Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.215.2024.3.MD

Zakup przedmiotów wirtualnych (atrybutów postaci internetowych w grach sieciowych) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabywania przedmiotów wirtualnych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 21 czerwca 2024 r. (data wpływu 28 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą zarejestrowaną pod symbolem PKD 47.91.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Prowadzi Pan podatkową książkę przychodów i rozchodów, nie jest Pan zarejestrowany jako płatnik podatku od towarów i usług w Polsce ani w Unii Europejskiej.

Przedmiotem działalności jest sprzedaż „wirtualnych przedmiotów” – atrybutów postaci internetowych w grach sieciowych, które ułatwiają zabawę w grze. Sprzedaż odbywa się przez portale internetowe. Odbiorcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Po zakupie towarów następuje zapłata bezpośrednio lub przez kanały internetowe na rachunek bankowy. Brak jest wysyłki fizycznej „towaru”, który jest przekazywany kupującemu w grze (usługa wykonywana przez Internet).

Prowadzi Pan podatkową książkę przychodów i rozchodów, nabywa Pan również towar (zakup) przez Internet, który potem odsprzedaje Pan dalej. Niestety zakupiony przez Pana towar „wirtualny” nie jest sprzedawany przez osoby prowadzące działalność gospodarczą, nie wystawiają również żadnych umów kupna sprzedaży, przeważnie towar mieści się w kwocie do 1000 zł, transakcja dokonywana jest przez strony internetowe, na konta bankowe.

Treść uzupełnienia wniosku w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego, jako że dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie przywołana w rozstrzygnięciu dotyczącym tego podatku.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy przy zakupie wirtualnych przedmiotów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zachodzi konieczność opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych w stawce 1% czy 2% (przy wartości powyżej 1000 zł)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, do transakcji zakupu wirtualnych przedmiotów powyżej 1000 zł zastosowanie będzie miała stawka 1% podatku.

Uważa Pan, że sprzedaż przedmiotów wirtualnych należy zakwalifikować jako sprzedaż z tytułu innych praw majątkowych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. (winno być: lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Osoby zbywające odpłatnie uprawnienia do korzystania z przedmiotów wirtualnych zbywają bowiem konkretne prawo majątkowe (prawo do używania danego przedmiotu w grze).

Pana zbywcy i nabywający przedmioty wirtualne są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i nie są zarejestrowani do podatku od towarów i usług, tak samo jak Pan. Uważa Pan, że od tych osób nabycie towarów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 1% jako nabycie praw majątkowych.

Powyżej przywołaliśmy tylko tę część Pana stanowiska która odnosi się do podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 cyt. ustawy:

Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

Cytowany przepis określa zatem różne stawki podatku, w zależności od tego co jest przedmiotem sprzedaży – czy rzecz, czy też konkretne prawo majątkowe.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Natomiast prawa majątkowe, to – najogólniej rzecz ujmując – prawa podmiotowe pozostające w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego, związane z jego majątkiem charakteryzujące się dwoma podstawowymi cechami, tj.:

- działalnością (mogą być przedmiotem obrotu),

- posiadaniem określonej wartości majątkowej.

Do tej kategorii należy zatem zaliczyć te wszystkie uprawnienia, które nie przyjmują postaci rzeczy, a stanowią jednocześnie wymierne korzyści, którymi można rozporządzać, albo z których można czerpać korzyści.

Jak wynika z cyt. przepisów, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy oraz praw majątkowych.

Zaznaczyć jednak należy, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje wyłączenie z opodatkowania umów sprzedaży, które zawierane są w warunkach określonych w art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z tym przepisem:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zatem w sytuacji, gdy z tytułu zawarcia umowy sprzedaży, któraś z jej stron (kupujący lub sprzedający) będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona (za wyjątkiem przypadków wprost w ustawie wskazanych) to umowa sprzedaży nie podlega podatkowi o czynności cywilnoprawnych; jest wyłączona z tego opodatkowania.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem Pana działalności jest sprzedaż „wirtualnych przedmiotów” (atrybutów postaci w internetowych grach sieciowych). Sprzedaż odbywa się poprzez portale internetowe. Nabywa Pan również towar (zakup) przez Internet. Odbiorcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zakupiony przez Pana towar „wirtualny” nie jest sprzedawany przez osoby prowadzące działalność gospodarczą, nie wystawiają również żadnych umów kupna sprzedaży, przeważnie towar mieści się w kwocie do 1000 zł, transakcja dokonywana jest przez strony internetowe, na konta bankowe.

Pana wątpliwości sprowadzają się do zastosowania stawki podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie przez Pana wirtualnych przedmiotów.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż sprzedaż przedmiotów wirtualnych należy zakwalifikować jako sprzedaż innych praw majątkowych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Osoby zbywające odpłatnie uprawnienia do korzystania z przedmiotów wirtualnych zbywają bowiem konkretne prawo majątkowe (w Pana przypadku – prawo do używania danego przedmiotu w grze).

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast zadane pytanie dotyczy zakupu przedmiotów wirtualnych przez Internet od osób fizycznych nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Skoro zatem, zarówno kupujący (Pan) jak również sprzedający nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie są również z niego zwolnieni z tytułu umowy sprzedaży) to w kontekście powyższego, opisane we wniosku umowy zakupu wirtualnych przedmiotów od tych osób będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 1 % jako nabycie praw majątkowych.

Zaznaczyć przy tym należy, iż przy nabyciu praw majątkowych bez znaczenia pozostaje wartość dokonywanych transakcji, gdyż zgodnie z art. 9 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Zwalnia się od podatku sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł.

Powyższe zwolnienie nie ma natomiast zastosowania przy zawieraniu umów sprzedaży praw majątkowych – wobec tego do praw majątkowych nie ma zastosowania wskazana przez Pana kwota powyżej 1000 zł; każde nabycie podlega opodatkowaniu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od czynności cywilnoprawnych, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00