Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 14 marca 2024 r., sygn. II SA/Rz 127/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Magdalena Józefczyk Sędziowie NSA Stanisław Śliwa /spr./ WSA Karina Gniewek - Berezowska Protokolant starszy specjalista Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2024 r. sprawy ze skargi E. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie z dnia 28 marca 2018 r. nr SKO.4131/4/2017 w przedmiocie uchylenia decyzji o wykreśleniu wpisu z ewidencji działalności gospodarczej oraz umorzenia postępowania - skargę oddala -
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 28 marca 2018 r. nr SKO.131/4/2017 Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) w Rzeszowie, po rozpoznaniu odwołania E. M. (dalej również: "Skarżąca") od decyzji Prezydenta Miasta [...] z 26 września 2011 r. w przedmiocie wykreślenia wpisu w ewidencji działalności gospodarczej uchyliło tę decyzję w całości i umorzyło postępowanie pierwszej instancji w całości, powołując w podstawie prawnej art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017r. poz. 1257 ze zm.), zwanej dalej "K.p.a.".
We wniosku z 23 kwietnia 2014 r. Skarżąca wystąpiła do Prezydenta Miasta
o wygaszenie decyzji tego Organu z 26 września 2011 r. w przedmiocie wykreślenia wpisu dotyczącego Jej [...]. W piśmie z 2 maja 2014 r. sprecyzowała ten wniosek wskazując, że stanowi on w istocie odwołanie od wspomnianej decyzji.
Następnie, we wniosku z 23 maja 2014 r. Skarżąca wystąpiła o wyłącznie wszystkich etatowych członków SKO podnosząc, że jest byłym członkiem tego Organu. Postanowieniem z 10 lipca 2014 r. Prezes SKO odmówił wyłączenia etatowych członków Kolegium, a postanowieniem z 11 lipca 2014 r. Kolegium stwierdziło niedopuszczalność odwołania, przyjmując, że kwestionuje ono wydruk komputerowy, nie mający walorów decyzji administracyjnej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Rzeszowie, wyrokiem z 15 września 2015 r. sygn. akt: II SA/Rz 943/15, uchylił ten ostatni akt. Wskazał, że jak przyznało SKO, akta sprawy nadesłane przez Organ I instancji nie zawierały kwestionowanego przez Skarżącą "wydruku komputerowego". Nie jest zatem wiadome, i okoliczności tych nie wyjaśnił Organ odwoławczy, o jaki wydruk, jakiej treści i z jakiego systemu chodzi. Tymczasem ze złożonego przez Skarżącą na rozprawie przed WSA odpisu kwestionowanego aktu Prezydenta Miasta nie wynika, że dokument ten nie jest decyzją administracyjną. Został wyraźnie zatytułowany jako "decyzja", zawiera oznaczenie organu (Prezydent Miasta [...]), datę wydania (26 września 2011 r.), nr sprawy (EDG.7330.3.978.2011.II4) i został skierowany do Skarżącej. Zawiera również podstawę prawną (art. 7e ust. 1 pkt 4, ust. 4 i art. 7g ust. 1 ustawy z 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej oraz art. 104 K.p.a.), a przede wszystkim rozstrzygnięcie o wykreśleniu z urzędu wpisu Skarżącej do ewidencji działalności gospodarczej. Zaopatrzono go również w uzasadnienie, pouczenie o możliwości wniesienia odwołania oraz podpis Dyrektora Biura. Zawiera zatem wszelkie wymagane przepisem art. 107 § 1 K.p.a. elementy decyzji administracyjnej i dotyczy sprawy rozstrzyganej w drodze decyzji (art. 7g ust. 1 ustawy Prawo o działalności gospodarczej).