Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.235.2024.2.MF

Dotyczy ustalenia, czy wynajęcie biura - archiwum pełniącego funkcje pomocnicze dla głównych usług realizowanych z terytorium Polski spowoduje powstanie zakładu na terytorium Niemiec w rozumieniu ustawy o CIT i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec i spowoduje że dochody osiągane na terytorium Niemiec zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od dochodów osób prawnych w Polsce.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wynajęcie biura - archiwum pełniącego funkcje pomocnicze dla głównych usług realizowanych z terytorium Polski spowoduje powstanie zakładu na terytorium Niemiec w rozumieniu ustawy o CIT i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec i spowoduje że dochody osiągane na terytorium Niemiec zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od dochodów osób prawnych w Polsce.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 czerwca 2024 r. (data wpływu 24 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

M Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Polsce (dalej: „Spółka”) przy (…), wpisana jest do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…).

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na terytorium Polski i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Zgodnie z umową Spółki do reprezentacji uprawniony jest Prezes Zarządu Komplementariusza – (…).

M Sp. z o.o. Sp. k. działa w branży (…). Spółka rozwija swoją działalność na rynku polskim, z powodzeniem działa również na rynku niemieckim. Usługi (…) świadczone są w oparciu o obowiązujące w Polsce akty prawne, szczegółowe kwestie dotyczące (…).

(…). Klientami M są niemieckie firmy z branży logistycznej/spedycyjnej, spożywczej oraz szeroko rozumianej branży produkcyjnej w tym przede wszystkim branży samochodowej. Wszyscy pracownicy (…).

W związku z wymogiem jaki określa prawodawstwo niemieckie nakładającym konieczność zarejestrowania (…) z innego kraju UE do Niemiec w odpowiednim rejestrze niemieckim M Sp. z o. o. Sp. k. zobowiązane jest do wskazania adresu na terenie Niemiec pod którym będą dostępne na bieżąco dokumenty (…).

W związku z koniecznością realizacji zobowiązania o którym mowa wyżej Spółka planuje wynająć lokal na terytorium Niemiec z przeznaczeniem na biuro - miejsce przechowywania dokumentów (…). W przypadku wezwania otrzymanego od władz niemieckich Spółka do okazania dokumentów (…) i ewentualnej ich kontroli w wynajmowanym lokalu dochodziłoby do takiego okazania i przeprowadzenia ewentualnej kontroli.

W wynajętym biurze Spółka nie planuje prowadzić żadnej działalności gospodarczej - biuro pełnić będzie jedynie funkcje pomocnicze (archiwizacja i przechowywanie dokumentów) dla głównej działalności prowadzonej z terytorium Polski. Należy podkreślić że zarówno miejsce sprawowania zarządu i jego faktycznego wykonywania znajduje się w Polsce, jak również wszystkie struktury organizacyjne takie jak dział sprzedaży, dział operacyjny, dział kadr i rozliczeń z pracownikami, dział rekrutacji nowych pracowników jak również zarząd znajdują się na terytorium Polski i z tego miejsca dochodzi do świadczenia usług.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 20 czerwca 2024 r. wskazali Państwo, iż:

 1. W wynajętym lokalu na terytorium Niemiec z przeznaczeniem na biuro:

a. nie będą podejmowane żadne decyzje biznesowe/organizacyjne i inne - nadal decyzje będą podejmowane w siedzibie Spółki w (…);

b. nie będą zawierane żadne umowy.

 2. W związku z funkcjonowaniem biura na terytorium Niemiec, Spółka nie będzie na stałe posiadała żadnego pełnomocnika. W przypadku kontroli dokumentacji (…) przez uprawnione organy niemieckie Spółka udzieli wskazanej osobie pełnomocnictwa do działania w zakresie wymaganym obsługa kontroli.

 3. Biuro na terytorium Niemiec będzie wynajęte na czas nieokreślony z umownym terminem wypowiedzenia umowy przez obie strony, najprawdopodobniej trzy miesięcznym.

 4. Czynności które będą podejmowane przez Spółkę za pośrednictwem biura nie będą obejmować podstawowych aspektów zasadniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę. W dalszym ciągu podstawowe aspekty zasadniczej działalności będą wykonywane przez pracowników w siedzibie Spółki - w (…), oraz wszelkie decyzje zarządcze będą podejmowane w (…). Biuro będzie miało charakter dziennika podawczego i archiwum, służąc do przechowywania dokumentacji (…) na terytorium Niemiec oraz udostępniania jej niemieckim organom kontrolnym w przypadku kontroli, zgodnie z tamtejszymi przepisami.

 5. Działalność biura - archiwum na terytorium Niemiec będzie wykonywana wyłącznie na rzecz Spółki, tak aby spełnić wymogi przepisów niemieckich.

 6. Biuro archiwum będzie spełniało funkcje pomocnicze na rzecz podstawowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę z terytorium Polski. Jego powstanie związane jest z obowiązkiem nałożonym przez odpowiednie przepisy niemieckie w ramach których Spółka w razie kontroli powinna być w stanie udostępnić dokumentacje (…) organom kontrolnym w biurze zlokalizowanym na terytorium Niemiec.

Pytanie

Czy wynajęcie biura - archiwum pełniącego funkcje pomocnicze dla głównych usług realizowanych z terytorium Polski spowoduje powstanie zakładu na terytorium Niemiec w rozumieniu ustawy o CIT i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec i spowoduje że dochody osiągane na terytorium Niemiec zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od dochodów osób prawnych w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa o CIT”) podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 Ustawy o CIT wolne od podatku są dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników określonych w art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi.

Zgodnie z art. 7 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec (dalej: „Umowa o UPO”) zyski przedsiębiorstw Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Jeżeli Spółka prowadzi działalność na terytorium Niemiec poprzez zakład w rozumieniu Ustawy o CIT i Umowy o UPO, a zyski można przyporządkować działalności prowadzonej poprzez zakład to zyski te będą podlegać opodatkowaniu na terytorium Niemiec, a w Polsce będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 Ustawy o CIT.

Tym samym kluczowym dla rozstrzygnięcia wątpliwości Spółki jest ustalenie, czy Spółka prowadzi na terytorium Niemiec zakład w rozumieniu Ustawy o CIT i Umowy o UPO.

Zgodnie z art. 4a pkt 11 Ustawy o CIT, za „stały zakład” uważa się:

 a. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

 b. plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

 c. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że definicja „zakładu” zawarta w Umowie o UPO ma pierwszeństwa przed krajową definicją zawartą w Ustawie o CIT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Umowy o UPO, pojęcie stałego zakładu oznacza stałą placówkę poprzez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Definicja stałego zakładu obejmuje, zgodnie z art. 5 ust. 2 Umowy o UPO, w szczególności filię lub biuro.

Jednak zgodnie z art. 5 ust. 4 Umowy o UPO bez względu na poprzednie postanowienia art. 5 Umowy o UPO pojęcie „zakładu” nie obejmuje:

 a. użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostawy dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

 b. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostawy;

 c. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

 d. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

 e. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;

f. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu łącznego prowadzenia jakichkolwiek rodzajów działalności, wymienionych w literach a) - e), pod warunkiem, że całkowita działalność tej placówki wynikająca z takiego połączenia, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

W celu ustalenia, czy wynajęty może być uznany za stały zakład Spółki w Niemczech należy odwołać się do definicji pojęcia „stała placówka”. Pojęcie „stała placówka” nie jest zdefiniowane w Umowie o UPO. Jednakże art. 5 ust. 2 Umowy o UPO wymienia kilka przykładów miejsc, które mogą zostać uznane za stałą placówkę. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt c Umowy o UPO stałą placówkę stanowi biuro.

Niemniej jednak, należy podkreślić, że aby uznać daną placówkę za „zakład” zagranicznego przedsiębiorstwa, powstającą w wyniku działalności gospodarczej tego przedsiębiorstwa, następujące warunki muszą zostać łącznie spełnione:

a. istnieje placówka za pomocą, której prowadzona jest działalność gospodarcza (pomieszczenie, lokal - wynajęta lub zakupiona powierzchnia biurowa);

b. placówka ma charakter stały (można jej przypisać określony stopień trwałości, nie posiada czysto tymczasowego charakteru);

c. działalność gospodarcza prowadzona za pośrednictwem stałej placówki nie ma charakteru przygotowawczego lub pomocniczego.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez organy podatkowe np.: interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 lipca 2011 (Znak: IPPB5/423-59/11-4/PS) interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 grudnia 2014 r. (Znak: IBPBI/2/423-1105/14/CzP).

Utrzymywanie placówki wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej:

Istnienie stałej placówki wymaga posiadania pomieszczeń np.: własnego biura lub jego części, które są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej zagranicznego przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę że Spółka będzie posiadała wynajęty lokal z przeznaczeniem na biuro-archiwum w które będzie wykorzystywane w działalności gospodarczej to ten warunek należy uznać za spełniony.

Stały charakter placówki:

Zgodnie z przyjętą międzynarodową praktyką, aby ustalić czy placówka za pomocą, której jest prowadzona działalność gospodarcza może stanowi zakład dana placówka musi być dostatecznie wyodrębniona oraz mieć stały charakter. W przedmiotowej sprawie, Spółka planuje wynająć lokal w Niemczech na potrzeby przechowywania dokumentacji (…), do czego jest zobowiązana przepisami niemieckimi. Zatem tak długo jak długo będzie chciała prowadzić obecną działalność na terytorium Niemiec (i nie zmienia się lokalne przepisy w tym zakresie) tak długo będzie zobowiązana do posiadania adresu/lokalu na terytorium Niemiec.

Tym samym warunek stałości należy uznać za spełniony.

Ostatnim warunkiem koniecznym do uznania, że Spółka ma w Niemczech zakład odwołuje się charakteru działalności wykonywanej w Niemczech. W szczególności utrzymywanie w Niemczech stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla Spółki jakiejkolwiek działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym w rozumieniu art. 5 ust. 4 pkt e Umowy o UPO nie skutkuje istnieniem zakładu tej spółki w Niemczech.

Zgodnie z modelową konwencją w sprawie podatku od dochodu i majątku która zawiera wskazówki jak należy rozpatrywać poszczególne warunki i zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania za działalność pomocniczą uważa się taką działalność która wprawdzie może się przyczynić do wzrostu wydajności przedsiębiorstwa lecz pełnione funkcje takiej placówki są zbyt odległe od aktualnego uzyskiwania zysków a więc tej placówce nie można przypisać jakiejkolwiek konkretnej części tych zysków.

Należy zwrócić uwagę, że w przedmiotowej sytuacji będziemy mieć do czynienia z wynajmem przez Spółkę lokalu na biuro - archiwum, gdzie będzie przechowywana dokumentacja (…), a więc działalność ta ani funkcja w żadnym stopniu nie będzie przyczyniała się do generowania zysków, a pełni jedynie stricte funkcje pomocnicze do podstawowej działalności Spółki.

Zatem należy stwierdzić, że warunek trzeci - to jest nie wykonywanie w stałej placówce czynności i funkcje jedynie przygotowawczych lub pomocniczych - nie jest spełniony ponieważ w przedmiotem sytuacji jedynie takie funkcje będą tam realizowane.

Konsekwentnie zdaniem Spółki należy stwierdzić, że poprzez wynajęcie biura - archiwum na terytorium Niemiec, nie powstanie na terytorium Niemiec zakład. Spółka w dalszym ciągu będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski od całości osiąganych dochodów.

Z powyższych względów działalność taka nie może być definiowana jako działalność o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze. Czynności, które będzie podejmować Spółka za pośrednictwem Oddziału będą obejmować podstawowe aspekty zasadniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.

Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że Spółka w przedstawionym stanie faktycznym nie znajduje rozbieżności dotyczących pełnienia funkcji przygotowawczych lub pomocniczych. Niemniej jednak wyjaśnia że planowane do wynajęcia biuro na terytorium Niemiec będzie służyło jedynie spełnieniu obowiązków nałożonych przepisami niemieckimi w myśl których w przypadku kontroli przez upoważnione organy niemieckie Spółka powinna udostępnić dokumentacje (…) do kontroli w biurze zlokalizowanym na terytorium Niemiec. Wszystkie podstawowe i zasadnicze aspekty działalności Spółki prowadzone i wykonywane są przez Spółkę z jej siedziby w (…). Wszelkie decyzje zarządcze dotyczące działalności Spółki również podejmowane są w jej siedzibie w (…). Wynajęcie biura - archiwum przez Spółkę i na jej rzecz nie będzie służyło generowaniu dodatkowych zysków a jedynie ma spełnić obowiązki nałożone na Spółkę pod prawem niemieckim w ramach obecnej prowadzonej działalności z terytorium Polski. Tym samym w opinii Spółki biuro - archiwum będzie pełniło jedynie funkcje pomocnicze dla podstawowej działalności Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania

Zgodnie z definicją zagranicznego zakładu zawartą w art. 4a pkt 11 ustawy CIT pojęcie to oznacza:

 a) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

 b) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

 c) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy CIT:

Wolne od podatku są dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników określonych w art. 3 ust. 1, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi.

Analiza, czy Państwo posiadacie zakład w Niemczech powinna zostać przeprowadzona na gruncie postanowień Umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90, dalej: „UPO” lub „umowa polsko-niemiecka”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej:

Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Oznacza to, że zyski Spółki podlegają opodatkowaniu w Polsce, chyba, że prowadzi ona w Niemczech działalność poprzez położony tam zakład; w takim przypadku, jego zyski w części, w jakiej można je przypisać działalności tego zakładu, mogą być opodatkowane w Niemczech.

Stosownie do art. 5 ust. 1 UPO:

W rozumieniu niniejszej umowy określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa.

W myśl art. 5 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a) miejsce zarządu,

b) filię,

c) biuro,

d) fabrykę,

e) warsztat i

 f) kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Jednocześnie na mocy art. 5 ust. 4 umowy polsko-niemieckiej wyłączono spod pojęcia „zakładu” działalność polegającą na:

 a) użytkowaniu placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

 b) utrzymywaniu zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania;

 c) utrzymywaniu zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

 d) utrzymywaniu stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

 e) utrzymywaniu stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;

f) utrzymywaniu stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o których mowa pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność stałej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Zatem art. 5 ust. 4 UPO, wylicza różne rodzaje działalności, które stanowią wyjątki od ogólnej definicji zakładu zawartej w art. 5 ust. 1 (nie stanowią one zakładu w rozumieniu umowy, nawet gdy taka działalność jest wykonywana za pośrednictwem stałej placówki). Wspólną cechą takich rodzajów działalności jest ich przygotowawczy i pomocniczy charakter. Katalog ten jest katalogiem zamkniętym, którego nie należy interpretować rozszerzająco.

Stosownie do art. 5 ust. 5 UPO:

Jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ust. 6, działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, bez względu na postanowienia ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, posiada zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności, wymienionych w ust. 4, które gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień tego ustępu.

Zgodnie z art. 5 ust. 6 UPO:

Nie uważa się, że przedsiębiorstwo posiada zakład w Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że prowadzi ono w tym Państwie działalność poprzez maklera, komisanta albo innego niezależnego przedstawiciela pod warunkiem, że takie osoby działają w ramach swojej zwykłej działalności.

Z ogólnej regulacji zawartej w art. 5 umowy polsko-niemieckiej wynika, że dla uznania, że przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność w formie zakładu winny wystąpić łącznie trzy następujące przesłanki tj.

- istnienie miejsca gdzie działalność jest prowadzona (placówka),

- stały charakter takiej placówki,

- wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.

Dokonując interpretacji postanowień umowy polsko-niemieckiej należy zwrócić uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak również brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.

Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku oraz poglądami doktryny prawa określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej, wystarczy do zaistnienia stałej placówki gospodarczej (placówka może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń). Placówka może być także usytuowana w pomieszczeniach innego przedsiębiorstwa. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób. Nie wymaga się aby przedsiębiorstwo posiadało formalne prawo do dysponowania taką placówką. Dysponowanie nie należy zatem rozumieć w sensie prawnym, ale czysto faktycznym.

Aby placówka stała się zagranicznym zakładem przedsiębiorstwo musi prowadzić działalność całkowicie lub częściowo za pośrednictwem tej (stałej) placówki. Słowo „przez którą” należy rozumieć szeroko i odnosić je do działalności gospodarczej wykonywanej w określonej lokalizacji, będącej do dyspozycji przedsiębiorstwa.

Zgodnie z Komentarzem, prowadzenie działalności poprzez placówkę oznacza, że osoby w określony sposób zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność gospodarczą w państwie, w którym stała placówka jest położona (pkt 2, Komentarz do art. 5).

Działalność przedsiębiorstwa może być prowadzona przez samego przedsiębiorcę lub osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwo na podstawie płatnego stosunku pracy. Personel obejmuje pracowników i inne osoby otrzymujące instrukcje z przedsiębiorstwa, tzw. osoby zależne (pkt 10, Komentarz do art. 5).

Zgodnie z definicją placówka musi być „stała”; musi zatem istnieć więź między placówką a określonym punktem geograficznym. Ponieważ placówka musi być stała, zakład może istnieć tylko wówczas, gdy placówka ma określony stopień trwałości, tzn. nie ma charakteru tymczasowego. Stałość nie oznacza jednakże, że placówka musi funkcjonować długotrwale, choć tak jest zazwyczaj. Placówka może stanowić zakład nawet wówczas, gdy w rzeczywistości istnieje przez krótki okres, jeśli ze względu na szczególny rodzaj działalności jest prowadzona tylko przez bardzo krótki okres (pkt 6, Komentarz do art. 5).

Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w przypadku, gdy stała placówka jest wykorzystywana zarówno dla działalności w ramach wyłączeń, jak i dla innej działalności, uznaje się ją za zakład, który podlega opodatkowaniu z tytułu obu rodzajów działalności. Innymi słowy, zakład powstanie, jeżeli oprócz czynności przygotowawczych lub pomocniczych wykonywana jest działalność zasadnicza, nawet w relatywnie niewielkim zakresie.

Z Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji wynika, że często trudno jest odróżnić działalność mającą charakter przygotowawczy lub pomocniczy od działalności, która takiego charakteru nie ma. Wskazuje się w tym zakresie m.in., że działalność placówki nie posiada charakteru przygotowawczego lub pomocniczego, gdy stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości, gdy istnieje znaczący związek między prowadzoną przez tę placówkę działalnością a uzyskiwanymi przez przedsiębiorstwo dochodami. Ponadto, działalność przygotowawcza lub pomocnicza zagranicznego przedsiębiorstwa prowadzona za pośrednictwem stałej placówki, aby nie była uznana za zakład, musi być wykonywana wyłącznie dla przedsiębiorstwa macierzystego, a także nie ma charakteru przygotowawczego lub pomocniczego jakakolwiek działalność zagranicznego przedsiębiorstwa prowadzona w drugim państwie za pośrednictwem stałej placówki, której cel jest identyczny z celem przedsiębiorstwa jako całości.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wynajęcie biura - archiwum pełniącego funkcje pomocnicze dla głównych usług realizowanych z terytorium Polski spowoduje powstanie zakładu na terytorium Niemiec w rozumieniu ustawy o CIT i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec i spowoduje że dochody osiągane na terytorium Niemiec zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od dochodów osób prawnych w Polsce.

Biorąc pod uwagę powyższe wątpliwości oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż wynajęte biuro - archiwum na terenie Niemiec będzie miało pomocniczo-przygotowawczy charakter i nie będzie stanowiło zakładu w rozumieniu przepisów ustawy CIT i umowy polsko-niemieckiej. Bowiem z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w wynajętym biurze Spółka nie planuje prowadzić żadnej działalności gospodarczej - biuro pełnić będzie jedynie funkcje pomocnicze (archiwizacja i przechowywanie dokumentów) dla głównej działalności prowadzonej z terytorium Polski. Miejsce sprawowania zarządu i jego faktycznego wykonywania znajduje się w Polsce, jak również wszystkie struktury organizacyjne takie jak dział sprzedaży, dział operacyjny, dział kadr i rozliczeń z pracownikami, dział rekrutacji nowych pracowników jak również zarząd znajdują się na terytorium Polski i z tego miejsca dochodzi do świadczenia usług.

Wynajęte biuro na terytorium Niemiec będzie służyło jedynie spełnieniu obowiązków nałożonych przepisami niemieckimi w myśl których w przypadku kontroli przez upoważnione organy niemieckie Spółka powinna udostępnić dokumentacje (…) do kontroli w biurze zlokalizowanym na terytorium Niemiec. Wynajęcie biura - archiwum przez Spółkę i na jej rzecz nie będzie służyło generowaniu dodatkowych zysków a jedynie ma spełnić obowiązki nałożone na Spółkę pod prawem niemieckim w ramach obecnej prowadzonej działalności z terytorium Polski.

Reasumując, skoro wynajęte biuro - archiwum na terenie Niemiec nie będzie stanowiło zakładu w rozumieniu przepisów ustawy CIT i umowy polsko-niemieckiej to nie znajdzie zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym art. 7 ust. 1 ww. umowy. Tym samym Spółka w dalszym ciągu będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski od całości osiąganych dochodów tj. dochody osiągane na terytorium Niemiec nie będą przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od dochodów osób prawnych w Polsce w myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00