Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 marca 2024 r., sygn. II SA/Wa 1621/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), Sędzia WSA Waldemar Śledzik, Asesor WSA Arkadiusz Koziarski, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 6 marca 2024 r. sprawy ze skargi M. C. na decyzję Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w [...] z dnia [...] lipca 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej - stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji; - zasądza od Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w [...] na rzecz skarżącego M. C. kwotę 200 (słownie: dwieście) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. Telewizja Polska S.A. z siedzibą w [...] (zwana dalej "Spółką") decyzją z [...] lipca 2023r. nr [...], po rozpatrzeniu wniosku M. C. (zwany dalej "Skarżącym") o udostępnienie informacji publicznej w zakresie podania: 1) całkowitego kosztu wyprodukowania serialu dokumentalnego "[...]", emitowanego od czerwca 2023r. na antenie Spółki i w serwisie internetowym Spółki; 2) wynagrodzenia brutto, jakie Spółka przekazała M. R. za prace nad serialem dokumentalnym "[...]" i wystąpienie w ww. serialu; 3) wynagrodzenia brutto, jakie Spółka przekazała S. C. za prace nad serialem dokumentalnym "[...]" i wystąpienie w ww. serialu; 4) wynagrodzenia brutto, jakie Spółka przekazała J. K. za przygotowanie muzyki do ww. serialu; 5) całkowitego kosztu, jaki Spółka przeznaczyła na promowanie (reklama, marketing internetowy) ww. serialu
- odmówiła udostępnienia informacji publicznej.
W podstawie prawnej decyzji powołano art. 16, art. 5 ust. 2 i art. 17 ust. 1 ustawy z 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022r., poz. 2000, zwanej dalej: "u.d.i.p."), art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022r., poz. 1233, zwanej dalej: "u.z.n.k.").
Spółka w uzasadnieniu decyzji wskazała, że zgodnie z art. 5 ust. 2 u.d.i.p. prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu, ze względu m.in. na tajemnicę przedsiębiorcy, utożsamianą z tajemnicą przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 11 ust. 2 u.z.n.k. przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.