Orzeczenie
Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 maja 2024 r., sygn. II SA/Łd 3/24
Dnia 16 maja 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Mikołajczyk Sędziowie Sędzia WSA Agata Sobieszek-Krzywicka Asesor WSA Marcin Olejniczak (spr.) Protokolant St. sekretarz sądowy Dominika Człapińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2024 roku sprawy ze skargi B. Z. na akt [...] Okręgowej Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 listopada 2023 r. znak L.Dz.LOOIA/0419/2023 w przedmiocie ustalenia opłaty za przygotowanie informacji publicznej 1. uchyla zaskarżony akt; 2. zasądza od [...] Okręgowej Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz skarżącej B. Z. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. dc
Uzasadnienie
B. Z. zaskarżyła akt [...] Okręgowej Izby Architektów RP, którym ustalono w stosunku do skarżącej opłatę za przygotowanie informacji publicznej, zarzucając naruszenie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP, w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
W uzasadnieniu wyjaśniła, że pismem z 24 stycznia 2023 r. wniosła o udostępnienie informacji w zakresie protokołu wraz z załącznikami z kontroli OKR: (1) kontroli związanej z nieprawidłowościami z działalności rady LOOIA RP z 14 września 2022 r.; (2) kontroli z organizacji i przebiegu konferencji "Architekci o architekturze - Piękno architektury" z 12 stycznia 2023 r.".
W odpowiedzi, pismem z 16 listopada 2023 r. organ poinformował, że żądanie wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów w wysokości 1200 zł.
Zdaniem skarżącej takie działanie organu jest bezpodstawne. Obowiązkiem organu jest skrupulatne wykazanie, w jaki sposób żądana opłata została wyliczona oraz, że jej wysokość odpowiada rzeczywiście poniesionym kosztom, a organ w trybie art. 15 ust. 1 u.d.i,p. nie może przerzucić na wnioskującego o udostępnienie informacji publicznej normalnie ponoszonych kosztów wynagrodzenia zatrudnionych przez siebie pracowników. Organ nie wykazał, że ponosi jakiekolwiek dodatkowe koszty, które wykraczałyby poza zakres zwykłej pracy biurowej i organizacyjnej. Nie wskazał żadnych kosztów, związanych z formą bądź sposobem udostępnienia informacji, a z aktu nie wynika, aby usunięcie danych osobowych wymagało kosztownej modyfikacji dokumentu, zatrudnienia specjalistów, zakupu sprzętu, wydatków związanych z know-how, itp. Co więcej, Organ nie przedstawił jakichkolwiek wyliczeń, z których wynikałby taki, a nie inny koszt, przez co istnieje istotne ryzyko, że kwota została wskazana arbitralnie i bez stosownych kalkulacji, a więc nie spełniając wymogów art. 15 ust. 1 u.d.i.p.