Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 13 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Gd 118/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Hyla, Sędziowie: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak (spr.), Asesor WSA Adam Osik, Protokolant: Starszy asystent Sędziego Renata Rombel, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi K. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 27 grudnia 2023 r., nr BP.501.2535.2023.1091.BD2.506472 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 23 sierpnia 2023 r. (nr WITD.DI.0152.II0831/93/23) Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego orzekł o nałożeniu na K. K. [...] (dalej zwaną także "skarżącą" lub "stroną") kary pieniężnej w wysokości 7.500 zł za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa.
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w dniu 14 kwietnia 2023 r. w miejscowości T., na drodze krajowej nr 10, został zatrzymany do kontroli zespół pojazdów składający się z samochodu ciężarowego marki Man o nr rej. [...] i numerze identyfikacyjnym nadwozia (VIN) [...] oraz przyczepy ciężarowej marki Wielton o nr rej. [...] i numerze identyfikacyjnym nadwozia (VIN) [...], którym kierował V. F. W momencie zatrzymania ww. środka transportu do kontroli drogowej przedsiębiorca: K. K. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą: [...], z siedzibą: ul. [...], [...] U., wykonywała nim międzynarodowy transport drogowy rzeczy na trasie z miejscowości M. (Francja) do miejscowości Ś., na podstawie wypisu z licencji nr [...].
Przebieg kontroli utrwalono w protokole kontroli nr [...] z dnia 14 kwietnia 2023 r.
W wyniku przeprowadzonej kontroli drogowej stwierdzono następujące naruszenia:
1/ wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego.
Organ I instancji stwierdził, że samochód ciężarowy marki Man o nr rej. [...] i numerze identyfikacyjnym nadwozia (VIN) [...], nie posiada aktualnego okresowego badania technicznego dopuszczającego do ruchu drogowego. Zgodnie z danymi uzyskanymi z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), stwierdzono, że ostatnie okresowe badanie techniczne miało miejsce w dniu 28 września 2021 r., a tym samym, że okres jego ważności, wynikający z terminu wskazanego w art. 81 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1047 ze zm. - dalej zwanej także "p.r.d."), upłynął w dniu 28 września 2022 r. Ponadto kierowca nie posiadał w pojeździe - i w związku z tym nie okazał podczas kontroli - zaświadczenia o przeprowadzonym aktualnym okresowym badaniu technicznym tego pojazdu, lub innego dokumentu, który potwierdzałby, że pojazd ten na dzień kontroli drogowej posiada aktualne okresowe badanie techniczne.