Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.226.2023.2.RG
- Spełnienie przez Państwa Spółkę warunku określonego w art. 145e ust. 1 pkt 1) ustawy, warunkujący m.in. opodatkowanie VAT dostaw mediów na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia, w sytuacji, gdy przeważająca część ogółu nabywanej przez Spółkę energii elektrycznej lub gazu (a nie z danego kontraktu/umowy) wykorzystywana jest przez Spółkę do realizacji przez nią podstawowej działalności produkcyjnej, a nie do dalszej odsprzedaży, -Ustalenie czy w przypadku dostawy mediów dokonywanej w ramach transakcji zawieranych bezpośrednio lub za pośrednictwem giełdy towarowej, w której Państwa Spółka może występować zarówno jako nabywca bądź jako dostawca, posiadanie koncesji przez podmiot będący nabywcą mediów jest wystarczające do opodatkowania VAT tej dostawy na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia, - Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w odniesieniu do mediów nabywanych przez Spółkę, dla których obowiązek podatkowy powstanie od 1 kwietnia 2023 r., gdy na tych fakturach będzie wskazana kwota podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 marca 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- spełnienia przez Państwa Spółkę warunku określonego w art. 145e ust. 1 pkt 1) ustawy, warunkujący m.in. opodatkowanie VAT dostaw mediów na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia, w sytuacji, gdy przeważająca część ogółu nabywanej przez Spółkę energii elektrycznej lub gazu (a nie z danego kontraktu/umowy) wykorzystywana jest przez Spółkę do realizacji przez nią podstawowej działalności produkcyjnej, a nie do dalszej odsprzedaży,
- ustalenia czy w przypadku dostawy mediów dokonywanej w ramach transakcji zawieranych bezpośrednio lub za pośrednictwem giełdy towarowej, w której Państwa Spółka może występować zarówno jako nabywca bądź jako dostawca, posiadanie koncesji przez podmiot będący nabywcą mediów jest wystarczające do opodatkowania VAT tej dostawy na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia,
- prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w odniesieniu do mediów nabywanych przez Spółkę, dla których obowiązek podatkowy powstanie od 1 kwietnia 2023 r., gdy na tych fakturach będzie wskazana kwota podatku VAT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 kwietnia 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka (dalej:…, Spółka, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, w tym zarejestrowanym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Przedmiotem podstawowej działalności Spółki (oraz osiąganych przychodów) jest ..... (.... Spółki) i produkcja z nich .... będących przedmiotem sprzedaży i źródłem uzyskiwanego obrotu. Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż zwolniona. Spółka dokonuje ponadto:
-sprzedaży towarów innych niż ....., m.in. nabywanego od innych czynnych podatników VAT gazu i energii elektrycznej, które podlegają opodatkowaniu VAT wg stawek innych niż zwolnione oraz
-sprzedaży zwolnionej, stanowi ona jednak marginalną część obrotów osiąganych ze sprzedaży towarów i usług. Proporcja roczna udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem (ustalana wg zasad określonych w art. 90 ust. 2 i dalsze ustawy o VAT) za ostatnie lata przekraczała 99,5%, co - w związku z brzmieniem art. 90 ust. 4 oraz art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT - daje Spółce pełne prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tzw. sprzedażą mieszaną (tj. opodatkowaną i zwolnioną z VAT).
Spółka dla realizacji działalności produkcyjnej, w wyniku której wytwarzane są ...., będące przedmiotem sprzedaży opodatkowanej VAT (wg stawek innych niż zwolniona) zawiera z podmiotami zewnętrznymi (będącymi zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT) umowy/kontrakty na zakup energii elektrycznej (Spółka to .... w Polsce przemysłowy odbiorca energii elektrycznej, z rocznym zużyciem ok. .....) oraz gazu (dalej energia i gaz łącznie jako: media). Ww. dostawcy mediów posiadają właściwe koncesje, wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) na podstawie ustawy Prawo Energetyczne, na obrót mediami. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę na podstawie zawartych umów/kontraktów dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Spółkę z wykazaną kwotą podatku VAT.
Spółka wytwarza również energię elektryczną we własnym zakresie (w posiadanych tzw. blokach gazowo-parowych), na co posiada wymaganą koncesję wydaną przez Prezesa URE.
Nabywane przez Spółkę media, jak również energia produkowana przez Spółkę, wykorzystywane są do prowadzenia przez Spółka działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (zarówno na własne potrzeby - w zakresie produkcji metali stanowiących przedmiot sprzedaży, jak też do odsprzedaży). Spółka posiada koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, umożliwiającą obrót mediami i dokonuje częściowej odsprzedaży nabytych mediów na rzecz podmiotów zewnętrznych (w tym również posiadających koncesje jw.) - zarejestrowanych czynnych podatników VAT (sprzedaż na podstawie faktur VAT z wykazaną kwotą podatku VAT).
Zdecydowana większość nabywanych mediów wykorzystywana jest przez Spółkę do realizacji przez nią podstawowej działalności produkcyjnej, tj. produkcji metali, natomiast odsprzedaż mediów stanowi niewielką część osiąganych przychodów. Sporadycznie zdarzają się kontrakty/umowy, przy których całość nabywanych przez Spółkę mediów podlega odsprzedaży (na rzecz nabywców jw.).
Dostawy mediów dokonywane są w ramach transakcji zawieranych bezpośrednio (tj. gdzie stroną umowy/kontraktu jest Spółka oraz drugi podmiot) lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu (tj. za pośrednictwem giełdy towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych (dalej: giełda towarowa)).
Na mocy ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 556 dalej: ustawa zmieniająca), do ustawy o VAT wprowadzone zostały przepisy przewidujące czasowe (tj. w okresie od dnia 1 kwietnia 2023 r. do dnia 28 lutego 2025 r.) odwrotne obciążenie podatkiem VAT m.in. gazu w systemie gazowym i energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, w odniesieniu do transakcji dostawy mediów spełniających warunki wymienione we wprowadzonych przepisach. Jednym z tych warunków jest stwierdzenie, że nabywcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, którego główna działalność w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej polega na ich odsprzedaży i którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne (dalej: Warunek). Nowelizacja ustawy o VAT w tym zakresie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2023 r. W związku z powyższą regulacją Wnioskodawca, który jest zarówno nabywcą jak sprzedawcą mediów, przedstawia pytania dotyczące interpretacji przepisu wprowadzającego mechanizm odwrotnego obciążenia do rozliczania podatku VAT z tytułu dostaw mediów, dla których obowiązek podatkowy powstaje w okresie od 1 kwietnia 2023 r. do 28 lutego 2025 r.
W uzupełnieniu wniosku:
Na pytanie nr 1 Organu „Czy podmioty zewnętrzne, od których Państwa Spółka nabywa media (tj. energię elektryczną oraz gaz) są podatnikami podatku od towarów i usług, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy?”
Odpowiedzieli Państwo:
„Podmioty zewnętrzne, od których Spółka nabywa media (tj. energię elektryczną oraz gaz) są podatnikami podatku od towarów i usług, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Jak wskazano we wniosku o interpretację, zakupy mediów dokonywane przez Spółkę na podstawie zawartych umów/kontraktów dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Spółkę z wykazaną kwotą podatku VAT.”
Na pytanie nr 2 Organu „Czy dostawy energii elektrycznej oraz gazu są dokonywane w ramach transakcji zawieranych za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na rynku regulowanym lub OTF w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi?”
Odpowiedzieli Państwo:
„Dostawy energii elektrycznej oraz gazu są dokonywane w ramach transakcji zawieranych:
-bezpośrednio z innym podmiotem, tj. gdy stroną umowy/kontraktu jest Spółka oraz drugi podmiot, posiadający status czynnego podatnika VAT (niekorzystającego ze zwolnienia VAT) oraz posiadający koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (na podstawie ustawy Prawo energetyczne) umożliwiającą dokonywanie obrotu w/w towarami lub
-bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu tj. za pośrednictwem giełdy towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych.
Ponadto Spółka wyjaśnia, iż dostawy ww. towarów realizowane są przez Spółka również na rzecz podmiotu posiadającego status domu maklerskiego w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych (art. 145e ust. 2 pkt. 2 ustawy VAT).”
Pytania:
1.(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w sytuacji, gdy przeważająca część ogółu nabywanej przez Spółkę energii elektrycznej lub gazu (a nie z danego kontraktu/umowy) wykorzystywana jest przez Spółkę do realizacji przez nią podstawowej działalności produkcyjnej, a nie do dalszej odsprzedaży, nie jest spełniony Warunek określony w art. 145e ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, warunkujący m.in. opodatkowanie VAT dostaw mediów na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia?
2.(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w przypadku dostawy mediów dokonywanej w ramach transakcji zawieranych bezpośrednio lub za pośrednictwem giełdy towarowej, w której Spółka może występować zarówno jako nabywca (gdy dokonuje zakupu ww. towarów) bądź jako dostawca (gdy dokonuje sprzedaży ww. towarów), posiadanie koncesji przez podmiot będący nabywcą mediów jest wystarczające do opodatkowania VAT tej dostawy na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia?
3.Czy w odniesieniu do mediów nabywanych przez Spółkę, dla których obowiązek podatkowy powstanie od 1 kwietnia 2023 r., Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z otrzymanych faktur, gdy na tych fakturach będzie wskazana kwota VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Wprowadzona ustawą zmieniającą regulacja dotycząca mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostaw mediów nie wskazuje jak rozumieć pojęcie „głównej działalności w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej” zawarte w tym przepisie, jednak w ocenie Wnioskodawcy, czytając literalnie art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, pojęcie to należy odnosić do całości działalności nabywcy w odniesieniu do nabywania i odsprzedaży mediów (a nie odrębnie do poszczególnych kontraktów/umów). Analogicznie, w ocenie Wnioskodawcy sformułowanie „którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne” również należy rozpatrywać ogółem w skali wszystkich transakcji nabycia mediów, a nie odrębnie dla każdej pojedynczej transakcji zawieranej przez nabywcę.
Konsekwentnie, w ocenie Spółki podatnikiem w odniesieniu do transakcji zakupu mediów może być Spółka jako nabywca (po spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 145e ust. pkt 3-4 ustawy o VAT), tylko w przypadku, gdy co do zasady nabywa ona media w celu ich odprzedaży tj. gdy główna działalność Spółki w odniesieniu do nabywania mediów polegałaby na ich odsprzedaży i której zużycie tych mediów na własne potrzeby jest nieznaczne - przy czym należy to rozpatrywać ogółem w skali wszystkich zawartych umów/kontraktów, a nie odrębnie każdej umowy/kontraktu.
Na takie rozumienie przedmiotowego przepisu może także wskazywać katalog podmiotów wymienionych w art. 145e ust. 2 ustawy o VAT, wskazujący, że za nabywców w rozumieniu ww. przepisów uznawane są co do zasady podmioty pośredniczące w sprzedaży mediów.
Konsekwentnie, w ocenie Spółki w przypadku, gdy przeważająca część ogółu nabywanej przez Spółkę energii elektrycznej lub gazu (a nie z danego kontraktu/umowy) wykorzystywana jest przez Spółkę do realizacji przez nią podstawowej działalności produkcyjnej (tj. podlega zużyciu przez Spółkę), a nie do dalszej odsprzedaży, warunek określony w art. 145e ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, warunkujący m.in. opodatkowanie VAT dostaw mediów na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia nie jest spełniony.
Ad. 2
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W myśl art. 145e ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3-4 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 kwietnia 2023 r. do dnia 28 lutego 2025 r. w przypadku dostawy gazu w systemie gazowym, dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym (...) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące nabywcą tego gazu, tej energii lub usługobiorcą tych uprawnień, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
-w przypadku dostawy tego gazu lub tej energii - nabywcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, którego główna działalność w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej polega na ich odprzedaży i którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne;
-dostawa tych towarów jest dokonywana w ramach transakcji zawartej bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na:
a)giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych,
b)rynku regulowanym lub OTF w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
-dostawcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
Zgodnie zaś z art. 145e ust. 2 ustawy o VAT za nabywcę, o którym mowa w ust. 1, uważa się w szczególności podatnika VAT czynnego:
1)będącego spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
2)będącego towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
3)będącego spółką prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
4)będącego spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
5)posiadającego koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, umożliwiającą obrót towarami wskazanymi w ust. 1 lub posiadającego rachunek w rejestrze Unii, o którym mowa w art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Biorąc pod uwagę ww. regulacje, w ocenie Spółki, posiadanie przez nabywcę mediów koncesji nie jest samodzielnym warunkiem wystarczającym do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla transakcji dostawy mediów. Do opodatkowania dostaw mediów na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest łączne spełnienie warunków zawartych we wprowadzonych regulacjach, tj. warunków określonych w art. 145e ust. 1 pkt 1, pkt 3 i pkt 4 ustawy o VAT.
W konsekwencji, w przypadku transakcji zawieranych przez Spółka (który może występować zarówno jako nabywca mediów, jak i ich dostawca), opodatkowaniu na zasadach odwrotnego obciążenia, może podlegać dostawa mediów dokonana pomiędzy czynnymi podatnikami VAT, gdy łącznie spełnione są poniższe warunki:
-media nabywane przez nabywcę (ogółem w skali jego przedsiębiorstwa) są w głównej mierze przez niego odsprzedawane, a jedynie niewielka ilość tych mediów podlega zużyciu przez tego nabywcę;
-transakcja dostawy mediów jest dokonana na podstawie umowy/kontraktu zawartego bezpośrednio pomiędzy Spółka i podmiotem X lub przez Spółka z podmiotem X za pośrednictwem giełdy towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
-dostawca nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku dostawy mediów dokonywanej w ramach transakcji zawieranych bezpośrednio lub za pośrednictwem giełdy towarowej, w której Spółka występuje jako nabywca bądź jako dostawca, posiadanie koncesji przez podmiot będący nabywcą mediów nie jest wystarczające do opodatkowania VAT tej dostawy na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Ad. 3
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
A zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, co ma miejsce w przedmiotowej sytuacji. Nabywane media wykorzystywane są bowiem przez Spółkę do realizacji działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (zarówno na własne potrzeby - w zakresie produkcji metali stanowiących przedmiot sprzedaży (opodatkowanej VAT), jak też do odsprzedaży (również opodatkowanej VAT)).
Zgodnie z art. 145f ustawy o VAT, w przypadku czynności, o których mowa w art. 145e ust. 1 (tj. dostawy mediów, dla której ustawa zmieniająca wprowadziła czasowe odwrotne obciążenie podatkiem VAT, dostawca nie rozlicza podatku należnego, a kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 1, stanowi kwota podatku należnego z tytułu nabycia mediów.
Natomiast uwzględniając całość działalności Spółki w odniesieniu do nabywania mediów – w ocenie Wnioskodawcy, Spółka jako podmiot, który nabywa media przede wszystkim na własne zużycie i wykorzystuje je głównie do realizacji swojej podstawowej działalności produkcyjnej (opodatkowanej VAT), a jedynie (w mniejszym stopniu) dokonuje odsprzedaży nabywanych mediów, nie spełnia Warunku do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostaw mediów.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku nabycia przez Spółkę mediów, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstanie od 1 kwietnia 2023 r., zakupy te winny być opodatkowane przez Sprzedawcę, zaś Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W odniesieniu do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl z art. 145e ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 kwietnia 2023 r. do dnia 28 lutego 2025 r. w przypadku dostawy gazu w systemie gazowym, dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i świadczenia usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1092, 1576, 1967 i 2687), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące nabywcą tego gazu, tej energii lub usługobiorcą tych uprawnień, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1)w przypadku dostawy tego gazu lub tej energii - nabywcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, którego główna działalność w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej polega na ich odprzedaży i którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne;
2)w przypadku świadczenia tych usług - usługobiorcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4;
3)dostawa tych towarów lub świadczenie tych usług są dokonywane w ramach transakcji zawartej bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na:
a)giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych,
b)rynku regulowanym lub OTF w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
4)dostawcą lub usługodawcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
Zgodnie z art. 145e ust. 2 ustawy:
Za nabywcę lub usługobiorcę, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, uważa się w szczególności podatnika zarejestrowanego zgodnie z art. 96 ust. 4:
1)będącego spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
2)będącego towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
3)będącego spółką prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
4)będącego spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
5)posiadającego koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, umożliwiającą obrót towarami wskazanymi w ust. 1 lub posiadającego rachunek w rejestrze Unii, o którym mowa w art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Stosownie do art. 145f:
1.W przypadku czynności, o których mowa w art. 145e ust. 1, dostawca lub usługodawca nie rozlicza podatku należnego.
2.W przypadku czynności, o których mowa w art. 145e ust. 1, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 1, stanowi kwota podatku należnego z tytułu nabycia towaru lub usługi.
3.W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania dla czynności, o których mowa w art. 145e ust. 1, nabywca lub usługobiorca jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonał korekty podstawy opodatkowania.
Pozostałe uregulowania wskazano w art. 145g – 145k ustawy.
Przepisy art. 145e – 145k zostały wprowadzone ustawą z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 556) – art. 4, którym dodano do ustawy Rozdział 1c. Czasowe odwrotne obciążenie podatkiem gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych.
Wprowadzając powyższe przepisy ustawodawca skorzystał z przysługujących uprawnień wskazanych w Dyrektywie Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE.
Zgodnie z art. 199a Dyrektywy 2006/112/WE:
1. Państwa członkowskie mogą postanowić, do dnia 31 grudnia 2026 r., że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego wykonywana jest dowolna usługa lub dostarczany dowolny towar spośród poniżej wymienionych:
a) przeniesienie pozwoleń na emisję gazów cieplarnianych, o których mowa w art. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, które podlegają przenoszeniu zgodnie z art. 12 tej dyrektywy;
(…)
e) dostawy gazu i energii elektrycznej na rzecz podatnika-pośrednika, zgodnie z definicją w art. 38 ust. 2;
(…)
1a. Państwa członkowskie mogą określić warunki stosowania mechanizmu, o którym mowa w ust. 1.
1b. Stosowanie mechanizmu przewidzianego w ust. 1 do dostaw wszelkich towarów lub usług wymienionych w lit. c)-j) tego ustępu jest uzależnione od wprowadzenia właściwych i skutecznych obowiązków sprawozdawczych dla podatników dostarczających towary lub usługi, do których ma zastosowanie mechanizm, o którym mowa w ust. 1.
Jak wynika z opisu sprawy Państwa Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem podstawowej działalności Państwa Spółki jest .....(w ..... Spółki) i produkcja z nich ..... będących przedmiotem sprzedaży i źródłem uzyskiwanego obrotu. Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż zwolniona. Spółka dokonuje ponadto sprzedaży towarów innych niż metale, m.in. nabywanego od innych czynnych podatników VAT gazu i energii elektrycznej, które podlegają opodatkowaniu VAT wg stawek innych niż zwolnione oraz sprzedaży zwolnionej, stanowi ona jednak marginalną część obrotów osiąganych ze sprzedaży towarów i usług. Spółka dla realizacji działalności produkcyjnej, w wyniku której wytwarzane są metale, będące przedmiotem sprzedaży opodatkowanej VAT (wg stawek innych niż zwolniona) zawiera z podmiotami zewnętrznymi (będącymi zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT) umowy/kontrakty na zakup energii elektrycznej (Spółka to.... w Polsce przemysłowy odbiorca energii elektrycznej, z rocznym zużyciem ok. ....) oraz gazu (dalej energia i gaz łącznie jako: media). Ww. dostawcy mediów posiadają właściwe koncesje, wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) na podstawie ustawy Prawo Energetyczne, na obrót mediami. Podmioty zewnętrzne, od których Spółka nabywa media (tj. energię elektryczną oraz gaz) są podatnikami podatku od towarów i usług, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Spółka wytwarza również energię elektryczną we własnym zakresie, na co posiada wymaganą koncesję wydaną przez Prezesa URE.
Nabywane przez Spółkę media, jak również energia produkowana przez Spółkę, wykorzystywane są do prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (zarówno na własne potrzeby - w zakresie produkcji metali stanowiących przedmiot sprzedaży, jak też do odsprzedaży). Spółka posiada koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, umożliwiającą obrót mediami i dokonuje częściowej odsprzedaży nabytych mediów na rzecz podmiotów zewnętrznych (w tym również posiadających koncesje jw.) - zarejestrowanych czynnych podatników VAT (sprzedaż na podstawie faktur VAT z wykazaną kwotą podatku VAT). Zdecydowana większość nabywanych mediów wykorzystywana jest przez Spółkę do realizacji przez nią podstawowej działalności produkcyjnej, tj. produkcji metali, natomiast odsprzedaż mediów stanowi niewielką część osiąganych przychodów. Sporadycznie zdarzają się kontrakty/umowy, przy których całość nabywanych przez Spółkę mediów podlega odsprzedaży (na rzecz nabywców jw.). Dostawy mediów dokonywane są w ramach transakcji zawieranych bezpośrednio (tj. gdzie stroną umowy/kontraktu jest Spółka oraz drugi podmiot) lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu (tj. za pośrednictwem giełdy towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych (dalej: giełda towarowa)).
Przedmiotem wątpliwości Państwa Spółki zawartych w pytaniu oznaczonych nr 1 i 2 we wniosku jest kwestia dotycząca:
- spełnienia przez Państwa Spółkę warunku określonego w art. 145e ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, warunkującego m.in. opodatkowanie podatkiem VAT dostaw mediów na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia w sytuacji, gdy przeważająca część ogółu nabywanej przez Spółkę energii elektrycznej lub gazu (a nie z danego kontraktu/umowy) wykorzystywana jest przez Spółkę do realizacji przez nią podstawowej działalności produkcyjnej, a nie do dalszej odsprzedaży, oraz
- ustalenia czy w przypadku dostawy mediów dokonywanej w ramach transakcji zawieranych bezpośrednio lub za pośrednictwem giełdy towarowej, w której Państwa Spółka może występować zarówno jako nabywca bądź jako dostawca, posiadanie koncesji przez podmiot będący nabywcą mediów jest wystarczające do opodatkowania VAT tej dostawy na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Zgodnie z ww. art. 145e ust. 1 ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia znajduje zastosowanie w odniesieniu m.in. do dostawy gazu w systemie gazowym i dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym dokonywanych bezpośrednio lub na giełdzie towarowej, rynku regulowanym lub OFT, w okresie od dnia 1 kwietnia 2023 r. do dnia 28 lutego 2025 r.
W przypadku dostaw gazu w systemie gazowym i energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, do rozliczenia podatku należnego będą obowiązane osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące nabywcą gazu lub energii elektrycznej.
Art. 145e ust. 1 ustawy zawiera warunki, których łączne spełnienie warunkuje stosowanie do dostaw energii i gazu mechanizmu odwrotnego obciążenia tj.:
-w przypadku dostawy gazu lub energii – nabywcą jest podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, którego główna działalność w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej polega na ich odsprzedaży i którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne,
-dostawa tych towarów lub świadczenie tych usług są dokonywane w ramach transakcji zawartej bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na:
-giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych,
-rynku regulowanym lub OTF w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
-dostawcą lub usługodawcą jest podatnik zarejestrowany na potrzeby podatku VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Przepis art. 145e ust. 2 ustawy zawiera wskazanie podatników zarejestrowanych zgodnie z art. 96 ust. 4, uważanych w szczególności za nabywcę, tj.:
-w pkt 1-4 tego przepisu, wskazano następujące podmioty: będące spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, będące towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, będące spółką prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, będące spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
-w pkt 5 tego przepisu wskazano m. in. podatników posiadających koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, umożliwiającą obrót energią elektryczną i gazem.
Wskazać należy, że art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy przewiduje dwa wymogi, których zaistnienie jest konieczne dla uznania przesłanki w nim zawartej za spełnioną, tj.:
-wymóg rejestracji nabywcy zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT oraz
-wymóg prowadzenia przez nabywcę głównej działalności w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej polegającej na ich odprzedaży oraz nieznaczne własne zużycie ww. towarów.
Analiza art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, że zawarty w tym przepisie wymóg prowadzenia głównej działalności nabywcy, która polega na odsprzedaży energii i gazu oraz nieznaczne własne zużycie tych towarów należy odnosić do całości działalności nabywcy w odniesieniu do nabywania i odsprzedaży mediów (a nie odrębnie do poszczególnych kontraktów/umów).
Zatem, w sytuacji, gdy przeważająca część ogółu nabywanej przez Państwa Spółkę energii elektrycznej lub gazu (a nie z danego kontraktu/umowy) wykorzystywana jest do realizacji przez Państwa Spółkę podstawowej działalności produkcyjnej, a nie do dalszej odsprzedaży, nie jest spełniony warunek określony w art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem, stanowisko Państwa Spółki odnośnie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się z kolei do pyt. nr 2 należy wskazać, że przewidziany w art. 145e ust. 2 ustawy katalog podmiotów objętych regulacją ma na celu wskazanie podmiotów, w odniesieniu do których co do zasady zastosowanie znajdzie mechanizm odwrotnego obciążenia. Regulacja ta nie skutkuje jednak wyłączeniem warunku określonego w art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy. Stąd należy uznać, że dla wystąpienia obowiązku rozliczenia podatku VAT w odwrotnym obciążeniu samo posiadanie koncesji na obrót towarami wskazanymi w art. 145e ust. 1 ustawy nie jest wystarczające, gdyż w pierwszej kolejności niezbędne pozostaje spełnienie kryterium nieznacznego zużycia tych towarów.
Zatem, w przypadku dostawy mediów dokonywanej w ramach transakcji zawieranych bezpośrednio lub za pośrednictwem giełdy towarowej, w której Spółka występuje jako nabywca bądź jako dostawca, posiadanie koncesji przez podmiot będący nabywcą mediów - w sytuacji, gdy warunek wskazany w art. 145e ust. 1 pkt 1 nie będzie spełniony - nie jest wystarczające do opodatkowania VAT dostawy na rzecz tego podmiotu na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia.
W świetle powyższego, stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania nr 2, należało uznać za prawidłowe.
Odnośnie kwestii objętej pytaniem nr 3, dotyczącej prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z otrzymanych faktur, gdy na tych fakturach będzie wskazana kwota VAT, w odniesieniu do mediów nabywanych przez Spółkę, dla których obowiązek podatkowy powstanie od 1 kwietnia 2023 r., należy wskazać, że:
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak wynika z opisu sprawy Państwa Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zakupy dokonywane przez Państwa Spółkę na podstawie zawartych umów/kontraktów dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Spółkę z wykazaną kwotą podatku VAT.
Ponadto jak wskazano powyżej, Państwa Spółka nie spełnia warunku, o którym mowa w art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy, a zatem transakcje dostawy energii elektrycznej i gazu na Państwa rzecz nie są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia. W konsekwencji, do faktur otrzymanych przez Państwa nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego objętego zakresem pytania nr 3 wniosku będą spełnione, ponieważ nabywane przez Spółkę energia elektryczna i gaz wykorzystywane będą do prowadzenia przez Państwa działalności gospodarczej, do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (zarówno na własne potrzeby – w zakresie produkcji metali stanowiących przedmiot sprzedaży, jak też do ich odsprzedaży), ponadto Państwa Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Państwa Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z otrzymanych faktur w odniesieniu do mediów nabywanych przez Spółkę, dla których obowiązek podatkowy powstanie od 1 kwietnia 2023 r. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia pozostałych negatywnych przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.
Zatem stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania nr 3 również należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że niniejsza interpretacja indywidualna wywiera skutki prawnopodatkowe wyłącznie dla Państwa Spółki.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).