Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.280.2024.1.DW

Dotyczy ustalenia, czy maksymalne wykorzystanie pomocy publicznej oraz brak wygenerowania dochodów z inwestycji określonej w DOW, uprawnia do zastosowania zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych,

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, z 15 maja 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w opisanym:

-stanie faktycznym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., w związku z wykorzystaniem maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach Decyzji o wsparciu z dnia 17 stycznia 2019 roku, aż do czasu uzyskania dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p udzielonych w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu,

-zdarzeniu przyszłym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., niezależnie od tego czy jako Wnioskodawca w roku podatkowym za który powstanie obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych najpierw poniesie koszty kwalifikowane związane z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu lub czy osiągnie przychód związany z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu,

-zdarzeniu przyszłym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., w związku z wykorzystaniem maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(…) (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest firmą działającą w branży (…), zajmującą się m.in. produkcją oraz (…). Wnioskodawca jest osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca w trakcie roku podatkowego zawiera transakcje z innymi podmiotami, w tym z podmiotami powiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm. dalej: „ustawa o p.d.o.p.”).

Jako podmiot powiązany, zgodnie z definicją ustawową w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., na potrzeby niniejszego wniosku zdefiniowane są podmioty mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z którymi Wnioskodawca zawiera transakcje (dalej: „Podmiot powiązany”).

Pytanie Wnioskodawcy nie dotyczy transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p. mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W dniu 30 czerwca 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 dalej: „Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji”), która wprowadziła instytucję wsparcia w formie zwolnienia z podatku dochodowego dochodów osiąganych przez przedsiębiorców realizujących inwestycje objęte wsparciem. Wsparcie o którym mowa, zgodnie z Ustawą o wspieraniu nowych inwestycji, udzielane jest w drodze decyzji, zwanej dalej: „Decyzją o wsparciu”.

Wnioskodawca, w związku z realizacją nowej inwestycji, otrzymał wydaną dnia (…) 2019 r. przez właściwe do tego organy Decyzję o wsparciu, nabywając tym samym prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dochodów osiąganych w związku z realizacją inwestycji w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Wnioskodawca do końca 2022 r. wykorzystał maksymalną wartość pomocy publicznej udzielonej w ramach ww. Decyzji o wsparciu.

Jednocześnie Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości może otrzymać kolejne Decyzje o wsparciu.

W przyszłości, poza działalnością gospodarczą zwolnioną z opodatkowania na podstawie ewentualnych kolejnych Decyzji o wsparciu, Wnioskodawca będzie nadal prowadzić również inną działalność, z której będzie osiągać przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193; dalej: „Ustawa zmieniająca”), nowelizująca m.in. przepisy w zakresie dokumentacji cen transferowych. Jedną z najważniejszych zmian w tym zakresie jest wprowadzenie wyłączeń z obowiązku dokumentacyjnego dla wskazanych w ustawie o p.d.o.p. transakcji.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2023 r. zawiera transakcje z Podmiotem powiązanym. Roczna wartość tych transakcji przekracza określone w art. 11k ust. 2 ustawy o p.d.o.p. progi dokumentacyjne obligujące Spółkę do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla tych transakcji.

Wnioskodawca, jak i Podmiot powiązany począwszy od 1 stycznia 2023 r. spełniają warunki pozwalające na skorzystanie z wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych określone w art. 11n pkt 1 ustawy o p.d.o.p. tj. tak Wnioskodawca jak i Podmiot powiązany w roku w którym powstał obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych:

-nie korzystali ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ustawy o p.d.o.p. (art. 11n pkt 1 lit. a ustawy o p.d.o.p.);

-nie ponieśli straty podatkowej (art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o p.d.o.p.);

-nie korzystali ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

Jednocześnie, w roku 2023, za który powstał obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, Wnioskodawca w związku z wykorzystaniem maksymalnej wartości pomocy publicznej nie uzyskał dochodu podlegającego zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p. Tym samym, Wnioskodawca może skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji zawieranych z Podmiotem powiązanym za rok 2023 oraz w kolejnych latach podatkowych, aż do czasu uzyskiwania dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p na podstawie kolejnych Decyzji o wsparciu.

Z kolei w zdarzeniu przyszłym, w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę kolejnych Decyzji o wsparciu, niezależnie od tego czy jako Wnioskodawca najpierw:

-poniesie koszty kwalifikowane związane z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu;

-osiągnie przychód związany z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu;

- dopóki Wnioskodawca nie wygeneruje dochodu podlegającego zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p. i spełni pozostałe warunki określone w art. 11n pkt 1 ustawy o p.d.o.p., tj.:

-nie skorzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ustawy o p.d.o.p. (art. 11n pkt 1 lit. a ustawy o p.d.o.p.);

-nie poniesie straty podatkowej (art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o p.d.o.p.);

-nie skorzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.;

dopóty będzie mógł skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji zawieranych z Podmiotem powiązanym.

Po wykorzystaniu maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu Wnioskodawca ponownie będzie mógł skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji zawieranych z Podmiotem powiązanym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą interpretacji art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. w zakresie braku obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych z uwagi na spełnienie warunku niekorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p. tj. fakt niekorzystania przez Spółkę ze zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego z tytułu działalności prowadzonej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, określonej w Decyzji o wsparciu.

Pytanie

1.Czy w opisanym stanie faktycznym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., w związku z wykorzystaniem maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach Decyzji o wsparciu z dnia 17 stycznia 2019 roku, aż do czasu uzyskania dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p udzielonych w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu ?

2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., niezależnie od tego czy jako Wnioskodawca w roku podatkowym za który powstanie obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych najpierw poniesie koszty kwalifikowane związane z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu lub czy osiągnie przychód związany z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu?

3.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., w związku z wykorzystaniem maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, jak i zdarzeniu przyszłym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. odnoszący się do niekorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p. W stanie faktycznym okoliczność nieskorzystania przez Wnioskodawcę z ww. zwolnienia wynika z wykorzystania maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach Decyzji o wsparciu z dnia 17 stycznia 2019 r., natomiast w zdarzeniu przyszłym – z braku wygenerowania dochodu podlegającego zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., pomimo tego, że najpierw Spółka:

-poniesie koszty kwalifikowane związane z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu;

-osiągnie przychód związany z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu

po wykorzystaniu maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu Wnioskodawca spełniał będzie warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p.

Warto zauważyć, że identyczne stanowisko w podobnej sprawie zajął w wydanych w imieniu Ministra Finansów indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (0111-KDIB1-3.4010.243.2020.1.JKU z 28 sierpnia 2020 r. oraz 0111-KDIB1-2.4010.414.2020.1.MS z 19 listopada 2020 r.).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o p.d.o.p., podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Z definicji legalnej zawartej w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wynika, że za podmioty powiązane uważa się:

a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

-ten sam inny podmiot lub

-małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W myśl art. 11k ust. 2 ustawy o p.d.o.p., lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

1.10.000.000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2.10.000.000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3.2.000.000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4.2.000.000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Stosownie do postanowień art. 11k ust. 3 ustawy o p.d.o.p., progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1.każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2.strony kosztowej i przychodowej.

Transakcja kontrolowana to natomiast, zgodnie z definicją przedstawioną w art. 11a ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o p.d.o.p., identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

Wnioskodawca i Podmiot powiązany zawierają od 1 stycznia 2023 r. transakcje kontrolowane o charakterze jednorodnym przekraczające określone w art. 11k ust. 2 ustawy o p.d.o.p. progi dokumentacyjne obligujące Spółkę do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji zawieranych z Podmiotem powiązanym.

Zgodnie jednak z brzmieniem art. 11n pkt 1 ustawy o p.d.o.p., obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c.nie poniósł straty podatkowej.

Dopiero zatem łączne spełnienie warunków określonych w art. 11n pkt 1 ustawy o p.d.o.p. przez podmioty powiązane będące stronami transakcji wyłącza konieczność sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji zawieranych pomiędzy tymi podmiotami za rok podatkowy, w którym wskazane warunki zostały spełnione.

Zarówno Wnioskodawca, jak i Podmiot powiązany w roku za który sporządzana jest lokalna dokumentacja cen transferowych:

-są podmiotami powiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

-nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ustawy o p.d.o.p.;

-nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.;

-nie poniosły straty podatkowej.

Z powyższego wynika zatem, że warunkiem koniecznym do spełnienia, a jednocześnie determinującym brak obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji zawartych w danym roku pomiędzy Spółką a Podmiotem powiązanym jest niekorzystanie przez żadną ze stron transakcji kontrolowanej ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca wprawdzie prowadzi działalność w Polskiej Strefie Inwestycji, jednak pomimo posiadania Decyzji o wsparciu w roku podatkowym, za który powstał obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych nie wykazał dochodów podlegających zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., w związku z wykorzystaniem maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach Decyzji o wsparciu z dnia 17 stycznia 2019 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym należy zatem uznać, że żadna ze stron transakcji nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., a co za tym idzie może skorzystać z wyłączenia obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych (przy założeniu spełnienia pozostałych warunków wskazanych w art. 11n pkt 1 ustawy o p.d.o.p.).

Jeżeli w przyszłości Wnioskodawca uzyska kolejne Decyzje o wsparciu i w roku podatkowym, za który powstanie obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych nie wykaże dochodów podlegających zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., mimo iż poniesie koszty kwalifikowane związane z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu lub osiągnie przychód związany z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu, to zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy zatem uznać, że żadna ze stron transakcji nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a, a co za tym idzie może skorzystać z wyłączenia obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych (przy założeniu spełnienia pozostałych warunków wskazanych w art. 11n pkt 1 ustawy o p.d.o.p.).

W ocenie Wnioskodawcy, niezależnie od tego, czy jako podmiot posiadający Decyzję o wsparciu:

-poniesie koszty kwalifikowane związane z inwestycjami wskazanymi w Decyzji o wsparciu w roku podatkowym, za który powstanie obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych,

-osiągnie przychód związany z inwestycjami wskazanymi w Decyzji o wsparciu w roku podatkowym, za który powstanie obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych,

- tak długo jak nie wygeneruje dochodu, który podlegałby zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., transakcje kontrolowane zawarte z Podmiotem powiązanym mogą skorzystać z wyłączenia obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Po wykorzystaniu maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu Wnioskodawca spełniał będzie warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p.

Powyższe wynika z faktu, że w myśl art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. warunkiem skorzystania z możliwości wyłączenia obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych jest niekorzystanie przez podmioty będące stroną transakcji kontrolowanej ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., a nie sam fakt otrzymania przez Wnioskodawcę Decyzji o wsparciu. Literalne brzmienie przepisu referuje bowiem, nie do faktu otrzymania Decyzji o wsparciu przez którąkolwiek ze stron transakcji (Wnioskodawca lub Podmiot powiązany) uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., lecz do faktycznego korzystania z tego zwolnienia.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, na definicję terminu „korzystać” zawartą w „Słowniku Języka Polskiego”, zgodnie z którą „korzystać” oznacza „używać czegoś, posługiwać się czymś; wykorzystywać; osiągać z czegoś zysk, korzyść”; „zyskiwać, wyzyskiwać”.

Warunek określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. należy zatem interpretować literalnie, tj. warunek jest spełniony o ile żadna ze stron transakcji kontrolowanej nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p. Innymi słowy sam fakt otrzymania Decyzji o wsparciu przez Wnioskodawcę w związku z inwestycją w Polskiej Strefie Inwestycji nie może pozbawiać możliwości skorzystania z wyłączenia obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. W ocenie Wnioskodawcy, dopiero uzyskiwanie w roku podatkowym, za który powstanie obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych, dochodu z inwestycji objętej Decyzją o wsparciu i korzystanie ze zwolnienia przedmiotowego tj. wyłączenie tego dochodu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p. przez którąkolwiek ze stron transakcji, sprawia, iż warunek określony w art. 11n pkt 1 lit. b nie jest spełniony.

W tym miejscu warto przywołać interpretację indywidualną z 22 maja 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.113.2019.1.APO, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że „dla ustalenia momentu od którego Wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania zwolnienia istotne znaczenie ma moment uzyskania przez Spółkę dochodu z realizowanej Inwestycji”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej powiązał zatem stosowanie zwolnienia z opodatkowania z uzyskaniem dochodu.

Co więcej, w ocenie Wnioskodawcy, literalne brzmienie art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. w pełni oddaje intencje ustawodawcy, który celowo rozszerzył katalog wyłączeń z zakresu sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji między dwoma podmiotami krajowymi niekorzystającymi ze zwolnień przedmiotowych (w tym określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34a). W takiej bowiem sytuacji, ewentualne stosowanie cen nierynkowych nie powinno (biorąc pod uwagę dane obydwu stron transakcji) prowadzić do uszczuplenia dochodu podatkowego.

W ocenie Wnioskodawcy, samo literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p. „wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o wspieraniu nowych inwestycji” wskazuje, że (zgodnie z zasadą ścisłej interpretacji zwolnień podatkowych) brak uzyskania dochodu przekłada się na brak możliwości powiązania zwolnienia z dochodem - zastosowanie zwolnienia jest bowiem konsekwencją powstania dochodu, z którym to zwolnienie jest powiązane.

Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Spółka wypełnia znamiona art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. tj. nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., a co za tym idzie wypełnia warunki niezbędne do wyłączenia obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, określone w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. dla transakcji zawartych pomiędzy Spółką a Podmiotem powiązanym.

Warto zauważyć, że identyczne stanowisko w analogicznej sprawie zajął w wydanych w imieniu Ministra Finansów indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (0111-KDIB1-3.4010.243.2020.1.JKU z 28 sierpnia 2020 r. oraz 0111-KDIB1-2.4010.414.2020.1.MS z 19 listopada 2020 r.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

ilekroć w rozdziale 1a jest mowa o podmiotach powiązanych, oznacza to:

a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

-ten sam inny podmiot lub

-małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d)podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o CIT,

podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT,

obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c)nie poniósł straty podatkowej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponieważ decyzję o wsparciu otrzymaliście Państwo w 2019 r., zastosowanie znajdzie rozporządzenie rady Ministrów z 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm. dalej: „Rozporządzenie z 2018 r.”).

Na podstawie § 5 ust. 6 Rozporządzenia z 2018 r.,

zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją przysługuje, począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Według § 9 ust. 1 Rozporządzenia z 2018 r.

wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Natomiast, do przyszłych decyzji o wsparciu uzyskanych przez Państwo, zastosowanie znajdzie rozporządzenie rady Ministrów z 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 ze zm., dalej: „Rozporządzenie z 2022 r.”)

Na podstawie § 5 ust. 6 Rozporządzenia z 2022 r.,

zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją przysługuje, począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Według § 9 ust. 1 Rozporządzenia z 2022 r.,

wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.

Powyższe przepisy, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, zgodnie z wykładnią językową danej regulacji.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o CIT, warunkiem zastosowania wyłączenia obowiązku dokumentacyjnego jest niekorzystanie przez podmioty powiązane zawierające transakcję kontrolowaną ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, jest zwolnieniem wynikającym z mocy prawa i ma charakter obligatoryjny. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość wyboru, tj. skorzystania lub nieskorzystania ze zwolnienia, dałby temu wyraźny wyraz w treści ustawy, poprzez posłużenie się stwierdzeniem: „wolne od podatku mogą być” w miejsce stwierdzenia: „wolne od podatku są”. Sformułowanie użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, „wolne od podatku dochodowego są: (…)”, jest wyrażone w sposób rozkazujący (imperatywny), czyli przyznający zwolnienie bezdyskusyjnie i obligatoryjnie. Podatnik nie ma wyboru, czy skorzysta, czy też nie skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego, jeżeli posiada ważną decyzję o wsparciu/ważne decyzje o wsparciu.

Potwierdzenie obligatoryjności zwolnień, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, znajduje się w orzecznictwie sądowo-administracyjnym, przykładowo w wyroku WSA w Warszawie z 10 listopada 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1546/10 (utrzymanym wyrokiem NSA z 5 grudnia 2012 r. sygn. akt II FSK 805/11) czytamy: „W ocenie Sądu stanowisko Ministra Finansów jest uzasadnione treścią przepisu art. 17 u.p.d.o.p., który w ustępie 1 brzmi: „wolne od podatku są”, a więc wyrażonym w imperatywie przyznającym zwolnienie bezdyskusyjnie, obligatoryjnie”.

Polska Strefa Inwestycji jest jednym z instrumentów polityki państwa nakierowanej na promocję zatrudnienia i rozwój inwestycji. Uzyskanie decyzji o wsparciu na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na realizacji nowej inwestycji łączy się z uzyskaniem pomocy publicznej. Z drugiej strony, decyzja ta nakłada na przedsiębiorcę obowiązek podjęcia określonych działań inwestycyjnych lub działań związanych z rozwojem poziomu zatrudnienia i przyjęciem ryzyka związanego z niewywiązaniem się z tych obowiązków.

W sytuacji posiadania decyzji o wsparciu, brak dochodów podlegających zwolnieniu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, nie uprawnia do stwierdzenia, że Spółka nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT. Z uwagi na fakt posiadania przez Spółkę ważnej decyzji o wsparciu na realizacje inwestycji, Spółka z mocy prawa, obligatoryjnie, będzie korzystała ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Analiza powyższych przepisów wskazuje na to, że w momencie pełnego wykorzystania pomocy publicznej z danej decyzji o wsparciu, zwolnienie od podatku dochodowego i wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, przestaje przysługiwać.

Skoro w momencie wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej (publicznej), zwolnienie przestaje Państwu przysługiwać, to należy uznać, że spełnione są warunki przewidziane w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, i przy spełnieniu pozostałych warunków wymienionych w tym przepisie są Państwo zwolnieni z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Natomiast, od momentu uzyskania kolejnych Decyzji o wsparciu, nie będą już Państwo spełniać warunku o którym mowa w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o CIT, bowiem jak już wyżej wskazano, z uwagi na fakt posiadania przez Spółkę ważnej decyzji o wsparciu na realizacje inwestycji, Spółka z mocy prawa, obligatoryjnie, będzie korzystała ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Reasumując, Państwo stanowisko w zakresie ustalenia, czy w opisanym:

-stanie faktycznym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., w związku z wykorzystaniem maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach Decyzji o wsparciu z dnia 17 stycznia 2019 roku, aż do czasu uzyskania dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p udzielonych w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu – jest nieprawidłowe,

-zdarzeniu przyszłym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., niezależnie od tego czy jako Wnioskodawca w roku podatkowym za który powstanie obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych najpierw poniesie koszty kwalifikowane związane z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu lub czy osiągnie przychód związany z inwestycjami wskazanymi w kolejnych Decyzjach o wsparciu – jest nieprawidłowe,

-zdarzeniu przyszłym spełniony jest warunek konieczny do zastosowania wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, określony w art. 11n pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.p. z uwagi na fakt niekorzystania przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., w związku z wykorzystaniem maksymalnej wartości pomocy publicznej udzielonej w ramach kolejnych Decyzji o wsparciu – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i wyłącznie w tych danych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Zmiana stanowiska w konkretnych sprawach została przewidziana przez ustawodawcę, co znalazło wyraz w treści art. 14e Ordynacji podatkowej, a skorzystanie z tej instytucji służy w istocie realizacji zasady jednolitości interpretacji. Przyjęcie odmiennej koncepcji powodowałoby, że jednostkowe zajęcie stanowiska przez Organ podatkowy skutkowałoby zawsze obowiązkiem powielenia tego stanowiska przez wszystkie inne organy bez względu na to czy stanowisko to byłoby słuszne, czy nie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00