Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.239.2024.2.AM

Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 czerwca 2024 r. (wpływ 27 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Park (…) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Park”) jest formą ochrony przyrody zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm. dalej „u.o.p.”) i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm. dalej „u.f.p.”).

Rodzaj działalności według PKD (…) – (…)

1. Do zadań Parku, w myśl art. (…) ust. (…) u.o.p. należy w szczególności: (…)

Zadania Wnioskodawcy określa również Rozporządzenie(…). Plan ochrony określa cele i zadania realizowane przez Wnioskodawcę w celu ochrony przyrody (…).

Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy (art. (…) ust. (…) u.o.p.).

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z otrzymanych środków i uzyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie (…). W zakresie wykonywania swojej działalności, o której mowa w pkt 1, Wnioskodawca osiąga przychody ze sprzedaży produktów, materiałów i usług, opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystające ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT.

Do przychodów opodatkowanych w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT zaliczamy:

1)wpływy z opłat za udostępnienie obszaru Wnioskodawcy określone w Rozporządzeniu (…), (Dz. U. z (…) r. poz. (…));

2)wpływy z tytułu opłat związanych z działalnością edukacyjną, tj. bilety za wstęp na wystawy, sprzedaży materiałów edukacyjnych;

3)wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z Planu (…), tj. (…);

4)opłaty za noclegi w pokojach gościnnych.

Do przychodów zwolnionych należą: najem obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawa gruntów na cele rolnicze.

Wnioskodawca uzyskuje również przychody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, t.j.:

a)dotacje z budżetu państwa;

b)dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

c)dotacje z wojewódzkich funduszy (…);

d)środki z Funduszu (…);

e)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;

f)środki pochodzące spoza UE, np. fundusze (…) i (…);

g)nawiązki orzeczone (…).

Wnioskodawca planuje realizację przedsięwzięcia pn. „(…)”. W tym celu ubiega się o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy udziale środków własnych, w ramach programu priorytetowego nr (…) „(…)”.

Głównym celem uzasadniającym realizację przedsięwzięcia jest powstrzymanie procesu utraty różnorodności biologicznej i krajobrazowej,(…).

Program zakłada uzyskanie dofinansowania w wysokości do 80% kosztów kwalifikowanych (przy założeniu, że kwalifikowalne będą koszty poniesione od 1 stycznia 2023 r.), które może być udzielone na realizację przedsięwzięć polegających na: termomodernizacji już istniejących obiektów z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w celu zwiększenia efektywności energetycznej oraz ograniczenia emisji gazów i pyłów negatywnie oddziałujących na środowisko oraz budowie, rozbudowie i modernizacji infrastruktury służącej uregulowaniu gospodarki wodno-ściekowej z wykorzystaniem wód opadowych, w zakresie zgodnym z celem programu.

Realizacja wielomodułowego przedsięwzięcia na terenie Wnioskodawcy będzie obejmować kilka etapów rozłożonych na lata 2023-2026, polegających na wykonaniu następujących czynności:

I.Technologie A:

1.Montaż (…) instalacji fotowoltaicznych oraz (…) magazynów energii. Zadanie realizowane będzie w 15 lokalizacjach na terenie Wnioskodawcy lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie, w tym (…).

2.Termomodernizacja obiektów (…) - zadanie obejmować będzie (4) budynki, z czego po (2) dwa sklasyfikowane są jako administracyjne i mieszkalne.

3.Wymiana (…) pieców, w tym (…) na opalanych biomasą - zadanie swoim zakresem obejmuje 10 lokalizacji. W ramach zadania wyróżniamy (1) budynek administracyjny, (2) dwa budynki administracyjno-mieszkalne w proporcjach: (…) oraz (7) budynków mieszkalnych, spośród których trzy stanowią tzw. (…), w których zaplanowano wymianę dwóch kotłów.

II.Technologie B:

1.Wykonanie instalacji do gromadzenia i wykorzystania wód opadowych z budynków (…) we (…) w (…) wraz punktami poboru wody. Działalność (…) jest związana z działalnością statutową oraz działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w (…) o długości (…) m.

3.Budowa przyłącza kanalizacji sanitarnej dla budynku (…) w (…) o długości (…) m.

Faktury za wykonane prace będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” wskazane w pkt I, II.2 oraz II.3 dotyczące budynków mieszkalnych, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” wskazane w pkt I, II.2 dotyczące budynków administracyjnych, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” wskazane w pkt II.1 będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości we wskazanym przedsięwzięciu odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytania

1.Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług od realizacji przedsięwzięcia polegającym na wykonaniu następujących czynności:

  • montażu instalacji fotowoltaicznych,
  • termomodernizacji obiektów (…),
  • wymiany pieców w tym część opalanych biomasą,
  • rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej,
  • budowy przyłącza kanalizacji sanitarnej,

w budynkach i przy budynkach mieszkalnych (…) (pkt I., II.2, II.3)?

2.Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług od realizacji przedsięwzięcia polegającym na wykonaniu następujących czynności:

  • montażu instalacji fotowoltaicznych,
  • termomodernizacji obiektów (…),
  • wymiany pieców w tym część opalanych biomasą,
  • rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej,
  • budowy przyłącza kanalizacji sanitarnej,

w budynkach i przy budynkach (…) na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a wobec których podatnik nie jest w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania (pkt I, II.2)?

3.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług wymienionych w pkt II.1 na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a wobec których podatnik nie jest w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Parki posiadają osobowość prawną na podstawie (…) ustawy o (…) oraz w określonym zakresie wykonują działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Oznacza to, że w zakresie wykonywanych czynności parki (…), nawet gdy dotyczą one zadań statutowych parków, Park jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatnikiem”, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy , przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel.

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z czynnościami przy realizacji zadań przedsięwzięcia.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT zwolnieniu z podatku VAT podlegają usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Wnioskodawca nie będzie prowadził w tym zakresie działalności opodatkowanej i nie będzie osiągał z tego tytułu przychodu podatkowego, gdyż realizowane czynności nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania będą to czynności zwolnione od podatku VAT. 

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli danego wydatku nie da się przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych lub do czynności zwolnionych z VAT albo czynności niepodlegających, podatnik zobowiązany jest przy odliczeniu VAT stosować tak zwany wskaźnik proporcji określony w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Sposób określenia proporcji powinien odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Według art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności: roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego ww., przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

W ocenie Wnioskodawcy od czynności związanych z realizowanym przedsięwzięciem powinien on dokonać obliczenia kwoty podatku naliczonego przy zastosowaniu wskaźnika proporcji określonego zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Ad 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli danego wydatku nie da się przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych lub do czynności zwolnionych z VAT albo czynności niepodlegających, podatnik zobowiązany jest przy odliczeniu VAT stosować tak zwany wskaźnik proporcji określony w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Sposób określenia proporcji powinien odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności: roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego ww., przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

W ocenie Wnioskodawcy od czynności związanych z realizowanym przedsięwzięciem powinien on dokonać obliczenia kwoty podatku naliczonego przy zastosowaniu wskaźnika proporcji określonego zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy (w zakresie tzw. prewspółczynnika) oraz art. 90 ustawy (w zakresie proporcji sprzedaży).

Art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, zastosowanie będzie miał również art. 90 ustawy, który stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w art. 86 ustawy.

Art. 90 ust. 1-4 ustawy:

1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

3. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

4. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10.000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą tylko czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizację przedsięwzięcia pn. „(…)”(Przedsięwzięcie, Projekt). W tym celu ubiegają się Państwo o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Realizacja wielomodułowego przedsięwzięcia będzie obejmować kilka etapów rozłożonych na lata 2023-2026, polegających na wykonaniu następujących czynności:

III.Technologie A:

4.Montaż (…) instalacji fotowoltaicznych oraz (…) magazynów energii. Zadanie realizowane będzie w 15 lokalizacjach na terenie Wnioskodawcy lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie, w tym (…).

5.Termomodernizacja obiektów (…) - zadanie obejmować będzie (4) budynki, z czego po (2) dwa sklasyfikowane są jako administracyjne i mieszkalne.

6.Wymiana (…) pieców, w tym (…) na opalanych biomasą - zadanie swoim zakresem obejmuje 10 lokalizacji. W ramach zadania wyróżniamy (1) budynek administracyjny, (2) dwa budynki administracyjno-mieszkalne w proporcjach: (…) oraz (7) budynków mieszkalnych, spośród których trzy stanowią tzw. (…), w których zaplanowano wymianę dwóch kotłów.

IV.Technologie B:

1.Wykonanie instalacji do gromadzenia i wykorzystania wód opadowych z budynków (…) we (…) w (…) wraz punktami poboru wody. Działalność (…) jest związana z działalnością statutową oraz działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w (…) o długości (…) m.

3.Budowa przyłącza kanalizacji sanitarnej dla budynku (…) w (…) o długości (…) m.

Faktury za wykonane prace będą wystawiane na Państwa.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków dotyczących realizacji Przedsięwzięcia w budynkach i przy budynkach mieszkalnych (pkt I, II.2 oraz II.3 Projektu).

Jak już wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, odnośnie realizacji Przedsięwzięcia w zakresie w jakim będzie ono dotyczyło budynków mieszkalnych. Zgodnie z Państwa wskazaniem w zakresie realizacji Przedsięwzięcia odnośnie budynków mieszkalnych, tj. wskazanych w pkt I, II.2 oraz II.3 towary i usługi będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.

Towary i usługi nabywane do realizacji Przedsięwzięcia w zakresie w jakim dotyczyć będą budynków mieszkalnych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Przedsięwzięcia w zakresie w jakim będzie ono dotyczyło budynków mieszkalnych.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków odnośnie realizacji Przedsięwzięcia, które dotyczą czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wskazanych w pkt I, II.1 i II.2.

Jak wynika z opisu sprawy w zakresie realizacji Przedsięwzięcia odnośnie wydatków  wykorzystywanych przez Państwa do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu, o których mowa w pkt I, II.1 i II.2. nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania ww. wydatków do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.

Skoro wydatki ponoszone w związku z realizacją Przedsięwzięcia w zakresie pkt I, II.1 i II.2 będą wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a nie będą Państwo mieli możliwości przypisania ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, to będzie Państwu przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Przedsięwzięcia na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Następnie, w przypadku gdy ww. nabywane w ramach Przedsięwzięcia towary i usługi będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług i nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji Przedsięwzięcia do poszczególnych rodzajów czynności, to będą Państwo zobowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, ust. 3 i następne ustawy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie Państwu przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 2 i 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00