Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.401.2024.1.JG
Brak prawa do odzyskania uiszczonego podatku VAT, w związku z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania uiszczonego podatku VAT, w związku z realizacją operacji pn.: „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
19 października 2023 r. Ochotnicza Straż Pożarna w (…) podpisała z zarządem Województwa (…) umowę o przyznanie pomocy na realizację zadania pn. „(…)” służącego osiągnięciu celu w ramach poddziałania: (...), objętego PROW na lata 2014-2020.
Zadanie polega na modernizacji świetlicy wiejskiej w (…), tym samym koszty ponoszone przez Ochotniczą Straż Pożarną w (…) w ramach ww. umowy kwalifikują się do refundacji w ramach PROW 2014-2020, w ramach działania: „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” - na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania: „(...)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 772 ze zm.).
Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT) zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność ww. projektu, składanego przez OSP (…) - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, OSP (…) jest zobligowana do dostarczenia takiej interpretacji.
Ochotnicza Straż Pożarna w (…) jest stowarzyszeniem rejestrowym, nie prowadzącym działalności gospodarczej, wobec tego nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Ww. zadanie OSP (…) realizuje w ramach swoich statutowych działań. Zadanie realizowane jest w świetlicy wiejskiej w (…), zlokalizowanej na działce nr (…), stanowiącej własność Gminy (…).
Na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu Ochotnicza Straż Pożarna w (…) uzyskała od Gminy (…) prawo do dysponowania świetlicą wiejską w (…) na podstawie umowy użyczenia zawartej 18 października 2023 r. z Gminą (…).
W ramach projektu zostało zaplanowane przeprowadzenie modernizacji świetlicy wiejskiej w (…), obejmującej wykonanie robót budowlanych zleconych wykonawcy na podstawie umowy nr (…) z 16 kwietnia 2024 r., obejmującej wykonanie następujących robót:
(...)
Drugą część projektu stanowi organizacja warsztatów z dziedzictwa kulturalnego i kulinarnego. Na potrzeby organizacji warsztatów zostaną zakupione produkty spożywcze oraz materiały promocyjne. Warsztaty zostaną zorganizowane i przeprowadzone przez wolontariuszy świadczących nieodpłatną pracę na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej w (…) na podstawie zawartych umów o wolontariacie. Warsztaty będą przeprowadzone dla mieszkańców obszaru LGD Lider (…) nieodpłatnie.
Celem projektu jest powstanie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej w miejscowości (…) do korzystania przez mieszkańców obszaru Lokalnej Grupy Działania Lider (…). Korzystanie ze świetlicy w miejscowości (…) będzie nieodpłatne, w związku z czym usługi wykonywane w ramach realizacji zadania będą wliczone do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, natomiast faktury dokumentujące wykonanie usługi związane z realizacją projektu są i będą wystawione na wnioskodawcę tj. Ochotniczą Straż Pożarną w (…). Dlatego też, część kosztów poniesionych przez Ochotniczą Straż Pożarną w (…) z tego tytułu to koszty kwalifikowalne podlegające refundacji włącznie z podatkiem VAT.
Wniosek dotyczy jednego zdarzenia trwającego, którego roboty budowlane w zakresie modernizacji świetlicy wiejskiej w (…) oraz zakup produktów spożywczych i materiały na potrzeby organizacji warsztatów z dziedzictwa kulturalnego i kulinarnego dotyczące projektu pn.: „(…)” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Pytanie
Czy Ochotnicza Straż Pożarna w (…) może, czy nie może odzyskać uiszczonego, w związku z realizacją operacji pn.: „(…)”, podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ochotnicza Straż Pożarna w (...) działająca jest stowarzyszeniem rejestrowym, nie prowadzącym działalności gospodarczej i nie będącym zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wobec czego efekt projektu pn. „(…)” realizowanego przez Ochotniczą Straż Pożarną w (…) będzie służył wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z przepisów prawa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Niniejszy projekt w zakresie modernizacji świetlicy wiejskiej oraz organizacji warsztatów z dziedzictwa kulturalnego i kulinarnego wykonywany będzie, jak wynika z opisu sprawy, przez stowarzyszenie w zakresie własnych zadań statutowych.
Ochotnicza Straż Pożarna w (…) będzie nabywać towary i usługi związane z realizacją projektu w ramach wykonywania zadań statutowych, służących nieodpłatnemu zaspokajaniu potrzeb w zakresie turystyki mieszkańców obszaru LGD Lider (…), zatem nie będzie wykorzystywana do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.
W konsekwencji Ochotnicza Straż Pożarna w (…) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu będącego przedmiotem wniosku.
W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656, ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.
Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia. Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania projektu, jak i po jego zakończeniu.
Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Ochotnicza Straż Pożarna w (…) nie będzie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Ponadto nie zostaną spełnione warunki uprawniające do uzyskania zwrotu podatku, o którym mowa w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu na rachunek bankowy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa też pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, który wykonuje czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy macie Państwo prawną możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn.: „(...)”.
Jak z wniosku wynika, celem operacji, jest powstanie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej do korzystania przez mieszkańców.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - korzystanie ze świetlicy będzie nieodpłatne, a przeprowadzone roboty budowlane w zakresie modernizacji świetlicy wiejskiej oraz zakup produktów spożywczych i materiały na potrzeby organizacji warsztatów z dziedzictwa kulturalnego i kulinarnego dotyczące projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Nie są Państwo czynnym podatnikiem VAT.
W efekcie, nie będą mieli Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: „(...)”. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right