Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.301.2024.1.JG
Możliwość zatrudnienia żony bez zmiany formy opodatkowania (karta podatkowa).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania w formie karty podatkowej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi podmiot leczniczy - gabinet stomatologiczny i rozlicza się na podstawie karty podatkowej. Wnioskodawca zatrudnia jednego pracownika na stanowisku asystentki stomatologicznej - umowa o pracę na pełen etat.
Według interpretacji Wnioskodawcy Dz. U. 1998 Nr 144 poz. 930 art. 25 pkt 6 ppkt 2a:
„...do liczby pracowników: ...nie wlicza się: a) członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem...”. Wnioskodawca może zatrudnić żonę.
Pytanie
Czy mogę zatrudnić żonę na stanowisku higienistka stomatologiczna (forma umowa o pracę), nie zmieniając formy opodatkowania?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, może Pan zatrudnić żonę.
Uzasadnienie: Dz. U. 1998 Nr 144 poz. 930 art. 25 pkt 6 ppkt 2a:
„...do liczby pracowników: ... nie wlicza się: a) członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem...”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – w warunkach określonych w części VIII tabeli.
„Tabelą” jest załącznik nr 3 do ustawy. Część VIII tabeli to „Świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego”, gdzie w pkt 1 zarówno lekarz, jak i lekarz dentysta zostali wskazani jako świadczący usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.
Przepisy regulujące opodatkowanie w formie karty podatkowej zawierają natomiast dla lekarza i lekarza dentysty ograniczenie co do stanu zatrudnienia do jednej pomocy fachowej lub przyuczonej, bowiem jak wynika z pkt 1 objaśnień znajdujących się pod VIII częścią tabeli wskazana w tabeli stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej. Tak więc lekarz i lekarz dentysta może być opodatkowany w formie karty podatkowej jeżeli działalność prowadzi tylko samodzielnie lub przy zatrudnieniu na umowę o pracę jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
W myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
2)uchylony;
3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z kolei według art. 25 ust. 3 ww. ustawy:
Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
Zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. a ww. ustawy:
Przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem, a w razie gdy działalność prowadzona jest przez wspólników - tylko członków rodziny jednego ze wspólników.
Natomiast na podstawie art. 25 ust. 7 ww. ustawy:
Przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości stawek podatku w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2-6 i 11, do liczby pracowników nie wlicza się małżonka, z zastrzeżeniem pkt 2 objaśnień do części V tabeli oraz pkt 1 objaśnień do części XI tabeli, i niepełnoletnich członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem. W razie prowadzenia działalności przez wspólników - do liczby pracowników nie wlicza się małżonka i niepełnoletnich członków rodziny tylko jednego wspólnika. Przy prowadzeniu działalności usługowej w zakresie handlu detalicznego i gastronomii - do liczby pracowników nie wlicza się ponadto osób zatrudnionych w celu praktycznej nauki zawodu, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu, oraz pracowników zatrudnionych wyłącznie do utrzymywania czystości w zakładzie, pod warunkiem że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.
Przy czym cytowane wyżej przepisy art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. a oraz art. 25 ust. 7 ww. ustawy nie mają zastosowania w Pana sprawie bowiem usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego nie zostały wymienione w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2-6 i 11. Wymienione zostały w art. 23 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy. Ponadto usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 podlegają opodatkowaniu w warunkach określonych w części VIII tabeli.
W wyroku WSA w Gliwicach z 14 kwietnia 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 1319/15 stwierdzono:
Wskazać przy tym w pierwszej kolejności należy na istotę przedmiotowej, tj. uproszczonej formy opodatkowania w postaci karty podatkowej, która co do zasady ma zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych (wyjątek przewiduje art. 25 ust. 5 ustawy). Z powyższych regulacji wynika jednoznacznie, że osoba fizyczna wykonująca wolny zawód (lekarza stomatologa) może korzystać z uproszczonej formy opodatkowania w postaci karty podatkowej oraz ze stawek określonych w Tabeli VIII – wolne zawody (zał. nr 3 do ustawy podatkowej) tylko w sytuacji wykonywania zawodu osobiście lub co najwyżej przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej (pkt 1 Objaśnienia do ww. części Tabeli).
Skoro wnioskodawca zatrudnia jedną pomoc fachową to bez utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej nie może zatrudniać kolejnych osób. Czym innym przy tym jest fakt zatrudnienia, a czym innym fakt korzystania z usług specjalistycznych.
Odnosząc treść cytowanych powyżej przepisów do przedstawionych we wniosku informacji, zatrudnienie przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę wyłącznie jednej pomocy fachowej (np. asystentki stomatologicznej) nie wyklucza możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej. Jednakże zatrudnienie każdej kolejnej osoby wyklucza już taką możliwość. W takiej sytuacji nie będą bowiem spełnione warunki umożliwiające opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej przy wykonywaniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, czyli zatrudnienie tylko jednej pomocy fachowej lub przyuczonej. Nie ma znaczenia czy osoba, którą Wnioskodawca planuje zatrudnić na podstawie umowy o pracę jest członkiem rodziny (małżonką) pozostającym we wspólnym gospodarstwie domowym.
Podsumowując, zatrudnienie przez Wnioskodawcę żony na stanowisku higienistka stomatologiczna skutkować będzie utratą prawa do opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej z uwagi na niespełnienie przewidzianych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne warunków, czyli zatrudnienia tylko jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right