Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Lu 196/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Czaja Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza Asesor sądowy Maciej Gapski (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 4 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi M. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zamościu z dnia 29 grudnia 2023 r., znak: SKO.PS/40/1491/2023 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną do sądu decyzją z dnia 29 grudnia 2023 r. znak: SKO.PS/40/1491/2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Zamościu (dalej jako: Kolegium lub organ), po rozpatrzeniu odwołania M. W. (dalej jako: skarżący), utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Zamość (dalej jako: Wójt) z dnia 14 grudnia 2023 r., znak: PS.4042.232.2023 odmawiającą przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną w stopniu znacznym matką Z. W.

Rozstrzygnięcie organu zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 8 grudnia 2023 r. skarżący wniósł do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką Z. W., legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z dnia 4 grudnia 2023 r. wydanym przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Z.

Decyzją z dnia 14 grudnia 2023 r. organ I instancji odmówił skarżącemu przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Organ powołał się na art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 390 ze zm.; dalej jako: u.ś.r.) i podniósł, że Z. W. wymaga pomocy, jednakże nie stałej i całodobowej, dlatego też świadczona pomoc nie wymaga rezygnacji z pracy zarobkowej. Wójt podkreślił również, że niepełnosprawność Z. W. powstała po osiągnięciu wieku określonego w art. 17 ust. 1b u.ś.r., co również uniemożliwia przyznanie świadczenia. Dodatkowo podniesiono, że Z. W. posiada łącznie ze skarżącym troje dzieci, które powinny wykonywać ciążący na nich obowiązek alimentacyjny w równych częściach. Zdaniem organu pomoc udzielana przez wszystkich zobowiązanych do alimentacji pozwoli na takie zorganizowanie opieki, aby skarżący nie musiał rezygnować z zatrudnienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00