Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.242.2024.2.MD

Opisane we wniosku zmiany umowy spółki kapitałowej (wkłady pieniężne i niepieniężne) korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Spełnione są bowiem przesłanki warunkujące wskazane zwolnienie, tj. świadczenie usług użyteczności publicznej, o których mowa w tym przepisie oraz posiadanie udziału o określonej wysokości w Spółce przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu pieniężnego i niepieniężnego do spółki, która świadczy usługi użyteczności publicznej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

E. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest spółką kapitałową, świadczącą przede wszystkim usługi użyteczności publicznej; jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina (...) (dalej: „Gmina”).

Spółka została powołana w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców Gminy (...). Działalność gospodarcza Wnioskodawcy na moment złożenia wniosku polega na:

1) poborze, uzdatnianiu i dostarczaniu wody,

2) odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków,

3) eksploatacji stanowiących własność Gminy urządzeń kanalizacji deszczowej,

4) świadczeniu usług w zakresie robót budowlanych,

5) świadczeniu usług naprawy i konserwacji urządzeń,

6) wznoszeniu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,

7) wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Na mocy uchwały nr (...) Rady Gminy (...) z (...) r., Gmina powierzyła Spółce wykonywanie zadania własnego Gminy z zakresu edukacji publicznej polegającego na budowie budynku szkoły wraz z pełną infrastrukturą towarzyszącą oraz utrzymaniu i udostępnianiu obiektu szkoły, który zostanie posadowiony na nieruchomości stanowiącej działkę nr (...), obręb (...), Gmina (...) (dalej: „Zadanie”).

Rada Gminy uzasadniała powierzenie Wnioskodawcy realizacji Zadania tym, że wymagane jest wykonanie go przez wyspecjalizowany podmiot posiadający odpowiednie zaplecze techniczne i organizacyjne, które ma Spółka. Spółka otrzymała od Gminy informację, że wcześniej Gmina próbowała bezskutecznie zrealizować to zadanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

Uchwała określa, że szczegółowy sposób wykonania Zadania ma regulować umowa powierzenia zawarta między Gminą a Spółką. Wnioskodawca zawarł z Gminą taką umowę, z której wynika, że wykonanie Zadania będzie podzielone na dwa etapy:

- Etap I, obejmujący przede wszystkim budowę budynku szkoły, wraz z wyposażeniem niezbędnym do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku, budowę boiska trawiastego, placów zabaw, wiaty śmietnikowej, małej architektury w miejscach publicznych, niezbędnego zagospodarowania terenu oraz niezbędnej infrastruktury towarzyszącej,

- Etap II, obejmujący w szczególności budowę boiska wielofunkcyjnego i altany rekreacyjnej, małej architektury w miejscach przestrzeni publicznych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą oraz pozostałym zagospodarowaniem terenu.

Planowane jest, aby Etap I został wykonany do (...) r., podczas gdy Etap II ma być zakończony (...) r. W ramach Zadania Spółka ma przeprowadzić:

 1) budowę budynku szkoły podstawowej (w tym części szkolnej, przedszkolnej i gimnastycznej) wraz z zapewnieniem wyposażenia, niezbędnego do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku, dwóch boisk wielofunkcyjnych (trawiastego i wielofunkcyjnego), dwóch placów zabaw, altany rekreacyjnej, wiaty śmietnikowej, małej architektury w miejscach publicznych oraz zagospodarowaniem terenu na działce o nr ewidencyjnym (...) obr. (...), w szczególności poprzez:

 a) przygotowanie i ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór Wykonawcy robót budowlanych i dostawcy wyposażenia,

 b) wybór Wykonawcy robót budowlanych i dostawcy wyposażenia,

 c) nadzór nad prawidłowością prowadzonych robót budowlanych i instalacji wyposażenia,

 d) zapewnienie niezbędnych nadzorów, w tym w szczególności nadzoru autorskiego i inwestorskiego,

 2) utrzymanie i udostępnianie budynku szkoły po wybudowaniu i oddaniu obiektu do użytkowania, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, w szczególności poprzez:

 a) utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej;

 b) zapewnienie, dochowując należytej staranności, bezpiecznego użytkowania obiektu w razie wystąpienia czynników zewnętrznych odziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury, takich jak: wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska;

 c) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego, instalacji i przewodów, zgodnie z przepisami prawa budowlanego.

Realizacja zadania będzie finansowana z tzw. rekompensaty (wkładów pieniężnych i niepieniężnych przekazanych do Spółki przez Gminę) oraz ze środków pochodzących z kredytu bankowego, który zaciągnie Wnioskodawca. W ramach rekompensaty, w zamian za nowe udziały w Spółce, Gmina (jedyny udziałowiec Wnioskodawcy) podwyższyła w 2023 r. kapitał zakładowy Spółki poprzez wniesienie:

 1) wkładu pieniężnego,

 2) wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci dokumentacji projektowej dotyczącej budowy budynku szkoły wraz z pełną infrastrukturą na nieruchomości stanowiącej działkę nr (...),

 3) wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci prawa własności działki (...), Gmina (...).

Rada Gminy podjęła uchwałę, w której wyraziła zgodę na dalsze podwyższenie kapitału zakładowego Spółki w 2024 i 2025 r. w formie wkładów pieniężnych, w zamian za co Gmina obejmie nowe udziały w Spółce, jeśli okaże się to konieczne i uzasadnione.

Po zrealizowaniu Zadania Spółka będzie odpłatnie dzierżawiła powstałą infrastrukturę na rzecz Gminy w ramach umowy dzierżawy, która będzie zawarta na co najmniej 10 lat, licząc od momentu zrealizowania Zadania (generalnie od 2027 r., planowo do 31 grudnia 2037 r. z możliwością przedłużenia trwania umowy). Wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana w taki sposób, aby pokryć nakłady finansowe ponoszone przez Spółkę na realizację Zadania, w tym koszty bezpośrednie, koszty pośrednie, koszty finansowe (koszty obsługi kredytu bankowego) oraz zapewnić Spółce osiągnięcie marży zysku na rynkowych zasadach w wysokości 3%.

Spółka, dla zapewnienia przejrzystości działania oraz uniknięcia subsydiowania skośnego, zobowiązana jest prowadzić rachunkowość w sposób umożliwiający prawidłową kwalifikację kosztów i przychodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym działalnością powierzoną przez Gminę. Przychody i koszty tej działalności są rozdzielane od przychodów i kosztów z pozostałej działalności. W ten sam sposób Wnioskodawca będzie prowadzić rachunkowość w odniesieniu do przychodów i kosztów powstałych w związku z realizacją Zadania.

Umowa powierzenia przewiduje, że wysokość rekompensaty w okresie świadczenia usług przez Spółkę na rzecz Gminy nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w tym okresie, przypadających na wykonywanie zadania publicznego opisanego we wniosku, przy proporcjonalnym uwzględnieniu odpowiednich wpływów i rozsądnego zysku. Wysokość wypłaconej rekompensaty nie może prowadzić do przekroczenia wartości 6,44% IRR w okresie obowiązywania umowy powierzenia.

IRR stanowi wewnętrzną stopę zwrotu i uwzględnia wszystkie wpływy oraz wydatki Spółki związane z wykonywaniem działalności powierzonej objętej realizacją Zadania. W kalkulacji IRR uwzględnia się po stronie wpływów w szczególności:

- przychody z tytułu wykonywania działalności powierzonej,

- pozostałe przychody operacyjne związane z działalnością powierzoną,

- dopłaty i dokapitalizowania,

- wartość rezydualną majątku wykorzystywanego do wykonywania działalności powierzonej, obejmującą co najmniej wartość bilansową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych bezpośrednio z wykonywaniem Działalności powierzonej.

Z kolei po stronie wydatków IRR uwzględnia przede wszystkim:

- wkład majątkowy Spółki służący wykonywaniu działalności powierzonej, tj. wartość bilansowa środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych służących wykonywaniu działalności powierzonej – na początek okresu powierzenia,

- wydatki ze środków własnych Spółki na pokrycie nakładów inwestycyjnych i odtworzeniowych w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne dotyczące wykonywania działalności powierzonej,

- spłatę kapitału pożyczek i kredytów inwestycyjnych oraz wykup papierów wartościowych wyemitowanych na nakłady inwestycyjne w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne służące wykonywaniu działalności powierzonej,

- koszty finansowe, tj. odsetki, prowizje, koszty poręczeń itp. w zakresie wykonywania działalności powierzonej,

- koszty eksploatacyjne (bez amortyzacji) ponoszone w związku z wykonywaniem działalności powierzonej,

- podatek dochodowy w części przypadającej na działalność powierzoną.

Wysokość rekompensaty ustalanej w oparciu o IRR będzie weryfikowana przez Spółkę i Gminę w okresach rocznych. Nie rzadziej niż raz na 3 lata, bezwzględnie po pierwszym, a także w ostatnim roku obowiązywania umowy powierzenia, Gmina wybiera niezależnego audytora rekompensaty, którego zadaniem będzie weryfikacja następcza rozliczenia rekompensaty w zamkniętych latach obowiązywania umowy oraz weryfikacja projekcji finansowej i prognozowanej rekompensaty na kolejne lata.

Wysokość wspomnianej rekompensaty jest ustalona w taki sposób, aby nie (…) Decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE. L 2012 Nr 7, str. 3). Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) tego aktu prawnego rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych przyznanej przedsiębiorstwom, którym powierzono wykonywanie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 106 ust. 2 Traktatu, nie może przekroczyć kwoty 15 min euro w dziedzinach innych niż transport i infrastruktura transportowa.

W związku z odpłatnym wydzierżawieniem infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania Spółka będzie wystawiała na rzecz Gminy faktury z kwotą podatku od towarów i usług według obowiązującej stawki podatku (aktualnie 23%) dokumentujące świadczenie usług. Rozliczenie między Wnioskodawcą a Gminą będzie następować co miesiąc, na podstawie faktur z terminem płatności wynoszącym 14 dni liczonym od dnia otrzymania przez Gminę prawidłowo wystawionej faktury.

Spółka będzie rozliczała podatek należny z tytułu świadczenia usług odpłatnej dzierżawy na rzecz Gminy, wykazywała go w JPK_V7M i w przypadku powstania zobowiązania podatkowego będzie wpłacała podatek od towarów i usług do właściwego dla Wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego.

W celu realizacji Zadania Spółka będzie ponosiła wydatki na nabycie towarów i usług koniecznych do budowy budynku szkoły, zapewnienia wyposażenia, niezbędnego do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku, dwóch boisk wielofunkcyjnych (trawiastego i wielofunkcyjnego), dwóch placów zabaw, altany rekreacyjnej, wiaty śmietnikowej, małej architektury w miejscach publicznych oraz zagospodarowaniem terenu, utrzymania i udostępniania budynku szkoły po wybudowaniu i oddaniu obiektu do użytkowania, wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Nabycia te będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez czynnych podatników podatku od towarów i usług, z wykazaną kwotą podatku naliczonego obliczonej według odpowiedniej stawki podatku.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmiany umowy spółki w związku z wniesieniem przez Gminę wkładu pieniężnego i wkładu niepieniężnego (aportu), zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmiany umowy spółki w związku z wniesieniem przez Gminę wkładu pieniężnego i wkładu niepieniężnego (aportu), zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Informowali Państwo, iż Gmina (jedyny udziałowiec Spółki) podwyższyła kapitał zakładowy Spółki poprzez wniesienie:

 1) wkładu pieniężnego,

 2) wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci dokumentacji projektowej dotyczącej budowy budynku szkoły wraz z pełną infrastrukturą na nieruchomości stanowiącej działkę nr (...),

 3) wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci prawa własności działki nr (...), Gmina (...).

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej stanowi zmianę umowy, zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z kolei na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) tejże ustawy, podatkowi podlegają czynności cywilnoprawne w zakresie umowy spółki. Umowa spółki i jej zmiana podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 1 ust. 5 cyt. ustawy, jeżeli spółka kapitałowa ma rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedzibę spółki w Polsce.

Jednocześnie w art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyszczególnione zostały zwolnienia przedmiotowe z tego podatku. W art. 9 pkt 11 lit. d) przywołanej ustawy wymienione zostały umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Na podstawie tych regulacji, przez to, że doszło do zmiany umowy spółki poprzez podwyższenie Państwa kapitału zakładowego jako spółki kapitałowej z siedzibą i rzeczywistym ośrodkiem zarządzania w Polsce, to czynność ta wchodzi w zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zastosowanie ma jednak opisane wcześniej zwolnienie z opodatkowania tym podatkiem.

Wynika to z tego, że Gmina, a więc jednostka samorządu terytorialnego, posiadała w chwili zmiany umowy spółki 100% udziałów Spółki. W związku z podwyższeniem Państwa kapitału zakładowego poprzez wniesienie wkładu pieniężnego i wkładów niepieniężnych Gmina objęła nowe udziały i w dalszym ciągu posiada 100% udziałów Spółki. Nadto przedmiotem Państwa działalności jest świadczenie usług użyteczności publicznej, Państwa działalność polega bowiem na:

1) poborze, uzdatnianiu i dostarczaniu wody,

2) odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków,

3) eksploatacji stanowiących własność Gminy urządzeń kanalizacji deszczowej,

4) świadczeniu usług w zakresie robót budowlanych,

5) świadczeniu usług naprawy i konserwacji urządzeń,

6) wznoszeniu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,

7) wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Tym samym spełnione są wszystkie wymagane prawem warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych. Na tej podstawie uważają Państwo, że Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zmiany umowy spółki w związku z wniesieniem przez Gminę wkładu pieniężnego i wkładu niepieniężnego (aportu), zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Powyżej przywołaliśmy tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi podlegają umowy spółki.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Stosownie do art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie spółki – przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego – wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%.

Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Z powołanych przepisów wynika, że zmiana umowy spółki podlega – co do zasady – obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z zacytowanego powyżej art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że warunkiem skorzystania z omawianego zwolnienia jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, tzn.:

 1) przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i

 2) w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem Państwa działalności jest m.in. działalność w zakresie poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Właścicielem 100% udziałów w Spółce jest Gmina. Gmina przekazała Państwu wkłady pieniężne i niepieniężne w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym.

Państwa wątpliwości budzi, czy w opisanej sytuacji wniesienie wkładów pieniężnych i niepieniężnych przez Gminę mogło korzystać ze zwolnienia z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że opisane we wniosku zmiany umowy spółki kapitałowej korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Spełnione są bowiem przesłanki warunkujące wskazane zwolnienie, tj. świadczenie przez Państwa usług użyteczności publicznej, o których mowa w tym przepisie oraz posiadanie udziału o określonej wysokości w Spółce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Nie będą Państwo zobowiązani do odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, że zwolnienie wynikające z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych miało zastosowanie, o ile czynność – zmiana umowy spółki kapitałowej podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, bo nie była wyłączona z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy, z uwzględnieniem tzw. zasady stand still. Przepis ten nie jest jednak przedmiotem interpretacji, bowiem zgodnie z Państwa wskazaniem wniosek o wydanie interpretacji odnosi się tylko do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 9 pkt 11 lit. d) cyt. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stosownie do art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej:

Wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych.

Podkreślamy więc, że w sytuacji, jeśli sprawa była rozstrzygnięta co do istoty w decyzji organu podatkowego bądź jest przedmiotem postępowania przed tym organem, wydana interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 2383 ze zm., dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja może pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00