Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.245.2024.2.MŻ

W zakresie uznania, czy Spółka może skorygować błędne dane nabywcy wystawiając notę korygującą oraz czy Spółka może skorygować dane kontrahenta, w przypadku gdy nie jest faktycznym odbiorcą towaru lub usługi poprzez wystawienie faktury do zera.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe/w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie:

  • uznania, że Spółka może skorygować błędne dane nabywcy wystawiając notę korygującą, jeśli wystawiona faktura VAT sprzedaży lub korekta VAT sprzedaży została doręczona z błędnymi danymi nabywcy kontrahentowi będącemu faktycznym nabywcą usług lub towarów, (pytanie nr 1) – jest nieprawidłowe, oraz
  • uznania, że Spółka może skorygować błędne dane wystawiając fakturę korygującą „do zera”, jeśli wystawiona faktura VAT lub korekta VAT sprzedaży została doręczona z błędnymi danymi do kontrahenta, który nie był stroną sprzedaży – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, czy Spółka lub nabywca może skorygować błędne dane nabywcy wystawiając notę korygującą, jeśli wystawiona faktura VAT sprzedaży lub korekta VAT sprzedaży została doręczona z błędnymi danymi nabywcy będącemu faktycznym nabywcą usług lub towarów, oraz w zakresie uznania, czy w przypadku, gdy faktura VAT sprzedaży lub korekta VAT sprzedaż została wystawiona i dostarczona z błędnymi danymi do kontrahenta, który nie jest stroną sprzedaży, to czy Państwa Spółka może skorygować błędne dane nabywcy poprzez wystawienie faktury korekty „do zeraʺ.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

„A” S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce, w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej „A” prowadzi (…). Dodatkowo prowadzi również działalność (...).

Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzi (...) zakładów produkcyjnych, posiadających w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu. W zakresie swojej działalności Spółka dokonuje sprzedaży produktów poprzez własne Centra Dystrybucji, Oddziały oraz poprzez sieć sklepów firmowych w ramach spółki zależnej „B” Sp. z o.o.

W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez Spółkę. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia lub sprzedaży określonych towarów i usług). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

„A” S.A. zatrudnia szereg pracowników, którzy są odpowiedzialni za sprzedaż oraz wystawianie faktur sprzedażowych dla kontrahentów krajowych, jak i zagranicznych. Spółka miesięcznie wystawia około 90 tysięcy faktur sprzedażowych, zdarzają się jednak przypadki w których to po wystawieniu faktury oraz jej doręczeniu do kontrahenta okazuje się, że faktura została błędnie wystawiona, to znaczy wystawiona na błędnego nabywcę lub z błędnymi danymi nabywcy. Wówczas Spółka „A” S.A. w zależności od zaistniałych okoliczności wystawia również korekty „do zera” do faktur sprzedaży lub noty korygujące. Przedmiotowe faktury są fizycznie wystawiane przez pracowników Spółki i odwzorowują zaistniałe zdarzenia gospodarcze, następnie wszystkie dokumenty sprzedażowe mają swoje odzwierciedlenie w miesięcznych plikach JPK_V7.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania:

1.Czy „faktura VAT sprzedaży” lub „korekta VAT sprzedaży” wysłana i dostarczona z błędnymi danymi do kontrahenta, który nie był/nie jest stroną transakcji, dokumentuje faktyczną dostawę towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane na rzecz tego kontrahenta?

2.Czy wraz z „fakturą VAT sprzedaży” lub „korektą VAT sprzedaży” wysłaną i dostarczoną z błędnymi danymi do kontrahenta, który nie był/nie jest stroną transakcji, dochodzi także na rzecz tego kontrahenta do faktycznej dostawy towarów, których dotyczą wystawione przez Państwa „faktury VAT sprzedaży” lub „korekty VAT sprzedaży”, a jeśli tak, to czy kontrahent zwraca Państwu taki towar i odsyła do Państwa „fakturę VAT sprzedaży” lub „korektę VAT sprzedaży”, jako podmiot niebędący faktycznym nabywcą towarów?

-wskazali Państwo, że:

Spółka „A” S.A. posługując się sformułowaniem „korekta VAT sprzedaży” miała na myśli fakturę korygującą zgodnie z art. 106j ustawy o VAT.

„A” S.A zatrudnia szereg pracowników, którzy są odpowiedzialni za sprzedaż oraz wystawianie faktur sprzedażowych dla kontrahentów krajowych, jak i zagranicznych. Spółka miesięcznie wystawia około 90 tysięcy faktur sprzedażowych. Zdarzają się przypadki, w których to po wystawieniu faktury oraz jej doręczeniu do kontrahenta okazuje się, że faktura została błędnie wystawiona, tzn. przez błąd ludzki została błędnie podana np. ilość lub błędna nazwa towaru lub usługi. W takim przypadku pracownik Spółki niezwłocznie po zauważeniu błędu sporządza fakturę korygującą zgodnie z art. 106j ust 2 ustawy o VAT podając przyczynę korekty danej faktury.

Warto zauważyć, że ww. opisana sytuacja opisuje stan, w której na fakturze pierwotnej wskazywany jest przez Wnioskodawcę podmiot, który rzeczywiście nabył towary lub usługi świadczone przez Spółkę – faktura pierwotna dokumentuje zatem rzeczywistą transakcję, która dokonana została między Spółką a klientem.

W opisanym stanie faktycznym Spółka przedstawia sytuację, kiedy faktura lub korekta VAT sprzedaży została wystawiona i dostarczona z błędnymi danymi do kontrahenta, który w rzeczywistości nie nabył świadczeń od Wnioskodawcy. Wymienione transakcje zostały dostarczone lub wykonane faktycznemu odbiorcy, który jest stroną transakcji. Natomiast błędnie wystawione i wysłane faktury lub korekty VAT sprzedaży zostały dostarczone na rzecz innego (trzeciego) odbiorcy, który nie był stroną niniejszych transakcji.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistniałe zdarzenie gospodarcze (potwierdzenie nabycia towarów i usług). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jako przekazanie innemu podmiotowi (odbiorcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. W takim przypadku błędnie wystawiona faktura lub korekta VAT sprzedaży nie pozwala na rzeczywiste odzwierciedlenie przebiegu zdarzeń gospodarczych.

Dokument – faktura bądź korekta VAT sprzedaży została niepoprawnie wprowadzona do obrotu prawnego, gdyż ww. dokumenty otrzymał nabywca, który nie był stroną transakcji. Błędnie wystawiona faktura lub korekta VAT sprzedaży nie pozwala na rzeczywiste odzwierciedlenie przebiegu zdarzeń gospodarczych.

Pytania

1. Czy Spółka może skorygować błędne dane wystawiając notę korygującą, jeśli wystawiona faktura VAT sprzedaży lub korekta VAT sprzedaży została doręczona z błędnymi danymi nabywcy będącym faktycznym nabywcą usług lub towarów?

2. Czy w przypadku, gdy faktura VAT sprzedaży lub korekta VAT sprzedaż została wystawiona i dostarczona z błędnymi danymi do kontrahenta, który nie jest stroną sprzedaży, Spółka ma obowiązek skorygować błędne dane dokumentując takie zdarzenie fakturą korygującą wystawioną do „zera”?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w nadesłanym uzupełnieniu)

Ad 1

Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

Dane, które wyłączają możliwość wystawienia noty korygującej to dane określające:

  • miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  • cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  • wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  • stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  • kwotę należności ogółem.

W katalogu powyższym wyłączającym możliwość wystawienia noty, nie znajdują się zatem dane odbiorcy faktury.

Notą korygującą mogą być zatem poprawione między innymi: imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy. W ten sposób ustawodawca dopuszcza możliwość w powyższym przepisie wyeliminowania jakichkolwiek błędów pojawiających się na fakturze, a dotyczących nabywców lub sprzedawców - także przez jej nabywcę - przez wystawienie noty korygującej.

Noty korygujące mogą zostać wystawione przez nabywcę towaru lub usługi, w przypadku, gdy otrzymał on fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy).

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku realizacji transakcji sprzedaży opodatkowanej, gdy nabywca otrzymał błędne dane na fakturze sprzedażowej a jest stroną transakcji, wówczas Spółka lub nabywca może skorygować błąd notą korygującą.

Spółka „A” S.A. w zakresie pkt 1 z pierwotnego wniosku stoi na stanowisku, iż w przypadku kiedy zostanie wystawiona faktura lub korekta sprzedażowa z błędnymi danymi nabywcy, Wnioskodawca bądź nabywca może skorygować błędy na podstawie wystawionej noty korygującej.

Ad 2

Zasady dotyczące wystawiania faktur oraz faktur korygujących zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Stosownie do treści art. 106e ustawy, faktura powinna zawierać:

1.datę wystawienia;

2.kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.stawkę podatku;

13.sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.kwotę należności ogółem (...).

Jak wynika z powyższych regulacji, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, obniżek cen, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (zwrotu całości lub części należności) oraz w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą.

Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Fakturę korygującą zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wystawia się w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

  • podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie;
  • dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
  • dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4;
  • stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

Fakturę korygującą wystawia się więc m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Tym samym istotą faktur korygujących jest korekta dokumentów pierwotnych tak, aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych w danym okresie rozliczeniowym.

Zauważyć należy, że prawo wystawienia faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy i dotyczy sytuacji, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturą.

W myśl art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, faktura korygująca powinna zawierać:

  • numer kolejny oraz datę wystawienia dokumentu;
  • dane zawarte w pierwotnej fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
  • określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
  • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  • jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  • w przypadkach innych niż wskazane w powyższym punkcie – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Zatem faktury korygujące są specyficznym rodzajem dokumentów, ich istotą jest korekta faktur pierwotnych, a celem wystawienia – doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

W sytuacji, gdy faktura z błędnymi danymi nabywcy jest w posiadaniu nabywcy, który nie jest faktycznym odbiorcą towaru lub usługi, wówczas Spółka powinna wystawić fakturę korygującą, która „wyzerujeʺ fakturę pierwotną oraz wystawić poprawną fakturę sprzedażową z poprawnymi danymi nabywcy, który jest stroną transakcji wskazanej w fakturze sprzedażowej.

Reasumując w korespondencji ze szczegółowo przytoczonymi przepisami prawa podatku od towarów i usług w przypadku pytania z pkt 1 niniejszego wniosku Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku kiedy zostanie wystawiona faktura lub korekta sprzedażowa z błędnymi danymi nabywcy Wnioskodawca bądź nabywca może skorygować błędy na podstawie wystawionej noty korygującej.

Natomiast w przypadku pytania z pkt 2, jeżeli Spółka wystawi i dostarczy fakturę lub korektę sprzedażową do nabywcy, który nie jest stroną transakcji handlowej wówczas Wnioskodawca musi wystawić fakturę VAT korektę „zerującą” daną transakcję. Ponieważ usługa na rzecz wskazanego podmiotu na fakturze nie została wykonana, a nadto faktura została doręczona firmie trzeciej (niebędącej faktycznym nabywcą). Dokument został niepoprawnie wprowadzony do obrotu prawnego, zatem konieczne jest jego skorygowanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • uznania, że Spółka może skorygować błędne dane nabywcy wystawiając notę korygującą, jeśli wystawiona faktura VAT sprzedaży lub korekta VAT sprzedaży została doręczona z błędnymi danymi nabywcy kontrahentowi będącemu faktycznym nabywcą usług lub towarów, (pytanie nr 1) – jest nieprawidłowe, oraz
  • uznania, że Spółka może skorygować błędne dane wystawiając fakturę korygującą „do zera”, jeśli wystawiona faktura VAT lub korekta VAT sprzedaży została doręczona z błędnymi danymi do kontrahenta, który nie był stroną sprzedaży – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Odnośnie udokumentowania zdarzeń poprzez wystawienie faktur, należy wskazać, że w myśl art. 106 ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Zgodnie z art. 106g ust. 1 ustawy:

Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na obowiązek skorygowania takiej faktury przez wystawienie faktury korygującej.

Zasady dotyczące wystawiania faktur oraz faktur korygujących zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1-24 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem;

16) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:

a) obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub

b) w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty

- wyrazy „metoda kasowa”;

17) w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz „samofakturowanie”;

18) w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie";

18a) w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy "mechanizm podzielonej płatności", przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania;

19) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:

a) przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b) przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c) innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;

20) w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;

21) w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;

22) w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:

a) przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,

b) liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;

23) w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;

24) w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:

a) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,

b) numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego

W myśl art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony),

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z kolei w myśl art. 106j ust. 2 ustawy:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1) (uchylony)

2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur,

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą,

4) (uchylony),

5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej,

6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Art. 106j ust. 2a ustawy stanowi, że:

Faktura korygująca może zawierać:

1)wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;

2)przyczynę korekty.

Stosownie natomiast do zapisu art. 106k ustawy:

1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

2. Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.

3. Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

1) wyrazy „NOTA KORYGUJĄCAʺ;

2) numer kolejny i datę jej wystawienia;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

4) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

5) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

4. Przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.

O prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują, tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania. Niemniej jednak, opisane błędy powinny być skorygowane w ten sposób, aby faktura odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję pomiędzy prawidłowo oznaczonymi podmiotami gospodarczymi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zarówno sprzedawca, jak i nabywca towarów i usług mają możliwość poprawienia błędów w wystawionej uprzednio fakturze, w zależności od rodzaju pomyłki. Skorygowanie błędu polegającego na nieprawidłowym wskazaniu np. daty sprzedaży, może być dokonane poprzez wystawienie faktury korygującej przez podatnika (sprzedawcę), jak również nabywca towaru, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki (za wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy) może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą i skorygować nią m.in. dane takie jak data sprzedaży. Zatem w sytuacji, gdy podatnik otrzyma fakturę, w której została wykazana np. nieprawidłowa data sprzedaży, może ona zostać skorygowana poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej lub poprzez wystawienie przez nabywcę noty korygującej.

Z okoliczności sprawy wynika, że:

  • są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,
  • prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie uboju bydła, trzody chlewnej, produkcji wyrobów, przetwórstwa oraz sprzedaż mięsa,
  • dodatkowo prowadzą Państwo również działalność w zakresie produkcji tłuszczów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wytwarzania gotowych posiłków i dań, produkcji gotowych pasz i karmy dla zwierząt oraz magazynowania i przechowywania towarów. Sprzedaż jest realizowana na rzecz kontrahentów krajowych jak i zagranicznych,
  • Państwa Spółka miesięcznie wystawia około 90 tysięcy faktur sprzedażowych,
  • zdarzają się przypadki – jak Państwo wskazali we wniosku oraz jego uzupełnieniu - w których to po wystawieniu faktury lub faktury korygującej oraz jej doręczeniu do kontrahenta okazuje się, że faktura lub faktura korygująca została błędnie wystawiona, to znaczy wystawiona na błędnego nabywcę, (który nie był stroną transakcji) i do niego doręczona lub z błędnymi danymi nabywcy, który jest faktycznym nabywcą towarów i usług,
  • przedmiotowe faktury są wystawiane przez Państwa pracowników i odwzorowują zaistniałe zdarzenie gospodarcze,
  • dokumenty sprzedażowe są również wykazywane w miesięcznych JPK_7.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości w sprawie w dotyczą tego, czy w sytuacji, gdy wystawiona faktura VAT sprzedaży lub faktura korygująca została doręczona z błędnymi danymi nabywcy, który był faktycznym odbiorcą usług lub towarów, to czy w takim przypadku Państwa Spółka może skorygować błędne dane nabywcy wystawiając notę korygującą.

Odnosząc się do ww. wątpliwości podkreślić należy, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową faktury, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje zostaną wskazane błędne nabywcy, przy jednoczesnej możliwości zweryfikowania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, nie ma podstaw do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem błąd ten nie wpływa na wysokość zobowiązania podatkowego. Tego rodzaju wadliwość, co prawda, powoduje, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże sama w sobie nie wpływa na przedmiot i podstawę opodatkowania.

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury lub faktury korygującej wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, fakturę korygującą wystawia podatnik, tj. sprzedawca. Fakturę korygującą Sprzedawca wystawia w razie stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury lub faktury korygującej powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz powyższe uregulowania stwierdzić należy, że występując jako wystawca faktur lub faktur korygujących nie mogą Państwo na podstawie obowiązujących przepisów wystawić noty korygującej do uprzednio wystawionej/wystawionych faktur VAT sprzedaży lub korekt faktur VAT sprzedaży. W sytuacji błędnych danych wskazanych przez Państwa na fakturze/fakturach sprzedaży luk korekt faktur skorygowanie błędu polegającego na nieprawidłowym (błędnym) wskazaniu danych kontrahenta powinno nastąpić – w myśl art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy – wyłączenie poprzez wystawienie przez Spółkę faktury korygującej, zawierającej dane określone w art. 106j ust. 2 ustawy, w szczególności wskazującej jako przyczynę korekty błędne określenie danych nabywcy oraz prawidłową treść korygowanych pozycji, czyli prawidłowe dane nabywcy/kontrahenta.

Tym samym, w analizowanej sprawie korygowanie pierwotnie wystawionej faktury sprzedaży lub faktury korygującej z powodu wskazania na niej błędnych danych nabywcy będącego faktycznym odbiorcą towarów i usług, powinno nastąpić poprzez wystawienie przez Państwa jako sprzedawcę faktury korygującej. Jak już wskazano, nota korygująca może być wystawiana wyłącznie przez nabywcę, a nie przez sprzedawcę i ma zastosowanie w ograniczonych przypadkach. Możliwość korygowania faktur poprzez wystawienie przez nabywcę not korygujących dotyczy jedynie pomyłek dotyczących danych nabywcy, takich jak np. błąd w nazwisku, imieniu, nazwie, adresie lub numerze NIP, czy też oznaczeniu towaru. Korygowanie faktury notą korygującą – zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy – należy zatem do obowiązków nabywcy, a nie do obowiązków wystawcy faktury (tu. Państwo).

Zatem Państwa stanowisko wskazujące, że po wystawieniu i dostarczeniu faktury lub faktury korygującej, na której znajdują się błędne dane nabywcy (który jest faktycznym odbiorcą towaru lub usługi), skorygowanie błędu może nastąpić poprzez wystawienie przez Państwa noty korygującej uznaję za nieprawidłowe.

Kolejne wątpliwości dotyczą możliwości wystawienia faktury korygującej „do zera” w  sytuacji, w której wystawiona faktura lub faktura korygująca jest doręczona do kontrahenta (z jego danymi), który nie jest stroną transakcji.

Należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wykonawcze do niej nie odnoszą się do możliwości wystawienia w podobnych przypadkach faktury korygującej „do zera”, i wystawienia nowej faktury zawierającej już poprawne informacje.

W przypadku, gdy wystawioną przez upoważniony do tego podmiot fakturę lub fakturę korygującą otrzymał podmiot, który w rzeczywistości nie był stroną transakcji - nie nabył faktycznie towaru/usługi - skorygowanie tego błędu powinno nastąpić poprzez wystawienie faktury korygującej „do zera”, gdyż w takiej sytuacji faktura dokumentuje transakcję, która nie miała miejsca. Podmiot, który ją otrzymał i figuruje na dokumencie jako nabywca, nie był stroną transakcji. Zatem, jeżeli faktura została wystawiona na podmiot, który nie był stroną transakcji i dokument został do niego doręczony, to sprzedawca będzie obowiązany do wystawienia faktury korygującej „do zera”. Wystawiona faktura lub faktura korygująca dokumentuje bowiem transakcję, która w rzeczywistości nie miała miejsca. Błędnie wskazany na fakturze kontrahent nie nabył towaru ani usługi.

W opisanej sytuacji – zgodnie z Państwa wskazaniem – nie dochodzi w rzeczywistości do dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz podmiotu, który został wykazany na fakturze lub fakturze korygującej, i do którego doręczono dokument. Transakcje gospodarcze zrealizowane są z fatycznym odbiorcą, który nabywa od Państwa towar bądź usługę. Czyli do rzeczywistej transakcji dochodzi z faktycznym odbiorcą towaru/usługi, a nie z podmiotem, wykazanym błędnie na fakturze lub fakturze korygującej. Tym samym, w opisanym przypadku wystawiona przez Państwa faktura lub faktura korygująca dokumentuje czynność, która nie miała miejsca.

Zatem, w ww. sytuacji gdy wystawiona zostanie faktura lub faktura korygująca na podmiot, który nie był faktycznym odbiorcą towaru lub usługi od Państwa, i który to dokument został do niego doręczony, naprawienie błędu powinno nastąpić poprzez wystawienie faktury korygującej „do zera”, a następnie wystawienie nowej faktury lub faktury korygującej na rzecz rzeczywistego podatnika, z którym doszło do transakcji gospodarczej.

W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie uznania, że w przypadku kiedy faktura lub faktura korygująca została wystawiona i dostarczona z błędnymi danymi do kontrahenta, który w rzeczywistości nie nabył towarów i usług od Państwa, wówczas naprawienie tego błędu powinno nastąpić poprzez wystawienie faktury korygującej „do zera” jest prawidłowe.

Naprawienie błędu poprzez wystawienie faktury korygującej „do zera” powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Tym samym powinni Państwo dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych.

Dodatkowo, zauważyć należy, że korekty wystawiamy tylko do faktury pierwotnej (tej, która dokumentowała zawarcie transakcji gospodarczej) – nie wystawiamy korekt do innych faktur korygujących.

Zatem, w sytuacji jeśli zaistnieje konieczność ponownego poprawienia faktury, do której wystawiono już fakturę korygującą, to kolejny dokument poprawiający błędy musi odnosić się do danych z faktury pierwotnej, ale z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez wszystkie uprzednio wystawione korekty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00