Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4017.4.2023.4.MBD

W zakresie ustalenia, czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 updop, będzie ustalane na podstawie pomniejszonej kwoty zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie Ordynacji podatkowej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia, czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 updop, będzie ustalane na podstawie pomniejszonej kwoty zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego (pytanie oznaczone we wniosku nr 8)

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 11 października 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (dalej jako „Wnioskodawca”, „Oddział”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „UDOP”) podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Rok podatkowy przyjęty przez Wnioskodawcę jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca uzyskuje przychody z innych źródeł niż zyski kapitałowe, o których mowa w art. 7b UDOP.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) lub w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (dalej: „PIZ”). Wnioskodawca nie korzysta z żadnych krajowych lub unijnych zachęt, dotacji ani innych rodzajów pomocy publicznej.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca nie jest i nie był zakładem chronionym ani zakładem aktywności zawodowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze. zm., dalej jako: „UPDOF”).

Informacje na temat działalności oraz grupy kapitałowej Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest oddziałem zagranicznego przedsiębiorstwa, tj. X spółki prawa brytyjskiego, funkcjonującym w Polsce od 31 sierpnia 2005 r.

Oba podmioty należą do globalnej grupy X, na czele której stoi I, spółka prawa stanu (…), która jest notowana na amerykańskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (…) (dalej: „Grupa”).

Flagowym produktem Grupy jest platforma (…), wykorzystywana do rozwoju aplikacji na potrzeby zarządzania relacjami z klientami oraz procesami biznesowymi.

Oddział został utworzony w 2005 r. w celu świadczenia usług badawczo-rozwojowych w zakresie rozwoju oprogramowania na rzecz Limited (dalej: „Ltd”), mających na celu ulepszenie i rozwój technologiczny istniejących produktów Grupy (w szczególności platformy …).

Działalność Oddziału koncentruje się wokół obszarów, które Oddział sklasyfikował korzystając z kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności oraz wykazał w Krajowym Rejestrze Sądowym jako:

- Działalność związana z oprogramowaniem: PKD 62.01.Z,

- Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki: 62.02.Z,

- Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych: 62.09.Z.

Współpraca pomiędzy Oddziałem oraz Ltd jest uregulowana przez umowę o świadczenie usług badawczo-rozwojowych z dnia 1 kwietnia 2015 r. (ang. Research & Development Services Agreement, dalej: „Umowa B+R”).

Na podstawie przedmiotowej Umowy B+R, Ltd zleciła Oddziałowi prace przy rozwoju, projektowaniu, testowaniu, utrzymywaniu, wdrażaniu, a także świadczeniu innych usług w odniesieniu do produktów oferowanych przez Grupę.

W rezultacie, działalność Oddziału oparta jest na ścisłej współpracy z innymi podmiotami należącymi do Grupy przy tworzeniu innowacyjnych rozwiązań programistycznych, mających na celu ulepszenie i rozwój technologiczny istniejących produktów Grupy.

Wynagrodzenie za świadczone usługi B+R zostało ustalone na warunkach porównywalnych do tych, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, tj. zachowana została zasada ceny rynkowej, co znajduje potwierdzenie w posiadanej przez spółkę analizie porównawczej w zakresie cen transferowych stosowanych dla transakcji kontrolowanych.

Prowadzona działalność badawczo-rozwojowa

Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową (dalej: „B+R”) określoną w art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej jako: „UPDOP”). Czynności B+R wykonywane są przez pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję czasu pracy, która pozwala oszacować proporcje godzin pracy pracowników przeznaczonych na prace badawczo-rozwojowe. Analityka, którą dysponuje Wnioskodawca, umożliwia w szczególności zidentyfikowanie pracowników, którzy poświęcili w danym miesiącu roku podatkowego ponad 50% czasu pracy na realizację czynności o charakterze B+R.

Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną z 17 czerwca 2020 r., o sygnaturze 0111-KDIB1-3.4010.116.2020.2.IM, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Interpretacja B+R”).

Przedmiotowa Interpretacja B+R potwierdziła uprawnienie Oddziału do traktowania wydatków pracowniczych, o których mowa w art. 12 ust. 1 UPDOF, jako kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d UPDOP (w zakresie w jakim wydatki te są funkcjonalnie związane z realizowanymi czynnościami B+R).

Poniesione wydatki na działalność B+R nie zostały zwrócone Wnioskodawcy w żaden sposób, zaś sposób ustalania wynagrodzenia za realizowane prace wynika z modelu cen transferowych przyjętego w Grupie.

Ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników

Wnioskodawca dokonał odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 UDOP, za lata podatkowe 2017-2022. W tym zakresie, Wnioskodawca dokonał skutecznego złożenia deklaracji CIT-8 za 2022 r. w dniu 31 marca 2023 r. oraz korekt deklaracji za lata wcześniejsze.

W każdym ze wskazanych lat podatkowych, kwota kosztów podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d UPDOP, przewyższała dochód do opodatkowania. W związku z powyższym, Oddział dysponuje nadwyżką kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu w kolejnych latach podatkowych, stosownie do normy zawartej w art. 18d UPDOP.

Zgodnie z dokonaną projekcją wyników finansowych, dochód do opodatkowania Wnioskodawcy w bieżącym roku podatkowym powinien być niższy od przysługującego odliczenia. Analogiczna sytuacja może wystąpić w kolejnych latach podatkowych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca korzysta i planuje korzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP (ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników).

Wnioskodawca co do zasady wypłaca wynagrodzenia pracownikom do końca każdego miesiąca, za który wynagrodzenie jest należne. W wyjątkowych sytuacjach Wnioskodawca dopuszcza możliwość wypłaty wynagrodzenia w terminie późniejszym, jednak z zachowaniem ustawowych terminów (tj. do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który należne jest wynagrodzenie).

Pytanie

Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm., dalej: „OP”), w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, będzie ustalane na podstawie pomniejszonej kwoty zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego? (pytanie oznaczone we wniosku nr 8)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm., dalej: „OP”), w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, będzie ustalane na podstawie pomniejszonej kwoty zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 28 § 1 OP, który stanowi, że płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że cytowany przepis wskazuje, że tytułem do wskazanego w przepisie wynagrodzenia jest terminowe wpłacenie podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, przepis ten zawiera trzy kryteria, które muszą być spełnione przez płatnika lub inkasenta:

1) dokonano wpłaty;

2) termin dokonania wpłaty jest zgodny z terminami wynikającymi z przepisów;

3) podatek został pobrany na rzecz budżetu państwa.

Stosując językową wykładnię treści przepisu, należy zwrócić uwagę, że nie zastosowano we wskazanym paragrafie spójników takich jak „albo”, które wskazywałyby, że poszczególne kryteria mogą być spełnione rozłącznie, a zatem wszystkie trzy elementy muszą być zrealizowane przez płatnika lub inkasenta, aby przysługiwało mu wskazane w cytowanym przepisie wynagrodzenie.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, należy wskazać, na celowościową wykładnię wskazanego przepisu. Wynagrodzenie, o którym mowa, ma sens wyłącznie w momencie wpłaty prawidłowej kwoty podatku pobranego przez płatnika lub inkasenta. Nie jest to bowiem wynagrodzenie od prawidłowego pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta, a wynagrodzenie od terminowej wpłaty pobranego podatku. Tym samym, tak samo jak istotne jest kryterium prawidłowej kwoty pobranego podatku, tak samo istotna jest kwota dokonanej wpłaty.

W opisanym zdarzeniu przyszłym (winno być: stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym), Wnioskodawca wskazuje, że zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP. W wyniku skorzystania z tego uprawnienia zmianie nie ulegnie kwota pobranych zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, natomiast zmniejszy się kwota faktycznie przekazywana w danym miesiącu do urzędu skarbowego.

Ponadto art. 28 § 2 OP, stanowi, że: Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

 1) szczegółowe zasady sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.

Jednocześnie, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (Dz. U. poz. 1377, dalej: „Rozporządzenie”) wynagrodzenie, o którym mowa w art. 28 § 1 OP, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta, natomiast zgodnie z § 3 Rozporządzenia, wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, ze zm. 3), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym (winno być: stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym), prawidłowym będzie pobranie wskazanego wynagrodzenia od kwoty zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego faktycznie wpłaconej do urzędu skarbowego, przy zastrzeżeniu, że wpłata zostanie dokonana w odpowiednim terminie. Tym samym, wskazane wynagrodzenie nie powinno być pobrane przez Wnioskodawcę od kwoty pobranych przez Wnioskodawcę zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że:

płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z treści tego przepisu wynika, że uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy, ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 lit. a) ustawy Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

W myśl art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.

Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (Dz.U. z 2022 r., poz. 1377, dalej: „rozporządzenie”).

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia:

wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta.

Zgodnie natomiast z § 3 ww. rozporządzenia:

wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.3)), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i zgodnie z art. 3 ust. 1 updop, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową określoną w art. 4a pkt 26 updop. Czynności działalności badawczo-rozwojowej wykonywane są przez pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę. Wnioskodawca dokonał odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 updop, za lata podatkowe 2017-2022. W każdym ze wskazanych lat podatkowych, kwota kosztów podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d updop, przewyższała dochód do opodatkowania. W związku z powyższym, Oddział dysponuje nadwyżką kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu w kolejnych latach podatkowych, stosownie do normy zawartej w art. 18d updop. Zgodnie z dokonaną projekcją wyników finansowych, dochód do opodatkowania Wnioskodawcy w bieżącym roku podatkowym powinien być niższy od przysługującego odliczenia. Analogiczna sytuacja może wystąpić w kolejnych latach podatkowych. W związku z powyższym, Wnioskodawca korzysta i planuje korzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db updop. Wnioskodawca co do zasady wypłaca wynagrodzenia pracownikom do końca każdego miesiąca, za który wynagrodzenie jest należne. W wyjątkowych sytuacjach Wnioskodawca dopuszcza możliwość wypłaty wynagrodzenia w terminie późniejszym, jednak z zachowaniem ustawowych terminów (tj. do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który należne jest wynagrodzenie).

Zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 za zm., dalej: „updop”):

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Dokonując oceny przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy jeszcze raz należy przytoczyć treść powołanego powyżej art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej:

płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia o którym mowa w powyższym przepisie, powstaje w sytuacji terminowego wpłacania podatków przez płatnika, a warunkiem jego uzyskania jest obliczenie, pobranie i dokonanie wpłaty do organu podatkowego pobranego podatku.

Jak wynika z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika. To wynagrodzenie jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta (§ 2 ww. rozporządzenia).

Istotną kwestą jest, żeby podatek został wpłacony przez płatnika w terminie przewidzianym w przepisach. Przykładowo, jeżeli płatnik dochował terminu wpłaty podatku tylko w odniesieniu do części pobranego podatku, to co do zasady, może otrzymać wynagrodzenie naliczone tylko od części podatku wpłaconej w terminie.

Należy zatem podkreślić, że płatnikom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie tylko i wyłącznie w przypadkach terminowego wpłacania pobranych od podatników podatków (zaliczek na podatek).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wysokości zryczałtowanego wynagrodzenia o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia wynikającego z art. 18db ust. 1 updop (ulga na innowacyjnych pracowników) należy ustalić na podstawie faktycznej kwoty jaka została terminowo wpłacona do organu podatkowego tytułem zaliczki podatku.

Tym samym, zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, prawidłowym będzie pobranie wskazanego wynagrodzenia od kwoty zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego faktycznie wpłaconej do urzędu skarbowego, przy zastrzeżeniu, że wpłata zostanie dokonana w odpowiednim terminie.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 updop, będzie ustalane na podstawie pomniejszonej kwoty zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku od nr 1 do nr 7, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00