, polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze sprzedaży z wykorzystaniem Platformy, będą stanowiły odpłatne usługi świadczone za pomocą komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 26 uVAT.
Ad 2.
Czynności, o których mowa we wniosku, polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu, będą stanowiły odpłatne usługi świadczone za pomocą komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 26 uVAT.
Ad 3.
Wnioskodawca będzie zobowiązany rozpoznać import usług w odniesieniu do transakcji kupna przedmiotów wirtualnych za pośrednictwem Serwisu w stosunku do Użytkowników, będących podatnikami. W przypadku nabycia przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego od osoby niebędącej podatnikiem – zarówno w drodze kupna, jak również w drodze wymiany – Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania importu usług.
Ad 4.
Wnioskodawca nie będzie występować w roli podatnika podatku VAT w odniesieniu do transakcji sprzedaży przedmiotów wirtualnych za pośrednictwem Platform, w stosunku do Kupujących. W roli podatnika w stosunku do Kupujących będą występować Platformy.
Wnioskodawca będzie podatnikiem (sprzedającym) w stosunku do Platformy.
Ad 5.
W odniesieniu do transakcji przekazania przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi, w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu, Wnioskodawca będzie występować w roli podatnika, obowiązanego do rozliczenia podatku VAT należnego:
1) w przypadku wymiany z podmiotem (podatnikiem lub podmiotem niebędącym podatnikiem) mającym siedzibę działalności gospodarczej albo stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski,
2) w przypadku wymiany z podmiotem niebędącym podatnikiem, posiadającym siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska, jeżeli spełnione będą łącznie warunki przewidziane w art. 28k ust. 2 uVAT.
Wnioskodawca nie będzie występować w roli podatnika obowiązanego do rozliczenia podatku VAT należnego w Polsce w przypadku transakcji wymiany z:
1) podatnikami niemającymi siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania ani stałego miejsca pobytu na terytorium Polski,
2) podmiotami niebędącymi podatnikami, posiadającymi siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska, jeżeli nie będą spełnione warunki przewidziane w art. 28k ust. 2 uVAT,
3) podmiotami niebędącymi podatnikami, jeżeli ich siedziba, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu nie znajduje się na terytorium Polski, ani innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Ad 6.
W przypadku wymiany przedmiotów wirtualnych z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, za pośrednictwem Serwisu Wnioskodawca podlega obowiązkowi ewidencjowania za pośrednictwem kasy rejestrującej, ale wyłącznie w przypadku, gdy miejscem świadczenia usługi jest terytoriom Polski.
Sprzedaż towarów wirtualnych w drodze wymiany na rzecz osób niemających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności ani stałego miejsca pobytu w Polsce nie będzie objęta obowiązkiem ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Uzasadnienie
Ad 1.
Stosownie do treści art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: uVAT) – „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych – rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011”.
Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L z 2011 r. Nr 77 str. 1; dalej: rozporządzenie 282/2011), stanowi, iż: „Do »usług świadczonych drogą elektroniczną«, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe”.
Stosownie do treści art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011 – „Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I”.
Załącznik I zawiera następujące usługi:
„1. Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a)tworzenie i hosting witryn internetowych;
b)automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;
c)zdalne zarządzanie systemami;
d)hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;
e)dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.
2. Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a) uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;
b) oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;
c) sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);
d) automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych;
e) automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.
3. Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a) uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;
b) uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;
c) zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;
d) prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;
e) dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;
f) wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;
g) informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);
h) dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;
i) korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.
4. Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a) uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;
b) uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;
c) uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;
d) pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;
e) uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni;
f) odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;
g) odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;
h) dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;
i) dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.
5. Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka”.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że: „Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach, których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q-s) (uchylone);
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online”.
Wnioskodawca planuje rozszerzyć działalność gospodarczą – będzie wykonywać czynności, o których mowa we wniosku, polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze sprzedaży z wykorzystaniem Platformy.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż warunkiem koniecznym dla uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej.
Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:
1)realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
2)świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
3)ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
4)nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 uVAT – „Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa”.
Z powyższego przepisu wynika, iż świadczenie usług zakłada istnienie dwóch podmiotów, a więc tego, który świadczy usługę i tego, który świadczenie odbiera, czyli konsumenta usługi. Skoro opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, to znaczy, że istnieje stosunek prawny pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą, a rezultatem tego związku jest wzajemne działanie tych podmiotów. Działanie to polega na tym, że wynagrodzenie otrzymywane przez wykonawcę usługi następuje w zamian za wykonanie usługi na rzecz jej odbiorcy. Pomiędzy odpłatną czynnością podlegającą opodatkowaniu, a otrzymywanym z tytułu tej czynności wynagrodzeniem musi istnieć bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek.
Czynności polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze sprzedaży z wykorzystaniem Platformy spełniają wszystkie powyższe warunki, tj. są realizowane za pomocą Internetu; ich świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki; ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe oraz transakcje te nie są objęte wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011. W związku z powyższym, stanowią one usługi świadczone za pomocą komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 26 uVAT.
Powyższe potwierdza wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.272. 2023.1.JO – „czynności związane ze sprzedażą skinów, za które Pan otrzymuje wynagrodzenie wypełniają definicję świadczenia usług przedstawioną w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie Pana usługi polegające na sprzedaży (...) stanowią usługi świadczone za pomocą komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy bowiem wskazać, że w analizowanej sytuacji sprzedaż skinów jest dokonywana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, natomiast sam proces sprzedaży jest zasadniczo zautomatyzowany i wymaga minimalnego udziału człowieka, zaś przekazanie (...) w wyniku sprzedaży byłoby niemożliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej”.
Analogiczne stanowisko zostało przedstawione, m.in. w wydanej przez DKIS interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.565.2023.3.KŁ.
Ad 2.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje wykonywać czynności polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu.
Biorąc pod uwagę przepisy przywołane w odpowiedzi na pytanie nr 1 wskazać należy, że czynności, o których mowa we wniosku, polegające na przekazaniu przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu spełniają wszystkie warunki usługi elektronicznej, tj. są realizowane za pomocą Internetu; ich świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki; ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe oraz transakcje te nie są objęte wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011. W związku z powyższym, stanowią one usługi świadczone za pomocą komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 26 uVAT.
Ad 3.
Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 uVAT: „Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4;
2) usługobiorcą jest:
a) w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
b) w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
c) w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4”.
Zgodnie z art. 28b ust. 1 uVAT: „Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n”.
Przy imporcie usług z innego kraju Unii Europejskiej oraz kraju położonego poza granicami Unii Europejskiej – usługa podlega, zatem co do zasady opodatkowaniu VAT w Polsce.
Tak więc, nabycie usługi przez Wnioskodawcę (towarów wirtualnych) od podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej/stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Serwisu (tj. również czynności, o których mowa we wniosku, polegające na przekazaniu przez innego Użytkownika towaru wirtualnego Wnioskodawcy w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu), będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce – miejsce, w którym Wnioskodawca będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Wnioskodawca będzie zatem podatnikiem z tego tytułu i będzie zobowiązany do wykazania podatku VAT należnego.
W przypadku nabycia przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego od osoby niebędącej podatnikiem – zarówno w drodze kupna, jak również w drodze wymiany – Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania importu usług.
Ad 4.
Zgodnie z treścią art. 9a ust. 1 rozporządzenia 282/2011: „W przypadku gdy usługi świadczone drogą elektroniczną są świadczone za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, interfejsu lub portalu, np. sklepu z aplikacjami, przyjmuje się do celów stosowania art. 28 dyrektywy 2006/112/WE, że podatnik uczestniczący w świadczeniu tych usług działa w imieniu własnym, lecz na rzecz dostawcy tych usług, chyba że podatnik ten wyraźnie wskaże tego dostawcę jako podmiot świadczący usługę i jest to odzwierciedlone w uzgodnieniach umownych zawartych między stronami.
Aby uznać dostawcę usług świadczonych drogą elektroniczną za wyraźnie wskazanego przez podatnika jako podmiot świadczący usługę, muszą zostać spełnione następujące warunki:
a) na fakturze wystawionej lub udostępnionej przez każdego podatnika uczestniczącego w świadczeniu usług drogą elektroniczną należy wyszczególnić takie usługi i ich dostawcę;
b) na rachunku lub paragonie wystawionym lub udostępnionym usługobiorcy należy wyszczególnić usługi świadczone drogą elektroniczną i ich dostawcę.
Na użytek niniejszego ustępu podatnik, który w odniesieniu do usług świadczonych drogą elektroniczną zatwierdzi obciążenie usługobiorcy płatnością, zatwierdzi świadczenie usług lub ustali ogólne warunki świadczenia usług, nie może mieć możliwości wyraźnego wskazania innej osoby jako podmiotu świadczącego te usługi”.
Zgodnie z artykułem 28 Dyrektywy 2006/112/WE: W przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Przepis ten został zaimplementowany do uVAT w art. 8 ust. 2a uVAT o tożsamej treści.
Analizując powyższy przepis, należy zauważyć, iż podatnik, który w odniesieniu do usług świadczonych drogą elektroniczną zatwierdzi obciążenie usługobiorcy płatnością, zatwierdzi świadczenie usług lub ustali ogólne warunki świadczenia usług, nie może mieć możliwości wyraźnego wskazania innej osoby jako podmiotu świadczącego te usługi. Ponadto w Notach Wyjaśniających dotyczących zmian VAT w UE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, które weszły w życie w 2015 r. (Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 1042/2013; dalej: Nota Wyjaśniająca) zawarto informację, iż klauzula umowy wyłączająca podatnika z łańcucha transakcji (jako nieuczestniczącego w świadczeniu usługi) nie jest wystarczająca, jeżeli nie odzwierciedla tego rzeczywistość gospodarcza. Poza tym, w ww. Notach Wyjaśniających wymieniono niektóre wskaźniki świadczące o tym, że podatnik uczestniczy w świadczeniu usługi, m.in. posiadanie Platformy technicznej, za pośrednictwem której świadczone są usługi, lub zarządzanie nią, odpowiedzialność za faktyczne świadczenie (dostarczenie) usługi, odpowiedzialność za pobieranie płatności, chyba że udział podatnika polega jedynie na przetwarzaniu płatności, prawne zobowiązanie do wystawienia na rzecz użytkownika końcowego faktury VAT, rachunku lub paragonu w odniesieniu do świadczonej usługi, zapewnienie obsługi lub wsparcia nabywcy w związku z zapytaniami lub problemami dotyczącymi samej usługi, posiadanie danych nabywcy związanych z przedmiotowym świadczeniem usługi.
W przedmiotowej sprawie wskazane przez Wnioskodawcę Platformy, za pomocą których odbywa się sprzedaż wirtualnych przedmiotów, powinny być traktowane jako podatnicy uczestniczący w świadczeniu usług elektronicznych działający w imieniu własnym, lecz na rzecz dostawcy (Wnioskodawcy). To Platformy powinny być traktowane jako podatnicy świadczący usługę sprzedaży wirtualnych przedmiotów na rzecz Użytkowników, ponieważ nie są spełnione warunki wynikające z art. 9a rozporządzenia 282/2011. Wynika to z tego, iż Platformy za pomocą serwisów pośredniczących w płatnościach obciążają nabywców płatnością, którą następnie przekazują sprzedawcy, ustalają ogólne warunki świadczenia usługi poprzez ustalenie form i warunków dostawy wirtualnego przedmiotu, ustalają zasady reklamacji i rozwiązywania problemów, ustalają sposób prezentacji przedmiotów we własnej witrynie (też publikują oferty) oraz wymagają od użytkowników zgody na ogólne warunki w odniesieniu do użytkowania Platformy (np. utrzymania konta użytkownika).
Wobec powyższego w świetle przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych – Wnioskodawca nie będzie występował w roli podatnika w stosunku do Kupujących (Użytkowników) w procesie sprzedaży wirtualnych przedmiotów za pośrednictwem Platform.
To Platformy występują w ww. transakcjach jako podatnicy w stosunku do Użytkowników.
Biorąc cytowany już art. 17 ust. 1 pkt 4 uVAT oraz art. 28b ust. 1 uVAT przyjąć należy, że Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz spółki prowadzącej daną Platformę – a skoro jest ona podatnikiem – Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu tych usług. Podatnikiem w tym przypadku będzie usługobiorca (spółka prowadząca Platformę), a zakup usługi od Wnioskodawcy będzie opodatkowany w państwie, gdzie usługobiorca ma siedzibę działalności gospodarczej.
Powyższe znajduje poparcie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez DKIS:
1)z dnia 23 maja 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.155.2023.2.KK;
2)z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.353.2022.2.KK;
3)z dnia 19 lipca 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.190.2022.2.JO;
4)z dnia 20 lipca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-2-4012-211.2021.1.SP;
5)z dnia 16 lipca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.258.2021.2.JSZ.
Ad 5.
Analizując powołany w odpowiedzi na pytanie nr 4 – art. 9a ust. 1 rozporządzenia 282/2011, należy zauważyć, iż podatnik, który w odniesieniu do usług świadczonych drogą elektroniczną zatwierdzi obciążenie usługobiorcy płatnością, zatwierdzi świadczenie usług lub ustali ogólne warunki świadczenia usług, nie może mieć możliwości wyraźnego wskazania innej osoby jako podmiotu świadczącego te usługi. Ponadto w Notach Wyjaśniających wymieniono niektóre wskaźniki świadczące o tym, że podatnik uczestniczy w świadczeniu usługi, m.in. posiadanie Platformy technicznej, za pośrednictwem której świadczone są usługi, lub zarządzanie nią, odpowiedzialność za faktyczne świadczenie (dostarczenie) usługi, odpowiedzialność za pobieranie płatności, chyba że udział podatnika polega jedynie na przetwarzaniu płatności, prawne zobowiązanie do wystawienia na rzecz użytkownika końcowego faktury VAT, rachunku lub paragonu w odniesieniu do świadczonej usługi, zapewnienie obsługi lub wsparcia nabywcy w związku z zapytaniami lub problemami dotyczącymi samej usługi, posiadanie danych nabywcy związanych z przedmiotowym świadczeniem usługi.
W przedmiotowej sprawie, dla czynności wykonywanych za pośrednictwem Serwisu (którego operatorem jest Wnioskodawca), za pomocą którego odbywać się będą transakcje przekazania przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny, Wnioskodawca będzie traktowany jako podatnik VAT.
Wynika to z faktu, iż Wnioskodawca będzie właścicielem Serwisu (Platformy technicznej), za pośrednictwem której świadczone będą usługi, będzie nią zarządzał, ponosił odpowiedzialność za faktyczne świadczenie (dostarczenie) usługi oraz za pobieranie płatności. Wnioskodawca za pośrednictwem Serwisu ustalać będzie ogólne warunki świadczenia usług poprzez ustalenie form i warunków dostawy wirtualnego przedmiotu, sposobu prezentacji przedmiotów na witrynie czy wymagania od Użytkowników zgody na ogólne warunki w odniesieniu do użytkowania Serwisu. Dodatkowo Wnioskodawca jako właściciel Serwisu będzie naliczał Użytkownikom punkty oraz wymieniając Użytkownikom te punkty na środki pieniężne będzie wykonywał przelewy odpowiednich środków pieniężnych na ich rachunki bankowe.
Wobec tego, że Wnioskodawca sam będzie prowadził Serwis i z jego wykorzystaniem przekazywał towary wirtualne w drodze wymiany różnym podmiotom, to Wnioskodawca będzie sprzedającym w stosunku do podmiotów nabywających te towary w drodze wymiany.
Z opisu zdarzenia przyszłego i stanowiska własnego Wnioskodawcy w zakresie pytań wcześniejszych Wnioskodawca będzie świadczył usługi elektroniczne na rzecz podmiotów z całego świata (podatników oraz podmiotów niebędących podatnikami), w tym mających siedzibę albo stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski lub innych państw Unii Europejskiej. Usługi elektroniczne świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Serwisu polegają na: sprzedaży towarów wirtualnych w drodze wymiany.
Stosownie do treści art. 28b ust. 1 uVAT: „Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n”.
Zgodnie z treścią art. 28k uVAT:
„1. Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1) usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2) usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3) suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł”.
Art. 28k uVAT wprowadza zasadę, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Przy spełnieniu łącznie wszystkich warunków wskazanych w art. 28k ust. 2 miejscem świadczenia usług elektronicznych Wnioskodawcy będzie Polska.
W odniesieniu do transakcji przekazania przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi, w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu, Wnioskodawca będzie występować w roli podatnika, obowiązanego do rozliczenia podatku VAT należnego:
1) w przypadku wymiany z podmiotem (podatnikiem lub podmiotem niebędącym podatnikiem) mającym siedzibę działalności gospodarczej, albo stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski,
2) w przypadku wymiany z podmiotem niebędącym podatnikiem, posiadającym siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska, jeżeli spełnione będą łącznie warunki przewidziane w art. 28k ust. 2 uVAT.
Wnioskodawca nie będzie występować w roli podatnika obowiązanego do rozliczenia podatku VAT należnego w Polsce w przypadku transakcji wymiany z:
1) podatnikami niemającymi siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania ani stałego miejsca pobytu na terytorium Polski,
2) podmiotami niebędącymi podatnikami, posiadającymi siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska, jeżeli nie będą spełnione warunki przewidziane w art. 28k ust. 2 uVAT,
3) podmiotami niebędącymi podatnikami, jeżeli ich siedziba, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu nie znajduje się na terytorium Polski, ani innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Ad 6.
Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 uVAT: „Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących”.
W myśl art. 2 pkt 22 uVAT: „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów”.
Z powyższego wynika, iż kluczowe znaczenie w przypadku świadczenia usług ma terytorium kraju, na którym będzie miało miejsce świadczenie. Zatem, analizując treść ww. artykułu obowiązkowi ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących podlega wyłącznie odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju – Polski.
W konsekwencji Wnioskodawca powinien ewidencjonować za pośrednictwem kasy rejestrującej tylko te czynności – w odniesieniu do transakcji przekazania przez Wnioskodawcę towaru wirtualnego innemu Użytkownikowi w drodze wymiany na inny towar wirtualny z wykorzystaniem Serwisu – które zostały dokonane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, co do których miejscem świadczenia usług jest terytorium Polski.
W przypadku, gdy miejsce świadczenia danej usługi znajduje się poza terytorium kraju – Wnioskodawca nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania jej na kasie fiskalnej.
W związku z powyższym, Wnioskodawca podlega obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej, ale wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych osobom fizycznym, dla których miejscem świadczenia jest terytorium Polski.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tutejszy organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-6, dotyczących podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 7, dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right