Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 17 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Gl 1262/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożena Pindel, Sędzia WSA Monika Krywow (spr.), Sędzia WSA Katarzyna Stuła-Marcela, Protokolant st. sekretarz sądowy Halina Modliszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi K.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 7 sierpnia 2023 r. nr SKO.F/41.4/920/2023/13275 w przedmiocie podatku od nieruchomości na rok 2022 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 387 (trzysta osiemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z 7 sierpnia 2023 r., nr SKO.F/41.4/920/2023/13275, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej jako organ odwoławczy, Kolegium), po rozpatrzeniu odwołania K. K. (dalej jako podatniczka, skarżąca), utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta K. (dalej jako organ podatkowy) z 28 kwietnia 2023 r., numer: [...] w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości na rok 2022.

Powyższa decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z 28 kwietnia 2023 r., organ podatkowy ustalił podatniczce wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości na rok 2022 w wysokości 836,00 zł.

Wydając zaskarżoną decyzję organ podatkowy przyjął do opodatkowania:

- grunty pozostałe-tereny mieszkaniowe – 524,79 zł,

- budynki mieszkalne – 70,38 zł,

-pomieszczenia gosp. w budynkach – 15,05 zł,

- zabudowania gosp. do własnych celów – 228 zł.

W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ podatkowy wskazał, że nieruchomość położona w K. przy ulicy [...] nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, o którym jest mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1785 ze zm. dalej jako u.p.o.l.).

Podatniczka wniosła odwołanie, w którym wskazała przedawnienie prawa do wydania decyzji, jak również fakt, że przedmiotowa nieruchomość korzysta ze zwolnienia, albowiem decyzją z dnia 16 października 2000 roku Wojewódzki Konserwator Zabytków stwierdził o wpisaniu nieruchomości do rejestru zabytków "[...]" (L. dz. [...] nr rejestru [...]), który wymienił załącznik nr 1 do tej decyzji opisaną w piśmie zabudowę jako już istniejącą, co nie tylko nie stanowiło w tamtym momencie przeszkody do dokonania wpisu do rejestru zabytków, ale wręcz objęło te zabudowania ochroną konserwatorską. Na podstawie tej dokumentacji Urząd Miasta podjął dnia 31 sierpnia 2001 r. decyzję nr [...] o zwolnieniu nieruchomości od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 u.p.o.l., co oznacza, że twierdzenie o tym, że przedmiotowa nieruchomość nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6 u.p.o.l. jest bezpodstawne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00