Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Rz 118/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Magdalena Józefczyk Sędziowie WSA Maria Mikolik /spr./ AWSA Jolanta Kłoda-Szeliga po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 17 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi Z. S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 24 listopada 2023 r. nr SKO.4170.52.2747.2023 w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przez przedsięwzięcie I. uchyla zaskarżone postanowienie i postanowienie Burmistrza Gminy [...] z dnia 4 października 2023 r. nr GKO.6220.9.2022.KG; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie na rzecz skarżącego Z. S. kwotę 100 zł /słownie: sto złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

II SA/Rz 118/24

UZASADNIENIE

Burmistrz Gminy J. postanowieniem nr 1 z 4 października 2023 roku, znak: GKO.6220.9.2022.KG stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj. dla przedsięwzięcia pod nazwą "Budowa biogazowni rolniczej o mocy elektrycznej 100 kW wraz ze zbiornikiem pofermentu oraz drogami dojazdowymi i placami manewrowymi", dla którego w dniu 22 maja 2023 roku wszczęto postępowanie administracyjne na wniosek Z.S.

Organ I instancji określił jednocześnie zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wskazując, że raport winien zawierać elementy zawarte w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm., dalej: u.u.i.o.ś.).

W uzasadnieniu postanowienia organ wskazał, że planowane przedsięwzięcie to przedsięwzięcie określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, zaliczane do przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzania raportu oddziaływania na środowisko może być wymagany. Po zwróceniu się do organów opiniujących o wydanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalenie ewentualnego zakresu raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w R., Dyrektor Zarządu Zlewni w K. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich oraz Marszałek Województwa Podkarpackiego stwierdzili, że [pic]przedmiotowe przedsięwzięcie nie podlega procedurze opiniowania w trybie art. 64 u.u.i.o.ś., natomiast Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w K. wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Burmistrz Gminy J., po analizie złożonego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz uzyskanych opinii uznał, że wniosek dotyczy przedsięwzięcia powiązanego terytorialnie i technologicznie ze zrealizowanym i użytkowanym przedsięwzięciem mogącym zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (chów świń DJP powyżej 210), mimo braku decyzji środowiskowej. W wyniku tego stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i zobowiązał wnioskodawcę do sporządzenia raportu oddziaływania planowanego do realizacji przedsięwzięcia na środowisko.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00