Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.313.2024.1.MN
Skutki podatkowe realizacji transakcji na obligacjach.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
24 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych transakcji na obligacjach. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania: A. A;
2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
–B. A, ul. B 1, (...),
–C. A, ul. C 1, (...).
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca i jego rodzice mieszkają w Polsce i od całości swoich dochodów każde z nich płaci podatek w Polsce. Rodzice mają wspólność majątkową. Rodzice Wnioskodawcy są już w wieku emerytalnym, choć ciągle są aktywni zawodowo. Jednak dla celów transakcyjnych lokowania swoich pieniędzy poprosili Wnioskodawcę o pomoc. Wnioskodawca wraz z rodzicami podpisali z Bankiem I umowę na prowadzenie wspólnego konta bankowego. Pieniądze na rachunek wpłacili w całości rodzice. Każdy z nich ma tam swój dostęp przez Internet. W praktyce jednak to Wnioskodawca przeprowadza tam wszystkie transakcje. Na tym właśnie w szczególności polega pomoc Wnioskodawcy rodzicom. W związku z tym wspólnym kontem bankowym rodzice Wnioskodawcy nie zawarli z nim żadnej umowy darowizny, ani pożyczki. Wszystkie uzyskane dochody z inwestowania miały/mają należeć do rodziców Wnioskodawcy jako 100% właścicieli wpłaconych na rachunek bankowy środków.
Ze wspólnego konta bankowego Wnioskodawca dokonał zakupu obligacji. W 2023 r. na ich wspólny rachunek wpłynęły odsetki od obligacji oraz przychód z wykupu obligacji, gdzie przy wykupie zrealizowano dyskonto. Były to obligacje dostępne na rynku regulowanym. Stąd bank nie potrącał jako płatnik od ww. przychodów żadnego podatku dochodowego. Po zakończeniu roku Wnioskodawca otrzymał z banku dokument pt.: „Zestawienie pożytków wypłaconych od instrumentów finansowych” za 2023 r., jakiś 8-cyfrowy „Nr rachunku”, „Klient: A.A”. W zestawieniu są także w szczególności: daty, kwoty, opis zdarzenia np.: „wypłata odsetek” lub „wykup końcowy” oraz osobna kolumna „Dyskonto”. Rodzice Wnioskodawcy nie otrzymali z banku żadnego takiego pisma/zestawienia. Bank I. twierdzi, że to Wnioskodawca dokonał transakcji zakupu obligacji i że te obligacje były/są przypisane do Wnioskodawcy jako ich właściciela, a nie do rodziców Wnioskodawcy.
Następne przychody z obligacji mogą wpłynąć na ich wspólne konto bankowe w 2024 r. i w przyszłości dalej będą wpływać kolejne.
Pytanie
Kto powinien rozliczać podatek dochodowy od otrzymanych lub otrzymywanych w przyszłości na wspólne konto bankowe odsetek od obligacji lub zrealizowanego przy wykupie obligacji dyskonta – Wnioskodawca czy jego rodzice?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy to wyłącznie jego rodzice po połowie powinni rozliczać podatek dochodowy od otrzymanych lub otrzymywanych w przyszłości na ich wspólne konto bankowe odsetek od obligacji lub zrealizowanego przy wykupie obligacji dyskonta.
To rodzice wpłacili 100% pieniędzy na wspólny rachunek bankowy. Ich zamiarem jest lokowanie swoich pieniędzy. Wnioskodawca pomaga im tylko przy technicznym zrealizowaniu czynności wykorzystując swój osobisty dostęp do internetowego bankowego kanału transakcyjnego. Wszystkie dochody trafiają od razu na ich wspólne konto bankowe.
Podatek jest liniowy, wynosi 19%. Właściwie z punktu widzenia wielkości obciążenia podatkowego nie ma znaczenia, kto z nich rozliczy ten podatek dochodowy. Chcą to tylko zrobić prawidłowo.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) przewiduje zasadę powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów (obejmujący m.in. kwestię uwzględniania kosztów uzyskania przychodów dla celów ustalenia dochodu z danego źródła przychodów).
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca w pkt 7 tego przepisu wyodrębnił źródło: kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 tej ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in.:
–odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych (pkt 3);
–wykup przez emitenta obligacji, od których są należne świadczenia okresowe (pkt 3a).
Co do zasady przychody powinny być przypisywane do tego ze źródeł, którego opis w sposób najbardziej szczegółowy odpowiada sposobowi jego powstania, chyba że ustawa nakazuje expressis verbis zaliczenie ich do przychodów z innego źródła. W przeciwnym wypadku powołane wyżej regulacje byłyby zbędne.
Obligacja jest papierem wartościowym, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia w określonym terminie. Świadczeniem tym jest wykup obligacji. Emitent zobowiązuje się również do wypłaty nabywcy należnej kwoty odsetek lub dyskonta za powierzone pieniądze. Istota tych papierów wartościowych polega bowiem na tym, że ich emitent przez sprzedaż uzyskuje od nabywcy określoną kwotę pieniężną (pewnego rodzaju pożyczkę), którą jest zobowiązany zwrócić w oznaczonym terminie oraz zapłacić określoną kwotę lub procent za korzystanie z pieniędzy nabywcy obligacji.
Stosownie do art. 30a ust. 1 analizowanej ustawy – z zastrzeżeniem art. 52a – od uzyskanych dochodów (przychodów):
2)z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z wyjątkiem odsetek stanowiących dochód z wykupu przez emitenta obligacji, o którym mowa w pkt 2a;
2a)od dochodu z wykupu przez emitenta obligacji, od których są należne świadczenia okresowe
–pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.
W myśl art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29,art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Co do zasady, do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy, zobowiązani są płatnicy, o czym stanowi art. 41 ust. 4 tej ustawy. Wobec tego, ani Pan (Zainteresowany będący stroną postępowania) ani Pana rodzice (Zainteresowani niebędący stroną postępowania) nie są zobowiązani do samodzielnego obliczenia i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy z tytułu otrzymanych odsetek (dyskonta) od posiadanych obligacji. Przychody z obligacji otrzymywane na rachunek bankowy, zasadniczo, stanowią kwotę, od której została odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń;
–zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Pan A. A ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).