Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.312.2024.3.AC
Skutki podatkowe związane ze zbyciem starodruków.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze zbyciem starodruków.
Uzupełnił go Pan pismem z 2 kwietnia 2024 r. (wpływ 2 kwietnia 2024 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 10 czerwca 2024 r. (wpływ 10 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca odziedziczył po rodzicach zbiór starodruków. Ojciec zmarł przed 39 laty a matka zmarła przed 24 laty. Przed 24 laty Wnioskodawca przeprowadził postępowanie spadkowe, w którym Sąd wydał postanowienie o nabyciu spadku w całości i wprost. Wnioskodawca nie ma braci ani sióstr. Cały zbiór starodruków jest nieprzerwanie w czasie wyłączną prywatną własnością Wnioskodawcy, a starodruki nie są obciążone prawami osób trzecich. Wnioskodawca jako osoba fizyczna nie prowadzi działalności gospodarczej. Natomiast jest wspólnikiem dwuosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zaliczanej do kategorii mikro przedsiębiorstw w której ma 90% udziałów oraz pełni na podstawie powołania w umowie spółki funkcję Prezesa Zarządu. Starodruki nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę osobiście oraz nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej przez spółkę z o.o. w której Wnioskodawca jest wspólnikiem, jak również nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej przez inne osoby fizyczne lub prawne lub nie posiadające osobowości prawnej.
Opis planowanego zdarzenia przyszłego.
W celu lepszego zrozumienia opisu planowanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wprowadza następujące definicje:
DEFINICJE
WNIOSKODAWCA: autor wniosku o wydanie niniejszej indywidualnej interpretacji podatkowej.
WŁAŚCICIEL: właściciel starodruków, osoba nieprowadząca działalności gospodarczej będący wnioskodawcą o wydanie niniejszej indywidualnej interpretacji podatkowej.
AUKCJA: zbycie starodruków przez ich właściciela nabywcom sponsorom, którzy zaoferowali najwyższe ceny nabycia w wyniku licytacji na Aukcji, a za ich pośrednictwem bezpłatne przeniesienie własności tych starodruków na ostatecznego Beneficjenta - jednostkę muzealną. Planowany charakter aukcji jednorazowy w celu zbycia wszystkich pakietów tematycznych na jednej aukcji.
BENEFICJENT 1 (...): jednostka muzealna która w wyniku pomyślnego rezultatu aukcji nabywa bezpłatnie prawa do własności starodruków oraz prawa do otrzymania darowizny na realizację celów statutowych od Właściciela starodruków pod zasadniczym warunkiem, że Sponsor/Sponsorzy zapłaci/zapłacą ich Właścicielowi w całości ceny wylicytowane nabycia za starodruki.
BENEFICJENT 2 (...): (...), który w wyniku pomyślnego rezultatu aukcji nabywa prawa do otrzymania darowizny od Właściciela starodruków na realizację celów statutowych w zakresie akcji pozyskiwania (...) i (...) pod zasadniczym warunkiem, że Sponsor/Sponsorzy zapłaci/zapłacą ich Właścicielowi w całości ceny wylicytowane nabycia za starodruki.
CENA WYWOŁAWCZA: cena początkowa licytacji za pakiet tematyczny.
CENA WYLICYTOWANA (MŁOTKOWA): najwyższa cena licytacji za pakiet tematyczny.
CENA WYLICYTOWANA SUMARYCZNA: suma cen wylicytowanych uzyskana przez Właściciela z wpłat od Sponsorów w kwotach równych cenom wylicytowanym za pakiety tematyczne.
DAROWIZNY: przekazane w darze Beneficjentowi 1 (...) (na cele statutowe) oraz Beneficjentowi 2 (...) (na akcje pozyskiwania (...) i (...)) przez Właściciela części z ceny wylicytowanej sumarycznej zapłaconej w całości za starodruki przez Sponsora/Sponsorów.
LICYTACJA: licytacja cen nabycia starodruków przez Sponsorów obecnych fizycznie na Aukcji.
ORGANIZACJA AUKCJI - Usługa planowana do wykonania przez Organizatora Aukcji w tym wysyłka zaproszeń do udziału w aukcji i rejestracja uczestników reprezentujących Sponsorów, opracowanie regulaminu aukcji, organizacja czynności prowadzenia licytacji przez Aukcjonera (np. radca prawny) , organizacja obsługi prawnej zawieranych umów przez radcę prawnego, organizacja obsługi tłumaczeń w językach obcych angielskim, francuskim lub innych przez zawodowych tłumaczy jeżeli w składzie sponsorów znajdowałyby się osoby obcojęzyczne. Usługa organizacji aukcji planowanej do wykonania przez Organizatora Aukcji wyklucza dysponowanie lub rozporządzanie prawem przez Organizatora Aukcji do starodruków stanowiących rzeczy będących przedmiotem aukcji.
ORGANIZATOR AUKCJI: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zaliczana do kategorii mikro przedsiębiorstw będąca własnością dwóch wspólników, w której wnioskodawca ma 90% udziałów oraz pełni na podstawie powołania w umowie spółki funkcję Prezesa Zarządu. Organizator Aukcji nie dysponuje prawem do rozporządzania starodrukami stanowiącymi przedmiot aukcji.
PAKIET TEMATYCZNY: część z całości zbioru starodruków o najbardziej zbliżonej tematyce np. historycznej, kulturowej, prawnej, społecznej, technicznej.
SPONSORZY: nabywcy starodruków którzy zaoferowali w Aukcji najwyższą cenę oraz zobowiązali się w umowie zawartej z Właścicielem i Beneficjentem Głównym do bezpłatnego przekazania tych starodruków do beneficjenta głównego jednostki muzealnej.
STARODRUKI: zbiór książek oraz skryptów (...) będących wyłączną prywatną własnością Właściciela. Starodruki nie są obciążone prawami osób trzecich.
UMOWA TRÓJSTRONNA: umowa pomiędzy Właścicielem starodruków a Sponsorem oraz Beneficjentem 1 (...), która określa prawa i obowiązki wzajemne trzech stron w tym zobowiązanie Sponsora do zapłaty ceny wylicytowanej (młotkowej) na rzecz Właściciela a po jej spełnieniu w wymaganej wysokości automatycznie i bezpłatnie po stronie Sponsora przenosi własność starodruków z Właściciela na Beneficjenta 1 (...).
WYNAGRODZENIE ORGANIZATORA AUKCJI: kwota za usługi Organizatora Aukcji będącej osobą prawną.
Właściciel (czyli wnioskodawca) zamierza zbyć odpłatnie starodruki będące jego wyłączną prywatną własnością. Ustalenie ceny/cen zbycia za pakiety tematyczne nastąpi w formie licytacji na aukcji. Organizatorem aukcji będzie osoba prawna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z podaną wcześniej definicją. Sponsor/Sponsorzy po dokonaniu zapłaty całości cen wylicytowanych Właścicielowi starodruków będą jednocześnie zobowiązani do bezpłatnego przekazania ich Beneficjentowi 1 (...). Zapłacona przez Sponsora/Sponsorów cena wylicytowana sumaryczna po zapłaceniu wynagrodzenia Organizatora Aukcji będzie podzielona pomiędzy Beneficjenta 1 (...), Beneficjenta 2 (...) oraz Właściciela starodruków.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Starodruki nigdy nie były przedmiotem odpłatnych umów z osobami trzecimi.
Według wielkiego słownika języka polskiego osoba trzecia to osoba niezaangażowana bezpośrednio w daną sytuację, relację lub stosunek prawny.
Z definicji podanych we wniosku wynika, że w przyszłości mogą zaistnieć związki relacje, stosunki prawne następujące:
Umowa trójstronna (podana w definicji) pomiędzy Właścicielem starodruków, Beneficjentem 1 (...) i Sponsorem lub Sponsorami w której wszystkie osoby będą zaangażowane w stosunek prawny umowę trójstronną. Zatem Właściciel starodruków otrzyma wynagrodzenie tylko od Sponsora lub Sponsorów które nie będą osobami trzecimi.
Umowa darowizny (podana w definicji) pomiędzy Właścicielem starodruków i Beneficjentem 1 (...) zaangażowanym w aukcję. Beneficjenta 1 (...) nie można zaliczyć do osób trzecich. Właściciel starodruków nie otrzymywał i nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od Beneficjenta 1 (...) z żadnego tytułu dla jasności sprawy.
Umowa darowizny (podana w definicji) pomiędzy Właścicielem starodruków i Beneficjentem 2 (...) niezaangażowanym w aukcję. Beneficjenta 2 można zaliczyć do osób niezaangażowanych w aukcję zatem można (...) uznać za osobę trzecią. Właściciel starodruków nie otrzymywał i nie otrzyma wynagrodzenia od osoby trzeciej (...) z żadnego tytułu dla jasności sprawy.
Umowa dwustronna pomiędzy Organizatorem aukcji i Beneficjentem 1 (...) w celu organizacji aukcji na terenie muzeum. Organizator aukcji będzie zaangażowany w zorganizowanie aukcji, a z tego tytułu mogą wyniknąć zobowiązania zapłaty przez Organizatora aukcji opłaty za wynajęcie sali na terenie muzeum w celu przeprowadzenia aukcji. Obie strony umowy będą zaangażowane w przeprowadzenie aukcji zatem nie można zaliczyć je do osób trzecich.
Z definicji Organizatora aukcji osoby prawnej wynika, że będzie on zaangażowany w zorganizowanie aukcji zatem nie można zaliczyć go do osób trzecich. Z definicji organizatora aukcji wynika, że nie dysponuje on prawami do rozporządzania starodrukami, zatem nie powstanie stosunek prawny przeniesienia własności starodruków z Właściciela starodruków na Organizatora aukcji i z Organizatora aukcji na Sponsorów.
Odpowiedź na pytanie: Czy starodruki będą przedmiotem odpłatnych umów z osobami trzecimi? Na podstawie powyższej analizy należy uznać, że starodruki nie będą przedmiotem odpłatnych umów z osobami trzecimi.
Darowizna dla Beneficjenta 1 (...) ma związek ze stanem starodruków, część z nich jest w dobrym stanie, część wymagać będzie oprawy introligatorskiej. Oprawa starodruków pociągnie za sobą koszty, ponadto konserwacje innych artefaktów posiadanych przez muzea jak dzieła sztuki, antyki również są kosztowne. Darowizna będzie wsparciem finansowym na te cele.
Darowizna dla Beneficjenta 2 (...) ma związek z okresowo powtarzającymi się informacjami w (...) która (…). Beneficjent 2 takie akcje realizuje. Prowadzenie akcji (...) pociąga za sobą koszty bo (...) przysługuje szereg przywilejów. Darowizna będzie wsparciem finansowym na te cele. Obecnie (...).
Wnioskodawca nie ma obecnie własnych wolnych środków finansowych na darowizny i niektóre własne cele, ale ma pomysł jak je zdobyć więc można się będzie nimi częściowo podzielić na wskazane cele.
Pytania
1.Czy w odniesieniu do postanowień Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawartych w art. 5a pkt 6 oraz w art. 10 ustęp 1 pkt 8 litera d, przedstawionego stanu faktycznego oraz planowanego zdarzenia przy uwzględnieniu podanych definicji, zbycie starodruków przez ich Właściciela nie będzie można uznać za jego działalność gospodarczą oraz nie będzie można uznać zbycia starodruków za źródło przychodów Właściciela?
2.Czy w odniesieniu do postanowień Ustawy o podatku od towarów i usług zawartych w art. 15, ust. 1, ust. 2, art. 113 ust. 1, ust. 9 przedstawionego stanu faktycznego oraz planowanego zdarzenia przy uwzględnieniu podanych definicji zbycie starodruków przez ich Właściciela nie będzie można uznać za jego działalność gospodarczą oraz nie będzie można uznać zbycia starodruków za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania oznaczonego nr 2 w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
Z opisu stanu faktycznego wynika, że prawa do rzeczy zostały nabyte w drodze dziedziczenia od zmarłych rodziców przed 39 laty ojca oraz przed 24 laty matki, przed 24 laty Sąd wydał postanowienie o nabyciu spadku w całości i wprost, Wnioskodawca nie ma braci ani sióstr zatem cały zbiór starodruków jest nieprzerwanie w czasie wyłączną prywatną własnością Wnioskodawcy, a starodruki nie są obciążone prawami osób trzecich.
Okres nabycia praw przewyższa półroczny okres nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1, pkt 8, litera d.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej we własnym imieniu jako osoba fizyczna.
W przypadku zdarzenia przyszłego prowadzenie spraw opisanych w definicji organizacji aukcji poprowadzi opisany w definicji Organizator Aukcji osoba prawna zatem nie będzie prowadzenia przez Właściciela starodruków spraw związanych z aukcją rzeczy we własnym imieniu bez względu na rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły o czym mowa w art. 5a pkt 6.
Istotna w sprawie jest rozdzielność majątku prywatnego osoby fizycznej od majątku osoby prawnej. Starodruki nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej przez ich Właściciela i nie stanowią majątku osoby prawnej Organizatora Aukcji.
Organizator Aukcji nie rozporządza prawem do dysponowania starodrukami będącymi przedmiotem aukcji. Istotna w sprawie jest rozdzielność sprawowania zarządu własnym prywatnym majątkiem przez osobę fizyczną od sprawowania zarządu majątkiem osoby prawnej Organizatora Aukcji przez tą osobę fizyczną mającą umocowanie do sprawowania zarządu w tej osobie prawnej na mocy powołania.
Właściciel starodruków nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zamierza jej prowadzić.
Starodruki od 24 lat stanowią majątek prywatny Właściciela.
Starodruki nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej przez ich Właściciela w związku z tym nie pojawiają się argumenty o wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych do prowadzenia spraw we własnym imieniu bez względu na rezultat w sposób zorganizowany i ciągły.
Właściciel powierza osobie prawnej Organizatorowi Aukcji sprawy organizacji aukcji w związku z tym nie pojawiają się czynności prowadzenia spraw we własnym imieniu bez względu na rezultat w sposób zorganizowany i ciągły przez Właściciela.
Organizator Aukcji nie dysponuje prawem do rozporządzania starodrukami stanowiącymi przedmiot aukcji a umowa trójstronna (patrz definicja) wywołuje skutki prawne bezpośrednio wiążące Właściciela starodruków, Sponsora i Beneficjenta 1 (...).
Majątek prywatny Właściciela w tym starodruki nie jest majątkiem osoby prawnej Organizatora Aukcji gdyż te majątki są rozdzielne.
Zarządzanie majątkiem prywatnym oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi przez osobę będącą ich Właścicielem jest rozdzielne od funkcji Zarządzania na podstawie powołania w umowie spółki przez tą samą osobę majątkiem osoby prawnej oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi osoby prawnej Organizatora Aukcji, zatem nie można Właścicielowi przypisać prowadzenia spraw we własnym imieniu bez względu na rezultat w sposób zorganizowany i ciągły gdyż prowadzi je w ramach sprawowania funkcji Zarządu w imieniu osoby prawnej.
Podsumowując zbycie starodruków przez ich Właściciela w formie opisanej w zdarzeniu przyszłym nie będzie można uznać za jego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 oraz nie będzie można uznać zbycia starodruków za źródło przychodów ich Właściciela w rozumieniu art. 10 ustęp 1 pkt 8 litera d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
Źródła przychodów
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ze sprzedaży innych rzeczy kwalifikowany jest do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) tej ustawy, czyli do odpłatnego zbycia rzeczy, chyba że sprzedaż następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Określenie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
- zarobkowym celu działalności,
- wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
- prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny (Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2000), „organizować” to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej, podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.
Jak wynika z opisu sprawy, odziedziczył Pan po rodzicach zbiór starodruków. Przed 24 laty przeprowadził Pan postępowanie spadkowe w którym Sąd wydał postanowienie o nabyciu spadku w całości i wprost. Cały zbiór starodruków jest nieprzerwanie w czasie wyłączną prywatną własnością Pana, a starodruki nie są obciążone prawami osób trzecich. Nie prowadzi Pan samodzielnie działalności gospodarczej. Natomiast jest Pan wspólnikiem dwuosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zaliczanej do kategorii mikro przedsiębiorstw w której ma Pan 90% udziałów oraz pełni na podstawie powołania w umowie spółki funkcję Prezesa Zarządu. Starodruki nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej przez Pana osobiście oraz nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej przez spółkę z o.o. w której jest Pan wspólnikiem . Nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej przez inne osoby fizyczne lub prawne lub nie posiadające osobowości prawnej. Starodruki nigdy nie były przedmiotem umów z osobami trzecimi.
Pana wątpliwości dotyczą określenia czy zbycie starodruków należy uznać za zbycie w ramach działalności gospodarczej.
Z przedstawionych w sprawie okoliczności nie wynika, aby przychód ze sprzedaży starodruków jako składników majątku osobistego można było zakwalifikować, jako uzyskiwany ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pana zachowanie w stosunku do jednorazowej wyprzedaży starodruków jako składników majątku osobistego wskazuje bowiem na czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe racjonalne gospodarowanie tym majątkiem. Nie są to działania o charakterze inwestycyjnym, ukierunkowane na osiągnięcie zysku, które są typowe dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.
Tym samym, w wyniku sprzedaży przedmiotów z majątku osobistego (starodruków) , nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zatem skutki podatkowe sprzedaży starodruków jako składników majątku osobistego, opisanych we wniosku, należy rozpatrywać w kontekście źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy.
Z uwagi na brak definicji „rzeczy” w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych – w celu zdefiniowania tego pojęcia należy odwołać się do odpowiednich przepisów prawa cywilnego.
I tak – zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610) – rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.
Mając na uwadze niniejszą definicję należy wskazać, że odpłatne zbycie starodruków czyli książek oraz skryptów (...) kwalifikuje się jako przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z odpłatnego zbycia rzeczy.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że gdy sprzedaż rzeczy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż starodruków o których mowa we wniosku, nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w przepisie, a tym samym uzyskany przychód w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Pan i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.)
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right