Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 maja 2024 r., sygn. III SA/Kr 853/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Sędziowie: WSA Katarzyna Marasek-Zybura Asesor WSA Magdalena Gawlikowska (spr.) Protokolant: specjalista Anna Chwalibóg po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2024 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 15 marca 2023 r. nr SKO.RD/4120/134/2023 w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnosty do przeprowadzania badań technicznych pojazdów oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 15 marca 2023 r., nr SKO.RD/4120/134/2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie utrzymało w mocy decyzję Starosty Wadowickiego z 9 kwietnia 2021 r., nr WKT.5422.2.2021.KG(5), w przedmiocie cofnięcia M. K. (dalej: skarżący) uprawnienia diagnosty nr [...] wydanego przez Starostę Wadowickiego 3 sierpnia 2004 r.
Zaskarżona decyzja zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Sąd Rejonowy Wydział II Karny w Tarnobrzegu przesłał do Starostwa Powiatowego w Wadowicach wypis prawomocnego wyroku z 21 maja 2021 r. w sprawie o sygn. [...], którym uznano skarżącego M. K. za winnego poświadczenia nieprawdy polegającego na dokonaniu niezgodnego ze stanem faktycznym wpisu w dowodzie rejestracyjnym i wystawieniu zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu marki [...] nr rej. [...]. Czyn ten stanowi przestępstwo z art. 271 § 1 k.k., za co Sąd skazał skarżącego orzekając m.in. karę sześciu miesięcy pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem na okres jednego roku.
Decyzją Starosty Wadowickiego z 9 kwietnia 2021 r. cofnięto skarżącemu uprawnienia diagnosty.
W motywach rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji wskazał, że poświadczenie nieprawdy stwierdzone prawomocnym wyrokiem oznacza, że swoim działaniem diagnosta wypełnił przesłankę, o której mowa w art. 84 ust. 3 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, skutkującą cofnięciem mu uprawnień do wykonywania badań technicznych. Stwierdzono też, że zbędne jest prowadzenie przez organ uzupełniającego postępowania dowodowego na okoliczność wykazania naruszenia z art. 84 ust. 3 pkt 1 czy pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Podkreślono, że przewidziana ww. przepisem sankcja, nakładana jest decyzją administracyjną obligatoryjnie, bez żadnej możliwości jej miarkowania, czy dodatkowego uwarunkowania.