Wyrok WSA w Łodzi z dnia 12 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Łd 63/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Paweł Janicki, Sędziowie Sędzia WSA Paweł Kowalski (spr.), Asesor WSA Grzegorz Potiopa, Protokolant Sekretarz sądowy Aleksandra Milczarek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi G. C. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z dnia 15 grudnia 2023 r. nr 1001-IOA.4105.7.2023.12.MF.U09 w przedmiocie podatku akcyzowego za maj 2017 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z 3 stycznia 2024 r. G. C. wniosła do sądu administracyjnego skargę na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z 15 grudnia 2023 r. w przedmiocie podatku akcyzowego za maj 2017 r.
Z akt sprawy wynika, że w następstwie ujawnionych przez Prokuraturę Okręgową w Łodzi nieprawidłowości (sygn. akt PO II Ds.66.2017) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty postanowieniem z 28.11.2022 r. wszczął wobec Pani G. C. postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym za okres od lutego 2017 r. do maja 2017 r.
Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego organ I instancji 27 marca 2023 r., na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 3, art. 8 ust. 2 pkt 4, art. 10 ust. 1 i ust. 10, art. 12, art. 13, art. 21 ust. 1, art. 98 ust. 1 i 5, art. 99 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm., dalej u.p.a.) wydał 27 marca 2023 r. decyzję umarzającą postępowanie za okres od lutego 2017 r, do kwietnia 2017 r. oraz określającą podatniczce zobowiązanie w podatku akcyzowym za maj 2017 r. w wysokości 66.082 zł.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia podjętego w sprawie w pierwszej kolejności odniesiono się do kwestii przedawnienia wykazując, że zobowiązanie objęte zaskarżoną decyzją nie uległo przedawnieniu. Ponadto organ wyjaśnił, że w toku postępowania ustalono, że w okresie od lutego 2017 r. do maja 2017 r. G. C. wraz z G. C. była w posiadaniu oraz dokonywała dalszej sprzedaży wyrobów akcyzowych w postaci co najmniej 350 litrów spirytusu oraz co najmniej 60 kg tytoniu bez polskich znaków akcyzy.