Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.216.2024.2.JKU

Skutki podatkowe nabycia gruntów rolnych na powiększenie gospodarstwa rolnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że przedstawione przez Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu gruntu rolnego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem  z 17 czerwca 2024 r. (wpływ 17 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) r. zakupił Pan (...) ha ziemi rolnej na powiększenie gospodarstwa – akt notarialny (...) zawarty w kancelarii (...).

Jest Pan rolnikiem indywidualnym w rozumieniu art. 6 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, a nabywana nieruchomość rolna jest położona w Gminie graniczącej z Gminą, w której Pan zamieszkuje. Po nabyciu nieruchomości, która wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa, łączna powierzchnia gospodarstwa nie przekroczy 300 ha; wynosi ok (...) ha, włącznie z dzierżawą (...) ha od Skarbu Państwa.

Do tej pory nie korzystał Pan z pomocy de minus w rolnictwie. Według posiadanych informacji pula środków na 2024 rok nie została wykorzystana. Notariusz nie pobrał podatku i skierował do Urzędu Skarbowego w celu potwierdzenia zwolnienia. Urząd Skarbowy skierował o wydanie interpretacji.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że nabyta nieruchomość rolna powiększyła istniejące gospodarstwo i będzie użytkowana rolniczo przez co najmniej 5 lat. Nieruchomość jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako użytki rolne, a łączna powierzchnia przekracza 1 ha przeliczeniowy. Grunty stanowią własność osoby fizycznej i nie są zajęte na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza.

Pytanie

Czy przysługuje zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych od tego zakupu?

Pana stanowisko w sprawie zajęte w uzupełnieniu wniosku

Pana zdaniem, będąc rolnikiem, przy zakupie gruntów służących powiększeniu gospodarstwa rolnego, przysługuje Panu zwolnienie z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Twierdzi Pan, że spełnia łącznie następujące warunki:

- powierzchnia utworzonego gospodarstwa rolnego wynosi więcej niż 11 ha i nie jest większa niż 300 ha;

- zakup gruntów nastąpił w wyniku umowy sprzedaży;

- zakupione grunty stanowią gospodarstwo rolne zgodnie z ustawą o podatku rolnym zarówno przy zakupie, jak i po powiększeniu istniejącego już gospodarstwa;

- gospodarstwo powiększone jest prowadzone przez Pana przez ponad 5 lat;

- jest Pan uprawniony do przyznania pomocy de minus w rolnictwie, ponieważ do tej pory Pan z niej nie korzystał.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295) stanowi, że:

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Jak stanowi art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnej określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

 a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

 b) innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 powołanej ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne  w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami  i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa  w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania  art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie. W przypadku niedotrzymania któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2 ww. ustawy warunków zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.

Zgodnie z art. 1 ustawy  z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz.U. z 2020 r.  poz. 333 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów  i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej,  w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z powyższymi przepisami, ustawa o podatku rolnym pod pojęciem gospodarstwa rolnego klasyfikuje grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zakupił Pan (...) ha ziemi rolnej na powiększenie gospodarstwa. Jest Pan rolnikiem indywidualnym w rozumieniu art. 6 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Po nabyciu nieruchomości, która wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa, łączna powierzchnia gospodarstwa nie przekroczy 300 ha; wynosi 123 ha. Do tej pory nie korzystał Pan z pomocy de minimis w rolnictwie. Nabyta nieruchomość powiększyła istniejące gospodarstwo i będzie użytkowana rolniczo przez co najmniej 5 lat. Nieruchomość jest klasyfikowana w ewidencji gruntów jako użytki rolne, a łączna powierzchnia przekracza 1ha przeliczeniowy.

W przedmiotowej sprawie spełnione są wszystkie warunki zwolnienia, to jest:

- nabyta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;

- posiadane gospodarstwo rolne – po nabyciu opisanych gruntów – będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia;

- zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9) i nabywca oświadcza, że nie wykorzystał przysługującego mu limitu pomocy de minimis;

- w wyniku zawarcia umowy sprzedaży zostało powiększone gospodarstwo rolne, a jego powierzchnia jest większa niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.

W wyniku analizy przywołanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że skoro powierzchnia zakupionych gruntów stanowiących gospodarstwo rolne wraz z posiadanym już gospodarstwem rolnym przekracza 11 ha i jest mniejsza od 300 ha  i – jak Pan wskazuje – gospodarstwo to będzie prowadzone przez okres dłuższy niż 5 lat, a kwota zobowiązania (podatku) mieści się w limicie indywidualnym oraz krajowym pomocy  de minimis w rolnictwie, nabycie opisanej we wniosku nieruchomości (gruntów rolnych) korzystało ze zwolnienia z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00