Wyrok NSA z dnia 15 maja 2024 r., sygn. II GSK 436/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. I. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2020 r. sygn. akt III SA/Po 434/20 w sprawie ze skargi M. I. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 czerwca 2020 r. nr 3001-IOA.4246.32.2019.MSz w przedmiocie kary pieniężnej dla posiadacza samoistnego lokalu, w którym znajdowały się niezarejestrowane automaty do gier 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. I. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu 4.050 (cztery tysiące pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 8 grudnia 2020 r., sygn. akt III SA/Po 434/20 oddalił skargę M.I. (dalej: strona, skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu (dalej: Dyrektor IAS, DIAS) z 16 czerwca 2020 r. w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej dla posiadacza samoistnego lokalu, w którym znajdowały się niezarejestrowane automaty do gier.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W dniu 20 sierpnia 2018 r. funkcjonariusze Wielkopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Poznaniu (dalej: WUC-S) przeprowadzili kontrolę w sklepie spożywczo – przemysłowym zlokalizowanym w A.. przy ul. [...]. W toku czynności procesowych ustalono, że w ww. lokalu znajdowały się dwa urządzenia elektroniczne o nazwach: E. nr [...]1 i E. nr [...]2, podłączone do sieci energetycznej i gotowe do gry. Podczas kontroli funkcjonariusze przeprowadzili eksperyment procesowy, w wyniku którego w sposób jednoznaczny ustalono, że gry oferowane na ww. urządzeniach zawierają element losowości, urządzane są w celach komercyjnych oraz toczą się o wygrane rzeczowe i pieniężne, co oznaczało, że automaty były automatami do gier losowych zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 165 z późn. zm.; dalej: u.g.h.). Automaty te były niezarejestrowane.