Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. II GSK 1131/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Marek Krawczak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Aktywów Państwowych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 marca 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 2899/22 w sprawie ze skargi A. Sp. z o.o. w G. na decyzję Ministra Aktywów Państwowych z dnia [...] sierpnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanych odbiorników telewizyjnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 marca 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 2899/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Ministra Aktywów Państwowych z dnia [...] sierpnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanych odbiorników telewizyjnych, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją Dyrektora Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej S.A. w Warszawie z dnia [...] lutego 2022 r. oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że art. 15zzzzzn2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm., dalej jako: "ustawa COVID - 19") obowiązywał w czasie, w którym skarżąca powinna zgłosić do rejestracji posiadane odbiorniki. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku stwierdzenia uchybienia przez stronę w okresie obowiązywania stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 przewidzianych przepisami prawa administracyjnego terminów organ administracji publicznej zawiadamia stronę o uchybieniu terminu.
Zdaniem Sądu I instancji, Dyrektor Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej S.A. powinien w pierwszej kolejności zawiadomić Spółkę o uchybieniu do rejestracji posiadanych odbiorników, a jednocześnie zgodnie z art. 15 zzzzzn2 ust. 2 ustawy COVID-19, wyznaczyć Spółce, termin 30 dni na złożenie wniosku o przywrócenie terminu. Powyższe czynności w kontrolowanej sprawie nie zostały przez organ podjęte. Organy I i II instancji błędnie uznały, iż w rozpoznawanej sprawie nie mają zastosowania przepisy art.15 zzzzzn2.