Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.188.2024.1.END

Czy Spółka w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek była uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Spółka w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej również: „Spółka z o.o.”).

Spółka z o.o. powstała (…) z przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą (dalej: „Przedsiębiorca Przekształcany”). Przedsiębiorca Przekształcany prowadził działalność od 2018 r. do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia. Przekształcenie zostało dokonane w trybie art. 551 § 5 k.s.h. Spółka z o.o. począwszy od dnia przekształcenia opodatkowana jest ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Wnioskodawczyni oświadcza, że Spółka z o.o. spełniła i spełnia nadal wszystkie warunki z art. 28j ustawy o CIT, uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek. Pierwszy rok podatkowy Spółki z o.o. skończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. Przychód brutto Przedsiębiorcy Przekształcanego ze sprzedaży w okresie pomiędzy 1 a 2 stycznia (do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia) wyniósł mniej niż równowartość kwoty 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego, a więc na 2 października 2023 r.

Spółka z o.o. powzięła wątpliwość jaka stawka podatku dochodowego od osób prawnych dla okresu od 3 stycznia do 31 grudnia 2024 r. była dla niej właściwa.

Pytanie

Czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r., jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r., jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek. Stawka 10% podatku CIT była właściwa, ponieważ Spółka z o.o. posiadała status małego podatnika w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem ze względu na to, że przychody ze sprzedaży w roku podatkowym poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, stawka ryczałtu wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż mały podatnik oraz podatnika, który nie rozpoczyna prowadzenia działalności.

Definicję małego podatnika zawiera art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.

Mały podatnik to podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm., dalej: u.o.r.), księgi rachunkowe zamyka się na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, a w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 u.o.r., otwiera na dzień zmiany formy prawnej. Jednocześnie art. 12 ust. 3 u.o.r. stanowi, że można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową, a także kapitałowej w kapitałową.

W opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) doszło do przekształcenia spółki komandytowej (winno być: jednoosobowej działalności gospodarczej) w spółkę z o.o., a więc spółki osobowej (winno być: przedsiębiorcy jednoosobowego) w spółkę kapitałową. Tym samym nie zaistniał wyjątek z art. 12 ust. 3 u.o.r. i konieczne było zamknięcie ksiąg w dniu 2 stycznia 2024 r., a następnie ich otwarcie z dniem 3 stycznia 2024 r.

W sytuacji, gdy do przekształcenia doszło w trakcie 2024 r., poprzednim rokiem podatkowym w odniesieniu, do którego należy oceniać przesłanki statusu małego podatnika, będzie okres od 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia. W tym zaś okresie Przedsiębiorca Przekształcany nie uzyskał przychodów ze sprzedaży przekraczających równowartość 2.000.000 euro brutto.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. Jednocześnie art. 8 ust. 6 ustawy o CIT stanowi, że jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Z kolei w myśl art. 8 ust. 6a ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Przywołany art. 28j ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.

Z wzajemnego powiązania powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że dla Wnioskodawczyni, która powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w trakcie trwania 2024 r., poprzednim rokiem podatkowym, do którego należy odnosić przesłankę z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, będzie okres pomiędzy 1 stycznia a 2 stycznia 2024 r., czyli dniem poprzedzającym dzień przekształcenia. To z dniem poprzedzającym dzień przekształcenia doszło do zamknięcia ksiąg i do sporządzenia sprawozdania finansowego - tym samym doszło do zakończenia roku podatkowego.

Mając na względzie m.in. interpretację indywidualną z dnia 18 sierpnia 2022 r. (0111-KDWB.4010.36.2022.1.APA), wykładnia odmienna, prowadząca do konieczności porównania przychodów z innym okresem działalności Przedsiębiorcy Przekształcanego, prowadziłaby do nieusprawiedliwionej dyskryminacji podatników tylko ze względu na sposób ich powstania. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przychód brutto Przedsiębiorcy Przekształcanego ze sprzedaży za okres pomiędzy 1 a 2 stycznia 2024 r. nie przekroczył równowartości 2.000.000 euro, a więc Wnioskodawczyni spełniła warunek uznania jej za małego podatnika.

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawczynię potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 czerwca 2023 r. (0114-KDIP2-1.4010.219.2023.2.OK):

„Tym samym, w przedstawionej sprawie znajdzie zastosowanie art. 28o ust. 1 pkt 1 i pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, tzn. stawka ryczałtu od dochodów spółek powinna zostać ustalona w oparciu o wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) uzyskanego przez podmiot przekształcany w poprzednim roku podatkowym wyrażoną w złotych. Jeżeli wartość ta nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro, to w Pierwszym Roku Podatkowym Spółka będzie mogła zastosować 10% stawkę ryczałtu. W przeciwnym razie właściwą stawką ryczałtu będzie 20%.”

Powyższa interpretacja dotyczy właśnie przekształcenia przedsiębiorcy jednoosobowego w trakcie trwania roku. Podobnie, w odniesieniu do przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z o.o., stwierdzono w interpretacji z dnia 3 listopada 2023 r. (0114- KDIP2-2.4010.480.2023.2.ASK):

„Wartość przychodu Spółki cywilnej ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotychkwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000,00 euro. Przywołana w zdaniu poprzednim kwota przychodów nie zostanie również przekroczona w bieżącym roku podatkowym. Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy. Zatem do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT poprzedni rok podatkowy. Zauważyć należy, jak wskazał Pan w opisie sprawy wartość przychodu Spółki cywilnej ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług), nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, tj. nie przekroczyła limitu określonego w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. A zatem, skoro wartość przychodu ze sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, określonego w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, to Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, posiada status małego podatnika i ma możliwość skorzystania w tym pierwszym roku opodatkowania ze stawki 10%.”

Na marginesie należy również podnieść, że zdaniem Wnioskodawczyni, zasadnym byłoby zastosowanie stawki 10% również z uwagi na spełnienie przez Spółkę z o.o. przesłanki statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności. Zwrot „prowadzenie działalności” powinien być rozumiany jako prowadzenie działalności w rozumieniu ustawy o CIT. Przedsiębiorca Przekształcany nie prowadził działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jego działalność nie była działalnością w rozumieniu przepisów ustawy o CIT, była ona dla tej regulacji irrelewantna. Dopiero z chwilą przekształcenia, Spółka z o.o. znalazła się w zakresie zastosowania przepisów ustawy o CIT - to ten podmiot rozpoczął prowadzenie działalności.

Co więcej, stanowisko takie wynika również z szeregu wydanych interpretacji indywidualnych (0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW, 0111-KDIB1-1.4010.614.2022.1.MF), jak i z wydanego przez Ministerstwo Finansów „Przewodnikiem do ryczałtu od dochodów spółek” - mającym charakter objaśnień ogólnych z art. 14a § 1 pkt 2 o.p. - w którym w przykładzie 15 na stronie 26 można przeczytać:

„W grudniu 2021 r. P. N. prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą podjął decyzję o przekształceniu swojej działalności w jednoosobową sp. z o.o., aby w najbliższym czasie skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek. Dopełnienie wszelkich formalności związanych z przekształceniem zajęło Panu P. N. 3 miesiące. Zgodnie z zapisami umowy spółki, pierwszy rok obrotowy P. N. sp. z o.o. rozpoczyna się 1 marca 2022 r. a kończy się 31 grudnia 2022 r. P. N. jest jedynym udziałowcem spółki i póki co nie zatrudnia żadnych pracowników. W dniu 14 lutego 2022 r. P. N. złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie (według ustalonego wzoru) o wyborze ryczałtu od dochodów spółek, począwszy od dnia 1 marca 2022 r. Czy P. N. sp. z o.o. będzie uprawniona do wyboru opodatkowania ryczałtem od 1 marca 2022 r.? Tak, P. N. sp. z.o.o. będzie mogła skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek już od 1 marca 2022 r. Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. nie jest czynnością restrukturyzacyjną wymienioną w art. 28k ust.1 pkt 5-6, a więc nie ogranicza w żaden sposób prawa do skorzystania z ryczałtu. Ponadto P. N. sp. z o.o. jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą. W związku z powyższym, zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT warunek dotyczący struktury przychodów (art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) oraz minimalnego poziomu zatrudnienia (art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT) uznaje się za spełniony w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem. W myśl art. 28e ust. 2 ustawy o CIT pierwszy rok opodatkowania ryczałtem zakończy się 31 grudnia 2022 r.”

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka z o.o. mogła zastosować w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, przypadającym pomiędzy 3 stycznia a 31 grudnia 2024 r., stawkę 10% podatku CIT z uwagi status małego podatnika w tym czasie. Spółka z o.o. nie osiągnęła w poprzednim roku podatkowym, czyli pomiędzy 1 a 2 stycznia 2024 r., przychodów ze sprzedaży przewyższających równowartość kwoty 2.000.000 euro, a więc wypełniła przesłanki z art. 28o ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawczyni powinno zostać uznane w całości za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie o małym podatniku oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Spółka z o. o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się 31 grudnia 2024 r., jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% powinni Państwo posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

W celu stwierdzenia, czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, tj. rok podatkowy poprzedzający wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Do stwierdzenia, czy Spółka posiadała status małego podatnika i może stosować stawkę 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. od 3 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że przychód brutto Przedsiębiorcy Przekształcanego ze sprzedaży w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 2 stycznia 2024 r. – roku podatkowym poprzedzającym wybór nowej formy opodatkowania, wyniósł mniej niż równowartość kwoty 2 mln euro.

Skoro w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek, Państwa przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczył równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik Spółka, która wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek jest uprawniona do korzystania z 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem zgadzam się z Państwa stanowiskiem, że Spółka z o. o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się 31 grudnia 2024 r., jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek. Stawka 10% podatku CIT jest właściwa, ponieważ Spółka z o. o. posiada status małego podatnika w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem ze względu na to, że przychody ze sprzedaży w roku podatkowym poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro.

Równocześnie należy jednak zauważyć, że Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółką z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest uznawana na gruncie przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów spółek jako podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą.

W konsekwencji z ww. zastrzeżeniem stanowisko wskazujące, że jesteście Państwo uprawnieni do stosowania 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w okresie opodatkowania ryczałtem od 3 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. i jednoczesnego spełnienia definicji małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT – uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00