Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.254.2024.4.MSU

Dokumentowanie rozliczenia zakupu gazu jako partycypacji w kosztach między Centrum a Szkołami, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzonych w Centrum zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze, niewliczanie świadczonych usług - zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki na gitarze, do limitu sprzedaży.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-nieprawidłowe – w zakresie dokumentowania rozliczenia zakupu gazu jako partycypacji w kosztach między Centrum a Szkołami,

-prawidłowe – w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzonych w Centrum zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze,

-nieprawidłowe – w zakresie niewliczania świadczonych usług - zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki na gitarze, do limitu sprzedaży.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-dokumentowania rozliczenia zakupu gazu jako partycypacji w kosztach między Centrum a Szkołami,

-zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzonych w Centrum zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze,

-niewliczania świadczonych usług - zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki na gitarze, do limitu sprzedaży.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 10 czerwca 2024 r. (data wpływu), 13 czerwca 2024 r. (data wpływu) oraz 28 czerwca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1)Zaistniały stan faktyczny

Gminne Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji (skrót GCKSiR) jest samorządową instytucją kultury utworzoną Uchwałą Rady Miejskiej, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Burmistrza. Działa na zasadach określonych:

1.ustawą z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.),

2.ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539, z późn. zm.),

3.ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.),

4.rozporządzeniem Ministra Kultury i Sztuki z dn. 17.02.1992r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru instytucji kultury (Dz. U. z 1992r. Nr 20, poz.80),

5.ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Posiada osobowość prawną i jest wyposażona w majątek.

W dniu 02.01.2024 r. GCKSiR protokołem przekazania otrzymało od Gminy palniki gazowe zamontowane w piecu olejowym, którego jest właścicielem.

Przedmiotowy piec gazowy ogrzewa również Szkołę Podstawową i Liceum Ogólnokształcące (zwane Szkołami). W związku z tym faktem, GCKSiR zawarło porozumienia ze Szkołami, dotyczące partycypacji w kosztach ogrzewania, w tym zakupu gazu do kotła ogrzewającego wszystkie ww. instytucje.

GCKSiR kupuje gaz od firmy na podstawie stosownej umowy.

2)Zdarzenie przyszłe

GCKSiR oferuje zajęcia, które według instytucji podlegają zwolnieniu od podatku VAT:

-zajęcia taneczne – mają Państwo zawartą umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie zajęć tanecznych w GCKSiR. Rodzice wnoszą opłaty do Państwa instytucji;

-ognisko muzyczne - Państwa instytucja ma zawartą umowę z osobą fizyczną na prowadzenie zajęć;

-zajęcia wokalne - prowadzi Państwa instruktor, zatrudniony u Państwa na umowę o pracę;

-zajęcia plastyczne - prowadzi Państwa pracownik - bibliotekarz, mają Państwo zawartą umowę zlecenie;

-nauka gry na gitarze - umowa z osobą fizyczną;

-zajęcia zabawa z angielskim - umowa z firmą zewnętrzną;

Opodatkowanie stawką VAT 8%

-zajęcia fitness - umowa zlecenie z osobą fizyczną;

-wstęp na Państwa wydarzenia - sprzedaż biletów;

-wstęp na imprezy sportowe;

-wstęp na spektakle, koncerty zakupione od firm zewnętrznych;

-wynajem hali sportowej i siłowni w celach rekreacyjnych.

Opodatkowanie stawką 23%

-wynajem sali dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą;

-wynajem hali sportowej.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż Gminne Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji (Centrum) nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Centrum na dzień dzisiejszy korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

Centrum dokonuje zakupu gazu na własną rzecz i we własnym imieniu. Mają Państwo podpisaną umowę z firmą Sp. z o.o. z siedzibą w ….

Faktura za gaz wystawiana jest na Centrum jako nabywcę usługi.

Na pytanie Organu „Czy przewidywana wartość sprzedaży ze świadczonych przez Państwa usług, które nie podlegają zwolnieniu, przekroczy kwotę 200.000 zł?”, wskazali Państwo: „Tak, przewidywana wartość sprzedaży ze świadczonych usług, które nie podlegają zwolnieniu przekroczy 200.000 zł.”

Oprócz świadczenia usług będących przedmiotem wniosku nie będą Państwo dokonywali dostaw towarów bądź świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Państwa zdaniem zajęcia taneczne, wokalne, plastyczne, nauki gry na gitarze stanowią usługę kulturalną w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, a ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie sztuki.

Działalność kulturalna do ww. usług przejawia się w tworzeniu, upowszechnianiu kultury, rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień artystycznych. Dzieci mają szansę rozwijać i kształtować swoje talenty, pogłębiać zamiłowanie do muzyki (nauka gry na instrumentach).

Ww. zajęcia nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Organizowane przez Instytucję zajęcia taneczne, wokalne, plastyczne są ściśle związane z usługą podstawową, służą przede wszystkim upowszechnianiu kultury, są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Opłaty są przeznaczone na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług oraz działalności statutowej.

W uzupełnieniu z 28 czerwca 2024 r. wskazali Państwo, iż właścicielem budynku jest Centrum na podstawie uchwały Rady Miejskiej.

Centrum nie świadczy dla Szkół innych świadczeń niż wymienione we wniosku.

Przedmiotem porozumienia ze Szkołami jest rozliczanie kosztów ogrzewania gagowego przy pomocy pieca gazowego znajdującego się w budynku będącego własnością Centrum, poprzez partycypację w kosztach zakupu gazu. Przedmiotem rozliczeń jest dostawa gazu.

Przedmiotem rozliczeń nie jest dostawa energii cieplnej.

Centrum dokonuje zakupu gazu z akcyzą od firmy.

W Państwa ocenie nie są Państwo pośredniczącym podmiotem gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.). Jak wcześniej Państwo wskazali, kupują Państwo gaz z akcyzą od firmy i refakturują Szkoły.

Szkoły nie mają podliczników do mierzenia gazu. Wyliczenia wartości/wysokości partycypacji Szkół w kosztach zakupu gazu dokonują Państwo na podstawie wyliczenia procentowego kubatur Szkół i Centrum.

Pytania

1)(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 10 czerwca 2024 r.) Czy rozliczenie zakupu gazu jako partycypacja w kosztach między Centrum a Szkołami winno odbywać się na podstawie noty obciążeniowej czy refaktury?

2)(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 10 czerwca 2024 r.) Czy zajęcia taneczne, wokalne, plastyczne, nauki gry na gitarze prowadzone w Centrum podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku VAT?

3)(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 13 czerwca 2024 r.) Czy wartość ze sprzedaży zajęć: tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze należy wliczać do limitu 200.000 zł?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem GCKSiR, w związku z faktem, iż jest jednostką z osobowością prawną, a piec ogrzewający jest Państwa własnością, muszą Państwo wystawiać fakturę za gaz na Szkoły i po przekroczeniu 200 tys. sprzedaży zarejestrować się jako podatnik VAT.

Ad. 2

Celem Gminnego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne mieszkańców oraz upowszechnianie i promocja lokalnych inicjatyw kulturalnych, sportowych i turystycznych, również w kraju i zagranicą.

Do podstawowych zadań Gminnego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji należy: (...).

Organizowane przez instytucję zajęcia taneczne, wokalne, gry na gitarze, plastyczne są ściśle związane z usługą podstawową, służą przede wszystkim upowszechnianiu kultury, są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy od towarów i usług.

Opłaty są przeznaczone na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług oraz działalność statutową. Są więc zwolnione od podatku od towarów i usług. Nie wliczają Państwo ich również do sprzedaży do 200 tys. zł, powyżej której muszą Państwo rejestrować się na VAT.

Zajęcia ruchowe takie jak fitness, w Państwa ocenie, powinny być opodatkowane stawką VAT 8% (art. 41 ust. 2 w związku z poz. 68 załącznika nr 3 do Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jako pozostałe usługi związane z rekreacją. Na klasyfikację tego typu działań jako usługi wstępu wskazuje interpretacja ogólna Ministra Finansów z 2 grudnia 2014r., nr PT1/033/32/354/LJu/14, która definiuje wstęp jako możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś.

Wstęp na imprezy sportowe, orzeczenie NSA, tj. wyrok z 17 czerwca 2021r. sygn. I FSK 1341/20, wskazuje, że usługa wstępu jest ograniczona do biernego udziału, nie zaś czynnego, w Państwa ocenie, potwierdza stawkę 8%.

Natomiast wynajem sali, hali sportowej na rzecz osób fizycznych i innych podmiotów w ramach umowy najmu celem prowadzenia przez nie działalności gospodarczej podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1, ponieważ dla tych usług usługodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT.

Usługi odpłatnego udostępniania hali w przypadku wstępu na obiekt przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w celach rekreacyjnych stawką 8% art. 41 ust. 2.

Ad. 3 (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z 13 czerwca 2024r.)

Państwa zdaniem, wartość ze sprzedaży usług: zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze nie należy wliczać do limitu sprzedaży 200.000 zł stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-nieprawidłowe – w zakresie dokumentowania rozliczenia zakupu gazu jako partycypacji w kosztach między Centrum a Szkołami,

-prawidłowe – w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzonych w Centrum zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze,

-nieprawidłowe – w zakresie niewliczania świadczonych usług - zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki na gitarze, do limitu sprzedaży.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wyjaśniam, że celem zachowania spójności wypowiedzi Organ udzielił odpowiedzi w kwestiach objętych zakresem postawionych pytań w innej kolejności niż wynika to z treści wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 2 wskazania wymaga, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnychprzepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2) wstępu:

a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5) działalności agencji informacyjnych;

6) usług wydawniczych;

7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8) usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kulturalnych zauważenia wymaga, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 87):

Ustawodawca wskazał w art. 1 ust. 1, że działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Przepis art. 3 ust. 2 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, stanowi, że:

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 powołanej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

1. Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.

2. Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Jak wynika z wniosku, są Państwo samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Burmistrza.

W następnej kolejności zbadania wymaga, czy będące przedmiotem wniosku zajęcia taneczne, wokalne, plastyczne, nauki gry na gitarze prowadzone w Centrum, wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość, itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, celem zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie sztuki. Działalność kulturalna do ww. usług przejawia się w tworzeniu, upowszechnianiu kultury, rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień artystycznych. Dzieci mają szanse rozwijać i kształtować swoje talenty, pogłębiać zamiłowanie do muzyki (nauka gry na instrumentach). Ww. zajęcia nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto wskazali Państwo, że opłaty są przeznaczone na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług oraz działalności statutowej.

Tym samym, w świetle przedstawionych okoliczności sprawy, świadczone przez Państwa usługi polegające na organizacji zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze należy uznać za usługi kulturalne w rozumieniu ar. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

W konsekwencji świadczone przez Państwa - samorządową instytucję kultury – usługi kulturalne polegające na organizacji zajęć tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniem nr 2 - pomimo częściowo odmiennej argumentacji - należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pozostałych kwestii będących przedmiotem wniosku, wskazania wymaga, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Przykładowo, w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Podobnie w orzeczeniu TSUE z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden TSUE podkreślił, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem wyłącznie, jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Stwierdzenia wymaga, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem, jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towarów lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

A zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej, zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Państwa Centrum otrzymało od Gminy palniki gazowe zamontowane w piecu olejowym, którego jest właścicielem. Przedmiotowy piec gazowy ogrzewa również Szkołę Podstawową i Liceum Ogólnokształcące (zwane Szkołami). W związku z tym faktem Państwa Centrum zawarło porozumienia ze Szkołami, dotyczące partycypacji w kosztach ogrzewania, w tym zakupu gazu do kotła ogrzewającego wszystkie ww. instytucje. Centrum dokonuje zakupu gazu na własną rzecz i we własnym imieniu. Mają Państwo podpisaną umowę z firmą Sp. z o.o. z siedzibą w... Faktura za gaz wystawiana jest na Centrum jako nabywcę usługi. Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że przedmiotem porozumienia ze Szkołami jest rozliczanie kosztów ogrzewania gazowego, przy pomocy pieca gazowego znajdującego się w budynku będącym własnością Centrum, poprzez partycypację w kosztach zakupu gazu. Przedmiotem rozliczeń jest dostawa gazu. Przedmiotem rozliczeń nie jest dostawa energii cieplnej. Kupują Państwo gaz z akcyzą od firmy i refakturują na Szkoły.

Zauważenia wymaga, że co do zasady, sama czynność przekazania środków finansowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi żadnych obowiązków podatkowych, o ile nie pełni funkcji zapłaty lub zaliczki z tytułu jakiegokolwiek świadczenia usług lub dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Aby uznać, że pomiędzy podmiotami doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy przekazaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem. Przekazana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia – wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z odpłatną dostawą towaru (gazu) przez Państwa Centrum na rzecz Szkół. Bowiem jak wynika z okoliczności sprawy, Państwa Centrum dokonuje zakupu gazu do kotła ogrzewającego, natomiast zgodnie z porozumieniem Szkoły zobowiązały się do partycypacji w kosztach ogrzewania, w tym zakupu gazu do kotła ogrzewającego wszystkie ww. instytucje. Zatem w przedmiotowej sprawie przekazanie przez Szkoły na Państwa rzecz kwoty partycypacji w kosztach ogrzewania, stanowi w istocie zapłatę za odsprzedaż gazu do kotła. W analizowanym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymaną zapłatą (wynagrodzeniem).

Tym samym otrzymane przez Państwa kwoty partycypacji Szkół w kosztach ogrzewania - jako wynagrodzenie za dostawę (odsprzedaż) przez Państwa gazu - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy według właściwej stawki dla danego świadczenia.

Zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w Dziale XI ustawy w Rozdziale 1 – Faktury.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Przepis art. 106b ust. 2 ustawy stanowi, że:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W świetle art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że kupują gaz z akcyzą od firmy i refakturują na Szkoły.

Natomiast, jak stanowi powołany wyżej art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b) ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (…).

Tym samym wskazania wymaga, że przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy wymienia katalog towarów, w przypadku których dostawa pozbawia podatnika prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku VAT. Jedną z kategorii tych towarów są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym z wyłączeniem towarów wskazanych w tym przepisie (wyłączenia te nie mają w niniejszej sprawie zastosowania).

Zatem, skoro - jak Państwo wskazali - dokonują Państwo na rzecz Szkół dostawy towaru akcyzowego (odsprzedaż gazu), to nie mają Państwo prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT, wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji powyższego, brak jest podstaw do analizy czy wartość ze sprzedaży zajęć: tanecznych, wokalnych, plastycznych, nauki gry na gitarze należy wliczać do limitu 200.000 zł, bowiem jak wyżej wskazano, nie mają Państwo prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast odnosząc się do kwestii dokumentowania rozliczenia zakupu gazu jako partycypacji w kosztach między Centrum a Szkołami, wskazania wymaga, że – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik wystawiał fakturę.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Państwa Centrum oraz Szkoły są odrębnymi podmiotami. Ponadto - jak wyżej wskazano – otrzymane przez Państwa kwoty partycypacji Szkół w kosztach ogrzewania - jako wynagrodzenie za dostawę (odsprzedaż) przez Państwa gazu - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy. Ponadto Państwa Centrum, jako że dokonuje na rzecz Szkół dostawy towaru akcyzowego (odsprzedaż gazu), to nie mają Państwo prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT, wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji powyższego, otrzymane przez Państwa kwoty partycypacji Szkół w ww. kosztach powinny być udokumentowane fakturą zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednakże z uwagi na fakt, iż nie uwzględniają Państwo okoliczności, że nie mają prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy, Państwa stanowisko dotyczące postawionych pytań nr 1 i nr 3, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację, tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w szczególności na wskazaniu przez Państwa, że dokonują Państwo dostawy gazu – towaru opodatkowanego podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy - wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00