Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.14.2024.3.DS
Ustalenie obowiązków podatkowych osób przeprowadzających się na stałe do Polski z Wielkiej Brytanii.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
(…) 2024 r. wpłynął Państwa ww. wniosek, uzupełniony dnia (…) 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będąca stroną postępowania:
A.A
(...)
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B.A
(...)
Opis stanu faktycznego
(…) 2013 r. wyjechał Pan do Wielkiej Brytanii, od tego czasu było to dla Pana i Pana wtedy narzeczonej a potem żony (związek małżeński od (...) 2013 r.) miejsce zamieszkania oraz centrum interesów osobistych i gospodarczych, w 2014 r. wynajęli Państwo dom i do (...) 2023 r. mieszkali Państwo pod adresem A 1, B, Wielka Brytania. Pracowali Państwo przez ten czas tylko w Wielkiej Brytanii i tam odprowadzali podatki. W okresie tych 10 lat nie uzyskali Państwo żadnych przychodów w Polsce. W 2018 r. urodziło się Państwu dziecko, które w 2022 r. zaczęło uczęszczać do państwowego przedszkola w B w Wielkiej Brytanii.
Po 5 latach w Wielkiej Brytanii otrzymali Państwo status osoby osiedlonej. Do Polski przyjeżdżali Państwo tylko na wakacje (2-3 tygodnie w roku).
Dnia (...) 2023 r. wyjechali Państwo z Wielkiej Brytanii i po małym urlopie (w drodze powrotnej zatrzymali się Państwo na 7 dni u znajomych w Niemczech), dnia (...) 2023 r. przekroczyli Państwo granicę Polski. Wrócili Państwo na stałe (data Państwa powrotu: (...) 2023 r.).
(...) 2023 r. podjął Pan pracę na pełny etat a w (...) 2023 r. otworzył działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych według skali podatkowej (PIT-36). W Wielkiej Brytanii już rozliczyli Państwo podatek za rok 2023 r.
Nie uzyskali Państwo przychodów z Polski w okresie od początku 2023 r. do momentu powrotu z Wielkiej Brytanii do Polski. Od powrotu na stałe do Polski otrzymał Pan jeszcze dwie zaległe wypłaty z tytułu umowy o pracę w Wielkiej Brytanii. Było to (...) 2023 r. -(...) GBP brutto, czyli (...) GBP netto i (...) 2023 r. (...) GBP brutto, czyli (...) GBP netto. W (…) 2023 r. otrzymał Pan pismo z firmy B, gdzie Pan pracował w Wielkiej Brytanii. Pismo dotyczyło zwrotu (...) GBP, ponieważ źle wyliczona została kwota za urlop. Całą tę kwotę oddał Pan byłemu pracodawcy. (...) 2023 r. otrzymał Pan również zwrot z podatku w kwocie (...) GBP. Pana żona po (...) 2023 r. otrzymywała już tylko przychody z Polski.
Od dnia (...) 2018 r. w Państwa małżeństwie obowiązywała rozdzielność majątkowa.
Dnia (...) 2023 r. notarialnie przywrócili Państwo „wspólnotę” majątkową.
Nie podlegali Państwo opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia (...) 2023 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia (...) 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Żona do (...) 2023 r. prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą tylko na terenie Wielkiej Brytanii.
Dodatkowe dokumenty, które mogą Państwo przedstawić popierające, iż centrum życia i miejsce zamieszkania od 2013 do (...) 2023 była Wielka Brytania:
–status osoby osiedlonej w Wielkiej Brytanii,
–umowy wynajmu domu w Wielkiej Brytanii (pełne 9 lat ),
–rachunki za prąd, wodę, gaz,
–rachunki za podatek (...),
–roczne rozliczenia podatkowe z Wielkiej Brytanii (10 lat),
–paski z wypłaty,
–pozytywne rozpatrzenie przewiezienia mienia przesiedleńczego z Urzędu Celnego.
Pytanie
Czy składając w Polsce indywidualne zeznanie za 2023 rok powinni Państwo wykazać wyłącznie dochody osiągnięte od momentu przeprowadzenia się na stałe do Polski (nie powinni wykazywać dochodów z Wielkiej Brytanii uzyskanych przed przeprowadzką na stałe do Polski)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z Dz.U.2024.226 t.j. Art.3 (obowiązek podatkowy) 1. 1a. 2a. nie musimy wykazywać i rozliczać swoich dochodów z Wielkiej Brytanii uzyskanych przed przeprowadzką na stałe do Polski.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Wyżej zacytowany przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik ma miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce płaci podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem właściwej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20.07.2006 r. (Dz. U. z 2006 r. poz. 1840), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz przez Zjednoczone Królestwo dnia 7 czerwca 2017 r. (tzw. „Konwencja MLI”):
W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. Konwencji:
Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 15, 17, 18 i 19 niniejszej Konwencji, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Stosownie do art. 22 ust. 2 lit. a ww. Konwencji (zmienionego „Konwencją MLI”):
W przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] uzyskuje dochód lub zyski majątkowe, które zgodnie z postanowieniami [Konwencji], mogą być opodatkowane w [Zjednoczonym Królestwie] (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez [Zjednoczone Królestwo] wyłącznie z powodu, że dany dochód lub zyski majątkowe są także dochodem lub zyskami majątkowymi uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium [Zjednoczonego Królestwa]), [Polska] zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu lub zysków majątkowych takiej osoby, kwoty równej podatkowi od dochodu lub zysków majątkowych zapłaconemu w [Zjednoczonym Królestwie].
Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu lub od zysków majątkowych, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub zyski majątkowe, które mogą być opodatkowane w [Zjednoczonym Królestwie].
Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej [Konwencji], dochód lub zyski majątkowe uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] są zwolnione z opodatkowania w [Polsce], wówczas [Polska] może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub zysków majątkowych takiej osoby uwzględnić zwolniony dochód lub zyski majątkowe.
Z treści wniosku wynika, że od (…) 2013 r. dla Pana i Pana żony miejscem zamieszkania oraz centrum interesów osobistych i gospodarczych była Wielka Brytania. Wynajęli tam Państwo dom, pracowali i odprowadzali podatki. W 2018 r. urodziło się Państwu dziecko, które w 2022 r. zaczęło uczęszczać do państwowego przedszkola w Wielkiej Brytanii.
Mając zatem na uwadze, że od 2013 r. mieszkali Państwo w Wielkiej Brytanii, gdzie znajdowało się Pana i Pana żony centrum interesów osobistych i gospodarczych, tj. gdzie Państwo pracowali, wynajmowali dom, odprowadzali podatki, Państwa dziecko uczęszczało do przedszkola, uznać należy, że w okresie od (…) 2013 r. – do momentu powrotu na stałe do Polski – nie posiadali Państwo miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terenie Polski. W konsekwencji w tym okresie podlegali Państwo w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowi, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wyłącznie od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Oznacza to, że dochody osiągnięte w tym czasie w Wielkiej Brytanii nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Natomiast od momentu Państwa powrotu na stałe do Polski, miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska. Oznacza to, że od momentu powrotu podlegają Państwo w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). W konsekwencji wskazane we wniosku dochody osiągnięte od momentu powrotu na stałe do Polski będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.
Podsumowując, składając w Polsce indywidualne zeznania za 2023 rok nie powinni Państwo wykazywać dochodów z Wielkiej Brytanii uzyskanych przed przeprowadzką na stałe do Polski.
Dodatkowo należy wskazać, że składając w Polsce indywidualne zeznanie roczne za 2023 rok, powinien Pan wykazać także zagraniczne przychody otrzymane od momentu powrotu do Polski. Jako polski rezydent podatkowy powinien Pan zastosować do tych zagranicznych dochodów właściwą metodę unikania podwójnego opodatkowania wynikającą z ww. Konwencji, tj. metodę proporcjonalnego odliczenia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo – jako Zainteresowany będący stroną postępowania – do wniesienia skargi na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).