Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.190.2024.1.MW

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 20 kwietnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, wpłynął 29 kwietnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej to (...) oraz (...).

2.Prowadzi Pan działalność gospodarczą. Założenie działalności gospodarczej (...) 2018 r, zawieszenie działalności (...) 2018 r., wznowienie działalności (...) 2023 r. wraz z danymi modyfikacjami dotyczącymi profilu firmowego.

3.Sprzedaż nie przekroczyła kwoty 200 000 zł za rok podatkowy 2023.

4.Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

5.Oprócz usług opisywanych we wniosku nie planuje Pan prowadzenia innego rodzaju działalności związanej z dostarczaniem towarów oraz usług o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

6.Wartość sprzedaży z tytułu z wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych za 2024 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

7.Sporządzenie dokumentacji związanej z świadectwami charakterystyki energetycznej oraz z audytami energetycznymi nie polega na „poradzie, opinii i wyjaśnieniu” charakterystycznych dla usług doradztwa.

8.Sprecyzowanie formy wykonywania usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą:

Świadectwo charakterystyki energetycznej:

Proces ten polega na wizji lokalnej, pozyskaniu dokumentacji oraz informacji technicznych (dane adresowe, dane budynku m.in. konstrukcja budynku, system grzewczy, system ciepłej wody użytkowej itp.) Na postawie tych informacji jest sporządzana dokumentacja techniczna (metodą obliczeniową) zgodnie z ustawą o charakterystyce energetycznej ukazująca charakterystykę pod kątem energetycznym i porównująca ją do ówczesnych warunków technicznych.

Audyt energetyczny:

Proces ten polega na wizji lokalnej, analizie stanu rzeczywistego, pozyskaniu dokumentacji oraz informacji technicznych dla danego budynku (dane adresowe, dane budynku m.in. konstrukcja budynku, instalacje urządzeń w systemie grzewczym i przygotowania ciepłej wody użytkowej). Analizy te polegają na weryfikacji stanu rzeczywistego ww. elementów oraz kolejno przedstawieniu zaleceń modernizacyjnych w celu polepszenia charakterystyki budynku oraz doprowadzenia danych elementów budynku do parametrów zgodnych z warunkami technicznymi aktualnymi na dzień dzisiejszy.

Powyższe elementy są opracowywaniem inżynierskim w postaci dokumentacji technicznej. Zalecenia te jednak nie mają charakteru doradczego (porada, doradzenie sposobu postępowania), a mają charakter zdecydowanie nakazowy (wybrane przez oceniającego optymalne rozwiązanie inżynierskie do osiągnięcia wymaganego celu - dostosowanie do określonych przepisów lub stanu technicznego).

Pytanie

Czy w związku z wykonywaną działalnością, opisaną w pkt 61 [wniosku ORD-IN – przypis Organu] podatnik może korzystać z zwolnienia podmiotowego z VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Według podatnika wykonywane usługi mogą korzystać z zwolnienia podmiotowego z VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Osoba wykonująca audyt energetyczny, czy sporządzająca świadectwa energetyczne nie wykonuje usług doradczych, o których mowa w art. 113 ustawy o VAT. W efekcie firma o takim profilu działalności może korzystać ze zwolnienia z VAT. Sporządzenie dokumentacji związanej z świadectwami charakterystyki energetycznej oraz z audytami energetycznymi nie polega na poradzie, opinii i wyjaśnieniu charakterystycznych dla usług doradztwa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

‒energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

‒wyrobów tytoniowych,

‒samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

‒preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

‒komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

‒urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

‒maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

‒pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

‒motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.

Wskazania wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od (...) 2018 r, którą zawiesił Pan (...) 2018 r., a następnie wznowił (...) 2023 r. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wskazał Pan w opisie zdarzenia przyszłego, że sprzedaż nie przekroczyła kwoty 200 000 zł za rok podatkowy 2023 oraz wartość sprzedaży z tytułu z wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych za 2024 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Oprócz usług opisywanych we wniosku nie planuje Pan prowadzenia innego rodzaju działalności związanej z dostarczaniem towarów oraz usług o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Wskazał Pan również w opisie zdarzenia przyszłego, że sporządzenie dokumentacji związanej z świadectwami charakterystyki energetycznej oraz z audytami energetycznymi nie polega na poradzie, opinii i wyjaśnieniu charakterystycznych dla usług doradztwa. Proces ten polega na wizji lokalnej, pozyskaniu dokumentacji oraz informacji technicznych (dane adresowe, dane budynku m.in. konstrukcja budynku, system grzewczy, system ciepłej wody użytkowej itp.) Na postawie tych informacji jest sporządzana dokumentacja techniczna (metodą obliczeniową) zgodnie z ustawą o charakterystyce energetycznej ukazująca charakterystykę pod kątem energetycznym i porównująca ją do ówczesnych warunków technicznych.

Audyt energetyczny polega na wizji lokalnej, analizie stanu rzeczywistego, pozyskaniu dokumentacji oraz informacji technicznych dla danego budynku (dane adresowe, dane budynku m.in. konstrukcja budynku, instalacje urządzeń w systemie grzewczym i przygotowania ciepłej wody użytkowej). Analizy te polegają na weryfikacji stanu rzeczywistego ww. elementów oraz kolejno przedstawieniu zaleceń modernizacyjnych w celu polepszenia charakterystyki budynku oraz doprowadzenia danych elementów budynku do parametrów zgodnych z warunkami technicznymi aktualnymi na dzień dzisiejszy.

Powyższe elementy są opracowywaniem inżynierskim w postaci dokumentacji technicznej. Zalecenia te jednak nie mają charakteru doradczego (porada, doradzenie sposobu postępowania), a mają charakter zdecydowanie nakazowy (wybrane przez oceniającego optymalne rozwiązanie inżynierskie do osiągnięcia wymaganego celu - dostosowanie do określonych przepisów lub stanu technicznego).

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że skoro wartość Pana sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyła, w roku podatkowym 2023, kwoty 200 000 zł oraz nie wykonywał Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług w zakresie doradztwa, to świadcząc usługi związane audytem energetycznym, czy sporządzaniem świadectw energetycznych może Pan w 2024 r. korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy.

Ponadto jeżeli wartość Pana sprzedaży za rok 2024 nie przekroczy kwoty 200 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pan świadczył usług doradztwa i nie będzie Pan wykonywał innych czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Pana wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200 000 zł, lub wykona Pan jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pan prawo do tego zwolnienia.

W konsekwencji Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Pana. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00