Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Ol 114/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Brzuzy Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca) asesor WSA Anna Janowska Protokolant starszy referent Weronika Ćwiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 czerwca 2024r. sprawy ze skargi P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 22 stycznia 2024r., nr SKO.53.882.2023 w przedmiocie zwrotu dotacji pobranej nienależnie oddala skargę

Uzasadnienie

Skarga P. sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w M. (dalej: "spółka", "strona", "skarżąca") dotyczy decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie (dalej: "Kolegium", "SKO") utrzymującej w mocy decyzję Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego (dalej "organ I instancji") z 13 września 2023 r. nr IG.TK.8071.31.2022 w przedmiocie uznania dopłaty do biletów ulgowych, wypłaconych od 1 września 2019 r. do 31 grudnia 2019 r., w kwocie 75.277,72 zł za dotację pobraną nienależnie, podlegającą zwrotowi do budżetu województwa.

Z akt sprawy wynika, że 18 grudnia 2018 r. Gmina [...] (dalej: "gmina") zawarła z P1. sp. z o.o. (dalej: "spółka P1.") dwie umowy na zakup w 2019 r. ulgowych biletów miesięcznych celem dowozu uczniów z terenu gminy do wskazanych szkół i przedszkoli. Następnie spółka P1. dwoma umowami o podwykonawstwo z 24 maja 2019 r. powierzyła stronie świadczenie usług w zakresie autobusowego przewozu uczniów. W ocenie organu I instancji strona nie była uprawniona do ubiegania się o dopłaty do ww. biletów ulgowych, gdyż art. 5a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 295 ze zm.; dalej: "u.p.ś.t.z.") ma zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy bilety zostaną nabyte u przewoźnika przez gminę w celu realizacji obowiązków wskazanych w art. 32 ust. 5 oraz art. 39 ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe. Organ I instancji przyjął, że w okolicznościach niniejszej sprawy wyłącznie spółka P1. mogła ubiegać się o dopłaty do biletów ulgowych od samorządu województwa jako strona umowy z gminą. Decyzją z 13 września 2023 r. organ I instancji, powołując m.in. art. 252 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.; dalej: "u.f.p."), uznał zatem pobraną przez stronę dopłatę do biletów ulgowych za dotację pobraną nienależnie, podlegającą zwrotowi do budżetu województwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00