Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.213.2024.2.AKS

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości w ramach licytacji komorniczej

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży nieruchomości w ramach licytacji komorniczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 21 czerwca 2024 r. (wpływ 21 czerwca 2024 r.) oraz z 25 czerwca 2024 r. (wpływ 25 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik, jako organ egzekucyjny, prowadzi w sprawie o sygn. akt. (...) oraz innych egzekucję z wniosku wierzyciela reprezentującego Skarb Państwa Starostę Powiatu przeciwko Dłużnikowi – A, z siedzibą za granicą, tj. w Republice Czeskiej.

Egzekucja została skierowana do nieruchomości, tj. użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej stanowiącej działki ew. nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 wraz z budynkami (...), położonej pod adresem: (…), Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze (…).

Z uwagi na fakt, iż korespondencja kierowana na adres siedziby Spółki nie była odbierana – Komornik wnioskował do Prezesa Sądu Rejonowego o doręczenie Dłużnikowi korespondencji, na podstawie przepisów art. 1132 oraz art. 1133 w zw. z art. 11331 Kpc. Korespondencja wróciła z Sądu – niedoręczona.

W doręczanej korespondencji znajdowało się m.in. wezwanie Dłużnika do oświadczenia, czy jest podatnikiem podatku od towarów i usług i czy w przypadku licytacyjnej sprzedaży ww. nieruchomości należy odprowadzić podatek VAT. Wobec braku odpowiedzi, jak również braku nr NIP Dłużnika na klauzuli tytułu wykonawczego, zwrócono się do Urzędu Skarbowego (...) oraz do Urzędu Skarbowego (...).

W odpowiedzi US w K. przekazał zapytanie Komornika do Urzędu Skarbowego (...) – natomiast ten odpowiedział że: „nie mamy dokumentów i informacji dotyczących nieruchomości oznaczonej księgą wieczystą nr (…)”.

Komornikowi Sądowemu udało się uzyskać nr NIP Dłużnika (...). Komornik Sądowy w trosce o należytą staranność podejmowanych czynności sprawdził rejestr podatników VAT wpisując uzyskany nr NIP – podmiot o tym nr NIP nie figuruje w rejestrze VAT.

Komornik sprawdził również tożsame rejestry na stronie internetowej czeskich organów. Pozyskano tam odpowiedzi, iż Dłużnik był wcześniej podatnikiem VAT ale od dnia 26 września 2016 r. nie jest (wyszukiwanie na stronie czeskich organów opierało się na wpisaniu nazwy Dłużnika albowiem Komornik nie posiadał czeskiego odpowiednika nr NIP). Taki podmiot figurował w ich rejestrach, lecz inny był adres siedziby.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Na pytania Organu:

1.Czy Dłużnik, tj. A jest podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

2.Czy nabycie przez Dłużnika Nieruchomości, objętej księgą wieczystą o nr (...), o której mowa we wniosku, było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

3.Czy w związku z nabyciem wskazanej Nieruchomości przez Dłużnika, przysługiwało Mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

4.W jaki sposób, do jakich celów, Dłużnik wykorzystywał Nieruchomość, o której mowa we wniosku, od dnia nabycia do dnia sprzedaży?

5.Czy wskazana Nieruchomość była wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była Nieruchomość, wykonywał Dłużnik? Prosimy podać podstawę prawną zwolnienia.

6.Czy wszystkie działki ewidencyjne stanowiące Nieruchomość, tj. działki nr 1, 2, 4, 5, 6, 7, są zabudowane czy któreś są niezabudowane? Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie dla każdej z nich.

7.Jeśli któreś z ww. działek ewidencyjnych są niezabudowane, to prosimy wskazać:

a)czy w momencie sprzedaży działka ta/działki te będzie/będą znajdowała/y się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to jakie będzie przeznaczenie tej działki/tych działek wynikające z tego planu oraz z czyjej inicjatywy nastąpiło jego uchwalenie?

b)czy w momencie sprzedaży dla działki/działek będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Jeśli tak, to czy zgodnie z tą decyzją będzie to działka/będą to działki przeznaczona/przeznaczone pod zabudowę oraz z czyjej inicjatywy nastąpiło wydanie decyzji o warunkach zabudowy?

8.W stosunku do działek ewidencyjnych, które są zabudowane, prosimy wskazać:

a)jakie obiekty (budynki/budowle/urządzenia budowalne) znajdują się na poszczególnych działkach?

b)jeżeli na danej działce znajdują się budynki, to prosimy wskazać, czy są one budynkami w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)?

c)jeżeli na danej działce znajdują się budowle, to czy są one budowlami w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane?

d)jeśli na danej działce znajdują się urządzenia budowalne, to prosimy wskazać, czy są to urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane oraz z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane?

e)czy ww. budynki/budowle położone na danej działce zostały nabyte, czy wybudowane przez Dłużnika? Prosimy wskazać datę nabycia lub wybudowania.

f)czy z tytułu nabycia lub wybudowania wskazanych budynków/budowli Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

g)czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

(i)dokładną datę pierwszego zasiedlenia;

(ii)jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków/budowli, to prosimy wskazać w jakiej części?

(iii)czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

h)czy Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków /budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

(i)kiedy takie wydatki były ponoszone?

(ii)czy ulepszenie budynku/budowli prowadziło do jego/jej przebudowy, tj. dokonania istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego/jej wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego/jej zasiedlenia?

(iii)czy od wydatków na ulepszenie Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

(iv)czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki/budowle były oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej oraz czy w momencie ich dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?

9.Jeśli nie posiada Pan ww. informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 43 ust. 1 pkt 10a bądź art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, to prosimy jednoznacznie wskazać, czy brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika (przy czym nie należy opisywać podejmowanych przez Pana czynności lub przesyłać zgromadzonych dokumentów, ponieważ w ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego nie prowadzimy jako Organ postępowania dowodowego)? [2].

wskazał Pan:

Odnośnie doprecyzowania:

pkt 1 – dłużnik A jest/był osobą prawną – spółką zagraniczną z siedzibą w Czechach, wg danych z wyszukiwarki nie figuruje w rejestrze VAT, rejestracja tego podmiotu ważna była do 26.09.2016 – Komornik nie ma wiedzy czy dłużnik jest podatnikiem tzn. podmiotem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 podatnicy podatku od towarów i usług, zakres działalności gospodarczej ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 podatnicy podatku od towarów i usług, zakres działalności gospodarczej ust. 6, – bardziej osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej; – której w Polsce nadano numer NIP (…) (podmiot wykreślony);

pkt.2 – tut. Komornik nie posiada wiedzy czy nabycie przez dłużnika nieruchomości nr kw (...) było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

pkt 3 – tut. Komornik nie posiada wiedzy na temat, czy dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

pkt 4 – tut. Komornik nie ma wiedzy na temat czy nieruchomość od momentu zakupu była wykorzystywana i do jakich celów;

pkt 5 – tut. Komornik nie ma wiedzy na temat czy nieruchomość była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług;

pkt 6 – działki nr 2 i 3 są zabudowane, również działka nr 4 i Działka nr 5, Działki nr 1, 6 i 7 stanowią działki niezabudowane;

pkt 7 – działki nr 1 oraz 6 i 7 niezabudowane – Komornik nie ma wiedzy na postawione pytania;

Nieruchomość gruntowa na której posadowiony jest budynek obecnie jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przyjętym uchwałą Rady Miasta, nieruchomość położona jest na terenie oznaczonym symbolem (...): działki nr 10, 11, 12, 13, (...) – symbol jednostki – (…), (...) – tereny przemysłowe, odnośnie pozostałych działek nie ma wiedzy na temat planu zagospod. Przestrzennego;

pkt 8 – na działkach nr 2 i 3 znajdują się budowle zbiorników na przepracowany olej oraz pozostałości po zabudowie przemysłowej w stanie do rozbiórki. Na działce nr 4 znajduje się (...) w stanie pogorszonym, zakwalifikowanym do rozbiórki. Na działce tej znajduje się również budowla w postaci (...) /aktualnie nieczynna i nadająca się do rozbiórki/. Działka nr 5 częściowo zabudowana budowlą estakady metalowej (zlokalizowana również na działce nr 14). co do dalszych pytań w tym pkt Komornik nie ma stosownej wiedzy;

pkt. 9 – brak tych informacji wynika z braku możliwości uzyskania tych informacji zarówno od dłużnika jak i organów skarbowych – tut. Komornik zwracał się z zapytaniem do Urzędu Skarbowego – który poinformował, że nie ma dokumentów i informacji dotyczących przedmiotowej nieruchomości. Dłużnik nie odbiera korespondencji zarówno przesyłanej pocztą jak i doręczanej za pośrednictwem tut. Sądu Rejonowego w trybie art. 1132 oraz art. 1133 w zw. z art. 11331 Kodeksu postępowania cywilnego.

Ponadto, w piśmie z 25 czerwca 2024 r. doprecyzował Pan, że brak uzyskania niezbędnych potrzebnych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

Pytanie

Czy w wypadku licytacyjnej sprzedaży nieruchomości w przedmiotowym stanie sprawy należy odprowadzić podatek VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Komornik Sądowy nie posiada wiedzy, czy dłużnik jest podatnikiem podatku VAT. Rola Komornika w tym aspekcie jest mocno ograniczona. Organ egzekucyjny wezwał dłużnika do złożenia wyjaśnień w tej kwestii, zwrócił się również do właściwych organów podatkowych celem ustalenia, czy dłużnik jest podatnikiem podatku VAT. Jednakże poczynione działania nie przyczyniły się do wyjaśnienia tej kwestii.

Ponadto, zachodzi pytanie, czy dłużnik nabywając wcześniej nieruchomość będącą przedmiotem egzekucji odprowadził należny podatek VAT, a także ponosząc nakłady na nieruchomość dokonywał odliczeń podatku VAT. Komornik Sądowy nie ma możliwości sprawdzenia tych informacji. Komornik nie jest w stanie na podstawie posiadanych informacji wywnioskować, czy w związku z licytacyjną sprzedażą nieruchomości należy odprowadzić podatek VAT czy nie należy – dłużnik jest podmiotem zagranicznym i nie współpracuje z organem egzekucyjnym.

Uzupełnienie stanowiska własnego wyrażone w piśmie z 17 lutego 2024 r.

Od licytacyjnej sprzedaży nieruchomości nie należy odprowadzać podatku VAT ze względu na fakt, iż spółka była zarejestrowana w Czechach i od wielu lat nie prowadzi na przedmiotowej nieruchomości działalności – prawdopodobnie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że Pan, jako organ egzekucyjny, prowadzi egzekucję z wniosku wierzyciela reprezentującego Skarb Państwa Starostę Powiatu przeciwko Dłużnikowi – A, z siedzibą za granicą, tj. w Republice Czeskiej. Egzekucja została skierowana do nieruchomości, tj. użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej stanowiącej działki ew. nr 1, 2, 3,4, 5, 6, 7 wraz z budynkami (...), położonej pod adresem: (…), dla której Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze (...). Z uwagi na fakt, iż korespondencja kierowana na adres siedziby Spółki nie była odbierana – wnioskował Pan do Prezesa Sądu Rejonowego o doręczenie Dłużnikowi korespondencji, na podstawie przepisów art. 1132 oraz art. 1133 w zw. z art. 11331 Kpc. Korespondencja wróciła z Sądu – niedoręczona. W doręczanej korespondencji znajdowało się m.in. wezwanie Dłużnika do oświadczenia, czy jest podatnikiem podatku od towarów i usług i czy w przypadku licytacyjnej sprzedaży ww. nieruchomości należy odprowadzić podatek VAT. Wobec braku odpowiedzi, jak również braku nr NIP Dłużnika na klauzuli tytułu wykonawczego, zwrócono się do Urzędu Skarbowego (...) oraz do Urzędu Skarbowego (...). W odpowiedzi US (...) przekazał Pana zapytanie do Urzędu Skarbowego (...) – natomiast ten odpowiedział, że: „nie mamy dokumentów i informacji dotyczących nieruchomości oznaczonej księgą wieczystą nr (...)”.

Udało się Panu uzyskać nr NIP Dłużnika (od Urzędu Skarbowego). W trosce o należytą staranność podejmowanych czynności sprawdził Pan rejestr podatników VAT wpisując uzyskany nr NIP – podmiot o tym nr NIP nie figuruje w rejestrze VAT. Nie ma Pan wiedzy, czy Dłużnik jest podatnikiem tzn. podmiotem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, zakres działalności gospodarczej ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, zakres działalności gospodarczej ust. 6. Nie posiada Pan wiedzy, czy nabycie przez Dłużnika nieruchomości nr KW (...) było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT. Nie posiada Pan wiedzy na temat, czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ma Pan wiedzy na temat, czy nieruchomość od momentu zakupu była wykorzystywana i do jakich celów. Nie ma Pan wiedzy na temat, czy nieruchomość była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Działki nr 2 i 3 są zabudowane, również działka nr 4 i Działka nr 5. Działki nr 1, 6 i 7 stanowią działki niezabudowane. Nieruchomość gruntowa, na której posadowiony jest budynek, obecnie jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przyjętym uchwałą Rady Miasta, nieruchomość położona jest na terenie oznaczonym symbolem (...): działki nr 10, 11, 12, 13, (...) – symbol jednostki – (…), (...) – tereny przemysłowe. Odnośnie pozostałych działek nie ma Pan wiedzy na temat planu zagospodarowania przestrzennego. Na działkach nr 2 i 3 znajdują się budowle zbiorników na przepracowany olej oraz pozostałości po zabudowie przemysłowej w stanie do rozbiórki. Na działce nr 4 znajduje się budynek (...) w stanie pogorszonym, zakwalifikowanym do rozbiórki. Na działce tej znajduje się również budowla w postaci (...) (aktualnie nieczynna i nadająca się do rozbiórki). Działka nr 5 jest częściowo zabudowana budowlą estakady metalowej (zlokalizowana również na działce nr 14). Wskazał Pan również, że brak uzyskania niezbędnych potrzebnych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika. Zwracał się Pan z zapytaniem do Urzędu Skarbowego, który poinformował, że nie ma dokumentów i informacji dotyczących przedmiotowej nieruchomości. Dłużnik nie odbiera korespondencji zarówno przesyłanej pocztą jak i doręczanej za pośrednictwem tut. Sądu Rejonowego w trybie art. 1132 oraz art. 1133 w zw. z art. 11331 Kodeksu postępowania cywilnego.

Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy w wypadku licytacyjnej sprzedaży ww. nieruchomości należy odprowadzić podatek VAT.

W pierwszej kolejności, należy ponownie wskazać, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie, z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

W przedmiotowej sprawie nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji komorniczej stanowi majątek spółki zagranicznej – A, a więc jest wykorzystywana przez Dłużnika w działalności gospodarczej. Ponadto, ww. nieruchomość znajduje się na terytorium kraju.

W konsekwencji, sprzedaż zajętej nieruchomości znajdującej się w Polsce będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a Dłużnika z tytułu tej transakcji należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, przedmiotowa sprzedaż będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – odpłatną dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Dla dostawy gruntów niezabudowanych ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Ponadto, w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie,

b)w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Ponadto, jeżeli do dostawy nieruchomości (gruntów, budynków, budowli) nie znajdą zastosowania zwolnienia, o których mowa w powołanych wcześniej przepisach, należy rozważyć zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Należy ponadto zaznaczyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

Z wniosku wynika, że działki nr 2, 3, 4, 5 są zabudowane, natomiast działki nr 1, 6 i 7 stanowią działki niezabudowane. Wskazał Pan, że nie ma Pan wiedzy, na temat planu zagospodarowania przestrzennego odnośnie działek niezabudowanych. Również w odniesieniu do działek zabudowanych, na pytania Organu, dotyczące m.in. pierwszego zasiedlenia, czy ponoszonych nakładów, wskazał Pan, że nie ma stosownej wiedzy.

Ponadto, wskazał Pan, że w odniesieniu do nieruchomości będącej przedmiotem wniosku nie posiada Pan wiedzy, czy nabycie przez Dłużnika nieruchomości nr KW (...) było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT oraz czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ma Pan także wiedzy, czy nieruchomość od momentu zakupu była wykorzystywana i do jakich celów, w tym czy była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, a także powołane przepisy wskazać należy, że w rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze licytacji komorniczej nieruchomości składającej się z zabudowanych działek nr 2, 3, 4 i 5 oraz niezabudowanych działek nr 1, 6 i 7, będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 9, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym, jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, brak uzyskania niezbędnych potrzebnych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika. Zwracał się Pan z zapytaniem do Urzędu Skarbowego w O. – który poinformował, że nie ma dokumentów i informacji dotyczących przedmiotowej nieruchomości, natomiast Dłużnik nie odbiera korespondencji zarówno przesyłanej pocztą, jak i doręczanej za pośrednictwem Sądu Rejonowego w trybie art. 1132 oraz art. 1133 w zw. z art. 11331 Kodeksu postępowania cywilnego.

W związku z powyższym, w odniesieniu do dostawy nieruchomości składającej się z zabudowanych działek nr 2, 3, 4 i 5 oraz niezabudowanych działek nr 1, 6 i 7, znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. należy przyjąć, że warunki zastosowania zwolnienia nie są spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy ww. nieruchomości zwolnienia od podatku VAT.

W konsekwencji, sprzedaż nieruchomości składającej się z zabudowanych działek nr 2, 3, 4 i 5 oraz niezabudowanych działek nr 1, 6 i 7, będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki.

Podsumowując, w przypadku licytacyjnej sprzedaży nieruchomości w przedmiotowym stanie sprawy należy odprowadzić podatek VAT.

Tym samym, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana nie była przedmiotem interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00