Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.151.2024.1.AD
Notariusz prawidłowo zastosował zwolnienie z opodatkowania sprzedaży własności gruntów stanowiących gospodarstwo rolne z budynkiem mieszkalnym oraz budynkami gospodarczymi - zwolnienie z art. 9 pkt 2 i 9 pkt 17 PCC.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, przesłany zgodnie z właściwością przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (…). Wniosek dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy sprzedaży nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Osoba fizyczna, będąca rolnikiem indywidualnym w rozumieniu przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego nabyła, w drodze umowy sprzedaży, zabudowaną nieruchomość gruntową składającą się z dwóch działek: jednej o powierzchni (…) ha stanowiącej grunty rolne zabudowane (symbol Br-PsV, Br-RV i Br-RVI), grunty orne (symbol RV i RVI), sady (symbol S-RV) oraz drugiej o powierzchni (…) ha stanowiącej pastwiska trwałe (symbol PsV), położonej w gminie (…), o łącznym obszarze (…) ha.
Nieruchomość zabudowana jest niestanowiącymi odrębnego od gruntu przedmiotu własności:
a) dwukondygnacyjnym budynkiem mieszkalnym, o powierzchni zabudowy (…) m2,
b) oraz (…) budynkami produkcyjnymi usługowymi i gospodarczymi dla rolnictwa.
Podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży, w zakresie wartości budynku mieszkalnego jednorodzinnego, nie pobrano na podstawie art. 9 pkt 17 ustawy, bowiem kupujący oświadczył, że w dniu zawarcia umowy, jak i przed tym dniem nie przysługiwało mu prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego ani udział w tych prawach, w tym za granicą, stosownie do treści art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wobec tego Kupujący oświadczył, że spełnia kryteria zwolnienia z opodatkowania sprzedaży, objętej aktem, podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie wartości budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Ponadto, podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, nie pobrano na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnienie to stanowiło pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowanie art. art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013 roku, strona 9), zmienionym rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2019/316 z dnia 21 lutego 2019 roku (Dz. Urz. UE L 51 I z 22 lutego 2019, str. 1).
Kupujący w treści aktu notarialnego oświadczył, że spełnia kryteria zwolnienia z opodatkowania sprzedaży własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, gdyż:
- grunt będący przedmiotem umowy stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym;
- w wyniku dokonania czynności nabyte grunty powiększą gospodarstwo rolne Kupującego, a powierzchnia gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha;
- gospodarstwo rolne Kupującego powiększone w wyniku nabycia gruntów będzie prowadzone przez Kupującego przez okres, co najmniej 5 lat od dnia nabycia;
- Kupującemu przysługuje niewykorzystany limit pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, Str. 9) w kwocie nie mniejszej niż wartość ulgi z tytułu zwolnienia od czynności cywilnoprawnych.
Ponadto, pobrano podatek od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży budynków gospodarczych posadowionych na nieruchomości, w wysokości 2% na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 6 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Pytania
Czy prawidłowe jest zwolnienie Kupującego z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie dwóch różnych zwolnień przewidzianych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. w tym stanie faktycznym na podstawie art. 9 pkt 17 i pkt 2 ww. ustawy?
Czy zastosowanie jednego zwolnienia przedmiotowego wyklucza możliwość zastosowania innego zwolnienia przewidzianego w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Czy notariusz powinien pobrać podatek od czynności cywilnoprawnych od wartości budynku mieszkalnego?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, z treści przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz innych przepisów prawa nie wynika zakaz stosowania kilku zwolnień podmiotowych bądź przedmiotowych wobec danego podatnika. Ze względu na brak takiego zakazu oraz wobec oświadczeń kupującego złożonych w treści aktu notarialnego, płatnik zwolnił kupującego od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 17 (w zakresie wartości budynku mieszkalnego) i pkt 2 (w zakresie wartości gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%.
W myśl art. 10 ust. 2 i 3 cytowanej ustawy:
Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.
Płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku.
Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym. W przypadku, gdy umowa sprzedaży jest dokonywana w formie aktu notarialnego obowiązkiem notariusza – jako płatnika – jest pobór tego podatku.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).
Natomiast stosownie do treści art. 9 pkt 17 ww. ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Z przedstawionego zdarzenia wynika, że jest Pan notariuszem. Osoba fizyczna nabyła w drodze umowy sprzedaży zabudowaną nieruchomość gruntową składającą się z dwóch działek: jednej o powierzchni (…) ha stanowiącej grunty rolne zabudowane (symbol Br-PsV, Br-RV i Br-RVI), grunty orne (symbol RV i RVI), sady (symbol S-RV) oraz drugiej o powierzchni (…) ha stanowiącej pastwiska trwałe (symbol PsV). Nieruchomość zabudowana jest niestanowiącymi odrębnego od gruntu przedmiotu własności:
a) dwukondygnacyjnym budynkiem mieszkalnym, o powierzchni zabudowy (…) m2,
b) oraz (…) budynkami produkcyjnymi usługowymi i gospodarczymi dla rolnictwa.
Kupujący złożył oświadczenia, z których wynika, że spełnia warunki do zastosowania zwolnienia zarówno z art. 9 pkt 2 jak i pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W Pana opinii, wobec braku zakazu stosowania kilku zwolnień podmiotowych bądź przedmiotowych wobec danego podatnika, mógł Pan zwolnić kupującego z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 17 ustawy – w zakresie wartości budynku mieszkalnego – oraz na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy – w zakresie wartości gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami. Z wniosku wynika również, że pobrał Pan podatek od wartości budynków gospodarczych.
W przedmiotowej sprawie zostało nabyte gospodarstwo rolne. Jak wynika z opisu zdarzenia kupujący spełnił warunki do zastosowania zwolnienia z art. 9 pkt 2 (złożył stosowne oświadczenie). Tym samym, w zakresie całego nabywanego gruntu (obu działek) miał on prawo do zastosowania zwolnienia z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegało nabycie budynków znajdujących się na objętym zwolnieniem gruncie rolnym.
Z treści art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność sprzedaży m.in. w sytuacji, gdy jej przedmiotem jest nieruchomość mieszkalna (budynek mieszkalny). Jak wskazano w treści wniosku, nieruchomość w stosunku do której zastosował Pan ww. zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych, zbudowana była właśnie takim budynkiem mieszkalnym.
Skoro zatem – jak wynika z opisu – kupujący spełnił również warunki do zastosowania zwolnienia z art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, to nabycie przez niego własności budynku mieszkalnego mogło zostać objęte zwolnieniem z opodatkowania.
Należy zatem uznać, że jako notariusz prawidłowo zastosował Pan zwolnienie z opodatkowania sprzedaży własności gruntów stanowiących gospodarstwo rolne oraz zwolnienie z opodatkowania sprzedaży własności budynku mieszkalnego a także, że prawidłowo pobrał Pan podatek od wartości budynków gospodarczych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right