Orzeczenie
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 13 marca 2024 r., sygn. II SA/Bd 1370/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Joanna Brzezińska sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 marca 2024 r. sprawy ze skargi Firmy A na zarządzenie pokontrolne Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia [...] października 2023 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości oddala skargę
Uzasadnienie
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w B. (dalej jako PGW lub organ) zarządzeniem pokontrolnym Nr [...] z [...] października 2023 r. - na podstawie art. 341 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r., poz. 1478 – dalej powoływanej jako "pr.wod.") oraz ustaleń planowej kontroli gospodarowania wodami zawartych w Protokole kontroli Nr [...] (kontroli przeprowadzonej od [...] września 2023r. do [...] października 2023r.) nałożył na K. P. W. i K. Sp. z o.o. w N. (Skarżąca) obowiązek:
1. złożenia korekt oświadczeń składanych w celu ustalenia wysokości opłaty zmiennej za pobór wód podziemnych uwzględniającej pobór wód podziemnych w latach 2019-2023 w podziale na poszczególne cele: zbiorowe zaopatrzenie w wodę ludności (cel 40) oraz zaopatrzenie w wodę podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz podmioty publiczne – pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (cel 27),
2. wykazywanie w oświadczeniach przekazywanych w celu ustalenia wysokości opłaty zmiennej za pobór wód podziemnych podziale na poszczególne cele – cel 40 i 27,
3. pisemnego powiadomienia PGW o realizacji ww. punktów w określonym tym zarządzeniem terminie.
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że z danych uzyskanych podczas kontroli wynikało, iż w oświadczeniach dotychczas przekazywanych przez Skarżącą w celu ustalenia wysokości opłaty zmiennej za pobór wód dokonywano podziału na dwa cele: poboru, uzdatniania i dostarczania wody (cel 27) oraz realizację zadań własnych gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia (cel 40); przy czym w pkt 27 uwzględniano ilość wody wykorzystywanej jedynie do płukania sieci i w celach przeciwpożarowych. Organ ustalił jednocześnie, w oparciu o raporty sprzedaży rzeczywistą ilość wody sprzedanej gospodarstwom domowym oraz odrębnie – podmiotom publicznym i przedsiębiorstwom. Organ wskazał w konkluzji na naruszenie art. 552 ust. 2d pr.wod.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right