Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.245.2024.1.KSA

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w celu realizacji operacji pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat (...), zwany dalej Wnioskodawcą, jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Powiat jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku VAT NIP: (...).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie zaś z art. 4 ust. 4 ww. ustawy, Powiat wykonuje również określone ustawami zadania z zakresu administracji rządowej.

Wnioskodawca realizuje operację pn. „(...)” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie Umowy o przyznanie pomocy Nr (…) zawartej w dniu (…) r. z Samorządem (…) z siedzibą w (…), ul. (…). Operacja finansowana jest ze środków EFRROW w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych i budżetu Państwa w wysokości 36,37% kosztów kwalifikowanych.

Celem operacji jest (...) poprzez osiągnięcie następujących wskaźników realizacji:

Powierzchnia gruntów objętych postępowaniem scaleniowym - (…) ha, w tym:

  • powierzchnia gruntów rolnych - (…) ha,
  • powierzchnia gruntów leśnych - (…) ha.

Operacja pod nazwą „(...)” obejmuje postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe i jest zadaniem z zakresu administracji rządowej, wykonywanym przez starostę, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 marca 1982 r o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2023 r. poz.1197). Zgodnie z przywołaną ustawą celem scalenia gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu.

Prace scaleniowe to prace i czynności obejmujące: wszczęcie postępowania scaleniowego, prowadzenie postępowania scaleniowego, ujawnienie w księgach wieczystych decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia. Prace te zostały wykonane przez (…) Biuro Geodezji (...) z siedzibą w (…) działające w imieniu (…) na podstawie Porozumienia nr (…) z dnia (…) r., Porozumienia nr (…) z dnia (…) r. i Porozumienia nr (…) z dnia (…) r. (zmienione Aneksem nr 1 z dnia (…) r.). Porozumienia powyższe zostały zawarte na podstawie art. 3 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scaleniu i wymianie gruntów. Wartość prac scaleniowych wyniosła brutto (…) zł, w tym (…) zł podatek VAT.

Zagospodarowanie poscaleniowe to określone w decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów prace, polegające na budowie lub przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych. W ramach zagospodarowania poscaleniowego została zawarta przez Wnioskodawcę umowa z wykonawcą na opracowanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej na budowę i przebudowę dróg z (…) prowadzącym działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej pod firmą (…) z siedzibą ul. (…). Umowa nr (…) z dnia (…) r. zmieniona Aneksem nr 1 z dnia (…) r.;

Za prace wykonane w ramach zagospodarowania poscaleniowego została wystawiona następująca faktura:

  • nazwa sprzedawcy - (…);
  • nr i data wystawienia faktury - (…) z dnia (…) r.;
  • nazwa towaru/usługi - Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę i przebudowę dróg (dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych) w ramach operacji: „(...)”;
  • wartość netto w zł - (…);
  • VAT (%) - 23;
  • kwota VAT w zł - (…);
  • wartość brutto w zł - (…).

Powiat występuje w fakturach jako nabywca, jednak, mimo iż Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie dokonuje odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur, gdyż zakup usług nie jest związany z działalnością opodatkowaną, lecz służy realizacji zadania publicznego, które pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo zauważyć należy, iż we wniosku o przyznanie pomocy na operację scalenia gruntów i zagospodarowania poscaleniowego, podatek VAT został wskazany jako wydatek kwalifikowany z uwagi na brak możliwości jego odzyskania. W związku z uzyskanym dofinansowaniem i realizacją operacji efekty zrealizowanego zadania nie były i nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach za towary/usługi nabyte na potrzeby zagospodarowania poscaleniowego w ramach operacji pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach za towary/usługi nabyte na potrzeby zagospodarowania poscaleniowego realizowanego w ramach operacji pn. „(...)”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Realizowane przez Powiat zadanie dotyczące scalania gruntów i zagospodarowania poscaleniowego należy do zadań z zakresu administracji rządowej i jest wykonywane przez Powiat w oparciu o ustawę o scalaniu i wymianie gruntów, w związku z art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat realizując scalanie gruntów i zagospodarowanie poscaleniowe jako zadanie publiczne nałożone na niego przepisami prawa, nie może być w tym zakresie uznany za podatnika podatku VAT. Nabycie towarów i usług w ramach zadania scalania gruntów i zagospodarowania poscaleniowego nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jest związane z wykonywaniem ustawowego zadania publicznego.

Zakupione towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W tej sytuacji nie zachodzą przesłanki określone w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniające do skorzystania z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powiat - w zakresie realizacji zadania scalania gruntów i zagospodarowania poscaleniowego nie jest podatnikiem VAT oraz nabyte przez Powiat w związku z realizowanym zadaniem towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - zwanej dalej „ustawą o VAT”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik - w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, kto jest podatnikiem VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., oraz umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Rolę powiatu szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl w art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Realizują Państwo operację pn. „(...)”, która jest finansowana ze środków EFFROW i budżetu państwa. Celem operacji jest (…).

Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Za prace wykonane w ramach zagospodarowania poscaleniowego została wystawiona faktura dotycząca „Opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę i przebudowę dróg (dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych) w ramach operacji: „(...)”. Na fakturach występują Państwo jako nabywca.

Zakup przez Państwa usług nie jest związany z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Efekty realizowanej operacji nie są i nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Operacji.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, która warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki, które Państwo ponoszą w związku z realizacją Operacji, nie są związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotyczą one wyłącznie realizacji zadań publicznych i nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją operacji pn. „(...)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. Nie zajęto więc w tym zakresie stanowiska.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00