Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 20 maja 2024 r., sygn. II SA/Bk 106/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Lemańska, Sędziowie asesor sądowy WSA Anna Bartłomiejczuk (spr.), sędzia WSA Małgorzata Roleder, po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 maja 2024 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 19 grudnia 2023 r. nr 406.1620/E-10/XXI/2023 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

U podstaw zaskarżonego do tut. sądu rozstrzygnięcia legły następujące okoliczności faktyczne i prawne:

Wnioskiem z dnia 20 października 2023 r. A. B. (dalej: "Skarżąca") wystąpiła do Burmistrza Choroszczy o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad niepełnosprawnym mężem – R. B.

Burmistrz Choroszczy decyzją z dnia 15 listopada 2023 r. nr 5223.47.1.2023 odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia.

W uzasadnieniu organ przedstawił ustalenia faktyczne sprawy podkreślając, że Skarżąca mieszka i prowadzi gospodarstwo domowe wspólnie z mężem R. B., który legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności wydanym do dnia 31 marca 2025r., a niepełnosprawność męża istnieje od dnia 30 września 2020r. Organ ustalił też, że Skarżąca ostatni raz była zatrudniona w okresie od dnia 25 sierpnia 2008r. do dnia 15 maja 2023r. w P. w Białymstoku w wymiarze pełnego etatu, a umowa o pracę została rozwiązana na mocy porozumienia stron. W toku postępowania ustalono też, że Skarżąca na podstawie decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 13 października 2023r. otrzymała prawo do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy od dnia 16 sierpnia 2023r. do dnia 31 sierpnia 2024r. Skarżąca oświadczyła dodatkowo, że z powodu sprawowania opieki nad mężem nie pracuje zawodowo, a jej problemy zdrowotne nie kolidują ze świadczeniem pomocy i opieki nad niepełnosprawnym mężem.

W oparciu o powyższe ustalenia organ odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia wskazując, że Skarżąca pomimo, że jest obciążona obowiązkiem alimentacyjnym wobec niepełnosprawnego w stopniu znacznym męża i sprawuje nad nim opiekę, to jednocześnie pobiera rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy i odmawia rezygnacji z jej pobierania, co skutkuje zaistnieniem negatywnej przesłanki z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 390 z późn. zm., dalej w skrócie: "u.ś.r."). Organ wskazał też, że niepełnosprawność męża Skarżącej powstała po 25. roku życia, co stanowi kolejną negatywną przesłankę uniemożliwiającą przyznanie prawa do ww. świadczenia (art. 17 ust. 1b u.ś.r.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00