Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.204.2024.4.KW

Ustalenie czy odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników mogą stanowić koszty kwalifikowane ulgi B+R.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki, które będą poniesione przez A. Sp. z o.o. na dokonywane przez pracodawcę wpłaty w postaci odpisów lub zwiększeń na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczone na świadczenia finansowane: B i C (po postanowieniu o tworzeniu funduszu) dla pracowników A. Sp. z o.o. zaangażowanym w działalność badawczo-rozwojową, w zakresie, w jakim czas przeznaczony na realizację (prowadzenie) działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją, będą kosztami kwalifikowanymi A. Sp. z o.o. określonymi w art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz będą mogły być odliczone od podstawy opodatkowania Spółki przy zastosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo- rozwojową jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 kwietnia 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo – rozwojowej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązków płatnika z tytułu wypłaty pracownikom nieodpłatnych świadczeń.

Pismem z 19 czerwca 2024 r. (data wpływu 19 czerwca 2024 r.) w odpowiedzi na wezwanie organu uzupełnili Państwo wniosek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (dalej: A. Sp. z o.o.; Spółka) z siedzibą przy ul. (…), zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.(…), Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: (...), NIP (...), REGON: (..) jest osobą prawną zarejestrowaną zgodnie z prawem Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych z całości swoich dochodów w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm).

Jedynym wspólnikiem Spółki jest D. LTD – osoba prawna, która jest zarejestrowana w Państwie Izrael i działa zgodnie z jego prawem. A. Sp. z o.o. oraz D. LTD są częścią Grupy E, której siedzibą jest F LTD – osoba prawna, która jest zarejestrowana w Państwie Izrael i działa zgodnie z jego prawem. Z kolei Grupa E (w tym sama Spółka A. Sp. z o.o.) jest częścią międzynarodowej grupy spółek G.

Głównym przedmiotem działalności A. Sp. o.o. jest tworzenie (...). Spółka należy do międzynarodowej grupy spółek E, w ramach której funkcjonują inne spółki za granicą.

Spółka jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.; dalej: Kodeks pracy). Zgodnie ze stanem na dzień dzisiejszy liczba pracowników A. Sp. o.o. wynosi 222 osoby. Po wprowadzeniu do polskiego prawa pracy przepisów dotyczących pracy zdalnej niektórzy pracownicy Spółki wykonują pracę częściowo bądź całkowicie zdalnie.

Spółka prowadzi swoje księgi rachunkowe zgodnie z wymogami Ustawy o rachunkowości Rzeczypospolitej Polskiej oraz Krajowymi Standardami Rachunkowości. Pierwszy rok obrotowy Spółki trwał od 10 listopada 2021 roku do 31 grudnia 2022 roku. Wszystkie kolejne lata obrotowe odpowiadają oraz będą odpowiadały latom kalendarzowym.

A. Sp. z o.o. nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu art. 17 Ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Spółka nie stosuje ulg podatkowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt. 34 oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka jako pracodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconych wynagrodzeń. Spółka oblicza i pobiera w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku pracy w tej Spółce (lub stosunku pokrewnego) na zasadach określonych w art. 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po uzgodnieniu postanowień w tej z przedstawicielem pracowników Spółki A. Sp. z o.o. podjęła decyzję o nietworzeniu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacaniu świadczenia urlopowego w latach 2023-2024, jednak w przyszłości Spółka zamierza utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i zacząć wypłacać świadczenie urlopowe. Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego i zaczęła swoją działalność w dniu 22 lutego 2022 r. Mając na uwadze powyższe, zgodnie ze stanem na dzień 1 stycznia 2022 r. Pracodawca (Spółka) nie zatrudniał pracowników, w związku z czym Pracodawca (Spółka) nie miał obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej jako: Fundusz) i wypłacenia świadczenia urlopowego w roku 2022. Z uwagi na to, że zgodnie ze stanem na dzień 19 września 2022 r. liczba zatrudnionych pracowników w A. Sp. o.o. wyniosła 50 (pięćdziesiąt) osób, Spółka została zobowiązana do przyjęcia regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania. Niniejsza liczba zatrudnionych pracowników nakładała również na Pracodawcę (Spółkę) obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i wypłaty świadczenia urlopowego w 2023 r. W przyjętym Regulaminie wynagradzania A. Sp. z o.o. z dnia 19 września 2022 r. zostały zawarte postanowienia dotyczące w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w Regulaminie wynagradzania w 2023 r. Zgodnie z treścią ówczesnej wersji Regulaminu wynagradzania Spółki (wersja nr 1) zgodnie z § 17 „Pracodawca mógł zrezygnować z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i z wypłaty świadczenia urlopowego”, (…) „postanowienia w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w Regulaminie wynagradzania A. Sp. z o.o.”, „postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie wysokości odpisu na Fundusz lub nietworzenia Funduszu wymagają uzgodnienia z Przedstawicielem pracowników A. Sp. z o.o.”. Na podstawie § 18 ówczesnej wersji Regulaminu wynagradzania Spółki (wersja nr 1) „zgodnie ze stanem na dzień zawarcia niniejszego Regulaminu (tj. 19 września 2022 r.) w Spółce zatrudniono ponad 50 pracowników, w związku z czym, niniejszym pracodawca po uzgodnieniu z Przedstawicielem pracowników A. Sp. z o.o. postanowił nie tworzyć Funduszu i nie wypłacać świadczenia socjalnego od dnia 1 stycznia 2023 r.”.

Ponadto był również sporządzony Protokół z uzgodnienia treści postanowień w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w regulaminie wynagradzania w 2023 r. podpisany przez Pracodawcę (Spółkę) i Przedstawiciela Pracowników (uprawnionego do reprezentacji pracowników na podstawie podjętej przez nich uchwały nr 1/8/2022). Pracownicy zostali poinformowani o nietworzeniu Funduszu i niewypłacaniu świadczenia urlopowego pracownikom w roku 2023 poprzez zapoznanie pracowników Spółki ze Regulaminem wynagradzania Spółki.

Z uwagi na to, że według stanu na dzień 1 stycznia 2024 r. liczba zatrudnionych pracowników w A. Sp. z o.o. wyniosła więcej niż 50 (pięćdziesiąt) osób, Pracodawca wraz z Przedstawicielem pracowników (uprawnionym do reprezentacji pracowników na podstawie podjętej przez nich uchwały nr 1/8/2022) uzgodnili zawarcie postanowień dotyczących nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w 2024 r. w drodze wydania decyzji w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w danym roku kalendarzowym, która została integralną częścią Regulaminu wynagradzania Spółki (Załącznik nr 5 do Regulaminu wynagradzania Spółki). Pracownicy w celu potwierdzenia zapoznania się z niniejszymi zmianami przewidzianymi na gruncie Załączniku nr 5 do Regulaminu wynagradzania Spółki podpisali stosowne oświadczenie za pośrednictwem kwalifikowanego podpisu elektronicznego w ramach usługi elektronicznego obiegu dokumentów.

Zgodnie z § 18 ust. 3 w zw. z § 17 Regulaminu wynagradzania A. Sp. o.o. (wersja nr 3) w razie zatrudnienia w Spółce więcej niż 50 pracowników według stanu na dzień 1 stycznia danego roku Pracodawca może po uzgodnieniu z Przedstawicielem pracowników A. Sp. z o.o. postanowić nie tworzyć Funduszu i nie wypłacać świadczenia urlopowego w drodze wydania decyzji w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w danym roku kalendarzowym. Natomiast zgodnie z § 18 ust. 4 w zw. z § 17 Regulaminu wynagradzania Spółki (wersja nr 3) przedmiotowa decyzja jest integralną częścią niniejszego Regulaminu, czyniąc zadość wymogom z art. 3 ust. 3b ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawca powinien uzgodnić przedmiotowe kwestie z Przedstawicielem pracowników A. Sp. z o.o. oraz wydać decyzję w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w danym roku kalendarzowym w terminie do końca pierwszego miesiąca danego roku kalendarzowego. Czyniąc zadość wymogom przewidzianym na gruncie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, Pracodawca (Spółka) przekazał informacje w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego pracownikom w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego poprzez zapoznanie pracowników Spółki ze zmienionym Regulaminem wynagradzania Spółki wraz z Załącznikiem nr 5 do niego.

W dniu 3 stycznia 2023 roku Zarząd A. Sp. z o.o. zatwierdził Regulamin korzystania z benefitów w A. Sp. o.o. Obecnie w Spółce zgodnie z niniejszym Regulaminem pracownicy mogą, na zasadach dobrowolności, korzystać z benefitów pracowniczych Spółki. W przypadku niekorzystania pracownika z benefitów oferowanych przez Spółkę, pracownik nie jest uprawniony z tego tytułu do jakiegokolwiek ekwiwalentu pieniężnego. W Spółce są oferowane następujące rodzaje benefitów pracowniczych:

  • program rekreacyjno-sportowy B;
  • prywatne ubezpieczenie zdrowotne C;
  • nieoprocentowane pożyczki dla pracowników Spółki.

Zgodnie z postanowieniami Regulaminu lista benefitów pracowniczych może ulec zmianie. Celem oferowanych benefitów pracowniczych w Spółce jest m.in. podniesienie zaangażowania i motywacji pracowników; integracja pracowników; zwiększenie aktywności fizycznej pracowników; poprawa zdrowia pracowników; budowanie wizerunku lojalnego pracodawcy.

A. Sp. z o.o. w kolejnych latach po uzgodnieniu tego zagadnienia z przedstawicielem pracowników Spółki planuje przeznaczać środki zgromadzone w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na finansowanie działalności socjalnej prowadzonej na rzecz pracowników i ich rodzin. Środki zgromadzone w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych planuje się przeznaczać w celu finansowania dokładnie określonych rodzajów działalności socjalnej, zarówno w formie świadczeń pieniężnych, jak i niepieniężnych, takich jak m.in. nieoprocentowane pożyczki dla pracowników Spółki, świadczenia z obszaru działalności kulturalno-oświatowej (w tym bony, karty podarunkowe, vouchery, bilety do teatru do kina), czy sportowo-rekreacyjnej (w tym już istniejący benefit – program rekreacyjno-sportowy B).

W ramach korzystania z programu rekreacyjno-sportowego B pracownik ma możliwość:

1)korzystania z szerokiej oferty aktywności – m.in. siłownie, zajęcia fitness, baseny, szkoły jogi i sztuk walki, tenis ziemny, taniec;

2)korzystania z obiektów sportowych w różnych miastach Polski.

Warunkiem przystąpienia do programu rekreacyjno-sportowego B przez pracownika jest złożenie poprzez formularz zapotrzebowania na kartę B w terminie do 20 dnia każdego miesiąca oraz dostarczenie jednorazowej, pisemnej zgody na dokonanie potracenia z wynagrodzenia oraz pisemnej zgody na przetwarzanie danych osobowych, chyba że postanowienia Regulaminu korzystania z benefitów w A. Sp. z o.o. stanowią inaczej. Program rekreacyjno-sportowy B przewiduje zakup kart B, które są karnetami uprawniającymi do korzystania z obiektów sportowych. Zgodnie z Regulaminem Strefy B (...) karta B jest imienną kartą wydaną przez Benefit Systems(...) uprawniającą użytkownika (pracownika) do korzystania z usług określonych w programie B, które są dostępne dla danego typu karty. Karta może mieć formę tradycyjną w postaci plastikowej karty z chipem zawierającej podpis użytkownika lub formę elektronicznego zapisu w aplikacji. Karta B mobilna lub fizyczna będzie aktywna od 1. dnia następnego miesiąca. Pisemna zgoda na potrącenie z wynagrodzenia nie jest udzielana w przypadku, gdy pracodawca zapewnia pełne finansowanie kosztów karty B. Pełną cenę abonamentu B dla pracowników Spółki określa umowa zawarta pomiędzy Spółką a dostawcą usług.

Pracownik częściowo pokrywa koszt karty B w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy ceną karty B, określonej w Regulaminie korzystania z benefitów w A. Sp. z o.o., a kwotą dofinansowania przez pracodawcę, chyba że pracodawca zapewnia pełne finansowanie kosztów karty B. Pracodawca (Spółka) obecnie częściowo dofinansuje albo całkowicie finansuje koszty uczestnictwa w programie rekreacyjno-zdrowotnym B dla pracowników.

W zakresie zdarzenia przyszłego polegającego na utworzeniu zakładowego funduszu zakładowego w Spółce A. Sp. z o.o. planuje pokrywać część bądź całość kosztów na nabycie przez pracowników kart B przy zastosowaniu wyżej wymienionych już istniejących zasad i kryteriów. Ponadto A. Sp. z o.o. w kolejnych latach po uzgodnieniu tego zagadnienia z przedstawicielem pracowników Spółki planuje finansować ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych m.in. usługi świadczone przez pracodawców na rzecz opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego oraz udzielanie zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Spółka również rozważa świadczenie usług organizowania na rzecz pracowników wyjazdów wypoczynkowych. Przyznanie świadczeń i wysokość dopłat z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Spółka planuje uzależnić od sytuacji życiowej, rodzinnej lub sytuacji materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu, jak również łącznego stażu pracy pracownika w grupie E. Konkretne zasady i warunki korzystania ze świadczeń socjalnych będą identyczne dla wszystkich pracowników Spółki i będą ustalone w aktach prawa zakładowego Spółki (w odrębnym regulaminie).

Ponadto na mocy uzyskanej przez Spółkę indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 11 stycznia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.573.2023.3.AZ) przez organ podatkowy zostało potwierdzone, że działalność prowadzona przez A. Sp. z o.o. na podstawie Umowy o świadczenie usług nr 09-06-2022 z dnia 09 czerwca 2022 r. zawartej z D. LTD, jest działalnością badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi określonej w art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W Spółce obowiązuje Regulamin procedury ewidencji kosztów kwalifikowanych na działalność badawczo-rozwojową A. Sp. z o.o., który jest integralną częścią Polityki Rachunkowości Spółki oraz stosuje się łącznie z nią. Celem niniejszego Regulaminu jest określenie podstaw organizacyjnych rozliczania kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją działalności badawczo-rozwojowej dla celów stosowania ulg podatkowych ustanowionych w przepisach Rzeczypospolitej Polskiej dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Ponadto zgodnie z Regulaminem procedury ewidencji kosztów kwalifikowanych na działalność badawczo-rozwojową A. Sp. z o.o. do kosztów kwalifikowanych zalicza się udokumentowane wydatki Spółki poniesione przez Spółkę w związku z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową, jeżeli wydatki te pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z tą działalnością i służą osiągnięciu jej celów.

Zgodnie ze strukturą organizacyjną Spółki w A. Sp. z o.o. funkcjonują dwa departamenty: Departament Operacyjny oraz Departament (...). Koszty kwalifikowane obejmują tylko wydatki związane z pracownikami Departamentu (...), którzy są zaangażowani w działalność badawczo-rozwojową. Pracownicy Departamentu Operacyjnego nie poświęcają czasu pracy na działalność badawczo-rozwojową z uwagi na charakter wykonywanych przez nich zadań.

A. Sp. z o.o. po raz pierwszy za rok podatkowy 2023 odlicza od podstawy opodatkowania koszty kwalifikowane, na warunkach wynikających z art. 18d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy zastosowaniu opisanego w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mechanizmu ewidencji kosztów kwalifikowanych przeznaczonych na działalność badawczo-rozwojową. Dla celów ewidencji i rozliczania kosztów prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej z dnia 1 stycznia 2023 r. w Spółce stosowany jest system sprawozdawczości (raportowania), który przewiduje między innymi ewidencję wydatków na dofinansowanie lub całkowite sfinansowanie kosztów uczestnictwa w programie rekreacyjno-zdrowotnym B dla pracowników Departamentu (...) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (B+R) oraz ewidencję wydatków na ubezpieczenia zdrowotne pracowników Departamentu P(...) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (B+R), który faktycznie dotyczy zakupu prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego C. Na potrzeby ewidencji tych kategorii wydatków sporządza się raporty miesięczne, a także jeden raport końcowy (roczny) z wyników roku obrotowego, który sporządza się na podstawie raportów miesięcznych. Na podstawie wyników z każdego miesiąca kalendarzowego sporządzany jest Zbiorczy raport wydatków na dofinansowanie lub całkowite sfinansowanie kosztów uczestnictwa w programie rekreacyjno-zdrowotnym B dla pracowników Departamentu (...) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (B+R) i/lub Zbiorczy raport wydatków na ubezpieczenia zdrowotne pracowników Departamentu (...) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (B+R).

Niniejsze raporty zawierają następujące informacje dotyczące wydatków na zakup kart B i/lub wydatków na ubezpieczenia zdrowotne dla pracowników Departamentu (...) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową, m.in.:

  • imię i nazwisko pracownika;
  • stanowisko;
  • wydatki na zakup kart B / polis ubezpieczenia zdrowotnego (PLN);
  • łączne koszty składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu wartości kart B / ubezpieczenia zdrowotnego w części finansowanej przez Spółkę (PLN);
  • łączna kwota wydatków (PLN).

W oparciu o wyniki każdego roku obrotowego, na podstawie miesięcznych zbiorczych raportów, przygotowywane są:

  • Roczny zbiorczy raport wydatków na dofinansowanie lub całkowite sfinansowanie kosztów uczestnictwa w programie rekreacyjno-zdrowotnym B dla pracowników Departamentu (...) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (B+R) i/lub
  • Roczny zbiorczy raport wydatków na ubezpieczenia zdrowotne pracowników Departamentu (...) zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (B+R).

A. Sp. z o.o. planuje ponosić wydatki związane z dokonywaniem wpłat w postaci odpisów lub zwiększeń na ZFŚS dla pracowników zaangażowanych w działalność badawczo- rozwojową. Spółka ma zamiar uzyskania odpowiedzi na pytanie, czy wydatki te będą mogły być uznane za koszty kwalifikowane w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zgodnie z proporcją czasu pracy poświęconego na działalność badawczo-rozwojową w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. Wpłaty w postaci odpisów lub zwiększeń na ZFŚS będą przeznaczone na świadczenia dla pracowników, które będą finansowane z ZFŚS: są to B i C.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Pismem z 19 czerwca 2024 r. (data wpływu 19 czerwca 2024 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w odpowiedzi na pytania organu w następującym zakresie:

We wniosku Wnioskodawca wskazał, że zgodnie ze stanem na dzień złożenia wniosku ZFŚS w Spółce nie jest utworzony. Po uzgodnieniu postanowień w tej sprawie z przedstawicielem pracowników Spółki A. Sp. z o.o. podjęła decyzję o nietworzeniu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacaniu świadczenia urlopowego w latach 2023-2024, jednak w przyszłości Spółka zamierza utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i zacząć wypłacać świadczenie urlopowe. Wnioskodawca przytacza ponownie opis zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku z dnia 16 kwietnia 2024 r.

„Z uwagi na to, że zgodnie ze stanem na dzień 19 września 2022 r. liczba zatrudnionych pracowników w A. Sp. o.o. wyniosła 50 (pięćdziesiąt) osób, Spółka została zobowiązana do przyjęcia regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania. Niniejsza liczba zatrudnionych pracowników nakładała również na Pracodawcę (Spółkę) obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i wypłaty świadczenia urlopowego w 2023 r. W przyjętym Regulaminu wynagradzania A. Sp. z o.o. z dnia 19 września 2022 r. zostały zawarte postanowienia dotyczące w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w Regulaminie wynagradzania w 2023 r.

Zgodnie z treścią ówczesnej wersji Regulaminu wynagradzania Spółki (wersja nr 1) zgodnie z § 17 „Pracodawca mógł zrezygnować z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i z wypłaty świadczenia urlopowego”, (...) „postanowienia w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w Regulaminie wynagradzania A. Sp. z o.o.”, „postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie wysokości odpisu na Fundusz lub nietworzenia Funduszu wymagają uzgodnienia z Przedstawicielem pracowników A. Sp. z o.o.”.

Na podstawie § 18 ówczesnej wersji Regulaminu wynagradzania Spółki (wersja nr 1) „zgodnie ze stanem na dzień zawarcia niniejszego Regulaminu (tj. 19 września 2022 r.) w Spółce zatrudniono ponad 50 pracowników, w związku z czym, niniejszym pracodawca po uzgodnieniu z Przedstawicielem pracowników A. Sp. z o.o. postanowił nie tworzyć Funduszu i nie wypłacać świadczenia socjalnego od dnia 1 stycznia 2023 r.”. Ponadto był również sporządzony Protokół z uzgodnienia treści postanowień w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w regulaminie wynagradzania w 2023 r. podpisany przez Pracodawcę (Spółkę) i Przedstawiciela Pracowników (uprawnionego do reprezentacji pracowników na podstawie podjętej przez nich uchwały nr 1/8/2022). Pracownicy zostali poinformowani o nietworzeniu Funduszu i niewypłacaniu świadczenia urlopowego pracownikom w roku 2023 poprzez zapoznanie pracowników Spółki ze Regulaminem wynagradzania Spółki.

Z uwagi na to, że według stanu na dzień 1 stycznia 2024 r. liczba zatrudnionych pracowników w A. Sp. z o.o. wyniosła więcej niż 50 (pięćdziesiąt) osób, Pracodawca wraz z Przedstawicielem pracowników (uprawnionym do reprezentacji pracowników na podstawie podjętej przez nich uchwały nr 1/8/2022) uzgodnili zawarcie postanowień dotyczących nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w 2024 r. w drodze wydania decyzji w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w danym roku kalendarzowym, która została integralną częścią Regulaminu wynagradzania Spółki (Załącznik nr 5 do Regulaminu wynagradzania Spółki). Pracownicy w celu potwierdzenia zapoznania się z niniejszymi zmianami przewidzianymi na gruncie Załączniku nr 5 do Regulaminu wynagradzania Spółki podpisali stosowne oświadczenie za pośrednictwem kwalifikowanego podpisu elektronicznego w ramach usługi elektronicznego obiegu dokumentów.

Zgodnie z § 18 ust. 3 w zw. z § 17 Regulaminu wynagradzania A. Sp. o.o. (wersja nr 3) w razie zatrudnienia w Spółce więcej niż 50 pracowników według stanu na dzień 1 stycznia danego roku Pracodawca może po uzgodnieniu z Przedstawicielem pracowników A. Sp. z o.o. postanowić nie tworzyć Funduszu i nie wypłacać świadczenia urlopowego w drodze wydania decyzji w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w danym roku kalendarzowym.

Natomiast zgodnie z § 18 ust. 4 w zw. z § 17 Regulaminu wynagradzania Spółki (wersja nr 3) przedmiotowa decyzja jest integralną częścią niniejszego Regulaminu, czyniąc zadość wymogom z art. 3 ust. 3b ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawca powinien uzgodnić przedmiotowe kwestie z Przedstawicielem pracowników A. Sp. z o.o. oraz wydać decyzję w sprawie nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i niewypłacania świadczenia urlopowego w danym roku kalendarzowym w terminie do końca pierwszego miesiąca danego roku kalendarzowego. Czyniąc zadość wymogom przewidzianym na gruncie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, Pracodawca (Spółka) przekazał informacje w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego pracownikom w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego poprzez zapoznanie pracowników Spółki ze zmienionym Regulaminem wynagradzania Spółki wraz z Załącznikiem nr 5 do niego”.

Spółka nie ma konkretnej daty utworzenia ZFŚS z uwagi na to, że ta decyzja ma być również podjęta po uzgodnieniu tego faktu z przedstawicielem pracowników Spółki. A. Sp. z o.o. ma potrzebę uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej w tym zakresie w celu zrozumienia, w jaki sposób będzie musiała rozliczać poszczególne świadczenia w zakresie kwestii podatkowych. Spółka zadaje pytania co do zdarzenia przyszłego, które jest opisane i sformułowane, jednak wskazanie daty obecnie nie wydaje się możliwe, co zdaniem Spółki nie powinno wpłynąć na treść wydanej interpretacji. W razie zmiany ustawodawstwa w tym zakresie Spółka dostosuje się do nowelizacji, jak również Organ wyda postanowienie o wygaśnięciu interpretacji.

Regulamin korzystania z benefitów w A. Sp. o.o. jest Załącznikiem nr 3 do Regulaminu wynagradzania dla pracowników A. Sp. o.o. oraz aktem prawa zakładowego Spółki określającym tryb i warunki przystąpienia oraz korzystania przez pracowników Spółki z benefitów pracowniczych oferowanych przez Spółkę. Świadczenia (benefity) dla pracowników z ZFŚS będą uregulowane w odrębnym regulaminie w razie utworzenia ZFŚS. Spółka przy przygotowaniu i przyjęciu niniejszego regulaminu właśnie chciałaby się opierać na stanowisku Organu, które miałoby być określone w przedmiotowej indywidualnej interpretacji podatkowej.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca ostatecznie sformułował pytanie nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych mające być przedmiotem wniosku oraz doprecyzował stanowisko do ww. pytania.

Pytania

1) Czy w związku z tym, że Wnioskodawca zamierza w przyszłości utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, w ramach którego będzie przewidziane dofinansowanie lub całkowite sfinansowanie kosztów uczestnictwa w programie rekreacyjno-zdrowotnym B na zasadach, które będą opisane w odrębnym regulaminie, po stronie pracowników nie powstanie przychodu z nieodpłatnych świadczeń, a w konsekwencji Wnioskodawca jako płatnik w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał obowiązku doliczenia pracownikowi wartości świadczeń otrzymanych przez niego w związku z finansowaniem działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do przychodów ze stosunku pracy, oraz nie będzie miał obowiązku pobierania zaliczek od tego przychodu na podatek dochodowy od osób fizycznych, w części nieprzekraczającej limit zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2) Czy w związku z tym, że Wnioskodawca zamierza w przyszłości utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, w ramach którego będzie przewidziany zakup pakietu medycznego – prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego C na zasadach, które będą opisane w odrębnym regulaminie, po stronie pracowników nie powstanie przychodu z nieodpłatnych świadczeń, a w konsekwencji Wnioskodawca jako płatnik w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał obowiązku doliczenia pracownikowi wartości świadczeń otrzymanych przez niego w związku z finansowaniem działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do przychodów ze stosunku pracy, oraz nie będzie miał obowiązku pobierania zaliczek od tego przychodu na podatek dochodowy od osób fizycznych, w części nieprzekraczającej limit zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3) Czy wydatki, które będą poniesione przez A. Sp. z o.o. na dokonywane przez pracodawcę wpłaty w postaci odpisów lub zwiększeń na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczone na świadczenia finansowane: B i C (po postanowieniu o tworzeniu funduszu) dla pracowników A. Sp. z o.o. zaangażowanym w działalność badawczo-rozwojową, w zakresie, w jakim czas przeznaczony na realizację (prowadzenie) działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją, będą kosztami kwalifikowanymi A. Sp. z o.o. określonymi w art. 18d ust. 2 pkt. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz będą mogły być odliczone od podstawy opodatkowania Spółki przy zastosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo- rozwojową?

Ta interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 3.

Odnośnie do pytań nr 1 i 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 3

Zgodnie z art. 4a pkt. 26 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Zgodnie z art. 26e ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty kwalifikowane uznaje się należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Stosownie do art. 18d ust. 8 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane, A. Sp. z o.o. jako podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych po raz pierwszy za rok podatkowy 2023 odlicza od podstawy opodatkowania koszty kwalifikowane, na warunkach wynikających z art. 18d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy zastosowaniu opisanego w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mechanizmu ewidencji kosztów kwalifikowanych przeznaczonych na działalność badawczo-rozwojową.

Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 21 kwietnia 2023 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.46.2023.2.PS) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak: a) podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy, b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Z powołanych przepisów ww. ustawy wynika, że kosztem uzyskania przychodów (przy spełnieniu warunku celowości) nie jest wypłata z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, ale odpisy i zwiększenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pod warunkiem dokonania wpłaty na ten Fundusz zgodnie z ustawą o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W związku z powyższym, niezależnie od tego, czy świadczenia pieniężne i rzeczowe przyznawane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, nie spełniają one warunku wynikającego z art. 26e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze to, że pojęcie czasu pracy przeznaczonego na realizację działalności badawczo-rozwojowej, o którym mowa w art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy, odnosi się do czasu faktycznie poświęconego, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenia przyszłe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, trzeba stwierdzić, że Spółka nie będzie mogła dokonywać odliczeń na podstawie art. 18d ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztów kwalifikowanych pracowników wykonujących działalność badawczo-rozwojową na świadczenia przyznawane pracownikom z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W tym zakresie formułując własne stanowisko, Wnioskodawca wychodził z literalnej wykładni przepisów prawa i obiektywnej oceny opisywanego stanu faktycznego.

W piśmie z 19 czerwca 2024 r. (data wpływu 19 czerwca 2024 r.) Spółka doprecyzowała swoje stanowisko w zakresie pytania nr 3 w następujący sposób.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na dokonywane przez pracodawcę wpłaty w postaci odpisów lub zwiększeń na ZFŚS () dla pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową, proporcjonalnie do czasu pracy poświęconego na działalność badawczo-rozwojową, stanowią koszty kwalifikowane określone w art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, koszty wynagrodzeń, w tym składki na ubezpieczenia społeczne naliczane od tych wynagrodzeń, mogą być uznane za koszty kwalifikowane, pod warunkiem, że dotyczą one pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową. W związku z powyższym, wydatki te będą mogły być odliczone od podstawy opodatkowania Spółki przy zastosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty kwalifikowane uznaje się m.in. koszty wynagrodzeń, w tym składki na ubezpieczenia społeczne naliczane od tych wynagrodzeń, pod warunkiem, że dotyczą one pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową. Ponadto, wydatki na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych są związane z wynagrodzeniami pracowników, a więc mogą być uznane za składnik kosztów kwalifikowanych, jeśli są one ponoszone proporcjonalnie do czasu pracy poświęconego na działalność badawczo-rozwojową.

Niniejszym Spółka precyzyjnie rozróżnia, że pytanie dotyczy wpłat pracodawcy na ZFŚS w formie odpisów lub zwiększeń, a nie wypłaty konkretnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych pracownikom. Spółka zadaje pytania co do zdarzeń przyszłych, w tej chwili fundusz nie został utworzony, natomiast w przyszłości, w razie podjęcia decyzji o jego utworzeniu po uzgodnieniu tego faktu z przedstawicielem pracowników, Spółka chce mieć pewność, które świadczenia (B i/lub C bądź żaden z nich) będą mogły być uznane za koszty kwalifikowane w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową. W związku z powyższym, A. Sp. z o.o. uważa, że spełnia to wymogi formalne dotyczące złożonego wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia, czy wydatki, które będą poniesione przez A. Sp. z o.o. na dokonywane przez pracodawcę wpłaty w postaci odpisów lub zwiększeń na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczone na świadczenia finansowane: B i C (po postanowieniu o tworzeniu funduszu) dla pracowników A. Sp. z o.o. zaangażowanym w działalność badawczo-rozwojową, w zakresie, w jakim czas przeznaczony na realizację (prowadzenie) działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją, będą kosztami kwalifikowanymi A. Sp. z o.o. określonymi w art. 18d ust. 2 pkt. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz będą mogły być odliczone od podstawy opodatkowania Spółki przy zastosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo- rozwojową – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „udpop”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 18d ust. 2-3 updop.

W myśl art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a za koszty kwalifikowane uznaje się:

1. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

1a. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.

Na podstawie art. 18d ust. 5 updop:

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z art. 18d ust. 7 updop wynika, że kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1.w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2.w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3.w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

Według art. 18d ust. 8 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Należy także zwrócić uwagę na treść art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym

podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wydatki, które będą poniesione przez A. Sp. z o.o. na dokonywane przez pracodawcę wpłaty w postaci odpisów lub zwiększeń na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczone na świadczenia finansowane: B i C (po postanowieniu o tworzeniu funduszu) dla pracowników A. Sp. z o.o. zaangażowanym w działalność badawczo-rozwojową, w zakresie, w jakim czas przeznaczony na realizację (prowadzenie) działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu zgodnie z ustaloną proporcją, będą kosztami kwalifikowanymi A. Sp. z o.o. określonymi w art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz będą mogły być odliczone od podstawy opodatkowania Spółki przy zastosowaniu ulgi podatkowej na działalność badawczo- rozwojową.

Dla możliwości uznania kosztów za koszty kwalifikowane ulgi badawczo-rozwojowej konieczne jest spełnienie łącznie poniższych warunków:

1.podatnik poniósł koszty na działalność B+R;

2.koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym odpowiednimi przepisami;

3.koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy CIT;

4.koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

5.kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie CIT;

6.podatnik w rocznym zeznaniu podatkowym wykazał koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu;

7.w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy CIT, podatnik wyodrębnił koszty działalności B+R.

W tym zakresie należy wskazać na treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 9 uCIT, zgodnie z którym:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak:

a) podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,

b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Z powołanych przepisów ww. ustawy wynika, że kosztem uzyskania przychodów (przy spełnieniu warunku celowości) jest nie wypłata z ZFŚS, ale odpisy i zwiększenia ZFŚS pod warunkiem dokonania wpłaty na ten Fundusz zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 288).

Należy zwrócić uwagę na fakt, że świadczenia pieniężne i rzeczowe finansowane ze środków ZFŚS poszczególnym pracownikom, stanowią dla podatnika (pracodawcy) wydatek z takiego funduszu.

Wpłaty (odpisy i zwiększenia) na rzecz ZFŚS dokonywane są zgodnie z ww. ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Fundusz tworzy się co do zasady z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych (art. 5 ust. 1 ustawy o ZFŚS). Zatem jego wysokość zależy od liczby zatrudnionych, a nie od charakteru prac jaki wykonują pracownicy. Procedura ta nie ma zatem związku z wykonywaniem działalności badawczo-rozwojowej.

Kosztem uzyskania przychodu podatnika (pracodawcy) są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu. Jednak na tym etapie, działanie to w żaden sposób nie wpływa na wynagrodzenia pracownika, a tym samym na powstanie u niego przychodu ze stosunku pracy (nie jest należnością ze stosunku pracy) ani też nie jest związane z prowadzeniem działalności badawczo-rozwojowej.

Oznacza to, że przesunięcie środków pieniężnych, które spowoduje utworzenie lub powiększenie wartości funduszu, nie daje podstaw do uznania tych czynności za koszty kwalifikowane ulgi badawczo-rozwojowej zgodnie z art. 18d ust. 2 ustawy CIT.

Wobec powyższego nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że wydatki poniesione na dokonywane przez pracodawcę wpłaty w postaci odpisów lub zwiększeń na ZFŚS dla pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową, proporcjonalnie do czasu pracy poświęconego na działalność badawczo-rozwojową, stanowią koszty kwalifikowane określone w art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytania. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej, rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00