Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 31 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Bd 315/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Brzezińska Sędziowie sędzia WSA Renata Owczarzak asesor WSA Mariusz Pawełczak (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 31 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi K. G.-O., R. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] stycznia 2023 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy O. z dnia [...] listopada 2022 r., nr [...].AK; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego solidarnie na rzecz K. G.-O. i R. O. kwotę [...](pięćset) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1. Decyzją z dnia 22 listopada 2022 r. Wójt Gminy O. po rozpatrzeniu wniosku D. N. ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie ośmiu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi oraz pozostałą niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie działek o nr. ewid.[...], [...], obręb ewidencyjny N. , Gmina O..

2. W odwołaniu od powyższej decyzji R. O., G. G.-O., A. B., A. B., J. B. i M. B. zarzucili organowi I instancji nieścisłą analizę powierzchni zabudowy wskazując, że zaproponowany wskaźnik powierzchni zabudowy dla planowanej inwestycji na poziomie 15,5% jest aż o 41% większy od średniego wskaźnika z obszaru analizowanego wynoszącego 11%, zaś w decyzji brak jest analizy cech zabudowy uzasadniającej ustalenie powierzchni zabudowy dla przedmiotowej inwestycji na ww. poziomie. Dalej wskazali, że średnia szerokość elewacji frontowej budynków mieszkalnych na analizowanym terenie wynosi 15,1 m, co z tolerancją 20% daje maksymalnie 18,1 m, natomiast organ dopuścił wydłużenie dopuszczalnej szerokości elewacji do 20 m, czyli o 32%, nie podając stosownej argumentacji. Ponadto wskazali, że organ przewidział odprowadzanie ścieków bytowych do zbiorników bezodpływowych jako rozwiązanie tymczasowe do czasu realizacji kanalizacji sanitarnej, jednakże Gmina O. ma trudności z wybudowaniem oczyszczalni ścieków, co stanowi o permanentnym charakterze tego rozwiązania. Podnieśli również, że biorąc pod uwagę duże zagęszczenie budynków i dużą ilość szamb występować tam będą fetor, bakterie chorobotwórcze, hałas i zanieczyszczenie. W ocenie stron organ zezwolił także na niebezpieczny wyjazd na ul. [...] z drogi dojazdowej, gdyż brak jest widoczności w lewo przy włączaniu się do ruchu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00