Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.257.2024.2.MR1

Zwolnienie przedmiotowe dochodów Uczelni przeznaczonych na rzecz Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochody Uczelni przekazane na rzecz Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów Uczelni będą korzystały ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 20 czerwca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Uczelnia, zwana w dalszej części wniosku Wnioskodawcą, jest niepubliczną uczelnią wyższą wpisaną do ewidencji uczelni niepublicznych prowadzonej przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego pod nr (…). Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z § (…) ust. 1 Statutu Wnioskodawcy, podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy są:

1)prowadzenie kształcenia na studiach;

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4)prowadzenie kształcenia doktorantów;

5)kształcenie i promowanie kadr Wnioskodawcy;

6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a)procesie przyjmowania w celu odbywania kształcenia,

b)kształceniu,

c)prowadzeniu działalności naukowej;

7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka;

8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informatycznych i archiwalnych;

10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Zadania statutowe Wnioskodawcy są identyczne z zadaniami wskazanym w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 208 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zadania wskazane w Statucie Wnioskodawcy są zbieżne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT co oznacza, że Wnioskodawca przeznaczając i wydatkując swoje dochody na realizację tych zadań korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z § (…) Statutu Wnioskodawcy, Wnioskodawca może wykonywać swoje zadania również poprzez wspieranie finansowe działalności innych podmiotów realizujących cele zbieżne z celami Wnioskodawcy, w szczególności poprzez przekazywanie darowizn.

B. (dalej jako: Fundacja) została z dniem (…) r. zarejestrowana pod numerem KRS (…) w Rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowej Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…)

Zgodnie z § (…) Statutu Fundacji, celem Fundacji jest wpieranie realizowanej przez Wnioskodawcę działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, kształcenia studentów, działalności w zakresie ochrony środowiska, kultury fizycznej i sportu.

Zgodnie z § 7 Statutu Fundacji, Fundacja realizuje cel wskazany w § (…) Statutu Fundacji podejmując działania służące wspieraniu działalności realizowanej przez Wnioskodawcę w sposób polegający w szczególności na:

1)(…),

2)(…),

3)(…),

4)(…).

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach i nie jest:

a)przedsiębiorstwem państwowym, spółdzielnią i spółką

b)przedsiębiorstwem komunalnym mającym osobowość prawną, dla którego funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

c)samorządowym zakładem budżetowym oraz jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Fundacja nie uzyskuje:

a)dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1 ,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;

b)dochodów z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

Cele wskazane w Statucie Fundacji są zbieżne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT co oznacza, że Fundacja przeznaczając swoje dochody na realizację tych celów korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca zamierza przekazać na rzecz Fundacji cykliczne darowizny na cele pomocy finansowej dla studentów Wnioskodawcy poprzez ustanowienie i wypłatę przez Fundację stypendiów dla studentów Wnioskodawcy za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę.

Pytanie

Czy dochody Wnioskodawcy przekazane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów Wnioskodawcy poprzez ustanowienie i wypłatę przez Fundację stypendiów dla studentów Wnioskodawcy za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca, jako niepubliczna uczelnia wyższa, nie jest podmiotowo zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ponieważ nie został wymieniony w katalogu podmiotów zwolnionych z opodatkowania wskazanym w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: Ustawa CIT).

Jednak zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy ClT, dochody podatników, których celem jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego są zwolnione od podatku w części przeznaczonej na te cele, przy czym podatnik ten nie może być jednym z podmiotów określonych w art. 17 ust. 1c Ustawy CIT, gdzie wyszczególniono:

d)przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;

e)przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

f)samorządowe zakład budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego. Wnioskodawca nie jest żadnym z podmiotów wskazanych w pkt a) c) powyżej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

c)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej I ,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. I pkt I, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

d)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów wskazanych w pkt a) b) powyżej.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z § (…) Statutu Wnioskodawcy, podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy są:

1)prowadzenie kształcenia na studiach;

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4)prowadzenie kształcenia doktorantów;

5)kształcenie i promowanie kadr Wnioskodawcy;

6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

d)procesie przyjmowania w celu odbywania kształcenia,

e)kształceniu,

f)prowadzeniu działalności naukowej;

7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka;

8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informatycznych i archiwalnych;

10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Zadania statutowe Wnioskodawcy są identyczne z zadaniami wskazanym w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 208 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zadania wskazane w Statucie Wnioskodawcy są zbieżne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT co oznacza, że Wnioskodawca przeznaczając swoje dochody na realizację tych zadań korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca może realizować swoje zadania cele statutowe samodzielnie. Przykładowo, w przypadku przyznawania stypendiów dla studentów kształcących się na studiach prowadzonych przez Wnioskodawcę, studenci Wnioskodawcy, którzy uzyskali wyróżniające się wyniki w nauce, mogą uzyskać stypendium Rektora Wnioskodawcy, na zasadach określonych w art. 91 ustawy z dnia 20 lipca 208 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Jednakże Wnioskodawca może realizować zadania statutowe nie tylko samodzielnie, czyli w sposób bezpośredni ale również pośrednio, na co wprost wskazuje § (…) Statutu Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca może wykonywać swoje zadania również poprzez wspieranie finansowe działalności innych podmiotów realizujących cele zbieżne z celami Wnioskodawcy, w szczególności poprzez przekazywanie darowizn.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, celem Fundacji jest wpieranie realizowanej przez Wnioskodawcę działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, kształcenia studentów, działalności w zakresie ochrony środowiska, kultury fizycznej i sportu.

Zgodnie z § 7 Statutu Fundacji, Fundacja realizuje ten cel podejmując działania służące wspieraniu działalności realizowanej przez Wnioskodawcę w sposób polegający w szczególności na:

1)(…)

2)(…),

3)(…).

4)(…).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach i nie jest:

g)przedsiębiorstwem państwowym, spółdzielnią i spółką:

h)przedsiębiorstwem komunalnym mającym osobowość prawną, dla którego funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

i)samorządowym zakładem budżetowym oraz jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Fundacja nie uzyskuje:

e)dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1 ,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;

f)dochodów z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

Cele wskazane w Statucie Fundacji są zbieżne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT co oznacza, że Fundacja przeznaczając swoje dochody na realizację tych celów korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ustanowienie i wypłata przez Fundację stypendium dla studentów Wnioskodawcy za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę jest działaniem służącym wspieraniu realizowaniu przez Wnioskodawcę działalności w zakresie kształcenia studentów.

Dokonywanie przez Wnioskodawcę darowizn na rzecz Fundacji na cele pomocy finansowej dla studentów Wnioskodawcy poprzez ustanowienie i wypłatę przez Fundację stypendiów dla studentów Wnioskodawcy za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę stanowi zatem, z perspektywy Wnioskodawcy, realizację celów statutowych Wnioskodawcy w sposób pośredni, zgodny z § (…) Statutu Wnioskodawcy, wskazującym, że Wnioskodawca może wykonywać swoje zadania również poprzez wspieranie finansowe działalności innych podmiotów realizujących cele zbieżne z celami Wnioskodawcy, w szczególności poprzez przekazywanie darowizn.

Nie ulega wątpliwości, że bezpośrednia realizacja zadań statutowych przez Wnioskodawcę, czyli samodzielne przeznaczanie i wydatkowanie uzyskiwanych przez Wnioskodawcę dochodów na realizację zadań statutowych Wnioskodawcy wskazanych w § (…) Statutu Wnioskodawcy, skutkuje tym, że dochody te są zwolnione przedmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Warto w tym miejscy zwrócić uwagę, że we wspomnianym art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT użyto czasownika przeznaczyć (w formie imiesłowu przymiotnikowego biernego przeznaczony). Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (red. M, Szymczak, Warszawa 1998 r., Tom II str. 977), przeznaczyć oznacza określić z góry cel, któremu ma służyć dana rzecz, przekazać coś dla kogoś, na czyjś użytek, na czyjąś korzyść.

W związku z powyższym uprawnione jest twierdzenie, że ustawodawca wskazał w tym przepisie wyłącznie enumeratywnie określony katalog celów, których realizacja z dochodu podatnika skutkuje zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przekazanych na te cele dochodów. Ustawodawca nie wskazał natomiast w tym przepisie w jaki sposób, czy też przy użyciu jakich metod, dochód podatnika ma zostać przeznaczony na te cele. Podsumowując, dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, istotny jest fakt przeznaczenia dochodów na cele wskazane w tym przepisie, natomiast nie jest istotny sposób czy też metoda przeznaczenia na te cele dochodu podatnika.

Zatem, zastosowanie zwolnienia przedmiotowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, ma miejsce zarówno w przypadku przeznaczenia przez podatnika dochodu podatnika bezpośrednio na cele wskazane w tym przepisie jak również w przypadku gdy przeznaczenie dochodów podatnika na realizację celów wskazanych w tym przepisie nastąpi w taki sposób, że uzyskany przez niego dochód będzie przekazany w celu wykonywania tych celów przez inny podmiot, realizujący te same cele.

Ustawa CIT nie wskazuje bowiem, jako warunku zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 przeznaczenia dochodów na cele wskazane w tym przepisie w sposób bezpośredni, to znaczy samego podatnika.

Ponieważ, jak już wskazano powyżej:

  • zadania wskazane w Statucie Wnioskodawcy są zbieżne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT co oznacza, że Wnioskodawca przeznaczając swoje dochody na realizację tych zadań korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,
  • cele wskazane w Statucie Fundacji są zbieżne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT co oznacza, że Fundacja przeznaczając swoje dochody na realizację tych celów korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,
  • zwolnienie przedmiotowe z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu (oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a Ustawy CIT a wyłącznie od celów, na jakie zostanie przeznaczony dochód to wskutek przekazania przez Wnioskodawcę uzyskanego dochodu na rzecz Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów Wnioskodawcy poprzez ustanowienie i wypłatę przez Fundację stypendiów dla studentów Wnioskodawcy za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę cel ten zostanie osiągnięty.

Cele (zadania) statutowe Wnioskodawcy i obdarowanej Fundacji są bowiem zbieżne a darowizny będą przekazywane na konkretny cel zgodny ze statutowymi założeniami zarówno Wnioskodawcy jak i Fundacji.

Spełnienie wymaganych przez art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT przesłanek w postaci kwalifikacji podmiotowej (podmiot realizujący cele wskazane w tym przepisie, którym jest zarówno Wnioskodawca jak i Fundacja) i rzeczywistego przeznaczenia dochodu Wnioskodawcy na ten cel, skutkuje zatem zwolnieniem z opodatkowania dochodu Wnioskodawcy przeznaczonego na rzecz Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów Wnioskodawcy poprzez ustanowienie i wypłatę przez Fundację stypendiów dla studentów Wnioskodawcy za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, dochody Wnioskodawcy przekazane przez Wnioskodawcę Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów Wnioskodawcy poprzez ustanowienie i wypłatę przez Fundację stypendiów dla studentów Wnioskodawcy za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych jak również w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 listopada 2000 r., sygn. akt FPS 9/00): Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie /a więc wspieranie/np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się realizacji wprost takich działań.
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 października 2018 r sygn. akt III SA/Wa 66/18: "Taka forma realizacji celu (przekazywanie darowizn) zdaniem Sądu nie przekreśla możliwości uznania, że Skarżąca w ten sposób przeznacza środki na działalność statutową, która może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i to bez względu na to, czy w statucie Skarżącej wymieniono wyraźnie przekazywanie darowizn fundacjom. Przekazywanie darowizn fundacjom to zdaniem Sądu realizacja celu, a nie cel sam w sobie. Poprzez dokonanie darowizny na rzecz fundacji z przeznaczeniem na konkretny cel Skarżąca także ten cel realizuje - choć czyni to niejako pośrednio, niesamodzielnie. Celów statutowych nie trzeba urzeczywistniać samemu, aby móc skorzystał ze zwolnienia przewidzianego w art 17 ust . 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Przepis stanowi o przeznaczeniu środków na określony cel, a Skarżąca wskazuje, że dokonuje darowizny na rzecz podmiotu realizującego odpowiedni cel i że dokonując darowizny Skarżąca cel ten wskazuje. Celów statutowych nie trzeba realizować samemu."
  • wyrok Naczelnego Administracyjnego z dnia 5 października 2021 r. sygn.. akt II FSK 329/19: "Treść statutu U. wskazuje ponadto, że „Uczelnia realizując cele statutowe współpracuje w szczególności z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, przedsiębiorcami, stowarzyszeniami i organizacjami zawodowymi””. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym podziela stanowisko Sądu pierwszej instancji, że treść statutu U. przytoczona we wniosku o wydanie interpretacji uprawnia do przyjęcia. że udzielanie darowizn wpisuje się w szeroko rozumianą współpracę z podmiotami - partnerami, którzy wykonują te same zadania, na swoich, tożsamych celów. To z kolei uprawnia do korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Zapis § 5 ust 2 statutu U. wskazuje bezpośrednio, iż w ramach realizacji celu uczelnia współpracuje z innymi podmiotami (w tym z fundacjami) .Współpraca może obejmować także wsparcie finansowe np. w formie darowizny".
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 września 2022 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.353.2022.1.ES: Jednocześnie w statucie Uczelni zawarte jest postanowienie (§ 4 us.t 7): Uczelnia może wspierać działalność statutową realizowaną przez inne uczelnie lub federacje uczelni, w tym wspierać finansowo (w dowolnej formie, w tym przez udzielanie pożyczek), może również wspierać działalność statutową organizacji realizujących cele określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r., w tym wspierać finansowo - w zakresie wszystkich tych czynności zarówno w Polsce, jak poza jej granicami []. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest uczelnią wyższą i ma w swoich celach statutowych pomoc materialną dla studentów. Również w statucie Fundacji jako cel wskazana jest pomoc materialna dla studentów. Cele te są więc tożsame. Należy stwierdzić, że cele te mieszczą się w zakresie przedmiotowym zwolnienia ustanowionego w cytowanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ zakres ten obejmuje m.in. dobroczynność i pomoc społeczną. Jednocześnie zarówno Wnioskodawca jak i Fundacja mieszczą się w zakresie podmiotowym omawianego zwolnienia, ponieważ są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, a nie są podmiotami wymienionymi w przepisie art. 17 ust 1c ww. ustawy. Zatem, zarówno Wnioskodawca jak i Fundacja są podmiotami uprawnionymi do uzyskania zwolnienia od podatku od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, w sytuacji przeznaczenia dochodu na cele pomocy materialnej dla studentów. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, Wnioskodawca przeznaczy dochód na pomoc materialną studentów w ten sposób, że dokona darowizny na rzecz Fundacji z przeznaczeniem jej na pomoc materialną dla studentów. Zatem Wnioskodawca będzie korzystał z omawianego zwolnienia podatkowego, ponieważ zadania statutowe obu jednostek - Wnioskodawcy i obdarowanej Fundacji są co do zasady zbieżne (pomoc materialna studentom), a darowizny będą przekazywane na konkretny cel zgodny ze statutowymi założeniami obu organizacji oraz zgodny z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Należy podkreślić, iż skoro Wnioskodawca posiada w statucie zapisy pozwalające mu na prowadzanie działalności, które są zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie można ograniczyć tej działalności jedynie do jego bezpośredniego gdyż wsparcie finansowe Fundacji faktycznie przekazującej środki na te cele również spełnia statutowe założenia Wnioskodawcy. Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a więc wspieranie) celów z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się realizacji wprost takich działań []. W opisie sprawy, wskazano także, że Wnioskodawca zamierza dokonać darowizny na rzecz Fundacji, której jednym z celów ustawowych (ujętych w statucie) jest pomoc materialna dla uczniów i studentów z przeznaczeniem na cele wsparcia materialnego studentów. Biorąc zatem pod uwagę, że zarówno Wnioskodawca, jak i Fundacja realizują tożsame cele statutowe - wsparcie materialne studentów - stwierdzić należy, że w zakresie w jakim przekazana darowizna zostanie przeznaczona na działalność charytatywną (wsparcie materialne studentów pozostających w trudnej sytuacji finansowej), a więc cel preferowany przez ustawodawcę, darowizna ta zwolniona będzie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z ww. zastrzeżeniem, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe".
  • Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 stycznia 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.166.2022.2 KS: Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby mogli Państwo zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT muszą Państwo, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze zbadać, czy cele statutowe Podatnika, który zamierza wspierać finansowo Fundacja są tożsame z celami statutowymi obdarowanego Podmiotu i wymienione są w przedmiotowym przepisie. Jak wynika z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, warunek ten jest spełniony. Po drugie zaś, konieczne jest ustalenie, czy w Państwa statucie jest zapis mówiący wprost, że realizowanym przez Państwa celem statutowym jest wspieranie działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z Państwa celami, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Uściślić należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w ścisły i niebudzący wątpliwości, aby podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę []. Zdaniem tutejszego organu zapisy Państwa statutu pozwalają na uznanie, że wspieranie działalności innych podmiotów prowadzących działalność w tożsamym do Państwa charakterze jest Państwa celem statutowym, a wspieranie muzeów polsko - niemieckich jest jednym ze sposobów realizacji Państwa celu prowadzoną działalności statutowej. Wobec powyższego dochody przekazane przez Państwa tytułem darowizn na rzecz organizacji (fundacji prawa polskiego), które realizują cele statutowe zbieżne do Państwa celu statutowego podlegają zwolnieniu […]"

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z § (…) ust. 1 Statutu (…), podstawowymi zadaniami (…) są:

1)prowadzenie kształcenia na studiach;

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4)prowadzenie kształcenia doktorantów;

5)kształcenie i promowanie kadr Wnioskodawcy;

6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a)procesie przyjmowania w celu odbywania kształcenia,

b)kształceniu,

c)prowadzeniu działalności naukowej;

7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka;

8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informatycznych i archiwalnych;

10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych

Zgodnie z § (…) Statutu (…), Uczelnia może wykonywać swoje zadania również poprzez wspieranie finansowe działalności innych podmiotów realizujących cele zbieżne z celami Uczelni, w szczególności poprzez przekazywanie darowizn.

Wnioskodawca zamierza przekazać na rzecz Fundacji cykliczne darowizny na cele pomocy finansowej dla studentów Uczelni poprzez ustanowienie i wypłatę przez Fundację stypendiów dla studentów Uczelni za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z § (…) Statutu Fundacji, celem Fundacji jest wpieranie realizowanej przez Wnioskodawcę działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, kształcenia studentów, działalności w zakresie ochrony środowiska, kultury fizycznej i sportu.

Zgodnie z § (…) Statutu Fundacji, Fundacja realizuje cel wskazany w § (…) Statutu Fundacji podejmując działania służące wspieraniu działalności realizowanej przez Wnioskodawcę w sposób polegający w szczególności na:

1)(…),

2)(…),

3)(…)

4)(…).

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach i nie jest:

a)przedsiębiorstwem państwowym, spółdzielnią i spółką

b)przedsiębiorstwem komunalnym mającym osobowość prawną, dla którego funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

c)samorządowym zakładem budżetowym oraz jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Fundacja nie uzyskuje:

a)dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1 ,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;

b)dochodów z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

Cele wskazane w Statucie Fundacji są zbieżne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT co oznacza, że Fundacja przeznaczając swoje dochody na realizację tych celów korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy dochody Uczelni przekazane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów Uczelni poprzez ustanowienie i wypłatę przez Fundację stypendiów dla studentów Uczelni za wyniki w nauce realizowanej podczas studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musi, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze, konieczne jest ustalenie, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący wprost, że celem statutowym Wnioskodawcy jest wspieranie działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po drugie zbadać, czy cele statutowe Podmiotu, którego zamierza wspierać finansowo Wnioskodawca są tożsame z celami statutowymi Uczelni i jednoznaczne z celami wymienionymi w przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 1.

Wskazać należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, aby organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Statut Uczelni powinien więc określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Zdaniem tutejszego organu z celów statutowych Uczelni zawartych w § (…) Statutu nie wynika wprost możliwość wspierania działalności innych podmiotów prowadzących działalność w tożsamym do Wnioskodawcy charakterze. Wspieranie działalności innych podmiotów mają Państwo zapisane jako realizację celów statutowych.

Jak wskazano zgodnie z § (…) Statutu (…) Uczelnia może wykonywać swoje zadania również poprzez wspieranie finansowe działalności innych podmiotów realizujących cele zbieżne z celami Wnioskodawcy, w szczególności poprzez przekazywanie darowizn.

Skoro więc z celów statutowych Wnioskodawcy wprost nie wynika, że może ona wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Wnioskodawcy, to przeznaczając i wydatkując dochód na rzecz Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów, dochód Uczelni w części wydatkowanej w taki sposób nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Wobec powyższego dochody Wnioskodawcy przekazane przez Uczelnię na rzecz Fundacji tytułem darowizn na cele pomocy finansowej dla studentów nie są wydatkami na cele statutowe a tym samym nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tym samym badanie czy cele podmiotu, który Wnioskodawca wspiera są tożsame z celami statutowymi Uczelni oraz treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 pozostaje bezprzedmiotowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać w tej części za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, oraz wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.

Powołane interpretacje oraz orzeczenia sądu nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00