Odpowiedzialność przedsiębiorcy za naruszenia przepisów transportu drogowego - Wyrok NSA z dnia 21 maja 2024 r., sygn. II GSK 540/21
Nałożenie kary pieniężnej na przedsiębiorcę za naruszenie przepisów o transporcie drogowym jest uzasadnione, jeśli przedsiębiorca nie wykaże skutecznie właściwej organizacji i dyscypliny pracy, a odpowiedzialność ta ma charakter obiektywny z wyjątkiem przypadków, gdy przedsiębiorca udowodni brak wpływu na powstałe naruszenia.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia del. WSA Grzegorz Dudar Protokolant starszy asystent sędziego Patrycja Kołtan-Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 2 grudnia 2020 r. sygn. akt II SA/Ke 913/20 w sprawie ze skargi M. J. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 3 sierpnia 2020 r. nr BP.500.229.2019.1200.KI13.4256 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. J. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 3600 (słownie: trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, wyrokiem z dnia 2 grudnia 2020 r., oddalił skargę M. J. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Z. M. "J." M. J. w W., na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2020 r. w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów dotyczących transportu drogowego.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym:
decyzją z dnia 3.08.2020 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego, utrzymał w mocy decyzję Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 16.09.2019 r. o nałożeniu na skarżącego kary pieniężnej w wysokości 15.000 zł. Organ odwoławczy zaznaczył, że podstawę faktyczną decyzji organu I instancji stanowiły naruszenia wskazane w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 2201, dalej: u.t.d.), które zostały stwierdzone w trakcie przeprowadzonej w dniach 26.04.2019 r. – 16.05.2019 r. kontroli, to jest: