Wyrok WSA w Łodzi z dnia 21 maja 2024 r., sygn. III SA/Łd 48/24
Dnia 21 maja 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Wyporska-Frankiewicz (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Anna Dębowska, Sędzia WSA Monika Krzyżaniak, , po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi "G" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 9 listopada 2023 roku nr SKO.4163.46.2023 w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasów drogowych dróg publicznych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 9 listopada 2023 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję Prezydenta Miasta Łodzi z 5 września 2023 r. o odmowie wydania G Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł (dalej: spółka, strona, skarżąca) zezwolenia na zajęcie pasów drogowych dróg publicznych, tj. ul. [...] i ul.[...] w Ł, 3 września 2023 r. na prawach wyłączności w celu organizacji autogiełdy.
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny.
4 września 2023 r. wpłynął do organu I instancji wniosek strony o udzielenie zezwolenia na zajęcie wskazanych we wniosku pasów drogowych, tj. ul. [...]oraz ul. [...], w celu zorganizowania autogiełdy w dniach: 3 września 2023 r., 10 września 2023 r., 17 września 2023 r. oraz 24 września 2023 r.
Organ I instancji decyzją z 5 września 2023 r. udzielił stronie zezwolenia na zajęcie wskazanych we wniosku pasów drogowych w dniach: 10 września 2023 r., 17 września 2023 r. oraz 24 września 2023 r. Nadto, kolejną decyzją z 5 września 2023 r. - wydaną na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: u.d.p.) - organ I instancji odmówił wydania stronie zezwolenia na zajęcie pasów drogowych dróg publicznych w dniu 3 września 2023 r. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji zaznaczył, że zezwolenie na zajęcie pasa drogowego zawsze ma charakter czasowy. Uprawnienie do zajmowania pasa drogowego może być przyznane wnioskodawcy wyłącznie na przyszłość, a zarządca drogi nigdy nie może wydać zezwolenia na okres poprzedzający złożenie wniosku. Wnioskodawca powinien zadbać, aby wniosek dotarł do organu z odpowiednim wyprzedzeniem w celu rozpatrzenia go jeszcze przed planowanym terminem zajęcia. Skoro więc ocena wniosku o udzielenie zezwolenia odbywa się w ramach postępowania administracyjnego, to tym samym może nastąpić najwcześniej w dacie jego wszczęcia. Dopiero od tego momentu można bowiem mówić o stanie zawisłości sprawy administracyjnej, a w konsekwencji o możliwości ukształtowania przez organ administracji publicznej sytuacji prawnej podmiotu administrowanego. Przed wszczęciem postępowania strona nie może oczekiwać od organu podejmowania działań nakierowanych na załatwienie jej sprawy, a tym bardziej jej załatwienia, zaś organ nie ma możliwości, aby takie oczekiwania spełnić. Wynika z tego – jak dalej wywiódł organ I instancji - że również termin początkowy zezwolenia nie może być wcześniejszy niż data wszczęcia postępowania. Stanowisko przeciwne prowadziłoby do uznania, iż dopuszczalne jest wydanie zezwolenia obejmującego okres, w którym działania podejmowane przez wnioskodawcę w pasie drogowym w rzeczywistości nie podlegają ocenie co do ich wpływu na stan drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego (przed wszczęciem postępowania). W rozpatrywanym przypadku postępowanie administracyjne inicjuje wniosek (żądanie) strony. W konsekwencji moment wszczęcia postępowania ustalany jest na podstawie art. 61 § 3 k.p.a., zgodnie z którym datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej. Samo złożenie wniosku nie uprawnia zatem do zajmowania pasa drogowego. Zgodnie z art. 40 ust. 1 u.d.p. legalne zajmowanie pasa drogowego jest możliwe tylko na podstawie wydanej decyzji administracyjnej.