Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 marca 2024 r., sygn. III SA/Gd 448/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Górska Asesor WSA Adam Osik Protokolant: Asystent sędziego Joanna Karpińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2024 r. sprawy ze skargi M. R. na decyzję Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 2 czerwca 2023 r. nr OHP.906.5.1.2023.MG w przedmiocie nakazu usunięcia naruszeń oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 2 czerwca 2023 r. Pomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm., dalej: "k.p.a."), uchylił w części decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pruszczu Gdańskim z dnia 15 marca 2023 r., którą nakazano M. R. (dalej: "skarżący") dokonać klasyfikacji mieszaniny K. zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1272/2008, zapewnić prawidłowe oznakowanie mieszaniny K. oraz zapewnić kartę charakterystyki oraz przekazać Prezesowi Biura do spraw Substancji Chemicznych informacje o mieszaninie stwarzającej zagrożenie K. i wyznaczył nowy termin wykonania nałożonych obowiązków do dnia 31 grudnia 2023 r.

Decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym:

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pruszczu Gdańskim (dalej: "organ I instancji", "Powiatowy Inspektor Sanitarny") w dniach od 1 grudnia 2022 r. do 19 stycznia 2023 r. przeprowadził kontrolę sanitarną w Przedsiębiorstwie Produkcyjno-Handlowo-Usługowym P. W toku kontroli stwierdzono, że skarżący wprowadza do obrotu mieszaninę K. (dalej także jako "mieszanina"), której jest producentem, bez dokonania właściwej klasyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 (Dz.Urz.UE.L.2008.353.1 ze zm., dalej: "rozporządzenie CLP"). Mieszaninę należało zaklasyfikować jako stwarzającą zagrożenie – działającą drażniąco na oczy (Eye Irrit. 2) z przypisanym zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia H319. Z uwagi na brak właściwej klasyfikacji mieszaniny stwierdzono kolejne nieprawidłowości polegające na: 1/ wprowadzaniu do obrotu mieszaniny bez oznakowania zgodnie z tytułem III rozporządzenia CLP, 2/ niezapewnieniu dla mieszaniny karty charakterystyki zgodnie z załącznikiem II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1907/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94 (Dz./U.UE.L.396.1 ze zm., dalej: "rozporządzenie REACH"), 3/ nieprzekazaniu Prezesowi Biura do spraw Substancji Chemicznych informacji o mieszaninie (poprzez system teleinformatyczny), o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 28 maja 2020 r. o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1337). Skarżący wniósł zastrzeżenia do protokołu kontroli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00