Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 września 2023 r., sygn. I FSK 1758/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, , po rozpoznaniu w dniu 5 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 sierpnia 2020 r. sygn. akt I SA/Łd 20/20 w sprawie ze skargi Gminy N. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 listopada 2019 r. nr [...], 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy N. kwotę 1120 (jeden tysiąc sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej i podmiot ją wnoszący

1.1. Gmina N. (dalej: Gmina lub Skarżąca) pismem z dnia 15 października 2020 r. wniosła skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Łd 20/20.

1.2. Powołanym wyrokiem Sąd, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325; dalej: P.p.s.a.), oddalił skargę Gminy na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) z dnia 15 listopada 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

2. Relacja ze stanu sprawy

2.1. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej podano, że: - Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT; - realizuje inwestycję (dalej: Inwestycja) w zakresie odnawialnych źródeł energii, która polega na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych (dalej: Instalacja OZE) na/w stanowiących własność mieszkańców Gminy (dalej: Mieszkańcy) budynkach lub gruncie; - zakup i montaż Instalacji OZE dokonywany jest w ramach projektu "[...]" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: EFRR), przy czym dofinansowanie wynika z umowy zawartej przez Gminę z W.; - zasady dofinansowania zobowiązują Gminę do montażu określonej liczby Instalacji OZE, których pozostaje ona właścicielem przez 5 lat od uzyskania ostatniej płatności w ramach dofinansowania; - dostawa i montaż Instalacji OZE są wykonywane na podstawie kontraktu na roboty budowlane z wyłonionym przez Gminę wykonawcą Inwestycji, któremu zleca ona te czynności, a wykonawca z tego tytułu wystawia faktury VAT na Gminę; - w związku z realizacją Inwestycji Gmina podpisała z Mieszkańcami umowy, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją Instalacji OZE; - umowy zawierane z Mieszkańcami są jednakowe dla wszystkich i dotyczą świadczenia na ich rzecz usługi, przy czym kwota samego wynagrodzenia uiszczanego przez poszczególnych Mieszkańców jest różna ze względu na moc Instalacji OZE (instalacji fotowoltaicznej/kolektora słonecznego); - w myśl zawartej umowy każdy z Mieszkańców użycza i oddaje Gminie do bezpłatnego używania odpowiednią część budynku/gruntu, gdzie montowane są Instalacje OZE i wyraża zgodę na przeprowadzenie niezbędnych prac związanych z tym montażem; - po zakończeniu i odbiorze prac sprzęt oraz urządzenia wchodzące w skład Instalacji OZE pozostają własnością Gminy przez wspomniany okres 5 lat, ale w tym czasie będą one przekazane Mieszkańcom do korzystania, zaś po upływie tego okresu całość Instalacji OZE stanie się własnością Mieszkańców (bez odrębnej umowy); - z tytułu realizacji usługi modernizacji elektroenergetycznej/termomodernizacji każdy z Mieszkańców zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Gminy wynagrodzenia określonego w zawartej umowie, w przypadku zaś braku zapłaty Gmina nie będzie realizować tej usługi i nie zamontuje Instalacji OZE, a w konsekwencji nie udostępni jej do korzystania ani finalnie na własność poszczególnych Mieszkańców; - całkowita wartość Inwestycji obejmuje koszty kwalifikowane (dofinansowywane w 85%) i niekwalifikowane (nie objęte w ogóle dofinansowaniem); - źródła finansowania w strukturze całości Inwestycji stanowią na poziomie odpowiednio: dofinansowanie z EFRR 73,2%, wpłaty Mieszkańców 15,3%, wkład własny Gminy 11,5%; - otrzymane dofinansowanie Gmina przeznaczy na zakup i montaż Instalacji OZE, co oznacza, że obejmuje ono także koszty nadzoru inwestorskiego, przygotowania studium wykonalności i dokumentacji projektowej, program funkcjonalno-użytkowy oraz koszt promocji projektu; - wysokość otrzymanego dofinansowania uzależniona jest od całkowitego kosztu dostawy i montażu Instalacji OZE, a więc usługi nabywanej przez Gminę [od wyłonionego wykonawcy realizującego kontraktu na roboty budowlane].

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00