Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 maja 2024 r., sygn. III SA/Po 113/24
Dnia 21 maja 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędzia WSA Izabela Paluszyńska ( sprawozdawca) Asesor sądowy WSA Piotr Ławrynowicz Protokolant : st.sekr.sąd. Izabela Kaczmarczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 maja 2024 roku sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia 28 grudnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z 30 sierpnia 2023 r. nr [...] Naczelnik W. Urzędu Celno-Skarbowego, powołując się (na końcu decyzji) na art. 22 ust. 2a w związku z art. 10a ust. 1, art. 26 ust. 5 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 859, dalej jako ustawa SENT), art. 207 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383, z późn. zm., dalej jako O.p.), protokół kontroli nr [...] z 17 marca 2021 r., nałożył karę pieniężną w wysokości 10 000 zł na [...] sp. z o.o. sp. komandytowo-akcyjna w [...] (dalej także jako strona, spółka, skarżąca), z tytułu niewywiązania się przez przewoźnika z obowiązku, o którym mowa w art. 10a ust. 1 tej ustawy (przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu), w odniesieniu do zgłoszenia [...]
W terminowo wniesionym odwołaniu spółka podała, że wszystkie niezbędne dane geolokalizacyjne były przesyłane na bieżąco, zgodnie z wymogami ustawodawcy. Spółka nie otrzymała żadnego zgłoszenia o błędach czy nieprawidłowościach w pracy urządzenia. Również system PUESC nie odnotował żadnych nieprawidłowości w działaniu urządzenia czy przesyłanego sygnału. Problem wynikał tylko i wyłącznie z faktu przypisania nieprawidłowego numeru lokalizatora. W firmie są dwa pojazdy o bardzo zbliżonych numerach rejestracyjnych [...] oraz [...] co było przyczyną pomyłki, która została skorygowana już w czasie kontroli i w tym momencie prawidłowy sygnał wraz z jego historią był widoczny dla kontrolujących (co znajduje swoje potwierdzenie w protokole z kontroli). Obydwa lokalizatory działały poprawnie i obydwa sygnały były przesyłane w sposób ciągły, więc w każdym momencie była możliwość sprawdzenia i zweryfikowania trasy pojazdu.