Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4017.7.2022.1.DD

W zakresie możliwości złożenia wniosku określającego wysokość nadpłaty, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w zakresie oceny skutków opisanego stanu faktycznego w Ordynacji podatkowej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości złożenia wniosku określającego wysokość nadpłaty, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 2 grudnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał na wniosek Wnioskodawcy interpretację sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.741.2020.2.KO. W interpretacji uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, tj. stwierdzono, że „Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów z tego tytułu według stawki 5%”. W zeznaniu podatkowym PIT-36 złożonym za rok podatkowy 2021 Wnioskodawca rozliczył przychody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może zastosować się do interpretacji i złożyć wniosek, o którym mowa w art. 14 § 3 (winno być 14m § 3) o.p.?

Pana stanowisko w sprawie

Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że na mocy art. 14m § 3 o.p., na wniosek podatnika, który zastosował się do interpretacji, w decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego organ podatkowy określa również wysokość podatku objętego zwolnieniem, o którym mowa w art. 14m § 1 o.p., albo – w przypadku uiszczenia podatku w zakresie objętym tym zwolnieniem – określa wysokość nadpłaty.

W ocenie Wnioskodawcy przepis art. 14m § 3 o.p. ma zastosowanie również w sytuacji, w której podatnik uiścił podatek w wysokości wyższej, niż wynikałoby to z zastosowania się do interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca powinien zatem złożyć wniosek o określenie wysokości nadpłaty. Regulacja art. 14m § 3 o.p. stanowi bowiem lex specialis wobec ogólnych przepisów w zakresie wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Jak czytamy w literaturze w odniesieniu do wymienionego przepisu: „ustawodawca chciał w ten sposób zapobiec sytuacji, by podatnicy, którzy z ostrożności najpierw zapłacili podatek, a dopiero potem wystąpili w tym zakresie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, znajdowali się w gorszym położeniu niż ci, którzy podatku »od początku« nie zapłacili” (por. H. Filipczyk, Indywidualne interpretacje prawa podatkowego – prawo i praktyka, Warszawa 2011, s. 138).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00