Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.263.2024.2.MM
Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej w związku z ponoszeniem opłat z tytułu czesnego za szkołę prywatną oraz za terapię rodzinną.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości dokonania odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 czerwca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pani matką dwóch córek w wieku (...) lat, które posiadają orzeczenia o niepełnosprawności z powodu (...). Na zalecenie psychoterapeutów, którzy prowadzą terapię indywidualną córek, od kwietnia bieżącego roku korzystają Państwo z terapii rodzinnej (...), która ma na celu poprawę funkcjonowania całej rodziny, a przede wszystkim dzieci względem siebie. Terapia ta jest realizowana przez psychologa i psychoterapeutę w gabinecie prywatnym. Koszt jednej sesji to (...) zł.
Ponadto, starsza córka od kwietnia tego roku uczęszcza do szkoły X, która jest szkołą prywatną. Dotychczas uczęszczała do zwykłej szkoły publicznej w Y, która niestety nie posiada klas (...). Przyczyną podjęcia decyzji o zmianie szkoły było ciągłe zmniejszanie godzin z nauczycielem wspomagającym, a co za tym idzie coraz większe problemy w nauce i z funkcjonowaniem w szkole.
Najbliższa szkoła (...) znajduje się w V i jest szkołą prywatną specjalizującą się w pracy z dziećmi ze (...)/(...).
Szkoła ta oferuje nie tylko standardowy program nauczania, ale również dodatkowe zajęcia terapeutyczne (...), które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju Pani córki. Zajęcia te prowadzone są przez wykwalifikowanych psychologów, psychoterapeutów itp. Czesne za szkołę wynosi (...) zł miesięcznie.
Dodatkowo, w przyszłości planuje Pani przenieść do tej szkoły również swoją młodszą córkę (jeżeli zwolni się miejsce), która obecnie uczęszcza do szkoły publicznej. Przyczyną takiej decyzji jest brak odpowiedniego wsparcia dla Pani córki w obecnej szkole oraz coraz większe problemy z jej funkcjonowaniem.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wniosek dotyczy 2024 r. oraz kolejnych lat.
Córki uczęszczać będą – od września – do klas (...), więc opłaty za szkołę uiszczane będą odpowiednio do ukończenia przez nie szkoły podstawowej.
Aktualnie jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, podlega Pani opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podatki są opłacane w Polsce.
Córki od dnia narodzin pozostają na Pani utrzymaniu i nie posiadają własnych dochodów, oraz nie będą ich otrzymywać przez najbliższe lata.
Dla córki starszej (...) orzeczenie (o niepełnosprawności) wydane zostało (...) 2021 r. na okres do (...) 2024 r. Jej niepełnosprawność datuje się od 4-go roku życia (planowane złożenie nowego wniosku październik/listopad bieżącego roku).
Dla córki młodszej (...) orzeczenie (o niepełnosprawności) wydane zostało (...) 2024 r. na okres do (...) 2027 r. Jej niepełnosprawność datuje się od 8-go roku życia.
(…) od kwietnia uczestniczy w następujących zajęciach: (...)
Zakres zajęć (...) nie jest jeszcze znany ale nie będzie się on znacząco różnił od tego co zostało zapisane powyżej.
To Pani ponosi opłaty za ww. zajęcia. W przypadku (...) od( ...) 2024 r., a w przypadku (...) od (...) 2024 r.
Szkoła nie wyodrębnia wydatków za zajęcia terapeutyczne, faktury wystawiane są i będą na całą kwotę opłaty miesięcznej tj. na (...) zł. Zwraca Pani uwagę na ilość zajęć dodatkowych, które nie są standardem w szkołach państwowych, a których koszt przekracza kwotę opłaty miesięcznej.
Posiada i będzie Pani posiadała faktury imienne (na dane córek) za każdy miesiąc kiedy opłata została wniesiona. Faktury posiadają dane sprzedającego, przedmiot oraz kwotę zapłaty.
Ww. wydatki nie zostały/nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz nie zostały/nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Ww. wydatki nie zostały, nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały/nie zostaną odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie zostały/nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały/nie zostaną zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie.
Jedyną formą w jakiej chciałaby Pani te wydatki odliczyć jest ulga rehabilitacyjna.
Pytania:
1.Czy koszty poniesione na terapię rodzinną mogą być odliczone od dochodu jako wydatki na cele rehabilitacyjne?
2.Czy czesne za szkołę (...) może być odliczone od dochodu jako wydatek na cele rehabilitacyjne?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie koszty poniesione na terapię rodzinną i czesne za szkołę (...) powinny być uznane za wydatki na cele rehabilitacyjne i mogą być odliczone od dochodu jako odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne. Za słownikiem PWN -„rehabilitacja” to przywrócenie osobie chorej sprawności fizycznej, a także psychicznej poprzez przeprowadzenie odpowiednich zabiegów leczniczych.
Na tej podstawie uważa Pani, że psychoterapia rodzinna zalicza się do zabiegów rehabilitacyjnych, zatem można ją odliczyć od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej.
Również czesne za prywatną szkołę (...) zarówno starszej jak i młodszej córki (w przyszłości) powinno podlegać odliczeniu jako że w ramach czesnego realizowane są (przez wykwalifikowanych specjalistów) zabiegi rehabilitacyjne i zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne prowadzone przez podmiot specjalizujący się w prowadzeniu terapii dla dzieci (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9,art. 23o,art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7, 7b-7g i 13a tego artykułu.
Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 6b ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.
Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 tej ustawy:
Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Stosownie do art. 26 ust. 7b tejże ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
Zgodnie z art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:
1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
Z art. 26 ust. 7e ww. ustawy wynika, że:
Przepisy ust. 7a-7d i 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu w roku podatkowym pozostają następujące osoby niepełnosprawne: osoba będąca w stosunku do podatnika lub jego małżonka osobą zaliczoną do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn lub dziecko obce przyjęte na wychowanie przez podatnika lub jego małżonka, pod warunkiem że uzyskane w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 759 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 123), dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1630), dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła i dodatku dla niektórych podmiotów niebędących gospodarstwami domowymi z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, o których mowa w art. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1772, 1693 i 2760), dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704, 1785 i 2760), refundacji kwoty odpowiadającej podatkowi VAT, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. z 2024 r. poz. 303), bonu energetycznego, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. poz. 859), oraz przyznanych na podstawie odrębnych przepisów zasiłku pielęgnacyjnego, dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.
W myśl art. 26 ust. 7f ww. ustawy:
Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:
1)I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo
b) znaczny stopień niepełnosprawności;
2) II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Stosownie do art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne stosownie do treści art. 26 ust. 7d analizowanej ustawy, jest zatem posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek: orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
Z opisu zdarzenia wynika, że jest Pani matką dwóch córek w wieku (...) lat, które posiadają orzeczenia o niepełnosprawności z powodu (...). Na zalecenie psychoterapeutów, którzy prowadzą terapię indywidualną córek, od kwietnia bieżącego roku korzystają Państwo z terapii rodzinnej (...), która ma na celu poprawę funkcjonowania całej rodziny, a przede wszystkim dzieci względem siebie. Terapia ta jest realizowana przez psychologa i psychoterapeutę w gabinecie prywatnym.
Ponadto, starsza córka od kwietnia tego roku uczęszcza do szkoły X, która jest szkołą prywatną. Dotychczas uczęszczała do zwykłej szkoły publicznej w Y, która niestety nie posiada klas (...). Przyczyną podjęcia decyzji o zmianie szkoły było ciągłe zmniejszanie godzin z nauczycielem wspomagającym, a co za tym idzie coraz większe problemy w nauce i z funkcjonowaniem w szkole.
Najbliższa szkoła (...) znajduje się w V i jest szkołą prywatną specjalizującą się w pracy z dziećmi ze (...)/(...).
Szkoła ta oferuje nie tylko standardowy program nauczania, ale również dodatkowe zajęcia terapeutyczne (...), które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju Pani córki. Zajęcia te prowadzone są przez wykwalifikowanych psychologów, psychoterapeutów itp.
Dodatkowo, w przyszłości planuje Pani przenieść do tej szkoły również swoją młodszą córkę (jeżeli zwolni się miejsce), która obecnie uczęszcza do szkoły publicznej. Przyczyną takiej decyzji jest brak odpowiedniego wsparcia dla Pani córki w obecnej szkole oraz coraz większe problemy z jej funkcjonowaniem.
Mając na uwadze powyższe należy zaznaczyć, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, dlatego winny być interpretowane ściśle z literą prawa. Niedopuszczalna jest zatem ich interpretacja rozszerzająca. Zatem wydatki poniesione na inne cele – nawet wówczas gdy zostały poniesione w związku z niepełnosprawnością – nie korzystają z odliczeń w ramach omawianej ulgi.
W katalogu wydatków uprawniających do odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej w art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały wydatki na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „zabieg”, „rehabilitacja” oraz „rehabilitacja lecznicza”. Zatem koniecznym jest wyjaśnienie tych pojęć w oparciu o definicje encyklopedyczne oraz wydaną z zakresu rehabilitacji literaturę.
Zgodnie z definicją tych pojęć zawartą w Słowniku wyrazów obcych (PWN, Warszawa 1991 r.) oraz Encyklopedii PWN, zabieg stanowi interwencję mającą na celu wywołanie określonego skutku, zwykle będącą środkiem zaradczym przeciwdziałającym czemuś (np. skutkom choroby); rehabilitacja jest to przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów leczniczych; rehabilitacja lecznicza zaś to połączenie leczenia z postępowaniem usprawniającym, które obejmuje zabiegi fizykoterapeutyczne, wodolecznictwo, światłolecznictwo, elektrolecznictwo, mechanoterapię i kinezyterapię. Zatem w ramach ww. ulgi podatkowej mieszczą się z pewnością wydatki na zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne zlecone przez lekarza poniesione przez osobę niepełnosprawną lub przez osobę mającą na utrzymaniu osobę niepełnosprawną.
Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN terapia rodzinna – terapia rodzin – to podejmowanie prób modyfikacji układu rodzinnego w taki sposób, by nie wyzwalał on zaburzeń psychicznych u swych członków.
Terapie tego typu są zatem kierowane do wszystkich rodzin, w których występują określone problemy, nie zaś do pojedynczej osoby, w tym osoby niepełnosprawnej . Terapie te nie mają również na celu przywrócenie choremu sprawności fizycznej lub psychicznej lecz ich celem jest dążenie do polepszenia relacji między członkami rodziny.
W opisie zdarzenia wskazała Pani, że terapia rodzinna ma na celu poprawę funkcjonowania całej rodziny, a przede wszystkim dzieci względem siebie.Oznacza to, że wydatków poniesionych na opłacenie tej terapii nie sposób uznać za wydatki na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.
Odnosząc się do wydatków z tytułu czesnego za szkołę wskazać należy, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego czesne to opłata za naukę w szkole prywatnej lub społecznej.
Z opisu zdarzenia wynika, że Szkoła nie wyodrębnia wydatków za zajęcia terapeutyczne córki, faktury wystawiane są i będą na całą kwotę opłaty miesięcznej tj. na (...) zł.
Uczęszczanie Pani córek do niepublicznej szkoły (...) niewątpliwie korzystnie wpływa/będzie wpływało na ich prawidłowy rozwój jednakże nie można wydatków na czesne za naukę w tej szkole zakwalifikować do którejkolwiek kategorii wydatków, o których mowa w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sam fakt, że szkoła oferuje zajęcia terapeutyczne, w których uczestniczy Pani starsza córka i będzie uczestniczyła Pani młodsza córka nie jest wystarczający, by wydatki za czesne uznać za wydatki uprawniające do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.
Uiszczając czesne za szkołę (...), którą Pani wybrała dla swoich córek ponosi Pani/będzie Pani ponosiła wydatki za naukę dzieci w tej szkole, w tym również za zajęcia dodatkowe, które nie są standardem w szkołach państwowych. W ramach opłat z tytułu czesnego nie ponosi/nie będzie ponosiła zatem Pani wyodrębnionych wydatków za konkretne zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.
Reasumując, ani wydatków ponoszonych na terapię rodzinną, ani wydatków, które ponosi Pani i będzie w przyszłości Pani ponosiła za czesne za naukę w szkole (...) nie sposób zakwalifikować do wydatków na zabiegi rehabilitacyjne oraz zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne, a w konsekwencji wydatki te nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.