Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 maja 2024 r., sygn. II SA/Lu 49/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza (sprawozdawca) Asesor sądowy Anna Ostrowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 14 maja 2024 r. sprawy ze skargi [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 15 listopada 2023 r., znak: IF-VII.7840.3.62.2023.AG w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia zamiaru budowy 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Starosty Lubelskiego z 2 października 2023 r., znak: AB.6743.1335.2023.WM1; 2. zasądza od Wojewody Lubelskiego na rzecz skarżącej [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 15 listopada 2023 r., znak IF-VII.7840.3.62.2023.AG Wojewoda Lubelski, po rozpatrzeniu odwołania [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą W., utrzymał w mocy decyzję Starosty Lubelskiego z dnia 2 października 2023 r., znak: AB.6743.1335.2023.WM1, wnoszącej sprzeciw w sprawie zgłoszenia budowy tymczasowego obiektu budowlanego - wolnostojącego masztu antenowego na działce nr ewid. [...], położonej w m. N. D., gm. N. D..
Decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Zgłoszeniem z dnia 27 września 2023 r. [...] sp. z o.o. wystąpiła do Starosty Lubelskiego z zamiarem wykonania robót budowlanych polegających na budowie przenośnego, wolno stojącego masztu antenowego [...] [...] wraz z rusztem, szafami telekomunikacyjnymi posadowionymi na gruncie wraz z odciągami, balastami i innymi elementami konstrukcji, instalacją radiokomunikacyjną a także infrastrukturą zasilającą na działce nr [...] w N. D.. Planowany termin rozbiórki określono na dzień 6 kwietnia 2024 r.
Decyzją z dnia 2 października 2023 r., znak: AB.6743.1335.2023.WM1, Starosta Lubelski, działając na podstawie art. 30 ust 7 pkt 1 ustawy Prawo budowlane wniósł sprzeciw do powyższego zgłoszenia. W uzasadnieniu ww. decyzji organ I instancji wskazał, że na przenośnym maszcie antenowym planuje się instalację anten sektorowych, modułów radiowych i anten mikrofalowych na wysokości 23,5 m. Prace te są zaliczane do robót, których wykonanie stwarza wysokie ryzyko powstania zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia ludzi, zaś dołączony projekt nie obejmuje analizy rozkładu pola elektromagnetycznego ani mocy promieniowania projektowanych anten, co uniemożliwia dokładną ocenę wpływu projektowanego obiektu na bezpieczeństwo ludzi oraz środowiska. Przy tym w procedurze zgłoszenia nie jest możliwe nałożenie inspektora nadzoru inwestorskiego. Następnie organ powiatowy odniósł się do pojęcia obiektu budowlanego niepołączonego trwale z gruntem i skonstatował, że projektowany jest tymczasowy obiekt budowlany o znacznych rozmiarach, który będzie nietrwale połączony z gruntem, co w konsekwencji przy uwzględnieniu rozmiarów i masy stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i mienia. Starosta Lubelski wskazał ponadto, że do wnioskowanego obiektu projektuje się linię zalicznikową (WLZ) do istniejącego przyłącza elektroenergetycznego oraz instalację odgromową, zaś budowa zewnętrznych instalacji do projektowanych obiektów nie została zwolniona z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Końcowo organ powiatowy przywołał treść art. 30 ust. 7 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którym organ może nałożyć w drodze decyzji obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right