Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Wa 444/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas, Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Asesor WSA Mateusz Rogala (spr.), , , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 13 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi B. P. na decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia [...] stycznia 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę

Uzasadnienie

Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzją z dnia [....] stycznia 2023 r. nr [....] Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, działając m.in. na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 oraz art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902, powoływanej dalej jako u.d.i.p.), po rozpatrzeniu wniosku B. P. z dnia [...] listopada 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej, odmówił udostępnienia informacji publicznej w zakresie Dokumentacji Systemu Utrzymania zatwierdzonej przez Prezesa UTK decyzjami: znak: [...] z dnia [...] października 2009 r.; znak: [...] z dnia [...] września 2010 r. oraz znak: [...] z dnia [...] czerwca 2011 r.

W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ podniósł, że we wniosku z dnia [...] listopada 2022 r., który wpłynął do organu w dniu [...] listopada 2022 r., B. P. zwrócił się o udostępnienie szeregu informacji, w tym m.in. w zakresie wskazanym w osnowie decyzji. Odnośnie tej części wniosku organ zwrócił się w piśmie z dnia [...] grudnia 2022 r. do [...] Sp. z o.o. o wskazanie, czy zatwierdzona przez Prezesa UTK przedmiotowa Dokumentacja Systemu Utrzymania (DSU), stanowi tajemnicę przedsiębiorcy. W odpowiedzi spółka w piśmie z dnia [...] stycznia 2023 r. stwierdziła, że DSU jest objęte tajemnicą przedsiębiorcy.

W dalszej części uzasadnienia swojego rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że jak wynika z treści art. 5 u.d.i.p., jak i art. 61 ust. 3 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, dostęp do informacji publicznej nie ma charakteru absolutnego i może podlegać ograniczeniom, zaś ograniczenie to może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w tym przepisie okoliczności. Jednym z ograniczeń prawa dostępu do informacji jest zaś tajemnica przedsiębiorcy. Zgodnie ze stanowiskiem orzecznictwa i doktryny, na potrzeby stosowania art. 5 ust. 2 u.d.i.p. przyjmuje się definicję pojęcia "tajemnica przedsiębiorstwa", którą zawiera przepis art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 23 czerwca 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r., poz. 1233). Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się zatem informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00