Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.272.2024.1.EJ

W jakiej wysokości Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości przedsiębiorstwa oraz Nieruchomości prywatnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia w jakiej wysokości Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości przedsiębiorstwa oraz Nieruchomości prywatnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundator”) jest osobą fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych, planującą utworzenie jako fundator fundacji rodzinnej (dalej: „Fundacja rodzinna”), o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326; dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”).

Fundator zamierza wnieść do Fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, w postaci m.in.:

- przedsiębiorstwa Fundatora, w ramach którego Fundator prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami, w skład którego wchodzą m.in. nieruchomości położone na terytorium Polski - tj. budynki i budowle (dalej: „Nieruchomości przedsiębiorstwa”);

- nieruchomości położonych na terytorium Polski, pozostających w majątku wspólnym Fundatora i małżonki Fundatora, niewykorzystywanych do celów związanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2018 poz. 646 ze zm.) - tj. gruntów oraz lokali mieszkalnych (dalej: „Nieruchomości prywatne”).

Przedsiębiorstwo Fundatora, które wniesione zostanie do Fundacji, stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.).

Niezależnie od powyższego, Fundator może wnieść do Fundacji dodatkowo mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w postaci środków pieniężnych lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. W każdym przypadku łączna wartość rynkowa wnoszonego mienia ustalona na dzień wniesienia mienia określona zostanie w statucie Fundacji rodzinnej i przekraczać będzie 100 000 zł.

Pytania

1. W jakiej wysokości Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości przedsiębiorstwa?

2. W jakiej wysokości Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości prywatnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości przedsiębiorstwa w wysokości wynikającej z ksiąg podatkowych przedsiębiorstwa Fundatora, tj. w wartości początkowej wynikającej z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez przedsiębiorstwo Fundatora.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów.

Jak stanowi art. 5 ww. ustawy, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

 1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

 2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

 3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

 4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

 5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

 6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

 7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

 8) gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej, fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, ilekroć w ustawie jest mowa o wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej albo mienia fundacji rodzinnej, rozumie się przez to wartość rynkową składników wniesionego mienia w innej postaci niż środki pieniężne, ustaloną na dzień wniesienia mienia, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, 2640 i 2745 oraz z 2023 r. poz. 185).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 1992 nr 21 poz. 86 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Mając na uwadze treść powyższego przepisu oraz art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, przepisy ustawy o CIT znajdują zastosowanie również do fundacji rodzinnych, tj. fundacja rodzinna jest co do zasady podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

 1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

 2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

 3) inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy o CIT, w razie przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi, w tym również powstałych z przekształcenia spółki. Jak stanowi ust. 10a ww. artykułu, przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub komercjalizowanej własności intelektualnej wnoszonej przez podmiot komercjalizujący, w drodze wkładu niepieniężnego.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca planuje utworzenie jako Fundator Fundacji rodzinnej oraz wniesienie do Fundacji rodzinnej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego m.in. w postaci przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą Nieruchomości przedsiębiorstwa. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, przedsiębiorstwo Fundatora stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.).

Mając na uwadze powołane przepisy należy wskazać, że Fundator nie ma wątpliwości, że Nieruchomości przedsiębiorstwa stanowić będą w rozumieniu ustawy o CIT środki trwałe, gdyż będą one wykorzystywane przez Fundację rodzinną na potrzeby prowadzonej przez nią działalności gospodarczej - w zakresie wskazanym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Przedmiotem wątpliwości Fundatora jest natomiast sposób, w jaki Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową otrzymanych Nieruchomości przedsiębiorstwa - z uwagi na fakt, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT Fundacja rodzinna, jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, zobowiązana będzie m.in. do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Przepisy ustawy o CIT nie odnoszą się wprost do zagadnienia wartości początkowej składników majątku wnoszonych do fundacji rodzinnej. Mając na uwadze fakt, że Fundacja rodzinna nabędzie przedsiębiorstwo poprzez wniesienie przez Fundatora mienia na pokrycie jej funduszu założycielskiego, zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym zdarzeniu przyszłym znaleźć powinna zastosowanie zasada kontynuacji w przypadku nabycia przedsiębiorstwa w drodze wkładu niepieniężnego, wyrażona w art. 16g ust. 10a w zw. z art. 16g ust. 9 ustawy o CIT.

Za powyższym stanowiskiem przemawia fakt, że ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o CIT pojęcia wkładu niepieniężnego - należy więc uznać, że jest to każdy wkład, któremu nie można przypisać charakteru pieniężnego. Ponadto, zastosowanie wyrażonej w powyższym przepisie zasady kontynuacji nie zostało uzależnione od otrzymania przez wnoszącego wkład jakiegokolwiek ekwiwalentu. Należy również wskazać, że ustawodawca nie ograniczył zastosowania przedmiotowego przepisu jedynie do sytuacji wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki czy spółdzielni w rozumieniu ustawy o CIT, na co bezpośrednio wskazuje treść art. 16g ust. 10a ustawy o CIT.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy wspomniana zasada kontynuacji powinna znaleźć zastosowanie do każdej sytuacji nabycia przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych przedsiębiorstwa, w drodze szeroko rozumianego wkładu niepieniężnego.

Mając na uwadze powyższe, Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości przedsiębiorstwa w wysokości wynikającej z ksiąg podatkowych przedsiębiorstwa Fundatora, tj. w wartości początkowej wynikającej z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez przedsiębiorstwo Fundatora.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości prywatnych w wysokości ich wartości rynkowej na dzień wniesienia mienia.

Zgodnie z art. 4a pkt 22 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce, oznacza to:

 a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10 listopada 2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

 b) spółkę kapitałową w organizacji,

 c) spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

 d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni - ustaloną przez podatnika, z zastrzeżeniem pkt 4c, na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Mając na uwadze dotychczasowe ustalenia Wnioskodawca pragnie wskazać, że również w przypadku Nieruchomości prywatnych nie ma wątpliwości, że stanowić będą one w rozumieniu ustawy o CIT środki trwałe, gdyż będą one wykorzystywane przez Fundację rodzinną na potrzeby prowadzonej przez nią działalności gospodarczej - w zakresie wskazanym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Jednocześnie, jak Wnioskodawca wcześniej wspomniał, przepisy ustawy o CIT nie odnoszą się wprost do zagadnienia wartości początkowej składników majątku wnoszonych do fundacji rodzinnej. Jako, że Nieruchomości prywatne, które Fundacja rodzinna nabędzie poprzez wniesienie mienia przez Fundatora na pokrycie jej funduszu założycielskiego nie będą stanowić przedsiębiorstwa w rozumieniu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.), nie może w tym przypadku znaleźć zastosowania zasada kontynuacji wyrażona w art. 16g ust. 10a w zw. z art. 16g ust. 9 ustawy o CIT. Pomimo faktu, że Fundacja rodzinna nabędzie Nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego, nie może w opisywanym przypadku znaleźć zastosowania art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, gdyż przepis ten znajduje zastosowanie jedynie w przypadku nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni. Jak wynika natomiast z art. 4a pkt 22 ustawy o CIT, Fundacja rodzinna nie jest spółką w rozumieniu ustawy o CIT. Fundacja rodzinna nie jest również spółdzielnią.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym przypadku zastosowanie znaleźć powinien art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym jako wartość początkową wniesionych do Fundacji rodzinnej Nieruchomości prywatnych Fundacja rodzinna powinna przyjąć ich wartość rynkową na dzień wniesienia mienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji, w szczególności interpretacja nie rozstrzyga o możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6, 7 i 8 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Stosownie do art. 24r updop:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Ad 1

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia w jakiej wysokości Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości przedsiębiorstwa.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Wnioskodawca planuje utworzenie jako Fundator fundacji rodzinnej oraz wniesienie do fundacji rodzinnej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego m.in. w postaci przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą Nieruchomości przedsiębiorstwa. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, przedsiębiorstwo Fundatora stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks cywilny.

Wnioskodawca uważa, że w opisanej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 16g ust. 10a w zw. z art. 16g ust. 9 updop i zasada kontynuacji w przypadku nabycia przedsiębiorstwa w drodze wkładu niepieniężnego.

Jak wynika z art. 16g ust. 9 updop:

W razie przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi, w tym również powstałych z przekształcenia spółki.

Natomiast w myśl art. 16g ust. 10a updop:

Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub komercjalizowanej własności intelektualnej wnoszonej przez podmiot komercjalizujący, w drodze wkładu niepieniężnego.

Z powyższym poglądem nie można się jednak zgodzić.

Powyższe przepisy odwołują się literalnie jedynie do przypadku przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, a także do nabycia przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub komercjalizowanej własności intelektualnej wnoszonej przez podmiot komercjalizujący, w drodze wkładu niepieniężnego. A z takimi przypadkami z całą pewnością nie mamy do czynienia na gruncie analizowanej sprawy, bowiem nieruchomości są wnoszone na pokrycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej, a zatem nie dochodzi do żadnej formy przekształcenia, podziału bądź też połączenia, a tym bardziej do wniesienia przedsiębiorstwa przez podmiot komercjalizujący.

Z kolei przepis art. 16g ust. 1 pkt 4 updop, zgodnie z którym:

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni - ustaloną przez podatnika, z zastrzeżeniem pkt 4c, na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

odwołuje się literalnie jedynie do przypadku nabycia środka trwałego w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni. Fundacja rodzinna nie została wymieniona w tym przepisie i z oczywistych względów nie może być również postrzegana jako spółka lub spółdzielnia, gdyż zbędne w takim przypadku byłoby wprowadzenie przez ustawodawcę do art. 4a pkt 36 updop odrębnej definicji fundacji rodzinnej. Nie znajduje więc uzasadnienia rozszerzająca wykładnia art. 16g ust. 1 pkt 4 updop.

W związku z tym w niniejszej sprawie nie znajdują więc zastosowania powyższe przepisy.

W okolicznościach opisanych we wniosku, zastosowanie znajdzie przepis art. 16g ust. 1 pkt 3 updop. Wynika z niego, że:

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości.

Wniesienie Nieruchomości przez Fundatora na pokrycie funduszu założycielskiego jest w istocie formą nieodpłatnego nabycia mienia przez fundację rodzinną. W tym przypadku Fundacja rodzinna działa jako odrębny podmiot praw i obowiązków, który zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja z tytułu otrzymania mienia na pokrycie funduszu założycielskiego nie dokonuje żadnych ekwiwalentnych świadczeń na rzecz Fundatora w zamian za wniesione Nieruchomości przedsiębiorstwa, w szczególności nie wydaje żadnych praw udziałowych, nie dokonuje płatności, nie wydaje innego swojego mienia, itp. Potencjalną możliwość otrzymywania ewentualnych późniejszych świadczeń przez Fundatora (jako beneficjenta) należy traktować jako odrębną niezależną czynność wykonywaną zgodnie ze statutem, która nie powinna również być postrzegana jako wynagrodzenie za wnoszone wcześniej do fundacji mienie.

Zatem wartość początkową Nieruchomości przedsiębiorstwa otrzymanych od Fundatora należy ustalić na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 3 updop.

Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Dokonana przez organ wykładnia znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Jak wskazano w wyroku WSA w Poznaniu z 16 maja 2024 r. sygn. akt. I SA/Po 145/24:

(…) trafnie wskazano, że przepis art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT odwołuje się jedynie do przypadku nabycia środka trwałego w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki albo spółdzielni. Fundacja rodzinna nie została wymieniona w tym przepisie i z oczywistych względów nie może być również postrzegana jako spółka lub spółdzielnia, gdyż zbędne w takim przypadku byłoby wprowadzenie przez ustawodawcę do art. 4a pkt 36 ustawy o CIT odrębnej definicji fundacji rodzinnej. Nie znajduje więc uzasadnienia rozszerzająca wykładnia art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Takie stanowisko organu interpretacyjnego jest uzasadnione, gdyż brakuje wystarczającego uzasadnienia do analogicznego stosowania przepisu, który nie dotyczy bezpośrednio fundacji rodzinnej. Ustawodawca nie traktuje bowiem w taki sam sposób spółki, która nie jest zwolniona z podatku i fundacji, która pozostaje zwolniona z podatku dochodowego. Istotne pozostaje w tej sytuacji uwzględnienie zróżnicowanej sytuacji wskazanych podmiotów, które uniemożliwia zastosowania do nich wszystkich przytoczonego przepisu. W konsekwencji za prawidłowe należało uznać stanowisko organu, zgodnie z którym w okolicznościach opisanych we wniosku o dokonanie interpretacji indywidualnej, zastosowanie znajdzie przepis art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, (…).

W ocenie Sądu trafne było również stanowisko organu interpretacyjnego zgodnie z którym wniesienie nieruchomości przez fundatorów na powiększenie funduszu założycielskiego jest w istocie formą nieodpłatnego nabycia mienia przez fundację rodzinną. (…)

W ocenie Sądu w rozpoznawanej sprawie trafnie dostrzeżono, że fundacja rodzinna posiada odrębną definicje od spółki/spółdzielni na gruncie ustawy o podatku dochodowym do osób prawnych. W konsekwencji nie można było przyjąć, że wyłączne zastosowanie w sprawie ma art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, (…). Poza tym fundacja może otrzymywać mienie od jakiegokolwiek podmiotu, a nie tylko od fundatora. Co więcej osoba fundatora, jak i beneficjenta fundacji nie musi oznaczać tej samej osoby. W przypadku otrzymania mienia fundacja jest zwolniona z opodatkowania. Wobec tak istotnych okoliczności w odniesieniu do fundacji nie ma podstaw do zastosowania wobec niej art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ad 2

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia w jakiej wysokości Fundacja rodzinna powinna ustalić wartość początkową wniesionych przez Fundatora Nieruchomości prywatnych.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Wnioskodawca planuje również wnieść do Fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego nieruchomości pozostających w majątku wspólnym Fundatora i małżonki Fundatora, niewykorzystywanych do celów związanych z działalnością gospodarczą, tj. gruntów oraz lokali mieszkalnych („Nieruchomości prywatne”).

W przypadku Nieruchomości prywatnych również znajdzie zastosowanie art. 16g ust. 1 pkt 3 updop, zgodnie z którym jako wartość początkową wniesionych do Fundacji rodzinnej Nieruchomości prywatnych Fundacja rodzinna powinna przyjąć ich wartość rynkową na dzień wniesienia mienia.

Bez znaczenia pozostaje sposób wykorzystywania nieruchomości przez Fundatora, bowiem w każdym przypadku są one wniesione nieodpłatanie przez Fundatora na pokrycie funduszu założycielskiego, a fundacja nie wydaje jakichkolwiek praw w zamian za wniesione nieruchomości.

Zatem wartość początkową Nieruchomości prywatnych otrzymanych od Fundatora należy ustalić na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 3 updop.

Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00