Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.182.2024.1.JO
Obowiązek wystawiania oraz odbioru faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku wystawiania oraz odbioru faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
A. S.a.r.l (dalej: „Wnioskodawca”) ma siedzibę w Luksemburgu, gdzie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej.
W Polsce Wnioskodawca był zarejestrowany do celów podatku VAT od 1 stycznia 2019 r. pod numerem NIP: (…) w związku z dokonywaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Belgii oraz dostawy towarów na terytorium kraju. W związku z otrzymaniem indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 grudnia 2019 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.539.2019.2.RM dokonano wyrejestrowania Wnioskodawcy z rejestru czynnych podatników VAT od dnia 2 czerwca 2020 r., na podstawie art. 96 ust. 6-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535 z póź. zm) – dalej: „ustawa o VAT”.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. produkcja i sprzedaż (...).
Wnioskodawca posiada w Polsce oddział i prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą B. Sp. z o.o. Oddział w Polsce (dalej: „Oddział”). Oddział zarejestrowany jest w KRS pod numerem (…). Działalność Oddziału polega na pozyskiwaniu nowych klientów/nabywców oraz utrzymywaniu relacji i obsłudze obecnych klientów. W tym celu Oddział zatrudnia pracowników.
Jednocześnie Wnioskodawca korzysta z usług przedstawiciela fiskalnego w Belgii, z uwagi na to, że Wnioskodawca sprzedaje towary do swoich klientów w Polsce, bezpośrednio transportując je z magazynów położonych na terytorium Belgii. Odbiorcami są polscy przedsiębiorcy, zarejestrowani dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Polski Oddział nie bierze udziału w dostawach towarów z Belgii do klientów w Polsce, tj. Oddział nie dokonuje czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.
Należy nadmienić, że Wnioskodawca uzyskał indywidualną interpretację (dalej: „Interpretacja”) przepisów prawa podatkowego dotyczącą sprzedaży towarów z Belgii do klientów w Polsce (interpretacja z dnia 11 grudnia 2019 r. 0114-KDIP1-2.4012.539.2019.2.RM). Zgodnie z przywołaną interpretacją Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku dostawy towarów z Belgii do klientów w Polsce bez jakiegokolwiek udziału Oddziału Wnioskodawcy w Polsce, dostawy te traktowane są jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (dalej: „WDT”) z terytorium Belgii, a tym samym stanowią dla polskich klientów wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: „WNT”).
Jak wskazano powyżej, Oddział nie uczestniczy w transakcjach dostawy towarów z Belgii do Polski, natomiast w związku z prowadzą na terytorium kraju działalnością ponosi wydatki związane z tą działalnością. Wydatki dotyczą m.in. usług księgowych, najmu samochodów osobowych, najmu biura oraz inne związane z podróżami służbowymi pracowników Oddziału. Wydatki dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi przez polskich usługodawców (Wnioskodawca posługuje się numerem NIP: (…)). W związku z tym, że usługi świadczone są dla Oddziału a więc stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, znajdującego się w innym miejscu niż siedziba Wnioskodawcy (Luksemburg), to zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT miejscem ich świadczenia jest miejsce gdzie znajduje się Oddział, a więc terytorium kraju.
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca ma wątpliwości w jakim zakresie będą obowiązywały go przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (dalej „KSEF”) wprowadzone ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1598), które wejdą w życie z dniem 1 lipca 2024 r.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawiania faktur sprzedaży towarów z Belgii do Polski w formie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSEF oraz otrzymywania faktur dokumentujących nabycie usług świadczonych dla Oddziału, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium Polski, za pomocą KSEF?
Państwa stanowisko
Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że Oddział Wnioskodawcy nie uczestniczy w dostawach towarów z Belgii do klientów w Polsce, a opodatkowanie podatkiem od towarów i usług odbywa się w sposób przedstawiony w stanie faktycznym i potwierdzonym przez DKIS w interpretacji, to na podstawie art. 106ga ust. 2 pkt 2 w brzmieniu „obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy wystawiania faktur przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę” - Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu oprogramowania KSEF dla polskich klientów.
Jednocześnie, w związku z tym, że Wnioskujący nie jest podatnikiem VAT czynnym a nabywa usługi, związane z prowadzeniem Oddziału, od polskich podatników (usługi księgowe, najmu biura itd.), to zgodnie z art. 106gb ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT Wnioskodawca jest zobowiązany do otrzymywania faktur zakupu za pomocą KSEF i nie mogą być mu udostępnione w sposób inny - uzgodniony ze sprzedawcą (np. w formie elektronicznej lub papierowej).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.
Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Należy zauważyć, że w ustawie o VAT została zawarta definicja faktury ustrukturyzowanej. I tak, zgodnie z art. 2 pkt 32a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej - rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.
Ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1598), wprowadzono zmiany w zakresie KSeF, które miały wejść w życie 1 lipca 2024 r. Jednak, zgodnie z ustawą z 9 maja 2024 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 852), zwanej dalej „ustawą zmieniającą” - termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF został przesunięty na 1 lutego 2026 r. (ustawa zmieniająca wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r.).
Stosownie do art. 106ga ustawy, który wejdzie w życie od 1 lutego 2026 r.:
1.Podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.
2.Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy wystawiania faktur:
1)przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
2)przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę;
3)przez podatnika korzystającego z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 7, 7a i 9, dokumentujących czynności rozliczane w tych procedurach;
4)na rzecz nabywcy towarów lub usług będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej;
5)w przypadku odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106s.
3.W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wystawia się faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej.
4.W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, podatnicy mogą wystawiać faktury ustrukturyzowane.
Ponadto stosownie do art. 106gb ust. 1 ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Natomiast według art. 106gb ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy:
1)miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego lub
2)nabywcą jest podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, lub
3)nabywcą jest podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w nabyciu towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę
- faktura ustrukturyzowana jest udostępniana nabywcy w sposób z nim uzgodniony.
Z opisu sprawy wynika, że macie Państwo siedzibę w Luksemburgu, gdzie jesteście zarejestrowani jako podatnik od wartości dodanej. W Polsce byliście Państwo zarejestrowani do celów VAT od 1 stycznia 2019 r. w związku z dokonywaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Belgii oraz dostawy towarów na terytorium kraju. Posiadacie Państwo Oddział w Polsce, którego działalność polega na pozyskiwaniu nowych klientów/nabywców oraz utrzymywaniu relacji i obsłudze obecnych klientów, Oddział zatrudnia pracowników. Oddział nie bierze udziału w dostawach towarów z Belgii do klientów Polsce, tj. nie dokonuje czynności o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.
W związku otrzymaną interpretacją indywidualną z 11 grudnia 2019 r. znak: 0114-KDIP1-2.4012.539.2019.2.RM dokonaliście Państwo wyrejestrowania z rejestru czynnych podatników VAT od 2 czerwca 2020 r. W interpretacji DKIS potwierdził Państwa stanowisko, że w przypadku dostawy towarów z Belgii do klientów w Polsce bez jakiegokolwiek udziału Oddziału w Polsce, dostawy te traktowane są jako WDT z terytorium Belgii, a tym samym stanowią dla polskich klientów WNT.
Oddział nie uczestniczy w transakcjach dostawy towarów z Belgii do Polski, natomiast w związku z prowadzą na terytorium kraju działalnością ponosi wydatki związane z tą działalnością, które dotyczą m.in. usług księgowych, najmu samochodów osobowych, najmu biura oraz inne związane z podróżami służbowymi pracowników Oddziału. Wydatki dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi przez polskich usługodawców (Wnioskodawca posługuje się numerem NIP: (…)). W związku z tym, że usługi świadczone są dla Oddziału a więc stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, znajdującego się w innym miejscu niż siedziba Wnioskodawcy (Luksemburg),
Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku wystawiania faktur sprzedaży towarów z Belgii do Polski w formie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSEF oraz otrzymywania faktur dokumentujących nabycie usług świadczonych dla Oddziału, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium Polski, za pomocą KSEF.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 106ga ust. 1 ustawy, który będzie obowiązywał od 1 lutego 2026 r., podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Obowiązku wystawiania faktury ustrukturyzowanej przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur nie mają m.in. podatnicy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę, na co wskazuje wprost art. 106ga ust. 2 pkt 2 ustawy. Ponieważ Spółka nie realizuje transakcji przez stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej utworzone na terytorium Polski (Oddział), będzie miało zastosowanie wyłączenia, o którym mowa w art. 106ga ust. 2 pkt 2 ustawy. W związku z tym Spółka posiadając stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w postaci Oddziału na terytorium Polski, które nie uczestniczy w dostawach towarów z Belgii do polskich klientów nie będzie zobowiązana do wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego 2026 r.
Natomiast kwestię otrzymywania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF reguluje przepis art. 106gb ust. 4 ustawy, który wskazuje m.in. że w przypadku gdy nabywcą jest podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę, faktura ustrukturyzowana jest udostępniana nabywcy w sposób z nim uzgodniony.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwa Oddział w Polsce w związku z prowadzą na terytorium kraju działalnością ponosi wydatki związane z tą działalnością, które dotyczą m.in. usług księgowych, najmu samochodów osobowych, najmu biura oraz inne związane z podróżami służbowymi pracowników Oddziału. Zgodnie z Państwa wskazaniem miejscem wykonywania usług świadczonych dla Oddziału, a więc stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, znajdującego się w innym miejscu niż siedziba Spółki (Luksemburg), zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT jest miejsce gdzie znajduje się Oddział, a więc terytorium kraju. Tym samym wyłącznie, o którym mowa w art. 106bg ust. 4 pkt 3 nie będzie miało zastosowania w Państwa sytuacji. W związku z tym Spółka posiadając stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, które uczestniczy w nabyciu usług opodatkowanych w Polsce będzie zobowiązana do odbioru od polskich usługodawców faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego 2026 r.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy przepisów, których wejście w życie planowane było na 1 lipca 2024 r., a obecnie zostało przesunięte na 1 lutego 2026 r. W związku z przesunięciem terminu ww. przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych należy wskazać, że wydana interpretacja indywidualna traci ważność i nie wywołuje żadnych skutków podatkowo-prawnych w przypadku zmiany czy też uchylenia przepisów będących jej przedmiotem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right